Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

C rails kwaliteits problemen

Gestart door EgMaf dinsdag 03 juni 2008, 21:35:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C rails kwaliteits problemen
Nou, ik ben er (eindelijk) uit (bijna dan  8))!

De tafel staat inmiddels (foto's volgen zodra er iets interessants op kan rijden :-))!
Eerste test-rondje (om de snelheden van de locs af te stellen e.d.) is ook al gelegd.
Eerste Wissel-decoder is ook al binnen: Ik heb besloten om voor de ESU SwitchPilot te gaan: http://www.esu.eu/index.php?id=325. ESU lijkt me betrouwbaar, je kunt er een aparte schakelspanning op aansluiten, er zitten 4 normale EN 2 servo-aansturingen op (allemaal onafhankelijk, dus 6 adressen!), en het is nog een van de goedkoopste decoders ook! Extra decoders worden deze week ook besteld.

Oude rails met breuken is terug naar Tante M, ik ben benieuwd hoe ze erop reageert.
Ondertussen ook wat rails bijgekocht via mede-lezers, en de rest ga ik vandaag of morgen bestellen met 35% korting :-) (Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9685.0).

Alleen de terugmeld-decoders, daar ben ik nog niet helemaal uit. In prinicpe heb ik het aantal blokken al wel bepaald, en ook de plaatsen voor de scheidingen. Voorlopig allemaal nog wel theoretisch, want ik wil de eerste praktijktesten pas gaan doen als fase 1 opgebouwd is (maar nog niet vast ligt!). Voor deze fase heb ik 5 16-poorts massadetectie-decoders nodig, en ik wil het (uiteraard) betrouwbaar en goedkoop hebben.
Zelf solderen is geen optie: Het zou me vast wel lukken, maar als ik ergens een fout maak zou ik niet weten hoe ik dat kan "debuggen". Met het aantal soldeerpunten van 5 decoders wil ik niet denken aan de kans dat er inderdaad 1 verbinding mis gaat, helemaal als het (door onervaren, slecht soldeerwerk pas na verloop va tijd mis gaat)...
Dus zoek ik nog 5 goedkope, kant en klare massadetectie-decoders (s88). Die van LDT en Viessmann lijken wel goed, maar zijn ook aardig aan de prijs voor mijn gevoel. Bovendien lijkt het erop dat RJ45 aansluitingen tussen de decoders toch erg aan te raden is....
Iemand hints / tips of decoders over?  8)

Kortom: Ik ben weer lekker bezig :-)

Groetm
EgMaf
Re C rails kwaliteits problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re C rails kwaliteits problemen
Citaat van: EgMaf op dinsdag 03 juni 2008, 21:35:20
Oude rails met breuken is terug naar Tante M, ik ben benieuwd hoe ze erop reageert.

Hier ben ik ook heel benieuwd naar, kreeg van fa. Keuterman het verzoek om alle beschadigde C-Rails naar hem op te sturen en zou dan, onder aftrek gebruik? :roll: en bijbetaling van ? :?, nieuwe C-rails retour ontvangen.
Op zich een goed aanbod maar mij met teveel financiële onzekerheden.

Ik wacht jouw reactie eerst maar even af.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re C rails kwaliteits problemen
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 03 juni 2008, 21:49:56
Citaat van: EgMaf op dinsdag 03 juni 2008, 21:35:20
Oude rails met breuken is terug naar Tante M, ik ben benieuwd hoe ze erop reageert.

Hier ben ik ook heel benieuwd naar, kreeg van fa. Keuterman het verzoek om alle beschadigde C-Rails naar hem op te sturen en zou dan, onder aftrek gebruik? :roll: en bijbetaling van ? :?, nieuwe C-rails retour ontvangen.
Op zich een goed aanbod maar mij met teveel financiële onzekerheden.

Ik wacht jouw reactie eerst maar even af.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hai AlbertJan!

Maandag lag er een briefje in mijn bus van GLS, dat ze een pakketje van Märklin hadden willen afgeven, maar er was niemand thuis.
Gisteren het dus zelf opgehaald, en wat blijkt:
Märklin heeft alle rails kostenloos vervangen door nieuwe rails.
Zelfs een 24620 (kruiswissel zonder aandrijving) is vervangen door een 24624 (kruiswissel met aandrijving), zonder meerprijs!
En ik had in mijn briefje nogwel geschreven:
CiteerWeil es 24620 nicht mehr im Programm gibt, bevorzuge Ich einen Austausch gegen 24624 (mit Aufpreis).

Van mij niets dan lof over de klantvriendelijkeheid van tante M dus!! :-)

Even de details, met "voorbeeldbrieven":-):

Op 20 mei heb ik Märklin Duitsland (service@marklin.de) het volgende mailtje gestuurd (verkorte versie):
Citeer

Ich habe bemerkt dass ein Teil meine Märklin C-Gleisen Abbrüche haben
an Kunststoff Teile der Gleisverbindungen. Ich habe Gleisen mit
Verfassungsdatum von 1996 bis zu 2007, aber alle Gleise mit Abbrüchen
sind von 1996 bis zu 2001. Laut einige Internet Fora geht es hier um
einen Verfassungsfehler im Kunststoffmischung.

<knip>

Bitte sagen Sie mir bescheid was Ich jetzt machen soll.


Mit freundliche Gruße,

3 dagen later ontving ik deze reactie (wederom ingekort):
Citeer
vielen Dank für Ihre Anfrage.

Natürlich ist es eines unserer vorrangigsten Ziele, Märklin- und Trix- Produkte in einwandfreiem Zustand auszuliefern. Deshalb ist es umso wichtiger, dass wir dennoch auf Unstimmigkeiten hingewiesen werden, die wir sehr ernst nehmen und an die verantwortlichen Fachbereiche unseres Unternehmens, wie beispielsweise Fertigung und Qualitätskontrolle weiterleiten. Derartige Erfahrungen und Hinweise nutzen wir natürlich bei der zukünftigen Entwicklung und Herstellung von Märklin- und Trix- Produkten.

Unsere Regelung sieht je nach Alter der Gleise und den spezifischen Umständen einen kostenlosen Ersatz oder einen gestaffelten Abschlag auf den Austauschpreis vor. Sind die Teile jedoch 7, 8 oder noch mehr Jahre alt, so können wir verständlicherweise nur noch im Extremfall einen geringen Abschlag auf den Austauschpreis anbieten.

Nach Erhalt Ihrer Gleise und Prüfung der Gegebenheiten werden wir uns bezüglich der Vorgehensweise mit Ihnen in Verbindung setzen.

Wir bitten Sie daher um Rücksendung Ihrer Gleise mit einem kurzen Begleitschreiben an unsere nachstehende Service-Adresse:

<knip>

Wir würden uns freuen, wenn Sie von unserem Serviceangebot Gebrauch machen und wünschen Ihnen weiterhin viel Spaß beim Planen, Aufbau und Spielen mit Ihrer Märklin-Modelleisenbahnanlage.


Mit freundlichen Grüßen

Ihr Märklin Kundenservice

Dat weekend heb ik de rails dus opgestuurd, met de volgende brief die ik meteen ook als email verstuurd heb (de eerdere emaildraad was eraan gehecht):
Citeer
Hallo,

Heute schicke Ich Ihnen, mit dieser email zwecks Begleidschreiben, den folgenden Gleisen zur Überprüfung:

<knip>

Bitte überprüfen Sie diese Gleisen und bieten sie mich einen Austauchpreis.
Weil es 24620 nicht mehr im Programm gibt, bevorzuge Ich einen Austausch gegen 24624 (mit Aufpreis).

Mit freundliche Gruße,

Een deel van deze rails was dus nog uit 1999! Maar afgelopen maandag, knap 2 weken nadat ik het verzonden heb, heb ik alle rails dus kostenloos vervangen ontvangen! Het heeft me per saldo dus alleen 1 doosje & de verzendkosten naar Märklin (ong 10 euro) gekost. Het is dus ook volledig buiten Keuterman om gegaan....

Ik ben blij!
En ja, wat was het lastig dat ik dit niet meteen kon posten omdat het forum er even niet was :-)

Groet,
EgMaf
Re C rails kwaliteits problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re C rails kwaliteits problemen
Hallo Egmaf.
Echt geweldig dat Märklin Duitsland dit zo opgelost heeft! 8)
Dit is echt weer Service met een hoofdletter! :o
Gelukkig dat wij dit soort fijne berichten toch ook regelmatig mogen horen, tenslotte is en blijft het wel ons Merk(lin).

Ik ga dus ook voor Märklin Duitsland en niet voor de fa. Keuterman,hoewel de fa. Keuterman het met de zinkpest Köfjes 36805 ook keurig opgelost heeft.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re C rails kwaliteits problemen
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re C rails kwaliteits problemen
inderdaad toppe service
veel plezier met je nieuwe rails
groet robert
Re C rails kwaliteits problemen
Dat is nog een service!  :shock:
Re C rails kwaliteits problemen
Egmaf,
Hoe kun je zien of het rails uit de beruchte periode is?
Re C rails kwaliteits problemen
Citaat van: OmeLaurus op vrijdag 13 juni 2008, 11:20:36
Egmaf,
Hoe kun je zien of het rails uit de beruchte periode is?


volgens mij staan op de nieuwe rail de serienummers in zijn geheel, en op de oude rail alleen de laatste 3 cijfers.......
Re C rails kwaliteits problemen
Citaat van: OmeLaurus op vrijdag 13 juni 2008, 11:20:36
Egmaf,
Hoe kun je zien of het rails uit de beruchte periode is?


Bij de meeste rails is dat heel simpel:
Aan de binnenkant van de bedding (dus dat wat je ziet als je je rails ondersteboven legt) hebben de meeste rails een datumstempel: Het ziet er uit als een kleine, ronde circel met een pijltje erin.
De circel bestaat uit de getallen 1 t/m 12, en de pijl wijst naar het getal van welke maand waarin het geproduceerd is. Links en rechts van die pijl staat aan elke kant ook nog een cijfer, en die 2 cijfers vormen samen het jaartal (dus 9 <pijl> 7 is 1997, en 0 <pijl> 3 is 2003).

Sommige rails, met name de kleinere passtukjes hebben die datumstempel helaas niet, maar de meeste rails en wissels wel.

Succes ermee,
EgMaf
Re: C rails kwaliteits problemen
is er ook geen verschil tussen de aanduidinng vaan het art. nr.?
Re: C rails kwaliteits problemen
Citaat van: conducteur op dinsdag 24 juni 2008, 17:08:07
is er ook geen verschil tussen de aanduidinng vaan het art. nr.?

Die verschillen heb ik ook gezien, maar ik kon die niet duidelijk herleiden naar jaartallen. Sommige rails met een kort nummer waren toch redelijk jong en hadden geen breek-problemen....
Re: C rails kwaliteits problemen
Citaat van: digi-jacques op vrijdag 13 juni 2008, 16:23:17
Citaat van: OmeLaurus op vrijdag 13 juni 2008, 11:20:36
Egmaf,
Hoe kun je zien of het rails uit de beruchte periode is?


volgens mij staan op de nieuwe rail de serienummers in zijn geheel, en op de oude rail alleen de laatste 3 cijfers.......
Re: C rails kwaliteits problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C rails kwaliteits problemen
Zo, al mijn C-rails gecontroleerd op het bekende kunststof probleem.
Mijn C-rails zijn van 1996 (of eerder?) tot heden.
Het verschil in kunststof kun je ook voelen, het slechte is hard en stug (daarom breekt het ook zo snel) het goede is enigszins flexibel.
Zo'n 100 slechte rails en 18 wissels (gewone, kruis en 3-weg) zijn nu onderweg naar Märklin Duitsland.

Ben wel heel benieuwd hoe dit met een groter aantal behandeld wordt!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: C rails kwaliteits problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C rails kwaliteits problemen
Nog even een aanvulling op het kunststof probleem.
Nadat ik van alle wissels de decoders, aandrijvingen en lantaarns had verwijderd, bleken er vele schroefhulzen ook afgebroken te zijn!

Het staat mij bij dat er in een ander draadje van Fred (IJsengel) dit probleem ter sprake kwam en hij niet begreep dat dit bij veel wissels gebeurde.
Volgens mij had hij ook "oude" wissels en waarschijnlijk dan ook met het (ver)harde kunststof. :idea:

Nog even een foto van het werk.


Dit waren de beschadigde rails.




En de demontage van de wissels.




Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: C rails kwaliteits problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C rails kwaliteits problemen
Vandaag een grote doos bezorgd uit Duitsland!
En ja hoor, alles wat ik opgestuurd had is vervangen door splinternieuw materiaal! :lol:
Geweldig verpakt en keurig gesorteerd.



En ook hier weer, de 4 Kruiswissels 24620, allemaal vervangen door de 24624.
Ook ingesloten een keurige lijst waarop elk onderdeel apart is afgevinkt, dus hierop is de controle dus uitstekend! :o
En dus ook geen rekening! :lol:



De service is bij Märklin dus nog steeds uitstekend!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: C rails kwaliteits problemen
Hoi AlbertJan,

Mooi, ik had ook niet anders verwacht.
Succes met de wederopbouw.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: C rails kwaliteits problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C rails kwaliteits problemen
Ha die Harry!
Citaat van: Tighfield op vrijdag 11 juli 2008, 17:31:36
Succes met de wederopbouw.

Dankjewel, dat heb je goed onthouden! :lol:
Maar deze ruiling is zo snel gegaan dat ik nu eerst alle dozen met scenery ( ben ik aan het uitzoeken om zelf iets aan scenery, diorama of iets weatheren te gaan doen) weer onder de treintafels moet zien te krijgen! :roll:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: C rails kwaliteits problemen
zoooow.. nog meer mensen met zulke omruilacties ?
Re: C rails kwaliteits problemen
nou ik  had vanmidag ook zo'n lekker probleempje

van 2 wisslels is nu een stukje af gebroken lekker dan

voorde rest heb ik nog niks

Re: C rails kwaliteits problemen
AlbertJan,

super van Märklin dat ze dit zo afgehandeld hebben. Veel plezier ermee.

Groetjes, John

Re: C rails kwaliteits problemen
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: C rails kwaliteits problemen
Jullie kunnen de materialen ook afleveren bij de servicedesk van de Erlebniswelt in Göppingen als je in de buurt bent. Zij sturen dan de nieuwe materialen op na een kleine inspectie, zonder kosten. Zelfs de porto blijft achterwege.

Groeten, Paul (net in G. geweest ...)
Re: C rails kwaliteits problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: C rails kwaliteits problemen
Naar aanleiding van een breuk in een engelsman, en een gebogen rail, heb ik ook een mailtje gestuurd naar Tante M.

Eens kijken wat mijn resultaat is.
Re:C rails kwaliteits problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:C rails kwaliteits problemen
Hallo, geld deze actie nog altijd, ik heb dus nu mijn baan weer losgeschroeft knappen er van een aantal rails stukjes af of de schroefgaten, en nu zijn dus een aantal rails een beetje stuk, waaronder de wissels...... :(
Re:C rails kwaliteits problemen
Lid sinds: 2018

offline
Re:C rails kwaliteits problemen
Citaat van: wijbe op maandag 18 januari 2010, 20:38:15
Hallo, geld deze actie nog altijd, ik heb dus nu mijn baan weer losgeschroeft knappen er van een aantal rails stukjes af of de schroefgaten, en nu zijn dus een aantal rails een beetje stuk, waaronder de wissels...... :(

Helaas, zeker met de huidige stand van zaken bij M* is het zo dat je de rails wel kan opsturen waarna het beoordeeld word en, indien van toepassing, omgeruild kan worden met bijbetaling.
Verzendkosten naar Duitsland komen daar ook nog overheen helaas..  :(
Zo aantrekkelijk als het ooit was is het (zeker nu) voorlopig niet meer.

Zie ook eens dit topic: klikkerdeklik
Re:C rails kwaliteits problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:C rails kwaliteits problemen
dat topic had ik inderdaad ook doorgelezen, en daaruit ging ik ook twijfelen of ik het wel moet opsturen, zoals het nu staat die rails maar voorin gebruiken zodat ze later gemakkelijk vervangen kunnen worden. Helaas nu er niet het geld voor, die engelse wissel is toch net iets te duur als je je banenplan al wilt uitbreiden :P zal ik eens een draadje over starten (over men nieuwe baan)
Re:C rails kwaliteits problemen
Lid sinds: 2018

offline
Re:C rails kwaliteits problemen
Zou de rails gewoon gebruiken of bewaren en wellicht, als er weer veel betere tijden aanbreken voor M*, zou er weer een inzamelinitiatief kunnen worden opgezet.
Re:C rails kwaliteits problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:C rails kwaliteits problemen
precies, daarom voorin maar gebruiken, ooit maar eens vervangen, weet nu wel dat ik op de productiedatum ga letten bij het aanschaffen :P