Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De 1200 van Marklin.

Gestart door 3rail zaterdag 10 mei 2008, 06:50:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke 1200 heb jij ????
1202 blauw (ma 3161)

85 (10.5%)

1205 geel/grijs (ma 3055)

94 (11.6%)

1211 geel/grijs (ma 37120)

103 (12.8%)

1212 geel/grijs (ma 3055)

77 (9.5%)

1216 geel/grijs (ma 3055)

38 (4.7%)

ander merk

11 (1.4%)

1215 blauw (ma 37121)

73 (9.0%)

gewijzigd nvt

25 (3.1%)

ACTS variant (ma 37122)

85 (10.5%)

1219 blauw (ma 3051)

79 (9.8%)

1211 blauw (ma 3051)

32 (4.0%)

1223 blauw (ma 3051)

35 (4.3%)

1213 geel/grijs (ma 3168)

70 (8.7%)

Totaal aantal stemmen: 248

De 1200 van Marklin.
Hallo
Re: De 1200 van Marklin.
hoi,

Voor deze machine zou ik op wikipedia kijken
de 1200 is een ontwerp van  Baldwin/Westinghouse
http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1200

Daan! :D



Re: De 1200 van Marklin.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De 1200 van Marklin.
CiteerEr gaan ook geruchten dat het een wisselvreter is ??

Nee, dat was de serie 1000. Vanwege de verwoestende uitwerking van het starre frame met de vier drijfassen hebben deze voor 160 km/h ontworpen locs een sneheidsbeperking tot 100 km/h opgelegd gekregen, waardoor ze automatisch verbannen werden naar de goederendienst.

De 1200 is een gewone Co'Co' zesasser die ook heden ten dage nog een toegelaten maximum snelheid heeft van 130 km/h.
Re: De 1200 van Marklin.
Blausee-Mitholz
gast

Re: De 1200 van Marklin.
Zes-assers met twee draaistellen staan toch wel bekend als spoorslopers. In een nieuw ontwerp kom je ze niet vaak meer tegen.

Mvg, Johan
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: De 1200 van Marklin.
De marklin-users net. review van de 37120.

Uit eigen ervaring weet ik dat de loc een goed rijgedrag heeft en dat de afwerking heel mooi is. Alleen die banale toeter had (veel) beter gemogen van mij.

Groet, Paul
Re: De 1200 van Marklin.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De 1200 van Marklin.
CiteerIn een nieuw ontwerp kom je ze niet vaak meer tegen.

Dan is het op zijn minst opvallend dat de Class 66 zo'n doorslaand succes is... Ook de nieuwe Voith Maxima is een grote, zware zesasser op twee draaistellen.

Boven een bepaald gewicht moet je gewoon naar zes assen toe, maar, op mDDM na, ken ik geen tractievoertuigen (die in Nederland te zien zijn) met 3x2 assen.

Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Op de website van bordertrain.net, zie je een overzicht van de 1200-serie die M* heeft uitgebracht, op het 2008 model na.

Groet, Paul
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: Acido op zaterdag 10 mei 2008, 11:52:46
CiteerIn een nieuw ontwerp kom je ze niet vaak meer tegen.

Dan is het op zijn minst opvallend dat de Class 66 zo'n doorslaand succes is... Ook de nieuwe Voith Maxima is een grote, zware zesasser op twee draaistellen.

Boven een bepaald gewicht moet je gewoon naar zes assen toe, maar, op mDDM na, ken ik geen tractievoertuigen (die in Nederland te zien zijn) met 3x2 assen.



Er gaat ook een verhaal dat de 1600 onder gladde en natte omstandigheden zware lasten niet weg kon krijgen (doorslippen)
Qua uiterlijk vind ik de 1200 de mooiste nederlandse E-loc.
En ook in Europa was het een uniek model.
1100, 1300 en 1600 zijn "omgekatte" franse locs.
De 1500 een 2e hands engelse.
De 1000 was een mooie machine om te zien maar was in feite een mislukking.
Re: De 1200 van Marklin.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De 1200 van Marklin.
CiteerEr gaat ook een verhaal dat de 1600 onder gladde en natte omstandigheden zware lasten niet weg kon krijgen (doorslippen)
Klopt. De 1600 heeft voldoende vermogen, maar kan dat niet altijd op de baan kwijt... Vandaar ook de hulp-2200-en bij het rijden van 4800-tons ertstreinen (zie het Jaren '90 topic). Die kan een 1600 best in zijn uppie trekken, ware het niet dat-ie 'm bij gebrek aan adhesie niet fatsoenlijk van zijn plek krijgt. Als de 1600 zesassig was geweest en ook het bijbehorende gewicht zou hebben (rond de 110t ipv 84t) zou-ie geen hulpdiesels nodig gehad hebben.

Die 2200-en reden overigens ook mee als er een zesassige 1300 voor stond, maar dat is meer omdat de 1300 minder continu vermogen heeft: 2850 kW, terwijl de 1600 goed is voor 4540 kW. Bovendien mag een 1300 niet te lang "in de weerstanden" rijden om oververhitting te voorkomen (iets waar de 1600 geen last van heeft); ook daar helpen de 2200-en bij.
Maar dat even terzijde ;-)
Re: De 1200 van Marklin.
Blausee-Mitholz
gast

Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: Acido op zaterdag 10 mei 2008, 12:31:55
CiteerEr gaat ook een verhaal dat de 1600 onder gladde en natte omstandigheden zware lasten niet weg kon krijgen (doorslippen)
Klopt. De 1600 heeft voldoende vermogen, maar kan dat niet altijd op de baan kwijt...

De orginele Franse uitvoering is zwaarder dan de NS 1600 en heeft als extra gewicht een blok beton in het chassis zitten. Weet niet precies hoeveel maar wss wel een tonnetje of 8 tot 10.
Bij de Franse lok die hier op proef geweest is werd van te voren het blok beton uit de lok gehaald.

We raken iets off-topic maar toch wel interessant.
Een bekende 3x 2-asser is de SBB Re 6/6 in CH.

Voor de NS 1200 heb ik trouwens altijd een zwak gehad, prachtige lok.

Mvg, Johan
Re: De 1200 van Marklin.
Als dat doorslippen zo een probleem is kunnen ze misschien zoals Märklin antislip banden gebruiken  :D
Re: De 1200 van Marklin.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De 1200 van Marklin.
CiteerEen bekende 3x 2-asser is de SBB Re 6/6 in CH.
Yep, dat was ook de eerste waar ik aan dacht. De Italianen hebben volgens mij ook Bo'Bo'Bo' locs, maar in Duitsland zie het het dan weer niet.

Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 10 mei 2008, 14:16:06
Als dat doorslippen zo een probleem is kunnen ze misschien zoals Märklin antislip banden gebruiken  :D
Aangezien een 1600 op vol vermogen een slordige 3600 Ampère trekt, die dus ook door de wielen stroomt, wordt dat gegarandeerd burning rubber! :-P
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: 3rail op zaterdag 10 mei 2008, 06:50:49
Hallo spoorders , ja de 1200 van Marklin.
Wie heeft deze mooie maschine en wat zijn de rij kwaliteiten?
Ben zelf niet in het bezit van zo een maschine, maar vroeg met toch af
hoe het met deze maschine is gesteld??? :lol:
Wil hem mischien aanschaffen en wat zijn de prijzen ongeveer voor een
gaaf model met verpakking??

Ik weet dat het een Amerikaans ontwerp is maar van waneer en wie
heeft hem ontwikkeld ??
Waar is ie in het echt gebouwd ( Nederland of Amerika ) ????




Er gaan ook geruchten dat het een wisselvreter is ??

Weet je wat of heb je hem, laat wat van je zien of horen. :mrgreen:



Spoorse, Edward.

Deze blauwe is momenteel bij mijn handelaar in Middelburg te koop voor 269 euro.
De 1200 heeft perfecte rijeigenschappen, is loeizwaar, maar niet 1 van de stilste modellen en er zou eigenlijk volledig geluid in moeten zitten.
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: De 1200 van Marklin.
de Nederlandse Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel ( WerkSpoor ) heeft in 1949 de opdracht van de NV Nederlandse Spoorwegen gekregen tot bouwen ism Baldwin/Westinghouse en Heemaf van 25 loc's van het type NS 1200 ( genummerd 1201 - 1225 ) de fabrieksnummers waren 925 - 949 , leveringspatroon : 1201 + 1202 : 1951 , 1203 - 1223 : 1952 , 1224 + 1225 : 1953 . In 1959 tot en met 1963 is bij alle loc's ATB in gebouwd .
Re: De 1200 van Marklin.
Bespreking van de TRIX, maar goed, de verschillen zijn klein.

klik hier
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
De 1200 is destijds gebouwd deels uit gelden uit het Marshall Plan, dat na WOII door de Amerikanen was opgezet om Europa te herbouwen.
Ik heb alleen drie 1200en van de oude serie; 3051.1, 3051.4 en een 3055.3. :D
Wat ik wel vreemd vind, is dat de 3055.2 niet bestaat.
Misschien weet iemand hier meer over.
Re: De 1200 van Marklin.
Euh....gaat dit nou over het grootspoor model, of het 1:87 model ?
En de vraag van de originele steller, ik dacht over het model ?
Re: De 1200 van Marklin.
Kroko14253
gast

Re: De 1200 van Marklin.
Hallo Ad,

Volgens Koll's zou de 3055.2 de 1212 zijn met een grijze bovenkant van het front, met verticale verdeling van de ventilatoren. Hij moet dus wel bestaan.
Kan echter (nog) geen foto vinden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: De 1200 van Marklin.
Ik weet niet veel van de 1200 daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Wel iets over de wisselvreetende zesassers. Zesassers worden gekozen louter om vermogen op de rails te brengen. De basis vangt aan met de maximale asdruk die is toegestaan. Er is een maximum aan vermogen wat aan de assen kan worden afgegeven. Daarna heb je meer assen nodig. Het heeft niets te maken met de moderne elektronica die moderne locomotieven aanwezig is. Dat is mooi voor een betere vermogens distributie. Asdruk en vermogen zijn niet onlosmakelijk.

In Amerika worden soms slugs gebruikt. Dit zijn locomotieven zonder cabine en dieselmotor maar elektromotoren die gevoed worden vanuit de locomotief d.m.v. kabels

Naast het vraagstuk van de eigenschappen van het HO model is het wellicht interessant is de link naar "tales van de krug" eens door te nemen. het is een pittig stuk wat heel duidelijk uitlegt waarom extra assen nodig zijn om uiteindelijk een lok zinvol te exploiteren.

Al Krug is een machinist in Amerika die voor de BNSF rijdt op de route Billings Montana naar Sheridan Wyoming. Geloof mij; de treintjes in Europa zijn Peanuts vergeleken bij de treinen die deze machinist rijdt op dit traject.

Kijk ook eens naar de fotopagina's van Al Krug

http://www.alkrug.vcn.com/rrfacts/hp_te.htm

Groet en veel leesplezier

Jos


Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: ATSF2 op zondag 11 mei 2008, 22:48:38
worden soms slugs gebruikt. Dit zijn locomotieven zonder cabine en dieselmotor maar elektromotoren die gevoed worden vanuit de locomotief d.m.v. kabels

Dat is heel erg gaaf :shock: Heb het even opgezocht op Wikipedia want ik kende de term absoluut niet, thanks Anne Jos (EXCUUS, nick verkeerd gelezen!!!) 8) Kan het zo zijn dat er ook stoomlocs zijn geweest met iets als een slug :?: Kan me van Railroad Tycoon o.i.d. herinneren dat er wel stoomlocs in zaten met een 'gekke bak' aan de voorkant :| Weet iemand hier meer van :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: Kroko14253 op zondag 11 mei 2008, 22:26:48
Hallo Ad,

Volgens Koll's zou de 3055.2 de 1212 zijn met een grijze bovenkant van het front, met verticale verdeling van de ventilatoren. Hij moet dus wel bestaan.
Kan echter (nog) geen foto vinden.

Groetjes

Harry Stipkes

Harry,
Dat zou wel erg onlogisch zijn, daar Marklin dan bij de wijziging van de roosters, die van de neus weer ongedaan zou maken.
Ik heb wel eens gesproken met een 1200 verzamelaar, die alle versies in nieuwstaat had en mij wist te vertellen dat de 3055.2 niet bestond.

Citaat van: chris op zondag 11 mei 2008, 22:20:00
Euh....gaat dit nou over het grootspoor model, of het 1:87 model ?
En de vraag van de originele steller, ik dacht over het model ?

Maakt dat dan iets uit?
Het gaat toch over de 1200.
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: ^Rook op zondag 11 mei 2008, 23:24:25
slugs

Citeer
Dat is heel erg gaaf :shock: Heb het even opgezocht op Wikipedia want ik kende de term absoluut niet, thanks Anne 8) Kan het zo zijn dat er ook stoomlocs zijn geweest met iets als een slug :?: Kan me van Railroad Tycoon o.i.d. herinneren dat er wel stoomlocs in zaten met een 'gekke bak' aan de voorkant :| Weet iemand hier meer van :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf

Hi Rolf

Volgens mij waren dat stoomturbines

Hier dan meteen maar een fotootje van een Slug

Volgens mij gaat dit topic over de rijeigenschappen van het óók Amerikaanse model van de NS 1200

Rolf mocht je nog iets willen weten mail me dan maar. Al kruge heeft ook een mooi stuk geschreven over de classificatie lichten

Groet

Jos


Re: De 1200 van Marklin.
Zelf in het bezit van de 37120 (1211). Het is een mooi model en de rijeigenschappen zijn best goed. Wel een aantal aandachtspunten;

-Staat iets hoog op de draaistellen.
-Is gebruikte kleur grijs niet te donker.
-Motor is erg luidruchtig.
-Handgrepen zijn iets te grof.
-Geluid typhoon is bedroevend.
-De draden van het motordraaistel en het licht zitten afgewerkt op een print, bij mij zijn deze draden al 2x afgebroken. Mogelijk te weinig speling of onjuiste constructie, door het draaien van het draaistel zijn de draden steeds in beweging en na en bepaalde tijd breken ze af.
-Jammer dat ze er geen Sinus-motor hebben ingezet.

Mogelijk dat de rijeigenschappen met een ESU-decoder nog beter worden. Hoe lastig deze ombouw is weet ik niet, misschien hebben andere leden ervaring.

Voor een nederlandse baan is dit model een must. Ook in het grootbedrijf een geweldig mooie locomotief.
Ooit was er sprake van dat er 75 zouden komen zijn er helaas maar 25 geworden.
Erwin
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: 3rail op maandag 12 mei 2008, 08:51:42
Hee Jos mooie foto, aleen jammer dat niemand hem kan zien. :?

Maar nu weer wel. Blijkbaar mocht er niet door gelinkt worden

Groet

Jos
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: Re460 op maandag 12 mei 2008, 08:38:01
Zelf in het bezit van de 37120 (1211). Het is een mooi model en de rijeigenschappen zijn best goed. Wel een aantal aandachtspunten;

-Staat iets hoog op de draaistellen.
-Is gebruikte kleur grijs niet te donker.
-Motor is erg luidruchtig.
-Handgrepen zijn iets te grof.
-Geluid typhoon is bedroevend.
-De draden van het motordraaistel en het licht zitten afgewerkt op een print, bij mij zijn deze draden al 2x afgebroken. Mogelijk te weinig speling of onjuiste constructie, door het draaien van het draaistel zijn de draden steeds in beweging en na en bepaalde tijd breken ze af.
-Jammer dat ze er geen Sinus-motor hebben ingezet.

Mogelijk dat de rijeigenschappen met een ESU-decoder nog beter worden. Hoe lastig deze ombouw is weet ik niet, misschien hebben andere leden ervaring.

Voor een nederlandse baan is dit model een must. Ook in het grootbedrijf een geweldig mooie locomotief.
Ooit was er sprake van dat er 75 zouden komen zijn er helaas maar 25 geworden.
Erwin

De Trix versie heeft standaard een ESU LokPilot 3 en rijdt heel soepel. Maakt inderdaad wel lawaai en de trekkracht schijnt vies tegen te vallen voor zo'n zware loc. Kan ik niet controleren, want ik heb geen hellingen.
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: 3rail op maandag 12 mei 2008, 08:51:42
Hallo allemaal, hier een foto van de 1212.



Is insidermodel ??
Staat ook op E bay met grijse bovenkant v/d neus??

Hee Jos mooie foto, aleen jammer dat niemand hem kan zien. :?

Spoorse, Edward.

De 1212 is zeker geen insidermodel. Het hele begrip 'insidermodel' bestond nog niet in 1972, dat is n.l. het bouwjaar van de 1212 in deze uitvoering. Hij is er in verschillende varianten. Met en zonder grijze bovenkanten van de neuzen, met en zonder vertikale verdeling van de luchtroosters.
Dit nummer werd tot in 1975 geproduceerd, daarna kwam de 1216.

groeten, Martin
Re: De 1200 van Marklin.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Heey,

Ik hoop dit jaar de 1211 te krijgen en (ooit) de ACTS versie.
Ik heb hem helaas nog niet maar ik ben enorm gecharmeerd van de loc.
Jammer genoeg vind ik hem wel vrij prijzig maar ja het is wat er een gek voor geeft.
En deze gek heeft het er meer dan voor over.
Alleen even hard werken in de zomervakantie bij de post en hopelijk kan ik hem dan kopen.

Groetjes,

Antal
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2007

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Hier een line-up van mijn 1200's


van links naar rechts: 1202, 1219 en 1213.
De 1202 en 1213 zijn omgebouwd met een 5-polige motor en ESU decoder.
De 1219 met een HAMO-magneet en ESU-decoder.
De rij-eigenschappen van deze oudjes zijn nog zeer goed. Mooi soepel optrekken en afremmen, trekkracht is super. Echt geruisloos zijn ze niet. Opvallend is dat de nieuwste (1213) de meeste herrie maakt.

groetjes, Martin
Re: De 1200 van Marklin.


Citaat van: chris op zondag 11 mei 2008, 22:20:00
Euh....gaat dit nou over het grootspoor model, of het 1:87 model ?
En de vraag van de originele steller, ik dacht over het model ?


CiteerMaakt dat dan iets uit?
Het gaat toch over de 1200.


Nou....kan aan mij liggen, maar het staat in de rubriek Bespreking Marklin modellen HO.
Er worden wat vragen stelt, en bv de opmerking of het een wisselvreter is.

Bedoelt men dan het model of het echt ?
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Je hebt gelijk Chris, grootbedrif en model lopen in dit topic door elkaar.
Terwijl de oorspronkelijke titel natuurlijk voor zich spreekt.
In een ver verleden zei een kennis trouwens tegen mij dat zijn perfekt onderhouden 1200, de 1205 langzamer liep dan de 103 die hij had.
Hij vermoedde een een andere tandwieloverbrenging.
Ik heb het hier over:

3053 (1) 1966-1968 Relais LFCM III E03 002 DB beige/rot, 1 Lüfterreihe
De 1e versie dus.
Om welke 1200 dit ging weet ik niet meer maar in ieder geval 1 met relais.
We praten dus uitsluitend over de analoge versies.
Wie heeft/had ook dergelijke ervaringen?
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: Re460 op maandag 12 mei 2008, 08:38:01
Zelf in het bezit van de 37120 (1211). Het is een mooi model en de rijeigenschappen zijn best goed. Wel een aantal aandachtspunten;

-Staat iets hoog op de draaistellen.
-Is gebruikte kleur grijs niet te donker.
-Motor is erg luidruchtig.
-Handgrepen zijn iets te grof.
-Geluid typhoon is bedroevend.
-De draden van het motordraaistel en het licht zitten afgewerkt op een print, bij mij zijn deze draden al 2x afgebroken. Mogelijk te weinig speling of onjuiste constructie, door het draaien van het draaistel zijn de draden steeds in beweging en na en bepaalde tijd breken ze af.
-Jammer dat ze er geen Sinus-motor hebben ingezet.

Mogelijk dat de rijeigenschappen met een ESU-decoder nog beter worden. Hoe lastig deze ombouw is weet ik niet, misschien hebben andere leden ervaring.

Voor een nederlandse baan is dit model een must. Ook in het grootbedrijf een geweldig mooie locomotief.
Ooit was er sprake van dat er 75 zouden komen zijn er helaas maar 25 geworden.
Erwin

De mfx decoder is van Esu.
De decoder is waarschijnlijk bevestigd met een 21 polige stekker.
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Ik bezit er 2 maar ik kan maar op 1 nummer stemmen en de 1215 (37121) onbreekt ook in het rijtje.
Kan dit misschien aangepast worden?????
Re: De 1200 van Marklin.
Dit is een foto van het handmonster van de nieuwe 1200.



Re: De 1200 van Marklin.
ook hier weer op het handmonster de verdikte lijn onder het acts logo
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Model:
Ik heb twee oude Marklins:
1212 (bovenkant neus grijs, L- frontsein) en
1213 (A-frontsein)
en een nieuwe Marklin:
1211.

Ik heb niet gestemd, want ik kan maar één nummer intoetsen. En dan heeft het resultaat van de poll volgens mij weinig zin.

1:1:
Het is jammer dat ze binnenkort uitgerangeerd worden. Maar als het aan de NS had gelegen waren ze allang op de schroothoop verdwenen.

Mijn mening:
Ik vind de serie 1200 de mooiste electrische locomotief.
Met een zeer imposant uiterlijk.

groetjes

Henk
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Stemmen heeft idd geen zin, ik heb er 3 en dan moet ik er één kiezen, dat kun je niet maken. :wink:

Citaat van: chris op maandag 12 mei 2008, 14:40:23
Nou....kan aan mij liggen, maar het staat in de rubriek Bespreking Marklin modellen HO.
Er worden wat vragen stelt, en bv de opmerking of het een wisselvreter is.

Bedoelt men dan het model of het echt ?

Men zal de echte bedoelen, ik heb nog nooit een modelspoorlok wissels zien vreten.

Citaat van: 3rail op maandag 12 mei 2008, 08:51:42
Hallo allemaal, hier een foto van de 1212.



Is insidermodel ??



Die bovenste is de 3055.1 en is zeer zeldzaam, ik zag deze vorig jaar op Ebay aangeboden voor ?900,-, maar hij werd niet verkocht. De 3055.1 heeft rooster met vertikale verdeling en gele neus.
De onderste is de 3055.4 met roosters zonder vertikale verdeling en grijze neus.
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Poll aangepast, Marklin nummers en locnummers aangepast, em je kan op meer dan 1 loc stemmen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: Kappa op zondag 11 mei 2008, 21:18:31
De 1200 is destijds gebouwd deels uit gelden uit het Marshall Plan, dat na WOII door de Amerikanen was opgezet om Europa te herbouwen.
Ik heb alleen drie 1200en van de oude serie; 3051.1, 3051.4 en een 3055.3. :D
Wat ik wel vreemd vind, is dat de 3055.2 niet bestaat.
Misschien weet iemand hier meer over.


Hallo Ad,

de 3055-2 bestaat wel het betreft hier een aangepaste 1212, de luchtrijen zijn aangepast ten op zichte van de 1e versie, geproduceerd in 1972,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: De 1200 van Marklin.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Hoi Walter,

Ik mis de 1213 (Märklin 3168) in de poll.

Martijn ;-)
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Martijn,

kijk nog eens, ik had het zelf al gezien,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: wissels op maandag 12 mei 2008, 23:33:33
Citaat van: Kappa op zondag 11 mei 2008, 21:18:31
De 1200 is destijds gebouwd deels uit gelden uit het Marshall Plan, dat na WOII door de Amerikanen was opgezet om Europa te herbouwen.
Ik heb alleen drie 1200en van de oude serie; 3051.1, 3051.4 en een 3055.3. :D
Wat ik wel vreemd vind, is dat de 3055.2 niet bestaat.
Misschien weet iemand hier meer over.


Hallo Ad,

de 3055-2 bestaat wel het betreft hier een aangepaste 1212, de luchtrijen zijn aangepast ten op zichte van de 1e versie, geproduceerd in 1972,

met vriendelijke groet,

Walter
Hoi Walter,

Ik heb de afgelopen jaren al heel wat zoekwerk naar de 3055.1 en de 3055.2 gedaan.
http://nsinmodel.com/marklin.htm geeft aan voor de 3055.1 : Gele neus en verdeeelde roosters.
De 3055.2 : Grijze neus en verdeelde roosters.
De 3055.3 : Gele neus en niet verdeelde roosters.

Märklin zou dus bij de 3055.2 al een grijze neus hebben toegepast maar met verdeelde roosters.
Vervolgens geeft M de 3055.3 de nieuwe roosters zonder vertikale verdeling, maar maakt men de neus weer geel.  :shock:
Dit lijkt mij wel tegenstrijdig, maar we maken wel meer gekke dingen mee bij M.

Ik heb ook nog nooit een foto van een 3055.2 gezien, maar misschien heb jij er een?
Ik heb ook geen Koll catalogus, weet niet of daar wel een foto van de 3055.2 in staat.
Re: De 1200 van Marklin.
verzameldirk
gast

Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: p.ghijsen op zaterdag 10 mei 2008, 11:58:49
Op de website van bordertrain.net, zie je een overzicht van de 1200-serie die M* heeft uitgebracht, op het 2008 model na. Groet, Paul

Verdraaid mooie site  :P  alleen jammer dat er geen spoor Z modellen in staan.  :(

Dank je hartelijk voor deze site.

Dirk Bolt
Re: De 1200 van Marklin.
Al eens gelezen+  De 1200 werd tijdens de geel-grijze periode afgeleverd met een gele neus, na klachten van machinisten dat die kleur verblindde werd deze snel daarop voorzien van een grijs vlak.
De 1212 is er in een paar varianten, zie de KOLL daarvoor. Maar zeldzaam zijn zij geen van allen! Dat is flauwekul-geouwehoer om de prijs op te drijven, trap daar dus niet in! Wim, die al jaren verzamelt en op één ouwe en de nieuwen na, alle heeft.
Re: De 1200 van Marklin.
Bordertrain
gast

Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: wissels op maandag 12 mei 2008, 23:33:33

de 3055-2 bestaat wel het betreft hier een aangepaste 1212, de luchtrijen zijn aangepast ten op zichte van de 1e versie, geproduceerd in 1972,

Hallo Walter, dan heb je het weer over Koll versie 3 !

Ik verzamel al heel veel jaren, heb jaren internationaal beurzen afgesjouwd, met vele verzamelaars én handelaren gesproken....niemand heeft 'm ooit gezien.....ergo, die versie 2 van Koll is een phantoom. Hij heeft er zelf ook nooit een afbeelding van in zijn katalog gehad !
Het klopt ook niet met de logica waar M* de serie mee heeft gevolgd !
Ik heb hem derhalve uit mijn overzicht van de verschillende uitvoeringen geschrapt op de site !

Tweede verhaal waar altijd mee geschermd wordt, is die gele neus. Volgens getuigen uit die tijd heeft er nooit een locomotief met een geheel gele neus in werkelijke plandienst gereden! De eerste loc die de geel-grijze huiskleur kreeg was de 1208 (welke ook model heeft gestaan voor het Maerklin-model, zie het huiseigen boekwerk "Maerklin und ihr großes Vorbild") ! Nadat de 1208 geel-grijs was gespoten werden er testritten mee gedaan, meteen toen al klaagde de test-machinist al over de spiegelwerking van de gele neus. Voor dat de loc weer in normale dienst kwam, is de bovenkant al grijs gespoten ! Foutje van maerklin....maar zo worden de sprookjes en legendes geboren.....nl met een eigen werkelijkheid  :D

Groetjes, Henk Vos
http://www.bordertrain.net
Re: De 1200 van Marklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: De 1200 van Marklin.
ik heb gestemd: 1211, 1212 en 1213.

groetjes
Henk
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: Bordertrain op dinsdag 13 mei 2008, 14:06:56
Tweede verhaal waar altijd mee geschermd wordt, is die gele neus. Volgens getuigen uit die tijd heeft er nooit een locomotief met een geheel gele neus in werkelijke plandienst gereden! De eerste loc die de geel-grijze huiskleur kreeg was de 1208 (welke ook model heeft gestaan voor het Maerklin-model, zie het huiseigen boekwerk "Maerklin und ihr großes Vorbild") ! Nadat de 1208 geel-grijs was gespoten werden er testritten mee gedaan, meteen toen al klaagde de test-machinist al over de spiegelwerking van de gele neus. Voor dat de loc weer in normale dienst kwam, is de bovenkant al grijs gespoten ! Foutje van maerklin....maar zo worden de sprookjes en legendes geboren.....nl met een eigen werkelijkheid  :D

Groetjes, Henk Vos
http://www.bordertrain.net

Leuk Henk, deze wetenswaardigheid.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de gele neus mooier vind dan die met de grijze.
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Citaat van: Bordertrain op dinsdag 13 mei 2008, 14:06:56
Citaat van: wissels op maandag 12 mei 2008, 23:33:33

de 3055-2 bestaat wel het betreft hier een aangepaste 1212, de luchtrijen zijn aangepast ten op zichte van de 1e versie, geproduceerd in 1972,

Hallo Walter, dan heb je het weer over Koll versie 3 !

Groetjes, Henk Vos
http://www.bordertrain.net

Hallo Henk,

mijn bron is collection 2006, hier staat zelfs een foto bij, echter naar mijn mening van 3055 versie 1,  dus met gedeelde roosters, van 3055 versie 1 ontbreekt de afbeelding weer.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: De 1200 van Marklin.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Welke komiek heeft het handmonster in huis staan?  :lol:
Er staat duidelijk in de Poll "Welke 1200 heb jij" bovendien staat het Marklin nummer erbij.


Groet,

Walter

Re: De 1200 van Marklin.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: De 1200 van Marklin.
Heey Walter,

Scherp opgemerkt zeg. :lol:
Volgens mij zit de dikke deur van Marklin hier op het 3rail. :D

Groetjes,

Antal
Re: De 1200 van Marklin.
Bordertrain
gast

Re: De 1200 van Marklin.
Hallo,

Dankzij Walter begin ik de verwarring te begrijpen !
Koll kent 4 varianten van de 1212, Collection spreekt maar van 3 !

De variant 2 van Collection is de nummer 3 van Koll....
de variant 3 van Collection is de nummer 4 van Koll !

Maw Koll zegt een variant te kennen die er uitziet als de variant 3 van Collection , maar met gedeelde roosters........die nooit iemand heeft gezien  :D

Moet steeds aan dat liedje denken , groet, Henk Vos