Ik weet niet veel van de 1200 daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Wel iets over de wisselvreetende zesassers. Zesassers worden gekozen louter om vermogen op de rails te brengen. De basis vangt aan met de maximale asdruk die is toegestaan. Er is een maximum aan vermogen wat aan de assen kan worden afgegeven. Daarna heb je meer assen nodig. Het heeft niets te maken met de moderne elektronica die moderne locomotieven aanwezig is. Dat is mooi voor een betere vermogens distributie. Asdruk en vermogen zijn niet onlosmakelijk.
In Amerika worden soms slugs gebruikt. Dit zijn locomotieven zonder cabine en dieselmotor maar elektromotoren die gevoed worden vanuit de locomotief d.m.v. kabels
Naast het vraagstuk van de eigenschappen van het HO model is het wellicht interessant is de link naar "tales van de krug" eens door te nemen. het is een pittig stuk wat heel duidelijk uitlegt waarom extra assen nodig zijn om uiteindelijk een lok zinvol te exploiteren.
Al Krug is een machinist in Amerika die voor de BNSF rijdt op de route Billings Montana naar Sheridan Wyoming. Geloof mij; de treintjes in Europa zijn Peanuts vergeleken bij de treinen die deze machinist rijdt op dit traject.
Kijk ook eens naar de fotopagina's van Al Krug
http://www.alkrug.vcn.com/rrfacts/hp_te.htmGroet en veel leesplezier
Jos