Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?

Gestart door snaker vrijdag 02 mei 2008, 13:41:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Hoe werk een stuurstand rijtuig als bijv 43305

omschrijving:
Voorbeeld: InterCity-stuurstandrijtuig Bimdzf 269.2 van de Deutsche Bahn AG (DB AG), 2de klasse met cabine voor keertreinbedrijf.

Model: Cabine met interieur. Gedetailleerde bufferbalk. Gemonteerde frontspoiler. Voorbereid voor stroomgeleidende rijtuigverbindingen met insteekbare kortkoppeldissels 7319 of scheidbare kortkoppelingen 72020. Lengte over buffers 27,5 cm. Bij duwende locomotief (stuurstandrijtuig voor) brandt op het stuurstandrijtuig een wit driepuntsfrontsein. Bij trekkende locomotief (loc voor) branden op het stuurstandrijtuig twee rode sluitseinen.

hoe weet de wagon nou of hij getrokken of geduwd word? Zit er een decoder of hoe werkt het anders?

mvg, Tristan
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Om een van de assen van het achterste draaistel zit een rubber of siliconen-achtig hulsje met daaraan een palletje dat omhoog steekt.
Gaat de wagon achteruit (slepend) dan sleept de as het hulsje mee en het palletje bedient een schakelaartje dat het rode sluitsein doet branden.
Gaat de wagon vooruit (duwend) dan bedient het palletje de schakelaar voor het frontsein.
Zo was het vroeger, of het tegenwoordig nog zo werkt, weet ik niet.
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Dus als je trein het station bijvoorbeld in komt rijden en je stopt en laat de rijrichting van de loc omdraaien dan schakelt de verlichting van de loc wel om en die van de stuurstand niet. Klopt dit?

Daan
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Hallo Ad,

Gaat nog zo bij de huidige modellen van Märklin.

Van Märklin heb ik zo geen fotootje voorhanden maar van Railtop wel.


Op de tweede as zit een schakelaartje welke aan de hand van de rijrichting bepaald welke kleur sein brand.



Verlichting veranderd pas daadwerkelijk als de trein gaat rijden in tegengestelde rijrichting.

Mvg, Johan
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Hallo allemaal,

Daan, klopt de verlichting van het stuurstand rijtuig wisselt pas bij een verplaatsing in tegengestelde richting van het stuurstand rijtuig!
Verder is het zo dat de uitvoering van het pricipe bepaald hoe vlug dat deze lichtwisseling tot stand wordt gebracht. Wordt de vrije ruimte tussen de contacten en veer groter dan zal het rijtuig ook over een grotere afstand moeten verplaatsen alvorens de lichtwisseling tot stand komt.

Ben net gaan kijken bij mijn Zwitserse stuurstand rijtuig, Märklin artikelnummer: 42178, en ook bij deze wordt er gewerkt met het zelfde principe. Welliswaar in een andere vorm.
Een metalen veer om de as word meegenomen door de as welke vervolgens contact maakt met een vast contactpunt.
En dus gaat de verandering van verlichting pas in nadat het stuurstandrijtuig in tegengestelde richting een kleine verplaatsing heeft gemaakt.
Echter de afstand van de te moeten maken verplaatsing alvorens de verlichting veranderd is bij de 42178 zéér klein omdat de vaste contacten zéér dicht bij elkaar liggen. De vrije afstand waarmee de veer tussen de contacten kan bewegen bedraagt slechts enkele tienden van een milimeter. En zodoende wisselt het rijtuig al van verlichting bij een verplaatsing in tegengestelde richting van minder één milimeter.
Het maakt de lichtwisseling een stuk realistischer, echter misschien ook gevoeliger voor storingen na verloop van tijd. Een eventuele storing zou dan kunnen ontstaan als zich bijvoorbeeld vuil dat elektriciteit kan geleiden tussen de contacten
gaat zitten.

Groet,

Jos
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Bedankt, ik was erg benieuwd hoe het werkt.
Ik dacht dat het misschien na te maken was, maar dat lijkt me erg moeilijk :lol:
Het zal waarschijnlijk wel na te maken zijn met een simpele decoder en die dan hetzelfde adres geven als de lok die ervoor staat.
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?

En zo ziet het er bij de 43586 uit.

Mvg,
Peter
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Dat ziet er veel eenvoudiger uit als bij de rijtuigen van vroeger, bijv de Silberlingen.
Kun je dat plaatje als slijtage onderdeel bestellen?
Of slijt het bijna niet.
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Hoi Ad,

Volgens mij kun je dat plaatje/veertje niet los bestellen, tenminste niet vanuit een onderdelenlijst op de Märklin site. Misschien dat het wel leverbaar is als je een e-mail naar Märklin stuurt.
Ga ik trouwens binnenkort doen, eens kijken wat er gebeurt...
Want slijten doet dat plaat/veertje volgens mij echt wel. Niet dat ik daar zelf ervaring mee heb de mijne heeft immers nog niet veel gelopen.

Groet,

Jos
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Hallo Ad,

Alhoewel ze bij mij intensief gebruikt worden is er nog geen versleten.
Het zou mij verbazen als je ze niet bij Keuterman los zou kunnen bestellen.

Mvg,
Peter
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Lid sinds: 2007

Deelnemer vanaf 2007

offline
Re: Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Ik heb op 15 maart al eens gereageerd op een vraag rondom de licht wisseling. Onderstaand vermeld ik nogmaals de tekst. Het onderdeel heb ik destijds meteen uit voorraad bij de Märklinshop in Breda voor een paar centen kunnen aanschaffen.


Ja, ik heb op een duitse site, een artikel gevonden waar het omschakelen van de verlichting afhankelijk van voor- of achteruit rijden wordt behandeld. Zelf ik dit ook aangebracht bij een Lima dubbeldekker, middels een dun brons of koper stripje van Roco. Het werkt nog niet voor 100% maar ik ben tot nu toe redelijk tevreden.
De site is: http://www.andreas-burose.de/Modellbahn/modellbahn.html

en kies het hoofdstuk "Umbau lichtwechsel"[/i][/i]
Re:Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Sinds kort is hier ook een stuurstandrijtuig aan de verzameling toegevoegd: de 43305.

Wat mij is opgevallen is dat de verlichting in eerste instantie niet goed omschakelde. Dus de boel onderzocht en op het forum dit draadje gevonden.
Het blijkt dat het asje (zie post #6) waar het mechaniekje aan vast zit te stroef loopt waardoor alleen met druk van boven het asje wil ronddraaien. Na wat gerommel schakelt de verlichting nu ook om zonder deze druk (+ na even kort heen en weer halen over de baan) alleen sleept het wielasje nu over de baan. Dat er enige weerstand moet zijn is logisch maar dit lijkt me niet helemaal in orde.

Zijn er mensen met een vergelijkbaar omschakelmechaniek die eens zouden willen onderzoeken of het asje bij hen wél ronddraait?
Als dit niet hoort moet de wagen natuurlijk terug.

De bijgaande foto toont het binnenwerk. Er is blijkbaar nogal wat elektronika voor nodig.

Groet,
Martin

Re:Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Martin, ik heb zo'n zelfde stuurstandrijtuig echter dan in een iets andere kleurstelling. Bij mij draait de as gewoon rond dus ook met het wisselen tussen voor en achter gaat bij mij soepel. Grtn, Herman
Re:Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Herman, dankjewel voor het controleren.  :thumbup:
Ik zal met de leverancier contact opnemen.
Re:Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
In principe is het plaatsen van een functie-decoder handiger.
Kan ook nog voor andere extra's worden gebruikt.
Deze dient op het zelfde adres, als de lok te worden gezet.

Voordeel: lichtwisselling gebeurd tegelijkertijd. (maar is niet conform de werkelijkheid)
Maar in het echt, wordt eerst de verlichting omgeschakeld in het voorop rijdende cabine, daarna wordt deze afgesloten, en de machinist loopt naar de lok, waar dan de lichtwisseling tot stand wordt gebracht.

Gr. Marcel
Re:Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe werken marklin stuurstand rijtuigen?
Marcel dan moet je een zgn "looptijd" vertraging inbouwen.
Maar zolang die preiser machinist nog steeds niet zelfstandig kan lopen, lijkt me dit een beetje "overkill" ;)