Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Kortkoppelingen alle merken

Gestart door Marklinbaan.nl maandag 28 april 2008, 12:29:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortkoppelingen alle merken
Hallo

wat vinden jullie de beste kortkoppeling?

- welk merk
- waarom

Welke vinden jullie minder goed en waarom?

Ik begin!

zelf heb ik nog niet zoveel ervaring met alle verschillende koppelingen
De Roco kortkoppeling vind ik wel heel fijn werken
hij koppelt goed en makkelijk
en vooral het ontkoppelen is makkelijk gewoon 1 van beide wagons licht optillen
en ze zijn los.

De Marklin kortkoppeling vind ik een draak hij koppelt goed, maar om die krengen los te krijgen is een ramp. Ik heb een gebogen stokje gemaakt om de onderste beugeltjes omhoog te bewegen zodat ze los laten. Met de hand is het een ramp.

Wie volgt?

Groeten Martin
Re: Kortkoppelingen alle merken
Die van kadee(of hoe je het ook moge schrijven), vind ik wel goed, zijn amerikaanse type koppelingen, die je met een magneet kan ontkoppen of voorontkoppelen. Ik heb daar ooit es een demonstratie van gezien en dat leek me echt wel wat.

Die van fleishmann vind ik ook niet slecht, hier kan je ook de wagens uit de rij halen door ze op te heffen.

Mvg Kristof
Re: Kortkoppelingen alle merken
De Roco, zelfde reden als de eerste post, plus het boogje imiteert een beetje de bekabeling die tussen de koppelingen loopt.
Re: Kortkoppelingen alle merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Kortkoppelingen alle merken
Heey,

Bij mij is het roco.
AL heb ik wel vreselijk veel kortkoppelingen is de roco wat fijner.
De fleischmann zijn ook wel goed maar daar heb ik er maar 4 van...
En over de roco kan ik me alleen maar bij Chris toevoegen!

Groetjes,

Antal
Re: Kortkoppelingen alle merken
Ik heb alleen maar ervaring met Roco en marklin kortkoppelingen. De Roco's koppellen goed en zijn ook weer makkelijk los te krijgen. De marklins koppelen minder goed en zijn eigenlijk alleen maar op een nette manier los te krijgen met het speciale ontkoppellepeltje van marklin. Ontkoppelrails/telexkoppelingen en marklinkortkoppelingen vind ik ook geen succes.

groetjes, Martin
Re: Kortkoppelingen alle merken
Ik vind de Marklin kortkoppelingen prima, voor het ontkoppelen hebben ze niet voor niets zo'n plastic zwart lepeltje gemaakt 8)
Ook de stroomdoorvoerende kortkoppelingen van Marklin zijn top nr.72021.

Mvg Gert
Re: Kortkoppelingen alle merken
Ik gebruik al jaren Roco kort koppelingen. Ik vindt ze heel goed werken. Zoals martin schrijft koppelen ze eenvoudig los en is ook een wagon uit de trein nemen een fluitje van een cent.


De betrouwbaarheid is hoog. koppelingen dienen een treinverband in stand te houden. Deze koppelingen doen dat heel goed

Kortgekoppelde wagens laten zich ( ook exact 1:87 ) laten zich eenvoedig door boogstralen rijden van 360mm. Dit gaat ook goed met lange treinen zoals 40 ertsbakken

Groet

Jos
Re: Kortkoppelingen alle merken
Citaat van: Artologic op maandag 28 april 2008, 16:06:04
Die van kadee(of hoe je het ook moge schrijven), vind ik wel goed, zijn amerikaanse type koppelingen, die je met een magneet kan ontkoppen of voorontkoppelen. Ik heb daar ooit es een demonstratie van gezien en dat leek me echt wel wat.

Kadee is geen kortkoppeling. Je kunt er niet buffer aan buffer mee koppelen. Hoeft natuurlijk ook niet bij modellen van Amerikaanse voorbeelden. Wel heerlijk rangeren inderdaad.

Hier een baan vol Fleischmann profi. Stevige, starre verbinding en toch kun je een wagon gemakkelijk uitnemen. Rangeren is praktisch onmogelijk, maar daar hou ik toch niet van.
Re: Kortkoppelingen alle merken
Ik kies ook voor de Roco kortkoppelingen. Makkelijk te koppelen en ontkoppelen. En ze schieten nooit los.
Re: Kortkoppelingen alle merken
Ik heb alleen ervaring met de Märklin kortkoppeling en het lepeltje om te ontkoppelen.
Re: Kortkoppelingen alle merken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kortkoppelingen alle merken
Ik heb alleen ervaring met Marklin kortkoppelingen.
Maar ze zijn nogal gevoelig voor hoogteverschillen, tussen beide koppelingen, tijdens aankoppelen.
Zit één koppeling te hoog of te laag dan koppelt de boel niet.
Heb die Roco koppelingen gezien en die lijken mij ook erg goed en je kunt zo een wagen uit sleep nemen, door deze simpelweg op te tillen.
Ik weet alleen niet of dit bij ongelijkheden in de rail kan leiden tot spontane ontkoppeling.
Re: Kortkoppelingen alle merken
Citaat van: chris op maandag 28 april 2008, 16:11:05
De Roco, zelfde reden als de eerste post, plus het boogje imiteert een beetje de bekabeling die tussen de koppelingen loopt.
Dag fori,

Met de Roco heb ik de ervaring, dat het boogje door de puntkontakten in de wissels er uit getikt wordt. De koppelingen zitten wel op de duitse D-trein rijtuigen van Roco 1 op 87.
Als ik op deze rijtuigen de M*-kk monteer, klemt deze in sommige "stijgende" bogen (360mm, uit het zicht) vast tegen de buffers.

Ik moet nog verder uitzoeken hoe ik dat oplos, maar daar kom ik wel uit.
Dat is op dit moment geen prioriteit, eerst mijn schakelborden en regelaars bouwen.

groetjes

Tweeendrie.
Re: Kortkoppelingen alle merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Kortkoppelingen alle merken
Dat van het vastzitten op de buffers komt, omdat M haar buffers te hoog plaatst, en roco dat niet doet, waardoor het zaakje vastloopt.