Helaas moet ik weer een nieuw geval toevoegen aan de lijst modellen met kwaliteitsgebreken.
Enkele weken geleden heb ik bij een Märklin shop/store het rode restauratierijtuig 43391 uit de SBB Leichtstahl serie gekocht. Verkoopprijs = adviesprijs = ?54,95!! Toen het model nog in de doos zat, had ik de indruk dat de bak aan één zijde hoger op zijn draaistel stond dan aan de andere zijde. Dus toch maar even voor het afrekenen het rijtuig uit de doos gehaald en op de toonbank goed bekeken. Ja hoor, het was heel duidelijk zichtbaar. Waarschijnlijk was de oorzaak dat de (bij deze rijtuigen zeer dunne) bodemplaat krom stond. De verkoper zei dat hij geen andere op voorraad had, dus daarom heb ik gevraagd of ik het exemplaar uit de vitrine kon krijgen. Juist voordat hij deze in de doos wou doen, viel mijn oog op een scheefzittende pantograaf. Dat was gelukkig ter plekke door de verkoper te verhelpen door het rijtuig eerst even open te maken.
Dit weekend wilde ik voor het eerst met het rijtuig gaan rijden en wilde het in een trein met andere Leichtstahlwagen plaatsen. Maar het koppelen wilde absoluut niet lukken. Na bestudering bleek de vouwbalg aan de bovenzijde zo ver uit te steken, dat hij de vouwbalg van het andere rijtuig raakte, waardoor de koppelingen niet dicht genoeg bij elkaar konden komen om te koppelen. De vouwbalg zelf stond enigszins scheef en kon niet verder de kopwand in geduwd worden. Hij kon er ook zo makkelijk uitgehaald worden, dat het niet veel scheelde of hij zou er volgens mijn gevoel spontaan uit kunnen vallen. Nu blijken de raamdelen in de kopwanddeur ondersteboven gemonteerd te zijn. Hierdoor worden de lipjes van de vouwbalgen geblokkeerd en kunnen niet ver genoeg naar binnen gestoken worden. Ik werd hierop attent gemaakt door een bericht op
marklin-users.net. Een vluchtige inspectie leerde dat ook bij de 43381 de ramen op de kop zitten. Ik heb de andere rijtuigen nog niet bekeken. Oh ja, nu ik toch bezig ben: bij een van de andere (tweede klas) rijtuigen zat de veer van het koppelingsmechanisme al niet meer op zijn plaats, toen ik het rijtuig voor het eerst uit de doos haalde....
Kortom er heeft een (vermoedelijk Chinese) produktie medewerker zitten slapen of er is hem niet goed uitgelegd wat er van hem/haar verwacht werd. In ieder geval heeft de kwaliteitscontrole weer behoorlijk gefaald en dat vind ik voor een product van deze prijs en gezien de reputatie van dit merk onacceptabel.
Overigens is niet alleen de produktie kwaliteit van deze rijtuigserie bedenkelijk. Ook bij de constructie zelf heb ik vraagtekens. Zo is de bodem zeer dun en slap, wat volgens mij het krom staan verklaart. Dat is bij de PBA INOX rijtuigen gelukkig heel anders. Die onderstellen zijn tamelijk stijf. En wat de vouwbalgen betreft, die hebben bij alle Leichtstahlwagen de neiging er snel uit te vallen, waarmee dus ook de bak los komt van het onderstel.
Conclusie: het gaat inderdaad niet goed met de kwaliteit en kwaliteitscontrole van mijn favoriete merk. Sinds enige tijd koop ik niets meer zo ongezien in doos. En dan nog blijk je thuis nog voor onaangename verrassingen komen te staan. Märklin is duur en niet altijd even modelgetrouw. Dat nam ik als koper altijd voor lief onder andere vanwege de kwaliteit. Als je daar niet meer op kan vertrouwen, moeten Märklin en ik als vaste klant zich ernstige zorgen gaan maken.
n.b. ik heb nog meer slechte ervaringen, maar deze bewaar ik nog even voor een volgende keer; over het slechte rijgedrag van de 39401 (schokkend) heb ik al bericht.