Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!

Gestart door AlbertJan zaterdag 29 maart 2008, 12:06:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: AlbertJan op donderdag 24 april 2008, 10:00:13Misschien moet er ook naar de Märklin fabriek een busreis georganiseerd worden (jaja, ik wil ook mee! :lol:) om dit met eigen ogen te kunnen bekijken? 8)
Ik ben er geweest in Göppingen,

En moet zeggen dat ze toen der tijd ( spreek nu over 5 / 6 jaar terug ) netjes alle locs op de testjesbaantjes zetten, en dan alle sporen ( nee niet op 1 baantje :P ) zoals H0 en Z en noem het maar op netjes testen op verlichting en de loc minimaal voor en achteruit.

Dus het is / was mogelijk om er te kijken hoe de gehele productie in zijn werk gaat / ging ;).
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Mister1736 op donderdag 24 april 2008, 20:37:56
En moet zeggen dat ze toen der tijd ( spreek nu over 5 / 6 jaar terug ) netjes alle locs op de testjesbaantjes zetten, en dan alle sporen ( nee niet op 1 baantje :P ) zoals H0 en Z en noem het maar op netjes testen op verlichting en de loc minimaal voor en achteruit.

Dus het is / was mogelijk om er te kijken hoe de gehele productie in zijn werk gaat / ging ;).
Leuk zeg, de hele dag met treintjes spelen.

ik kan mij herinneren dat een aantal jaren geleden, een chinese filmploeg, het hele fabrikageproces heeft gefilmd.
Die chinesen waren/zijn nogal onder de indruk van zo'n modelspoor fabriek.
Maar ik weet niet meer waar ik dat filmpje heb gezien. :(

@Martin & Egmaf:
Je kunt treintjes niet met mobieltjes of auto's vergelijken.
Mobieltjes worden gebouwd op mobiel gebruik en hebben geen uitsteeksels, een lok stop je niet in je broekzak en zeul je niet dagelijks mee rond.
Auto's worden steeds beter en betrouwbaarder omdat ze aan steeds meer eisen moeten voldoen, treintjes niet, die moeten gewoon zoveel mogelijk op het origineel lijken.
Overigens zitten op moderne decoders net zo kleine (SMD) onderdelen als in een telefoon.
En als je 10 jaar geleden een mobieltje liet vallen, was hij meestal wel kapot, nu is dat wel beter.

En over die transportkosten moet het nu maar eens over zijn, daar is echt mis mee, je moet het alleen goed inpakken en dat doet Marklin wel hoor.
Mijn Br 05 kwam in een zeer degelijke verpakking, uitpakken doe je bwz. tijdens een bakkie koffie. 8)

Maar ondanks dat, gaat het wel eens fout en dat zal altijd wel zo blijven en één fout weegt net zo zwaar als 100x goed.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Robber op donderdag 24 april 2008, 14:52:16
CiteerMaar modernere loks zijn nou eenmaal een stuk complexer. Er is dus meer wat mis kan gaan, en er is minder tolerantie (speelruimte) voor fouten & sliijtage. Logisch dus dat het ook meer problemen zijn. Met de kwaliteitscontroles van 30 jaar geleden los je dat niet op.

Moderne auto's zijn ook een stuk complexer als 30 jaar geleden. Toch was een auto 30 jaar geleden na 100.000km technisch zo goed als afgeschreven, en na 5 jaar al behoorlijk roestig. De km-teller ging niet eens verder dan 99.999 Tegenwoordig is een auto na 5 jaar en 100.000 nog een jonge betrouwbare occasion, ondank alle zaken die nu aan boord zitten waar we 30 jaar geleden nog niet eens van durfde dromen (navigatiesystemen, automatische airco, etc)
Maar wat is er goed beschouwd nou zo complex aan een moderne lok? Zo gek veel is er toch niet veranderd? De mechanische rijrichtingschakelaar is vervangen door een decoder, met evt een luidsprekertje. Zo hi-tech is dat nu ook weer niet.

Citeer- Er gaat meer stuk tijdens het transport: Vroeger was dat probleem een stuk minder, want transport was toen nog iets bijzonders (wie verstuurde 10 jaar geleden nou regelmatig dure pakketjes van/naar het buitenland?). Transport is tegenwoordig ook een massa-product geworden, en het bijbehorende gebrek aan zorgvuldigheid.

Het is best mogelijk om spullen schadevrij/gecondioneerd te transporteren. Ook al hangt daar misschien een iets hoger prijskaartje aan. Uiteindelijk is dat op den duur niet eens veel kostbaarder. Minder schade, minder garatie-claims, en vooral minder ergenis.
Als ik bij een patient een kapotte brug in zijn mond moet zetten en daarbij als excuus zeg: "sorry, is tijdens transport gebeurd van het tendtechnisch lab naar de praktijk, kan ik niks aan doen", dan kom ik daar ook niet mee weg.

Ik volg al enige tijd deze discussie en voel toch even de drang te reageren. Vooral wat betreft de opmerking betreffende oude en nieuwe auto's. De laatste jaren heb ik tweemaal een nieuwe auto mogen kopen in de wat duurdere klasse. De eerste, een Volvo S60, 2,5 liter met vierwiel aandrijving kon na drie weken terug naar de garage. Het achterste differentieel lekte olie doordat twee keerringen verkeerd waren gemonteerd. Enkele jaren later ruilde ik de Volvo in voor een Audi A6 3.2 Quattro. Hier geen klachten over een differentieel maar wel hield alle elektronica (en dat is een boel) er na 6 maanden zonder aanleiding mee op.
Wat ik maar wil zeggen is dat het zeker zo is dat de huidige productiemethodes het toestaan om een auto degelijker te maken maar dat het risico op problemen door de als maar toenemende techniek ook groter wordt. Ik mag aannemen dat zowel Audi als Volvo een auto controleren als hij de deur uitgaat (voor dat geld ga ik er zelfs gevoegelijk van uit) dus als het hen overkomt waarom dan Märklin niet ? Perfectie is louter een streven of een doel, het zal nimmer bereikt worden.

Veel belangrijker vindt ik de vraag hoe Märklin of willekeurig welke andere producent omgaat met de klachten die hen bereiken. Neemt men ze serieus, probeert men ze op te lossen en zo ja, hoe. op wiens kosten etc. Voor wat betreft de auto's kan ik zeggen dat beide kostenloos en zonder discussie zijn hersteld. Tot op heden (ik bezit zo'n 80 lok's en 500 wagens, voornamelijk van Märklin) ontvang ik dezelfde service van mijn "huis"-leverancier dus ik kan leven met de huidige situatie. Het is niet altijd perfect maar men maakt er duidelijk wel werk van.

Jan
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
@Robert,
Ik snap je teleurstelling,.. begrijp me niet verkeerd. Maar meer als excuses kunnen zie niet aanbieden. Daarnaast staat er, weliswaar in verkapte vorm, dat het doorgegeven wordt aan degene die het pakket zou moeten bezorgen.

Citeer
Uw klacht ga ik doorgeven aan de manager van de afdeling pakkettenbezorging. Hij zal er op toezien dat de kwaliteit van de bezorging op uw adres verbetert.

Maar ik zie dus niet in wat TNT meer zou moeten doen dan een 'standaard'brief. Het gaat hem vooral wat TNT doet na die standaardbrief,.. kortom de uitvoering van wat in zo'n standaardbrief staat. En daarin moet ik TNT de voordeel van de twijfel geven.
Nogmaals, ik snap dat het echt heel vervelend is, maar ik me ook heel goed in de reactie van TNT begrijpen. :)

Groeten,
Herman
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
ach ben het gelukkig alweer vergeten
en het gebouw is al klaar kijk maar in mijn draadje daar staat het al  :lol:
vind het nogsteeds niet kunnen hoor
maar ben nu te druk om me er druk om te maken
groet robert
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Sinds gisteren is mijn vertrouwen in Märklin weer toegenomen. Ik had zaterdag op verzoek van mijn vriending een P8 (37030) met wat drie-assige umbauwwagens gekocht (vond ze zo leuk). Nadat ik de loc op een testspoortje had gezet en de MS had ingeschakeld ging het ding er als een raket van door. Helaas zit er aan het eind van het testspoor geen stroomloze sectie (een mens leert voornamelijk van zijn fouten) waardoor de loc een val maakte van een meter. In zijn val kwam kwam hij eerst in aanraking met de pot van een plant, vervolgens een speaker en tenslotte de vloer. De schade ? Een gebroken koppeling tussen de tender en de loc, een losgeschoten aardedraad en een losgeschoten sleper !! De laatste twee problemen zijn al weer verholpen, alleen de koppeling moet ik even bestellen.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Herman05 op vrijdag 25 april 2008, 01:19:01
@Robert,
Ik snap je teleurstelling,.. begrijp me niet verkeerd. Maar meer als excuses kunnen zie niet aanbieden. Daarnaast staat er, weliswaar in verkapte vorm, dat het doorgegeven wordt aan degene die het pakket zou moeten bezorgen.

Citeer
Uw klacht ga ik doorgeven aan de manager van de afdeling pakkettenbezorging. Hij zal er op toezien dat de kwaliteit van de bezorging op uw adres verbetert.

Maar ik zie dus niet in wat TNT meer zou moeten doen dan een 'standaard'brief. Het gaat hem vooral wat TNT doet na die standaardbrief,.. kortom de uitvoering van wat in zo'n standaardbrief staat. En daarin moet ik TNT de voordeel van de twijfel geven.
Nogmaals, ik snap dat het echt heel vervelend is, maar ik me ook heel goed in de reactie van TNT begrijpen. :)

Groeten,
Herman

Je kan altijd je woorden kracht bij zetten door te dreigen met negatieve reclame en/ of een advocaat. Grote bedrijven zijn gevoelig voor negatieve beeldvorming en willen in zo'n geval nog wel eens een compromis sluiten.

Zelf ben ik werkzaam voor een grote organisatie waarbij ook kostbare dingen via TNT naar ons worden gestuurd. Indien er een zoek raakt willen wij nog wel eens na veel plussen en minnen de klant tegemoet komen.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
JB, nog een geluk dat ie de kat niet had geraakt, dan was het beslist slechter afgelopen............
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: catzeiler op dinsdag 29 april 2008, 21:47:06
JB, nog een geluk dat ie de kat niet had geraakt, dan was het beslist slechter afgelopen............

Katten lopen hier gelukkig niet meer rond. In mij ouderlijk huis hingen er meerdere rond en die vonden niets leuker dan al met al die hangende draadje onder mijn baantje te spelen. Dat was nog het analoge tijdperk waardoor ik dus keer op keer die grote "knoet" blauwe draad kon ontrafelen. Zoals ik al eerder schreef, al doende leert men  :)

Jan
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Heey iemand jat mijn initialen :D
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Pas op dat James Bond die claim niet legt, Joost...

Ik kwam per toeval deze overeenkomst tegen die Märklin en haar leverancier(s) moeten ondertekenen en nakomen.

Groeten, Paul
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Klopt als een bus dat de kwaliteit de laatste jaren drastisch is teruggelopen bij marklin. Neem eens de series gemaakt in de jaren 50. Vol metaal, reletief eenvoudige ( lees betrouwbare) motor, hoog gewicht ( grote trekkracht)
Alle modellen die "vroeger"de fabriek verlieten werden door een "prufmeister"gecontroleerd. Deze tekende een zogenaamde "prufsiegel"af met datum en zijn naam. Hij en niemand anders was volgens goed duits gebruik verantwoordelijk voor de eindmontage en functioneren. Ik weet dit via een gepensioneerde van Marklin die toendertijd "prufmeister"in de fabriek was.
Ik ben graag bereid meer te betalen voor een product als de kwaliteit goed is. Zelf heb ik veel 39 honderd nummer die min of meer problemen geven. ( als was het maar dat een geluidsgenerator volslagen in de war is) Mijn oudjes daarentegen lopen Altijd en dit alle vele tientallen jaren lang.
Dit vastgesteld hebbend ga ik me dit jaar toeleggen op het verzamelen van de 50 er 60 er jaren modellen.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Helaas moet ik weer een nieuw geval toevoegen aan de lijst modellen met kwaliteitsgebreken.

Enkele weken geleden heb ik bij een Märklin shop/store het rode restauratierijtuig 43391 uit de SBB Leichtstahl serie gekocht. Verkoopprijs = adviesprijs = ?54,95!! Toen het model nog in de doos zat, had ik de indruk dat de bak aan één zijde hoger op zijn draaistel stond dan aan de andere zijde. Dus toch maar even voor het afrekenen het rijtuig uit de doos gehaald en op de toonbank goed bekeken. Ja hoor, het was heel duidelijk zichtbaar. Waarschijnlijk was de oorzaak dat de (bij deze rijtuigen zeer dunne) bodemplaat krom stond. De verkoper zei dat hij geen andere op voorraad had, dus daarom heb ik gevraagd of ik het exemplaar uit de vitrine kon krijgen. Juist voordat hij deze in de doos wou doen, viel mijn oog op een scheefzittende pantograaf. Dat was gelukkig ter plekke door de verkoper te verhelpen door het rijtuig eerst even open te maken.

Dit weekend wilde ik voor het eerst met het rijtuig gaan rijden en wilde het in een trein met andere Leichtstahlwagen plaatsen. Maar het koppelen wilde absoluut niet lukken. Na bestudering bleek de vouwbalg aan de bovenzijde zo ver uit te steken, dat hij de vouwbalg van het andere rijtuig raakte, waardoor de koppelingen niet dicht genoeg bij elkaar konden komen om te koppelen. De vouwbalg zelf stond enigszins scheef en kon niet verder de kopwand in geduwd worden. Hij kon er ook zo makkelijk uitgehaald worden, dat het niet veel scheelde of hij zou er volgens mijn gevoel spontaan uit kunnen vallen. Nu blijken de raamdelen in de kopwanddeur ondersteboven gemonteerd te zijn. Hierdoor worden de lipjes van de vouwbalgen geblokkeerd en kunnen niet ver genoeg naar binnen gestoken worden. Ik werd hierop attent gemaakt door een bericht op marklin-users.net. Een vluchtige inspectie leerde dat ook bij de 43381 de ramen op de kop zitten. Ik heb de andere rijtuigen nog niet bekeken. Oh ja, nu ik toch bezig ben: bij een van de andere (tweede klas) rijtuigen zat de veer van het koppelingsmechanisme al niet meer op zijn plaats, toen ik het rijtuig voor het eerst uit de doos haalde....

Kortom er heeft een (vermoedelijk Chinese) produktie medewerker zitten slapen of er is hem niet goed uitgelegd wat er van hem/haar verwacht werd. In ieder geval heeft de kwaliteitscontrole weer behoorlijk gefaald en dat vind ik voor een product van deze prijs en gezien de reputatie van dit merk onacceptabel.

Overigens is niet alleen de produktie kwaliteit van deze rijtuigserie bedenkelijk. Ook bij de constructie zelf heb ik vraagtekens. Zo is de bodem zeer dun en slap, wat volgens mij het krom staan verklaart. Dat is bij de PBA INOX rijtuigen gelukkig heel anders. Die onderstellen zijn tamelijk stijf. En wat de vouwbalgen betreft, die hebben bij alle Leichtstahlwagen de neiging er snel uit te vallen, waarmee dus ook de bak los komt van het onderstel.

Conclusie: het gaat inderdaad niet goed met de kwaliteit en kwaliteitscontrole van mijn favoriete merk. Sinds enige tijd koop ik niets meer zo ongezien in doos. En dan nog blijk je thuis nog voor onaangename verrassingen komen te staan. Märklin is duur en niet altijd even modelgetrouw. Dat nam ik als koper altijd voor lief onder andere vanwege de kwaliteit. Als je daar niet meer op kan vertrouwen, moeten Märklin en ik als vaste klant zich ernstige zorgen gaan maken.

n.b. ik heb nog meer slechte ervaringen, maar deze bewaar ik nog even voor een volgende keer; over het slechte rijgedrag van de 39401 (schokkend) heb ik al bericht.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Was ik nog vergeten. Bij mijn eerste klas Leichtstahlrijtuig draait een van de assen niet vrij rond. Hierdoor loopt het rijtuig tamelijk zwaar. Ik weet niet of het in het lager zit of dat wellicht het wiel ergens tegen het draaistelframe aanloopt. Nog nooit eerder met een Märklin rijtuig meegemaakt...
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Die wielstellen draaien met het puntige uiteinde van de as in een V vormig gat in het draaistelframe.
Kijk even of de as er wel goed in steekt en of er geen vuiltje in het gat zit.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Geen vuil in het gat gevonden en de as zat er goed in. Beetje olieën heeft ook niet geholpen. Ben er nog steeds niet achter waar en waarom het aanloopt. Het lijkt wel alsof de wielflens het schuin naar binnen lopende deel van de kopbalk (vouwbalgzijde) van het draaistel raakt. Maar het het kan ook zijn dat er in het lager te veel speling tussen draaistel en wielstel zit, want als ik met de hand het draaistel ter hoogte van de aspotten lichtjes samenknijp, is het over. Misschien wordt het eerste wel veroorzaakt door het tweede. Hoe dan ook de constructie is ergens buiten tolerantie, dus wat mij betreft een fabricageprobleem....
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
alle merken hebben wel wat en als je kijkt hoeveel marklin er verkocht wordt dan zul je zien dat er maar een klein deel iets mankeert. Zullen we ook bijhouden hoeveel er fout gaat bij de andere merken.

Daan
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: mDDM op zaterdag 05 juli 2008, 00:06:46
... Het lijkt wel alsof de wielflens het schuin naar binnen lopende deel van de kopbalk (vouwbalgzijde) van het draaistel raakt. Maar het het kan ook zijn dat er in het lager te veel speling tussen draaistel en wielstel zit, want als ik met de hand het draaistel ter hoogte van de aspotten lichtjes samenknijp, is het over. Misschien wordt het eerste wel veroorzaakt door het tweede. Hoe dan ook de constructie is ergens buiten tolerantie, dus wat mij betreft een fabricageprobleem....

Beste mDDM,


Bij enkele van mijn Leichstahl rijtuigen liepen de flenzen van sommige wielen tegen "het schuin naar binnen lopende deel van de kopbalk". Aan het schuine gedeelte zaten wat bramen en soms was er te weing speling tussen wielflens en frame. Dus een vijlte is eraan te pas gekomen.

De afgelopen jaren is er vaker dan gemiddeld wat mis met de (eind)produkten die door Märklin geleverd worden. Zeker meer dan gemiddeld wanneer men de produkten beoordeelt op prijs-kwaiteit verhouding.

Niettemin, Märklin blijft mijn favoriete merk. Ik val op "metalen" loks, en goederenwagons en rijtuigen zijn meestal steviger en beter afgewerkt dan die van andere merken. Dat neemt niet weg dat ik vooral voor lokomotieven regelmatig bij de concurrenten koop omdat ik dan een bepaald model wil hebben wat Märklin niet levert.


nmbs < Willy > sncb
==============
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Beste Märklin rijders.
Misschien is de (eind) controle bij Märklin niet zo geweldig, de service is nog steeds fenomenaal! :o

Twee weken geleden een Email naar Märklin Duitsland gestuurd met de klacht dat bij veel van mijn oude (1996-1999) C-rails en wissels stukjes kunststof afbraken. (dit na tip van Egmaf!)
Nu, vandaag al, werd er een grote doos bezorgd uit Duitsland!
En ja hoor, alles wat ik opgestuurd had is vervangen door splinternieuw materiaal! :lol:
Geweldig verpakt en keurig gesorteerd.



En ook hier weer, de 4 Kruiswissels 24620, allemaal vervangen door de 24624.
Ook ingesloten een keurige lijst waarop elk onderdeel apart is afgevinkt, dus hierop is de controle dus uitstekend! :o
En dus ook geen rekening! :lol:



Hoe dan ook, in ieder geval is de service bij Märklin nog steeds uitstekend!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
goed van marklin :shock:
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 11 juli 2008, 16:45:18Hoe dan ook, in ieder geval is de service bij Märklin nog steeds uitstekend!

Hallo AlbertJan,

Ik ben blij voor jou dat het zo is afgelopen!!! Het is mij bekend dat Märklin heel erg coulant is en ook in jou geval wordt dat weer is bewezen. Grote klasse van Märklin en nogmaals blij voor jou! Succes met je baan verder.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Okè ik heb het gelezen AlbertJan bedankt voor de link,

Maar dan een nieuwe vraag die bij mij opkomt, waar braken die stukjes kunststof af?? De stukjes tussen het klik meganisme of echt de buitenkant van de rails?
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hallo Hans.
Ik ben ook erg blij en, vooral ook, erg blij dat de Märklin Service afdeling dit soort problemen zo keurig en coulant afhandelt!

En wat de baanbouw betreft?
Eerst weer alle dozen met scenery opbergen, dan met vakantie en daarna........ja, weer een baan bouwen! :lol:

@Maurice.
Meestal breken de lipjes van het kliksysteem spontaan af maar soms ook hele andere delen, b.v. hoekje van de bedding of een wissel waar een hoekje afbreekt! :shock:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

   
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hé Albertjan,

Wel handig als je zo om de 10 jaar al je rail gratis kunt vernieuwen.  :mrgreen: :wink:
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kappa op vrijdag 11 juli 2008, 19:27:47
Wel handig als je zo om de 10 jaar al je rail gratis kunt vernieuwen.  :mrgreen: :wink:

Hoi Ad.
Jij hebt het helemaal door! :wink:
Ik vraag mij nu al af welke problemen je met de nu nieuwe rails over 10 jaar kunt aanvoeren? Misschien metaal (geld) moeheid? :shock:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kappa op vrijdag 11 juli 2008, 19:27:47Wel handig als je zo om de 10 jaar al je rail gratis kunt vernieuwen.  :mrgreen: :wink:

Hallo Ad,

Rijd je ook op C-rail? En beschadigde rails in de loop der tijd? Zo ja, grijp je kans..... :lol: :lol: Je weet nu hoe het werkt en hoe soepel de Service van M* momenteel is...
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik lees ook op buitenlandse fora bijna alleen maar berichten over de uitstekende service en vergaande coulance van Märklin. Niet alleen gaat men er prat op producten van hoge kwaliteit te leveren. Als die kwaliteit om welke reden dan ook een keer tegen blijkt te vallen, wordt dat meestal ruiterlijk erkend en de krijgt de klant een vervangend product dat wel aan de hoge kwaliteitsstandaard voldoet. Märklin heeft wat dat betreft ook een naam hoog te houden. Denk ook aan de het omruilen van door de zinkpest getroffen Köfjes en het upgraden van de C-sinus aandrijving. Laten we hopen dat deze service zo blijft, want ik kan mij goed voorstellen dat het in de ogen van Kingsbridge wel wat minder kan. Toch heb ik liever een goede kwaliteitsbeheersing tijdens de productie en kwaliteitscontrole bij de fabriek. Ik heb er een gloeiende hekel aan om met mijn dure aankopen weer terug te moeten naar de winkel, vooral nu die steeds dunner gezaaid worden.

Er bestaan in kwaliteitsland in grote lijnen twee filosofieën. De eerste is een zo goed mogelijke kwaliteitsbeheersing, waarbij de aftersales wat minder kan zijn, want er is eigenlijk zelden iets met het geleverde product aan de hand (dit zie je bijvoorbeeld bij Japanse auto's). De tweede is wat minder kwaliteitsbeheersing, waardoor er al bij de productie meer uitval is en er ook meer aftersales nodig is. Zoals gezegd heb ik een duidelijke voorkeur voor de eerste.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: mDDM op vrijdag 11 juli 2008, 21:46:16
Er bestaan in kwaliteitsland in grote lijnen twee filosofieën. De eerste is een zo goed mogelijke kwaliteitsbeheersing, waarbij de aftersales wat minder kan zijn, want er is eigenlijk zelden iets met het geleverde product aan de hand (dit zie je bijvoorbeeld bij Japanse auto's). De tweede is wat minder kwaliteitsbeheersing, waardoor er al bij de productie meer uitval is en er ook meer aftersales nodig is. Zoals gezegd heb ik een duidelijke voorkeur voor de eerste.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens (hoewel ik niks van japanse auto's moet hebben :))

Ik ben natuurlijk blij voor Albert-Jan dat het goed is afgelopen, maar ik schrik wel een beetje van de enorme stapel wissels en rails die blijkbaar kapot was. Dat moet toch wel een hoop ergenis gegeven hebben Waarschijnlijk verspreid over een bepaalde tijd. Ik heb (blijkbaar gelukkig) geen ervaring met C-rails, maar ik baal altijd verschrikkelijk als er iets kapot gaat. Het zou daarom beter zijn als marklin toch wat beter op de kwaliteit zou letten. Brieven schrijven in het duits, pakketen versturen, en wachten op vervanging is niet mijn hobby.
Maar ik ben nu wel op een idee gekomen. Misschien moet ik mij ook maar eens tot marklin richten met klachten over afbrokkelend plastic hekwerk van autotransportwagens nr. 4712 Ze kosten 'maar' 53 euro per stuk, maar het hekwerk breekt al af als je er naar kijkt  :x Ik wil ze alle 4 wel terugsturen naar duitsland in ruil voor 4 nieuwe die wel aan hun 'hoge kwaliteitsnormen' voldoen.

groetjes, Martin


Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hallo Martin.
Gewoon doen, mailtje sturen (via contact form.) naar Service afdeling Märklin Duitsland en je krijgt binnen enkele dagen antwoord wat je het beste kunt doen!
Ik kreeg dezelfde dag nog antwoord en 2 dagen later ook direct bevestiging van ontvangst pakket! :o

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: martin op zaterdag 12 juli 2008, 07:12:37
ik schrik wel een beetje van de enorme stapel wissels en rails die blijkbaar kapot was. Dat moet toch wel een hoop ergenis gegeven hebben Waarschijnlijk verspreid over een bepaalde tijd. Ik heb (blijkbaar gelukkig) geen ervaring met C-rails, maar ik baal altijd verschrikkelijk als er iets kapot gaat. Het zou daarom beter zijn als marklin toch wat beter op de kwaliteit zou letten. Brieven schrijven in het duits, pakketen versturen, en wachten op vervanging is niet mijn hobby.

Geloof me, Märklin heeft het zo ook niet gewild. In de diverse fora (hier en Stummi bijvoorbeeld) kun je veel informatie terugvinden over dit probleem met C-Rails. Wat (b)lijkt het geval te zijn:
In het begin (tot ongeveer 2001) is er iets mis geweest met de grondstoffenmix waar de C-rails beddingen van gemaakt zijn, waardoor het plastic na 5 tot 10 jaar als het ware utidroogt, en broos wordt. En er dus sneller (te snel) stukjes afbreken.

Dit probleem heeft Märklin niet aan zien komen, wat me ook niet verbaast als je ziet dat het minimaal 5 jaar duurt voordat het optreedt. Toen het probleem wel zichtbaar werd, heeft Märklin de grondstoffenmix aangepast (waardoor het probleem met rails van na (zo ongeveer) 2001 niet meer optreedt), en sindsdien wisselt Märklin ook bij iedereen die erom vraagt, de rails gratis om en dat meestal nog binnen 2 weken ook!

Natuurlijk had Märklin beter meteen de goede mix kunnen gebruiken (maar je weet niet alles vooraf), en natuurlijk had Märklin het probleem (en hun omruil-aanbod) beter aan haar klanten uit kunnen leggen (maar je weet niet wat voor imago-schade en kosten dat had opgeleverd).
Feit blijft wel dat je ook nu nog je 10 jaar oude hand-kruiswissel 26420 gratis kunt omruilen tegen een nieuwe, electrische 24624 van 60 euro! Vraag maar eens aan je verzekering wat de restwaarde zou zijn van je oude rails als ze het zouden moeten vergoeden...

Zulke garantie / klantenservice ben ik nog nooit tegengekomen, wat dat betreft ben ik dus heel blij met Märklin.

Maar, uiteraard, "personal experiences and opinions may differ" :-)

Groet,
EgMaf
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Kijk, ieder heeft zijn mening hierover. Ik ga niet zeggen wie nu de juiste mening heeft, want dat bestaat niet.

Neem nu een jaar of 15 geleden, toen bijna niemand internet had. Toen waren er ongetwijfeld ook al problemen, maar toen ging men gewoon al mopperend terug naar de winkel. Daar werd alles afgehandeld en je ging weer tevreden naar huis.

Nu heeft iedereen internet en plaatst men het kleinste probleempje op online ipv naar je handelaar te gaan. Wereldwijd kan dit berichtje gelezen worden en wereldwijd krijgt een product een slechte naam want iemand heeft een klein probleempje. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect met een hele hoop problemen tot er een slimmerik zegt dat je naar je handelaar moet gaan.
Op een ander forum lees ik dat het touchscreen van een CS stuk is. Een CS die dan nog onder garantie was. In plaats van meteen naar de handelaar te gaan met het CS plaatst men dit op internet met de vraag of dit normaal is. Natuurlijk is dit niet normaal, terug naar de handel daarmee en een nieuwe vragen.
Zo staat het op internet vol met problemen, niet alleen van Märklin, maar van alles. Problemen waarbij men geeneens de moeite gedaan heeft om even naar de handelaar te telefoneren om te vragen wat er moet gebeuren. Als mijn auto niet meer naar behoren werkt, dan ga ik ook naar de garage en begin ik niet te surfen op internet.  :?
Waarom men dit met treintjes of andere problemen wel doet weet ik niet hoor.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hallo Jurgen.
In veel gevallen heb je gewoon gelijk.
Maar er zijn toch best wel veel problemen met spullen wat je gewoon niet kunt weten! :?
Neem nu het probleem van de bovenstaande C-rails.
Hoe had je dit nu zonder een forum (internet) kunnen weten?
En omdat je dit dan van een medespoorder te horen krijgt kun je dit aankaarten bij de leverancier, Märklin dus in dit geval.
Zonder deze kennis was je gewoon mopperend over de slechte kwaliteit van de C-rails overgestapt naar K-rails of had je nieuwe C-rails gekocht! :roll:
Tenslotte zijn deze rails al meer dan 10 jaar oud en dan ga je normaal niet naar de winkelier terug, zelfs al zou je nog weten waar je deze rails gekocht hebt. :? 

Dus, (mijn conclusie) ik ben heel blij met dit soort mededelingen en ook weet ik nu dat ik gewoon bij Märklin zelf terecht kan met een (reële) klacht die dan ook nog eens uitstekend afgehandeld wordt! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 12 juli 2008, 16:22:24
Maar er zijn toch best wel veel problemen met spullen wat je gewoon niet kunt weten! :?
Neem nu het probleem van de bovenstaande C-rails.
Hoe had je dit nu zonder een forum (internet) kunnen weten?
Vroeger las je dit soort dingen in de hobbybladen, hoorde je ervan bij hobby-verenigingen of op een beurs. Met Internet is het allemaal wel wat makkelijker geworden, maar voor eht Internet tijdperk kunden we ook aal heel veel (hoor mij, ik ben pas sinds 1989 online, of telt FidoNet ook nog mee?  :-))
CiteerTenslotte zijn deze rails al meer dan 10 jaar oud en dan ga je normaal niet naar de winkelier terug, zelfs al zou je nog weten waar je deze rails gekocht hebt. :? 
Precies, vandaar dat ik vind dat Märklin in ieder geval op dit punt uitzonderlijk goede service biedt. Na 10 jaar kostenloze omruil "van je oude, gebruikte rails tegen nieuwere & betere spullen! Probeer dat maar eens bij je auto voor elkaar te krijgen  8)

Groet,
EgMaf
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: EgMaf op zaterdag 12 juli 2008, 16:44:31
Precies, vandaar dat ik vind dat Märklin in ieder geval op dit punt uitzonderlijk goede service biedt. Na 10 jaar kostenloze omruil "van je oude, gebruikte rails tegen nieuwere & betere spullen! Probeer dat maar eens bij je auto voor elkaar te krijgen  8)

Normaal heb je in dit soort situaties recht op reparatie of vervanging door de leverancier door een vergelijkbaar nieuw product, waarbij je de waardevermindering bij normaal gebruik zelf bij moet passen (zie ook EU-regels). De coulance van Märklin is dus enorm. Of misschien willen  ze hiermee wel zeggen, dat de levensduur van hun spullen oneindig is en er bij normaal gebruik geen waardevermindering is....
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
"M..., er is geen betere".
(Ofwas dat toch een andere M ;-))
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ja het is prettig om te horen dat M nog goede service kan leveren.
De omruilactie getuigt inderdaad van enorme coulance.
Mijn ervaringen met de service van M zijn echter tegenovergesteld. Ik spreek hierbij helaas niet over een incident.
Enige nuancering is wat mij betreft dan ook zeker op z'n plaats.
Groet,
Erwin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: EgMaf op zaterdag 12 juli 2008, 17:53:00
"M..., er is geen betere".
(Ofwas dat toch een andere M ;-))

Inderdaad "M", het rijtje klassieke Duitse kwaliteitsmerken, waar je meestal wat meer voor betaalt, maar waarvan de producten dan ook heel lang meegaan: Miele, Märklin, Mercedes,... 

Laatst dacht ik dat mijn Miele wasmachine na 20 jaar nu toch echt de geest gegeven had, want hij deed helemaal niets meer en het water werd niet meer weggepomt, waardoor ik de deur niet kon openen en mijn was er niet meer uit kon halen. Ik had al bijna een nieuwe gekocht, maar het bleek slechts een kwestie van de filters schoonmaken. Vandaag heeft hij al weer drie wassen gedraaid.

Ik meen me te herinneren al weer enige tijd geleden in de krant gelezen te hebben, dat Miele er zeer bewust voor gekozen heeft om zijn productie in Duitsland te houden en niet naar China te verplaatsen. Wat mij betreft zou voor Märklin hetzelfde moeten gelden: ik heb liever dat de productie in Duitsland (althans Europa) blijft en ben bereid daar ook meer voor te betalen. Nu zie je dat de productie kennelijk steeds meer wordt overgebracht naar China, maar de prijzen blijven even hoog en de kwaliteit staat ter discussie.

Overigens maakt Hornby het helemaal bont: oude Rivarossi mallen van CIWL rijituigen in China volspuiten met kunststof, de plank volledig misslaan met de beschildering en dan hiervoor bijna ? 70,- per rijtuig op de markt brengen (grrrr...) Ik hoop dan stiekum dat ze de monsterwinsten op deze producten nodig hebben en gebruiken om weer geheel nieuwe te ontwikkelen.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 11 juli 2008, 21:15:57
Citaat van: Kappa op vrijdag 11 juli 2008, 19:27:47Wel handig als je zo om de 10 jaar al je rail gratis kunt vernieuwen.  :mrgreen: :wink:

Hallo Ad,

Rijd je ook op C-rail? En beschadigde rails in de loop der tijd? Zo ja, grijp je kans..... :lol: :lol: Je weet nu hoe het werkt en hoe soepel de Service van M* momenteel is...

Hoi Hans,

Mijn baan bouw ik alleen met K-rail, ik heb wel wat C-rail uit een startset, maar daar doe ik eigenlijk niets mee.
Ja, zolang de baan nog niet af is, maak ik wel eens een klein C-rail baantje, om mijn popelende loks even uit te laten.  :D

Het plastik van de K-rail bedding is veel zachter dan dat van C-rail.
Dit oa doordat er meer weekmakers aan toegevoegd zijn.
Wellicht had bij de C-rail productie tot 2001 gewoon te weinig weekmakers toegevoegd.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Kappa op zaterdag 12 juli 2008, 20:26:45Mijn baan bouw ik alleen met K-rail

Hallo Ad,

Dat geldt tot nu toe ook voor mij.

Het enige C-Rail traject dat ik ooit aanlegde lag vorig jaar.....

.....met de grootste C-cirkel onder onze kerstboom met een lok + m'n verzameling M* kerstwagentjes.  :lol:

En dat bedrijfje is 100% storingsvrij verlopen dus wat dat betreft niets ten nadele van de C-rail!

Voorlopig hou ik het op m'n baan ook op K-rail. In z'n totaliteit vind ik ze wat flexibeler dan de C-rail.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: EgMaf op zaterdag 12 juli 2008, 16:44:31

Precies, vandaar dat ik vind dat Märklin in ieder geval op dit punt uitzonderlijk goede service biedt. Na 10 jaar kostenloze omruil "van je oude, gebruikte rails tegen nieuwere & betere spullen! Probeer dat maar eens bij je auto voor elkaar te krijgen  8)

Groet,
EgMaf

Ik heb een auto van een bekend duits merk, maar daar zijn nog geen stukjes van afgebroken dus wat dat betreft geen ervaring 8)
We moeten  natuurlijk niet vergeten dat marklin bijhoorlijk geblunderd heeft met de produktie van de C-rails. Produktie van plastic produkten staat toch niet meer in de kinderschoenen dacht ik. Het kan ook gewoon goed gaan, getuige de K-rails , die ik zelf al jaren probleemloos gebruik. Lijkt me dan ook vrij normaal dat ze die fout herstellen. Het is niet zo dat marklin nu opeens voor Sinterklaas speelt. Wie C-rails heeft gekocht heeft daar in de loop der jaren een fors bedrag voor betaald, maar blijkbaar toch veel ergenis aan ondervonden.

Maar ik ben benieuwd hoe marklin mijn probleem van de afbrokkelende autotransporters gaat oplossen. Ik heb ze zojuist een mailtje in mijn beste duits gestuurd, dus ik wacht in spanning op antwoord.

groetjes, Martin

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hallo Martin.
Citaat van: martin op zondag 13 juli 2008, 13:51:55
Maar ik ben benieuwd hoe marklin mijn probleem van de afbrokkelende autotransporters gaat oplossen. Ik heb ze zojuist een mailtje in mijn beste duits gestuurd, dus ik wacht in spanning op antwoord.

Wij zijn natuurlijk ook heel benieuwd hoe Märklin dit gaat (wil) oplossen! :idea:
Laat je ons de uitkomst weten?

Heel veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Uiteraard laat ik weten wat de uitkomst is. Tot nu toe heb ik een ontvangst bevestiging ontvangen van mijn mailtje en de mededeling dat het in behandeling is.

groetjes, Martin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Update.

Nog even resumerend: ik heb 2 weken geleden een mailtje gestuurd naar de service-afdeling van marklin duitsland, m.b.t. de wel zeer krokante hekwerken van de autotransporters 4712. Ik heb hier 4 exemplaren van. Bij het uitpakken van de eerste brak al een stuk hekwerk af, en een paar weken later brak op een ander exemplaar ook weer wat af omdat ik het per ongeluk aanraakte.  Nu pak ik mijn treinen niet op met witte handschoentjes, maar ik heb ook weer niet van die dikke worstevingers die alles kapotmaken wat ze beetpakken. Ik ben toch wel wat meer degelijkheid gewend van marklin.
Ik kreeg een uitgebreide mail terug van marklin waarin ze schreven dat het hekwerk helaas zo kwetsbaar is omdat ze er voor gekozen hebben om het zo modelgetrouw mogelijk (lees dun) te maken. Persoonlijk vind ik dat een zwak excuus, het hekwerk van bijv. een Roco 2200 is nog dunner uitgevoerd, maar vrijwel onverwoestbaar. Het breekt niet af, het buigt zelfs mee (en ook weer terug in de oude vorm)
Gelukkig waren ze wel zo aardig om de 2 beschadige autotransporters kosteloos te vervangen als ik de beschadigde exemplaren opstuurde. Dit heb ik gedaan, en afgelopen vrijdag heb ik 2 nieuwe exemplaren mogen ontvangen via de post.
Het uitpakken is goed gelukt deze keer, en nu maar hopen dat het allemaal wat langer heel blijft .

groetjes, Martin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Hallo Martin.
Het excuus is inderdaad een hele zwakke!
Maar het vervangen hiervan maakt dit toch weer aardig goed.
Het probleem is natuurlijk wel wat je bij het volgende gebroken hekwerk moet doen?
Zelf ben ik van mening dat dit soort problemen door de verkoper met Märklin geregeld moet worden, maar met de (soms) erg lange onderweg tijd is dit een slechtere optie.
Dus gewoon afhandelen en opsturen naar Märklin Duitsland is dan toch wel de beste en zeker de snelste oplossing, de verzendkosten moet je dan maar voor lief nemen! :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Zo Martin,

Toch wel goede service van Marklin :D. Doen ze toch goed dat ze alles kostelooos vervangen :D.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Jurgen op zaterdag 12 juli 2008, 14:31:15
Kijk, ieder heeft zijn mening hierover. Ik ga niet zeggen wie nu de juiste mening heeft, want dat bestaat niet.

Neem nu een jaar of 15 geleden, toen bijna niemand internet had. Toen waren er ongetwijfeld ook al problemen, maar toen ging men gewoon al mopperend terug naar de winkel. Daar werd alles afgehandeld en je ging weer tevreden naar huis.

Nu heeft iedereen internet en plaatst men het kleinste probleempje op online ipv naar je handelaar te gaan. Wereldwijd kan dit berichtje gelezen worden en wereldwijd krijgt een product een slechte naam want iemand heeft een klein probleempje. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect met een hele hoop problemen tot er een slimmerik zegt dat je naar je handelaar moet gaan.
......knip.......

De meeste van dat soort vragen zijn natuurlijk terug te voeren op de onzekerheid van de klant: je hebt enkele jaren terug iets gekocht waarvan de garantie voorbij is en de hele boek doet het niet meer zoals je dat verwacht had. Vooral voor wat de duurdere artikelen betreft wil je dan toch even van anderen weten hoe dit zit. In auto mankementen rapportages van de ANWB en Consumentenbond zie je vaak dat bij bepaalde types en merken altijd dezelfde problemen ontstaan. Mijn auto heeft intussen alle mankementen uit het lijst je gehad en niet wat niet op die lijst staat.

Voor wat Märklin betreft werkte mijn Central Station bij aankoop niet zoals ik dat verwachtte. Leverancier zit in Duitsland, en ik ben dan niet zo dat ik dan opeens wel de lokale dealer weet te vinden zoals helaas velen hier wel proberen. Dan is de makkelijkste route hier navraag te doen of dit normaal is. Doet zoals in je voorbeeld een heel scherm het niet meer, dan ga je hem natuurlijk meteen terugsturen zonder hier domme vragen te gaan stellen.

Voor wat de coulance van Märklin betreft: mooi, maar niet zo netjes dat dit alleen via forums etc. bekend is. Dat is net als een autofabrikant die in alle stilte mankementen onder coulance vervangt als een klant toevallig bij een merkdealer komt, andere klanten blijven met de mankementen rijden of moeten dit op eigen kosten oplossen. Leuk als opeens je auto in brand staat of niet meer remt of als je opeens je lak van kleur ziet verschieten (allemaal in de praktijk aan de orde geweest). Ik baalde laatst dat een C-rail wissel afgebroken was zonder dat ik iets geks er mee deed. Nu ik dit lees wordt mij duidelijk waarom deze opeens uit het niets afbrak.

Ik had liever een openbare algemene omruilactie gezien. Tot nu toe was ik niet geneigd voor spoorse zaken nog te reclameren na de garantietermijn.
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: AlbertJan op zondag 27 juli 2008, 14:16:10
Hallo Martin.
Het excuus is inderdaad een hele zwakke!
Maar het vervangen hiervan maakt dit toch weer aardig goed.
Het probleem is natuurlijk wel wat je bij het volgende gebroken hekwerk moet doen?
Zelf ben ik van mening dat dit soort problemen door de verkoper met Märklin geregeld moet worden, maar met de (soms) erg lange onderweg tijd is dit een slechtere optie.
Dus gewoon afhandelen en opsturen naar Märklin Duitsland is dan toch wel de beste en zeker de snelste oplossing, de verzendkosten moet je dan maar voor lief nemen! :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   

Hallo Albert,

om je vraag te beantwoorden wat ik bij het volgende afbrekende hekwerk ga doen: dan ga ik dat met mijn eigen creativiteit proberen op te lossen. De verzendkosten voor lief nemen voor elk afbrekend frutseltje gaat mij te veel in de papieren lopen. Ik heb dit eigenlijk meer gedaan als experiment. Ik ben nu overtuigd dat de coulance van marklin wel uitstekend is, zolang je ze maar direkt benaderd. Helaas moet ik constateren dat de kwaliteit ver onder de maat ligt. Ik heb zojuist ontdekt dat van een van de nieuwe autotransporters een buffertje ontbreekt, en dat het bovendek erg veel last heeft van de zwaartekracht. Het blijft niet vergrendeld in de bovenste stand. Bovendien schiet bij eerste proefrit op de baan een koppeling los. Ik geef toe, er zijn ergere dingen in het leven. En gelukkig is er 2-componentenlijm :)
Maar ik geloof niet dat ze door mij uit de rode cijfers zullen komen.

groetjes, Martin
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: ucsdcom op zondag 27 juli 2008, 17:15:54
Ik had liever een openbare algemene omruilactie gezien. Tot nu toe was ik niet geneigd voor spoorse zaken nog te reclameren na de garantietermijn.

Ik zou ook niet zo gauw op het idee gekomen zijn om rechtstreeks bij de fabrikant te reclameren. Is op zich geen gebruikelijke weg. Maar het heeft in dat geval, gezien de aktie van Albert-Jan en Martin toch wel resultaat. Misschien heeft dit een sneeuwbal-effect, en krijgt de service-afdeling van Marklin het nu wel heel erg druk :D

Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Ik hoop eigenlijk niet dat de service afdeling het heel erg druk krijgt. Dat betekent dat de kwaliteit idd niet goed is.  :?
aan de andere kant krijgt de service afdeling dan wel een idee waar de pijn van de kwaliteit zit en kunnen ze er iets aan doen. :)
Re: Loopt kwaliteit Märklin terug of is de controle erop gewoon minder?!
Citaat van: Erik Salden op vrijdag 23 mei 2008, 13:27:54
Klopt als een bus dat de kwaliteit de laatste jaren drastisch is teruggelopen bij marklin. Neem eens de series gemaakt in de jaren 50. Vol metaal, reletief eenvoudige ( lees betrouwbare) motor, hoog gewicht ( grote trekkracht)
Alle modellen die "vroeger"de fabriek verlieten werden door een "prufmeister"gecontroleerd. Deze tekende een zogenaamde "prufsiegel"af met datum en zijn naam. Hij en niemand anders was volgens goed duits gebruik verantwoordelijk voor de eindmontage en functioneren. Ik weet dit via een gepensioneerde van Marklin die toendertijd "prufmeister"in de fabriek was.
Ik ben graag bereid meer te betalen voor een product als de kwaliteit goed is. Zelf heb ik veel 39 honderd nummer die min of meer problemen geven. ( als was het maar dat een geluidsgenerator volslagen in de war is) Mijn oudjes daarentegen lopen Altijd en dit alle vele tientallen jaren lang.


Dit vastgesteld hebbend ga ik me dit jaar toeleggen op het verzamelen van de 50 er 60 er jaren modellen.

Ik wilde reageren en kon het niet passender verwoorden. Vroeger maakte Marklin in kwaliteit en degelijkheid veel verschil met bv. roco.
Laatst de zwitserse eurocity gekocht waarbij me opviel dat het precies hetzelfde in kwaliteit is geworden.
Nu wijk ik uit naar Hag en jaren 60 / 70 materieel.
Marklin is wat mij betreft door het ijs gezakt. De meerwaarde van Marklin is voor mij verdwenen.
Helaas.
Ap