Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Thomas & Sascha's baan in opbouw - Verhuizen en opnieuw? (Upd. 22-01-2017)

Gestart door Sascha dinsdag 25 maart 2008, 22:31:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Citaat van: remcy op vrijdag 18 november 2011, 21:59:01
Zijn de kids niet meer aan het spelen met die gigantisch mooie diorama die ze hadden gekregen ?
Anders plak je die bij jezelf aan de baan vast .

Uiteraard wel.. Thomas heeft een stapelbed, en de baan die Thomas van Erik heeft gekregen, staat als 'onderste' bed. Hij heeft wel wat geleden van diverse verhuizingen en spelen van kleine kinderen (doet het ook erg goed bij vriendjes van Thomas). Als Kevin iets groter is, wil ik 'm weer eens oplappen en een boost geven.. Nieuwe seinpaaltjes (thomas maakt me wild) en nieuwe lantaarnpaaltjes e.d.

Voor diegenen die niet weten waar Robert en ik het over hebben : -klik hier-
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Dat is een goed idee zeg !!
Zeker een oplossing voor mij !
Tygo heeft dat omkeer bed van de ikea .
Nu slaapt hij nog laag zeg maar maar als het straks omgekeerd wordt is dat een ieale speel/marklinbaan plek !
Blijft een leuke baan om te zien zelf ook maar weer eens op de link geklikt  :D
Groet Robert
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Tsjonge, wat een enthousiasme over het afbreken van een mooie baan in aanleg! 8o
Natuurlijk is het speelterrein wat ervoor in de plaats komt, een prachtige nieuwe uitdaging maar toch wel jammer van alle tijd en energie die tot dusverre in de baanbouw zijn gestoken.

Kevin en Thomas, héél veel plezier met deze nieuwe speeplek en pappa Sascha "Time is on my side and Tears go by".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Is inderdaad een wat minder leuk verhaal gezien het oogpunt van hobby. Ik ben ook naar een beduidend kleinere kamer teruggegaan omwille van onze kids maar als je kijkt wat de jongens ervoor teruggekregen hebben qua ruimte dan heb ik nog geen minuut spijt gehad van de beslissing! De tijd die ik op mijn treinenkamer doorbreng valt in het niet ten op zichte van de tijd dat de heren spelen en slapen op hun kamer. Ik begrijp overigens dat je ook een Stones liefhebber bent, Sascha?

Groet,

Tom
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Allemaal wel hele bekende verhalen over ruimte inleveren voor de kids.
Ook mijn baan is van zolder verdwenen, in eerste instantie ivm omstandigheden thuis :thumbdown:, moest daarom ruimte maken voor een twee persoons logeerbed.....
Dat is inmiddels voorbij maar de baan was al gesloopt.
Na wikken en wegen mijn dochter toch maar een grotere kamer gegunt, gaat volgend jaar naar de middelbare school en had eigenlijk een grotere kamer nodig.
Dus ook gezwicht en haar nu de zolder gegund, ruimte te over voor haar alleen niet meer voor mij.
Ach je hebt veel over voor je dochter, toch.  ;)

Ben benieuwd hoe je nieuwe baan eruit gaat zien Sascha, wordt het volgens het plan in je draadje van je ontwerp of toch nog een ander plan gemaakt?


groeten Marco
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in aanbouw (Begonnen met afbreken! - Update 17 Nov 2011)
Citaat van: Tomm op zaterdag 19 november 2011, 09:51:28
Is inderdaad een wat minder leuk verhaal gezien het oogpunt van hobby. Ik ben ook naar een beduidend kleinere kamer teruggegaan omwille van onze kids maar als je kijkt wat de jongens ervoor teruggekregen hebben qua ruimte dan heb ik nog geen minuut spijt gehad van de beslissing! De tijd die ik op mijn treinenkamer doorbreng valt in het niet ten op zichte van de tijd dat de heren spelen en slapen op hun kamer. Ik begrijp overigens dat je ook een Stones liefhebber bent, Sascha?

Hoi Tomm, ik denk ook niet dat ik spijt krijg van deze beslissing, als je kinderen genieten, geniet je als ouder ook. Dat is me vandaag nog eens duidelijk gewordenop de gastendag, waar Thomas het mega naar zijn zin had! Nee, ben niet specifiek Stones fan, heb een erg brede muzieksmaak, maar dat nummer van de stones is natuurlijk wel heel erg toepasselijk.. Ut is een kwestie van tijd dat ik de zolder wel weer terug confisceer :D

Citaat van: M.Schulte op zondag 20 november 2011, 03:41:31
Ben benieuwd hoe je nieuwe baan eruit gaat zien Sascha, wordt het volgens het plan in je draadje van je ontwerp of toch nog een ander plan gemaakt?

Ik ga de baan kleiner maken volgens het plan dat hier in het draadje staat.. Blijft best een leuk baanplan over, en genoeg uitdaging voor papa om te digitaliseren en automatiseren :-)
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een baanbouw, uhhhh baanAFbouw update.
Vandaag is het gedeelte dat ik wilde afbreken, helemaal afgebroken.
Er is (speel)plaats gemaakt voor de kinderen, en er blijft toch nog wel een leuk stukkie over voor de baan.
(tot vreugde van Thomas en papa).

Afbreken gaat altijd sneller dan opbouwen. Eerst alle rails e.d. verwijderd, toen alle kabels aan de onderkant weggehaald, en dan schroeven maar :











Wij hadden op de vorige kamer van Thomas een speeltafel met opbergmeubels van de Ikea.
Deze zijn naar zolder verhuisd, voor het opbergen van het speelgoed op zolder. De baan wordt zo aangepast dat deze meubels zo eronderin geschoven kunnen worden. Optimaal gebruik van de ruimte! En toch onder de baan in kunnen door meubel naar voren te schuiven! Meteen de baan aan de onderkant dicht (minder stof).





Wat wel een uitdaging zal worden, is de diepte van de baan. De baan is nu 4.90m lang (vlnr). Maar de diepte zal 1.60 worden, leuke uitdaging voor te bouwen straks. Maar daar vinden we (toch Erik??? :) ) vast wel wat op. Straks als eerste de bovenkant afbreken, zodat ik weer bij het schaduwstation komt, dan alle wissels en terugmeldingen aansluiten, en de rails vastleggen. (Waar ik nog een vraag over heb, die ik een dezer dagen in een apart draadje zal stellen). Als dat klaar is, kan de '2e verborgen' laag gemaakt worden (zie wijziging baanplan inkrimping) en als laatste weer de bovenlaag terugleggen en aansluiten.. Hopenlijk duurt dat allemaal niet te lang, Thomas en ik vinden het niet fijn dat we niet kunnen rijden.

Maar de open ruimte op zolder moet natuurlijk wel meteen ingewijd worden. En dat hebben we gedaan met een racebaan ter opening. De racebaan al een tijd geleden aangeschaft (overgenomen van mijn petekind een poos terug die wat anders wilde kopen), en nu eindelijk hebben we een (huisdierhaarvrije) plaats om 'm op te zetten :



De jongens hebben er duidelijk plezier in het racen :D :



Ruimte genoeg nu om te spelen op zolder!! :



Tot een volgende update, wat dan weer een baanBOUW zal zijn, en geen baanAFBOUW :D
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
 :sad:, maar zoals je zelf al zei: het is voor het goede doel :thumbup: en het is maar "tijdelijk" :mrgreen:.
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
na al dat afbreken eindelijk weer kunnen bouwen.
moet toch een opluchting zijn  :D :P

ziet er mooi uit met die boxen.
ga zo door :thumbup:

gr john
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Hoi Sascha,

jammer dat je een gedeelte moest afbreken maar die lachende gezichtjes maken veel goed :)

Succes met de (gedeeltelijke) herbouw.

Groetjes, John
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Waar is het nieuwe baanplan te zien? :oops:

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Citaat van: Lukas op maandag 12 december 2011, 20:26:32
Waar is het nieuwe baanplan te zien? :oops:

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Wel draadje goed lezen he :D

Citaat van: Sascha op zondag 05 december 2010, 15:19:36
Hallo allemaal,

Speel al langer met het idee om de baan op te doeken, of kleiner te maken. Lees meer hierover in mijn baanontwerp-draadje : -klik hier-
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Citaat van: Tilly op maandag 12 december 2011, 12:28:22
............maar die lachende gezichtjes maken veel goed :)

De boefjes  :O :-) :-) :-) :-) :-)

Mvg, Johan
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Hoi Sascha, er blijft nog best een aardige baan over, is wat beter te overzien met scennery bouwen ook, vr gr Arie.

nb De jongens hebben het zo te zien helemaal niet naar hun zin  :D.
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Hallo,

de ogen van de jongens maken veel goed,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Citaat van: kazango op zaterdag 17 december 2011, 17:30:56
Hallo Sascha,
Ruimt wel lekker op zo die kamer. En die Ninco racebaan is leuk en veel sneller, die heb je ook digitaal ;)
Ik heb ook die 3M set alleen heb ik het nu digitaal.
Ik wil je natuurlijk niet op ideeën brengen  >:-D

Maar ik ben benieuwd hoe je de combinatie gaat maken met je treinbaan annex (race) speelkamer?

MvG Rien,

Hoi Rien,

-klik hier-
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Hallo Sascha,

Zo al even niet een tijdje gekeken op je draadje. O:-D
Maar goed ik ben je niet vergeten daar in het puntje van Limburg.. >:-D Veel veranderingen zo te lezen, maar goed het is wel leuk om te lezen dat de kinderen nu lekker kunnen spelen en de ruimte hebben. Gelukkig kan je je baan nog zo aanpassen dat je niet alles hoeft af te breken.
Veel succes met de opbouw en ik zal wat vaker kijken op je draadje... :D

Groeten Ronald  :)
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Sascha's baan in AFBOUW (Afbraak gereed! - Update 11 Dec 2011)
En hoe is het nu verder met de Afbraak en het racen van de kids??

Groets;

Marty
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Ja daar zijn we weer eens met een update. Een vriend van ons (zelf 2railer) liep een beetje tegen hetzelfde probleem aan als mij. Zin ontbreekt om in je eentje aan de baan te klussen. We hebben nu afgesproken om minimaal 1x per 2 weken samen een avond aan zijn of mijn baan te besteden :-)

Vanavond dus eerst de baan maar eens leeg geruimd van alle zooi die erop lag van de verkleinig/inkrimping van de baan. Daarna de bovenste laag verwijderd, zodat we bij het schaduwstation kunnen komen. Daar moeten alle wissels nog electrisch worden gemaakt, en alle terugmelders worden aangesloten. Verder ben ik aan het kijken om op een relatief simpele manier de rails vast te zetten, zonder de rails met schroefje of lijm te beschadigen :

Een aantal van deze plankjes maken :



En die dan tussen de rails, en aan de zijkanten van de rails vastschroeven. Evt. met wat dunne isolatie ertussen (eens mee spelen of dat enigzins geluidsdempend is).

Is iemand al eens op dit idee gekomen? Zo ja, welke maten moet ik aanhouden voor breedtes A en B ? en hoe dik de plank? ( afstand C ).. Ik zelf gewoon aan 10mm dikte. Hoe zou je zoiets makkelijk kunnen zagen - die zijkanten onder een hoek. Ik heb nogal wat lengtes nodig!

Verder het spoorverloop enigzins aangepast bij het verlaten van de railspiraal, daar zat een bocht/tegenbocht situatie, wat toch de nodige problemen veroorzaakte! Dat is dus nu ook opgelost. Zie foto 3 en 4 hieronder voor de nieuwe situatie.

Mocht u een baan hebben, net als mij, die te diep is om er fatsoenlijk bij te kunnen(bij mij dus 1.40m), dan kan je altijd een vriend vragen van een meter of 2 lengte, die komt overal prima bij :D (Zie foto 1 en 2 hieronder)

Hier wat foto's van vanavond - let niet op kwaliteit - zijn met gsm gemaakt :)

To be continued.... !!
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Ha Sascha,

Prima idee om met z'n tweeën aan de slag te gaan. Zeker zolang het weer te slecht is om buiten te toeven, is een beetje beweging 'op de baan' meegenomen. Niet vergeten je zoons in te schakelen als assistent en de mannen in huis zijn  'aon de geng'.

Groeten, Paul
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Lekker gewerkt én gekletst vanavond.... :D
50% productief / 50% efficiënt.....

Zwaar onder de indruk van 3rail digitale mogelijkheden...  :|

Truste!
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Fijn dat het weer een beetje vooruitgaat :thumbup:

:warning: Misschien moet je aan de uiteinden van je spiraal stootblokken zetten, die railbus staat wel een beetje gevaarlijk zo :O

Dennis
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Citaat van: jerupke op woensdag 08 februari 2012, 01:06:50
Zwaar onder de indruk van 3rail digitale mogelijkheden...  :|

Hey Jeroen, ja was gezellie gisteren-avond!! Maar de rijmogelijkheden die je zag, zijn niet specifiek 3rail, al wat je zag is net zo goed mogelijk met 2rail! Kwestie van digitale 'trafo' en decoders inbouwen. Hebben we het de volgende keer over!
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Hallo Sascha,

Ik ken dat gevoel als je alleen moet werken, soms is een tweede paar handen ook makelijk om iets te monteren of demonteren.

Met zijn tweeen heb je ook meer lol.

Gr.
Piwie.
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Nog niet gereageerd maar bij deze dan. :D
Erg leuk om samen te doen en zo maak je de hobby in mijn ogen velen malen leuker. Overigens is het niet een oudbekende van het forum en hebben we hem bij het eerste uitstapje van 3rail niet ontmoet? :)

Groetjes,

Antal
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Zie er mooi ruim uit je zolder. Helemaal geweldig om je baan zo te zien.
Re:Sascha's baan in opbouw (Samen = leuker! - Update 07 Feb 2012)
Citaat van: Sascha op woensdag 08 februari 2012, 00:33:45
... We hebben nu afgesproken om minimaal 1x per 2 weken samen een avond aan zijn of mijn baan te besteden :-) ...
Hoi Sascha, goede aanpak :thumbup:
Werk op dezelfde manier samen met mijn beste vriend.
Bij ons voorlopig plannen maken voor nieuwe banen, maar werkt zo wel veel leuker.
Je wordt zo wel "gedwongen", je moet er alleen wel voor zorgen de regelmaat erin te houden.
Vrijdag weer energie putten op Rail en werken aan de nieuwe plannen om weer eens aan Rail mee te doen (in 1996 in Den Bosch gestaan).

Groet, Eric-Paul

PS. Je zolder en baan zien er wel super netjes en georganiseerd uit.
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Na vorige week ofzo weer alle aansturing modules op een plankie gemonteerd te hebben (6021, 6040's, 6051 etc) afgelopen dagen ook weer eens gespeeld met het touchscreen.

Ik heb een PC met een dualview videokaart op zolder (Johan, jij kent dat wel :) ). En ik wil het touchscreen als 2e scherm, die ik straks in de baan bouw (heb een wat langere videokabel besteld) en waar koploper op draait. (touchscreen + koploper = wissels bediening met je vingers op het scherm!). Maar het was even stoeien om het touchscreen als 2e scherm aan de gang te krijgen. Uiteindelijk waren er speciale drivers voor nodig.

Tevens koploper maar eens geinstalleerd op deze PC, want koploper heeft bij mij al enkele jaren niet meer gedraaid. Maar oeiii wat is dat? Koploper en windows7 willen niet (meer) communiceren met mijn 6051 interface. Ik had zelf een seriële verlengkabel gemaakt, die zal dan wel niet goed zijn. Ik had nog een kortere originele seriële verlengkabel liggen, die er maar tussen gezet.. Hmmm werkt nog niet! 8o Wat is dan nu weer aan de hand. Snel hulp van Walter ingeschakeld! Toch testen zonder verlengkabel.. Hmm interface zit vast, zolder-pc is ook niet zo 1 2 3 verplaatsbaar. Dan maar laptop van Dees pakken (ook Windows7), en er even koploper op zetten. Waarempel, dit werkt meteen! Bleek toch dat ik de zelfgemaakt seriële kabel twee pootjes had omgewisseld, en de originele seriële kabel die ik vroeger altijd gebruikt heb, defect te zijn.. Duhhhh  :?

Welnu.. Koploper communiceert weer met de 6021/6051 etc.. Touchscreen werkt zoals ik het wil als 2e scherm. Met vinger op wissel tikken op het scherm, en wissel springt om in het baanplan.. Tijd voor alles eens aan te gaan sluiten. Zoals jullie weten ligt momenteel het schaduwstation open. Immers moeten de wissels nog aangesloten worden, terugmelders gemaakt worden, en de rails vast gelegd worden.

We beginnen maar eens met de terugmelders! Inmiddels een paar jaar later sinds mijn laatste testbaantje (-klikkie doen-)werkte via koploper. Inmiddels vernomen dat we middels diodes in de terugmelding in te bouwen een betrouwbaardere baan kunnen maken. Staat ook een artikeltje over in de wiki : -klikkie doen-.



Dusss dat willen we ook natuurlijk, als we toch alles nog moeten maken, is dat een logische stap. Dus maar eens een aantal experimenteer printplaten en diodes besteld..





Djuukes.. blijken die BY251 diodes eigenlijk niet in de gaatjes te passen van de experimenteer printplaten.. Zo'n klein boortje heb ik niet, dus beetje friemelen. Na een goed uurtje wroeten en wrikken en wat solderen zitten de diodes voor de eerste terugmeldmodule op de plaat :



De 1e 16 terugmeldpunten kunnen worden aangesloten. Uiteraard zal ik eerst alles op de printplaten zetten, en dan pas terugmelders gaan aansluiten.. Ik doe wat royaal met de aansluitpunten, zeker in het schaduwstation )kan ik bijv. van 1 lang opstelspoor, evt. 2 kortere opstelsporen maken achter elkaar).. Al met al wil ik voor de hele baan zo'n 110 terugmeldpunten maken. Dus heb nog even wat uurtje geknoei met diodes voor de boeg!

Wordt vervolgd............!!!
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Is dat voor ruimte besparing dat je de BY251 om en om doet? En wat die gaten betreft. Ik heb zelf voor mijn verdeelblokken de boortjes van de dremel gebruikt.
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Citaat van: Edwin op woensdag 14 maart 2012, 20:19:42
Is dat voor ruimte besparing dat je de BY251 om en om doet? En wat die gaten betreft. Ik heb zelf voor mijn verdeelblokken de boortjes van de dremel gebruikt.

Yip! (ruimte besparing). Ik zal eens kijken indd of ik ook boortjes bij mijn dremel heb, anders indd even oppikken. Wel zo fijn/handig!
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Ha sascha, weer een andere variant op de diodetruc 1 en 2 :D. Grappig hoe iedereen zijn eigen draai meegeeft.
Ook deze methode wordt weer keurig netjes en wel doordacht :thumbup:, vr gr Arie

nb je bent wel een stuk knapper op de avatar geworden  8o. Nou moe nu is het ineens weer de Brieser ;) en nu een manneke wat onder de prut zit :P
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Hallo Sascha,

ziet er netjes uit, heb je overigens nog wel nagedacht hoe de terugmelddraden te verbinden met deze prints?

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Citaat van: wissels op woensdag 14 maart 2012, 23:13:49
ziet er netjes uit, heb je overigens nog wel nagedacht hoe de terugmelddraden te verbinden met deze prints?

Yips, tussen de kleine en de grote diode is 1 gaatje over. Daar komen de draadjes in. En aan de andere kant van de kleine diode komt ook een draadje.. Aan de andere kant van de grote diode ga ik een gezamenlijke massa leggen. Ik ga overigens met die massieve kpn kruisdraadje werken, die laten zich goed solderen.. Ben aan het overwegen om de draden naar de terugmeld railsen via zogenaamde LSA stroken aan te sluiten.. Heb toch zo'n LSA tang en LSA stroken.
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
De LSA stroken worden steeds meer toegepast op het forum.

Als je ze hebt liggen zou ik ze zeker inzetten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Vandaag 30 LSA stroken (=600 aders) gescoord, en een LSA tang had ik al.



Eens kijken of ik komend weekend nog wat knutsel tijd krijg :)
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Even wat 'rommel' opgeruimd op het werk? :-P
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Terugmeld diode-truc - Update 14 mrt 2012)
Citaat van: Wijbe op vrijdag 16 maart 2012, 13:49:51
Even wat 'rommel' opgeruimd op het werk? :-P

Dan waren het gebruikte.. Dit zijn nieuwe :)
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Vandaag dus maar eens begonnen mijn 'schakelboarden' (planken met decoders) aan te sluiten op LSA stroken. Zoals de meeste mensen weten, wil ik alle decoders, en ook terugmeld-diodes centraal plaatsen. Dadelijk komen dus een hele hoop kabels bij elkaar onder de baan. Onder mijn baan heb ik niet veel ruimte, en een kabeltje doggen in een LSA strook in een benarde positie moet wel lukken, maar om dan nog een kabeltje te schroeven in een stekkertje?? Naahhhh.. Ik ga trouwens alles aansluiten met netwerkkabels (cat5) zodat 8 aders fijn gebundeld zitten, wel zo overzichtelijk onder de baan.

Vandaag waren de wisseldecoders aan de beurt. Heb ooit rekening gehouden met 48 wissels, dus 154 kabeltjes aangesloten :D Op deze zelfde manier wil ik ook de terugmeld-decoders gaan aansluiten (hou rekening met 160 terugmeldpunten), en in een later stadium ook de seindecoders e.d. maar dat zullen er niet zo heel veel zijn.

Hier wat foto's van vandaag :










Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Dat ziet er wel heel profi en vooral netjes uit. Mijn complimenten :thumbup:.

(Kom maar niet onder mijn tafel kijken :lol:, dan schrik je jezelf een hartverzakking.)
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
netjes gedaan, maar alleen vraag ik me af of je nou geen interferentie gaat krijgen door al die draden zo bij elkaar.
Ook het doorlussen van de voeding op je wisseldecoders is hier al es aan bod gekomen , maar daar maak ik me weinig zorgen over eerlijk gezegd, dat lijk wel of ze zo gemaakt zijn,  dus daar zal de fabrikant op voorzien zijn.
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Citaat van: dani op donderdag 22 maart 2012, 09:48:26
netjes gedaan, maar alleen vraag ik me af of je nou geen interferentie gaat krijgen door al die draden zo bij elkaar.
Ook het doorlussen van de voeding op je wisseldecoders is hier al es aan bod gekomen , maar daar maak ik me weinig zorgen over eerlijk gezegd, dat lijk wel of ze zo gemaakt zijn,  dus daar zal de fabrikant op voorzien zijn.

Hoi Dani,

Interferentie krijg je vooral als je kabels langs elkaar af legt in dezelfde richting. Verder doet interferentie zich alleen voor bij kabels waar informatie op verstuurd wordt.. Zo mag je bijvoorbeeld geen (kracht)stroomkabels meters achter elkaar direct naast netwerkkabels hebben. Als je veel kabels onder de baan bundelt zal je eerder last van hebben theoretisch gezien.

Bang voor interferentie bij wisselaandrijvingen (worden geschakeld met massa) ben ik eigenlijk totaal niet.
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
'k ben er nu helemaal gerust in .   ;-) Komt goed ...
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Interventie krijg je als het goed is niet. Me ooit wijs laten maken door mijn vader dat de 'speciale' kabels door het draaien en de isolatie geen storing geven.

1 vraag, kun je zonder pardon alle 'gele' draden doorlussen per k83? En alle wissels/ontkoppelrails?

Verder netjes gedaan Sascha! Mijn complimenten!
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
@Wijbe: je vader had het misschien over UTP of STP kabels, waar elk paar draadjes in een verschillende "stap" gedraaid worden ...
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Hallo Sascha

Dat heb je mooi voor elkaar gekregen, ziet er erg netjes uit :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Citaat van: dani op donderdag 22 maart 2012, 14:32:03
@Wijbe: je vader had het misschien over UTP of STP kabels, waar elk paar draadjes in een verschillende "stap" gedraaid worden ...

Klopt, die beschermen ook. Echter zit er om deze draden een speciale isolatie is mij verteld, hoe en wat precies weet ik helaas niet :( Deze draden worden gebruikt bij het doorlussen van telefoon/internet kastjes met behulp van de lsa stroken in een speciaal kastje. Zelf gebruik ik namelijk de kastjes ook. Kijk hier maar eens
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Hoi Sascha,

Heerlijk al die kabels, een van mijn favorieten werkjes  :D

Om zo alles op een plaat te monteren heeft ook een groot voordeel, als er iets stuk gaan kun je het makelijk vervangen en het nameten is ook goed en snel te doen.

Enige nadeel zijn de lange kabels.

Ik vind het er mooi uitzien.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Hallo Sascha,

Erg mooi gemaakt zeg  :P
Ik heb zelf ook een plateu waarop mijn decoders hangen, alleen ik heb er boekbinders op gelijmd en hierin alle draden verwerkt.
Succes met de verdere bouw.

Groeten Ronald  :)
Re:Sascha's baan in opbouw (Wisseldecoders op LSA stroken - Update 21 mrt 2012)
Mooi, maarre, LSA tang heet DOG. Afkorting voor draad opzet gereedschap.  Mmmm, weer wat bijgeleerd  :D