Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Stuurstandwagen BDt van RailTop-Model

Gestart door Blausee-Mitholz zaterdag 05 augustus 2006, 20:25:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Stuurstandwagen BDt van RailTop-Model
Ik ben recent weer terug van vakantie te Zwitserland. De ruilbeurs te Houten moest ik verstek laten gaan maar dat neemt niet weg dat in CH geen model activiteiten (lees aanschaf) wordt ondernomen.
Bij voorkeur koop ik in CH modellen die hier in NL niet of moeilijk te krijgen zijn. Zo ook nu weer een schot in de roos  :D

Het voorbeeld



Betreft de stuurstandwagen BDt van de SBB. Deze is te vinden in regionale treinen door heel Zwitserland en rijden samen met EW-II rijtuigen. Als tractie worden motorwagens maar ook lokomotieven van type Re 4/4-II gebruikt.
Ook bij de Lötschberg strecke zijn ze incidenteel te zien in extra treinen zoals hier boven op de foto bij doorkomst te Blausee-Mitholz op Zondag 16 juli 2006.

Het model



Het model betreft de BDt 50 85 82-33 979-4 uitgebracht door RailTop-Modell.
Het model ziet er perfect uit en is in meerdere kleur varianten en tijdperken te verkrijgen. Het RailTop modellen zijn op 2-rail leest geschoeid maar voor de 3-rail rijders is van dit stuurstand model (alle varianten) een AC versies voorhanden.
Ik heb zelf dus een AC uitvoering en de rijeigenschappen zijn prima te noemen. Ontspoort niet en rijdt prima getrokken en geduwd door R1 van K-rail.

Front en sluitseinen



De front en sluitseinen overtreffen al mijn verwachtignen.
Het zijn LED's, geen witte maar ook niet echte gele LED's (dat we van Märklin modellen kennen). De kleur van de LED's doen halogeen achtig aan met gele tint. Ze zijn niet te fel. Het éne rode sluitsein klopt, dat is naar CH voorbeeld (de linker is dus niet defect als je dat moscht denken).
Wat ik nu zo knap vindt is dat men er in is geslaagd daarwerkelijk rood en wit te scheiden net als het in werkelijkheid is. Als de rode sluitsein aan is is niet heel het licht rood (zoals we vaak bij andere modellen zien) maar echt de linker kant, de rechterkant is echt uit.
Het zelfde geld voor het frontlicht. Het rode gedeelte is uit. Erg mooi gedaan. De sluitseinen werken op zowel analoge als op een digitale baan (over de techniek hier onder meer). Ik haalde het model van de baan en ik dacht even echt een spook te zien. Ik had het model in de hand en de front verlichting bleef branden  :P  Er zit dus een stukje elektronica in met buffer. Ik heb geklokt, stroomloos blijft de front/sluitverlichting 45 seconden branden. Erg netjes gedaan  :!:

Techniek



Dit is het draaistel onder de kop. Hier wordt de massa afgenomen en op de tweede as zit de schakelaar die bij rijrischting de front en sluitseinen veranderd. Dit werkt analoog en digitaal prima.
Ik heb het model niet open gehad maar volgens de handleiding die er bij zit is het model voorzien van een NEM Schnittstelle (stekker) waarmee een funktie decoder ingebouwd kan worden. De front en sluitseinen zijn  dus ook in een handomdraai digitaal schakelbaar te maken.

Voor wie echt wil kan een bijgeleverde koppeling monteren aan de cabine zijde zodat ook daar gekoppeld kan worden (Zou ik graag gezien hebben bij de Márklin EW-IV stuurstand)



Onder het tweede draaistel zit netjes een fluistersleper gemonteerd.

Waar te koop?

Voor velen is dit miischien een onbekend merk maar de Zwitserland liefhebber zal het wel kennen.
Railtop-Modell werkte voorheen samen met Heris. Na de periekelen met Heris (wel bekend denk ik) is het een samenwerkings verband aangegaan met het Italiaanse A.C.M.E. welke ook weer samenwerkt met LS-Models.
Voor Frankrijk en Benelux is een vertegenwoordiger maar ik denk dat je RailTop-Modell niet in onze winkels ziet.
Als je een model wilt hebben kun je het beste in CH kopen. Er zijn verschillende winkels die ook een internet-shop hebben en verzenden naar Europe. Ik noem er 3 te weten:
Suter te Meggen (bij Luzern).
Wemoba te Pieterlen (bij Biel)
Bahnorama te Bern.

Inzet

Märklin heeft de SBB Re 4/4-II lokomotief in haar programma. EW-II rijtuigen heeft Roco (meen ik) gemaakt maar ze zijn er ook van HAG.
Met dit model is dus een echt naar waarheid getrouw een trein samen te stellen voor de modelbaan.

Conclusie

Mij conclussie, een pracht model wat zijn geld dubbel en dwars waard is. Met name de techniek van de front/sluitseinen overtreft al mijn verwachtigen en is een voorbeeld voor andere fabrikanten hoe het wel moet!
Voor de Zwitserland liefhebber (en die zij er ook velen onder de 3-rail rijders) is dit model (in welke variant dan ook) een echt aanrader  :P  :!:
Ik ben dan ook erg in mijn nopjes met deze aanwinst.

Vanzelfsprekend kan ik de 2-rail versie ook aanraden voor de 2-rail rijders  :!:

Johan.
Stuurstandwagen BDt van RailTop-Model
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Stuurstandwagen BDt van RailTop-Model
Hallo Johan,

de site bezocht, om de prijs te zoeken, de prijzen zijn flink, maar gezien de verlichting en de afwerking is het model de moeite waard.

Een klein detail zou je misschien nog kunnen toevoegen, en dat is het interieur.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Stuurstandwagen BDt van RailTop-Model
Johan,


Dit is een prachtige reportage.

Voor modellen van bepaalde leveranciers die moeilijk in Nederland of België te verkrijgen zijn wijk ik wel eens uit naar Hünerbein in Aachen:

<http://www.huenerbein.de/>

Ook Rail-Top modellen hebben ze in hun programma.

Bestellen per e-mail (ondanks de website is bestellen via website (nog) niet mogelijk) en alles wordt netjes opgestuurd.


nmbssncb
=======