Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal

Gestart door Maurice vrijdag 08 februari 2008, 20:14:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
wie heeft er ervaring met de ombouw van een plan v van fleischmann (1472) naar digitaal?

Maurice

Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Ik!

Je moet er wel een andere motor inzetten. Want anders rijdt 'ie voor geen meter. Kan even niet meer vinden welk merk, maar da's vast wel ergens te vinden.
Wat in ieder geval van belang is dat je op het originele motorschild, mocht je er geen andere motor inzetten, de verbinding tussen de koolborstels en de massa moet verbreken, anders mol je de decoder.
Ik heb er wisselende frontverlichting in zitten en op 2 aparte functie uitgangen van de decoder de sluitlichten aangesloten, zodat als ik meerdere stellen zou hebben ik alleen de sluitlichten van de achterste kan aan doen.

Rob.
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Met de oude motor rijdt het ding prima hoor.

Op de site van Huib Maaskant staat een ombouwverhaal over de plan V. Is wel tweerail en DCC, maar je komt er al een heel eind mee.
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
dank voor de tips.
Ben inmiddels begonnen met de ombouw. heb gekozen voor toepassen van twee decoders tams LD-G-11, een per bak, zodat ik geen extra bedrading tussen de bakken nodig  heb voor de verlichting. Afgelopen weekend heb de eerste decoder ingebouwd in d ede bak met de motor en het geheel loopt als een zonnetje.

wordt vervolgd.

Maurice



Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Citaat van: Maurice op vrijdag 08 februari 2008, 20:14:32
wie heeft er ervaring met de ombouw van een plan v van fleischmann (1472) naar digitaal?

Maurice



hallo maurice zelf heb ik de plan v omgebouwd met een uhlenbrock decoder de 74500 maar dat weet ik niet meer zeker een heel kleintje zodat je deze mooi kan wegwerken.
de diodes bij de verlichting weggehaald
een stroomvoerendekoppeling met 4aansluitingen gemonteerd
dit heb ik dedaan omdat demotor achter inzit de sleper voor
+binnenverlichting.alles bij elkaar front en sluitverlichting schakelen met functie on/off
wisselend natuurlijk binnenverlichting met schakel functie
de motor heb ik ook niet gewisseld je moet alleen de cv"s goed instellen
de plan v heeft een hele dag op eurospoor 2007 goed gereden
mogt je iets aan deze informatie hebben succes gtrs rinus
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Hallo Rinus,

Ik ben benieuwd welke 4 polige koppeling je hebt gebruikt?

Groet,

Arkadas
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
 
  salam arcadas,deze koppeling is van roco .
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
salam  :lol:,

is die koppeling zo uitwisselbar dan of komt er enig knip en plakwerk om de hoek kijken?

Groet,

Arkadas
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
toffe gast,de koppeling kan zo overgezet worden
succes rinus.
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Dan vindt ik dit wel iets voor de truuken en Tips!

Dit zijn nu van die dingen waar iedereen met digitaliseren mee te maken heeft.

heb je voor mij nog een serienummer / bestelnummer / onderdelennummer?

Groet,

Arkadas
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
toffe gast: het is een jaar of 2 geleden dus heb ik deze informatie niet meer
dus je moet enig vraagwerk doenbij de winkelier succes!!!!
zelf zal ik ook nog navraag doen maar dat kan even duren
gtrs rinus
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
salam,

Geen probleem in iedergeval bedankt voor het idee!

Groet,

Arkadas
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
hallo arcadas, het nr van de koppeling staat gewoon in de catalogus
dus heb ik het maar genoteerd voor je roco nr 40345
veel plezier .   rinus
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Rinus hartelijk Bedankt (was er zelf nog niet aantoe gekomen!

Arkadas
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Hier zijn wat ervaringen van mijn ombouw van een  analoge Fleischmann Plan V.(een groene in dit geval, jubileummodel '150 jaar spoorwegen in Nederland', met certificaat)


Omdat ik de originele 2-polige stroomvoerende koppeling wilde handhaven, heb ik dus 2 decoders gebruikt. Een ESU52610 voor de motorwagen, en een afgeschreven MFX decoder, die het nog prima doet als lichtschakelaar in het motorloze deel.
Tevens heb ik tijdens deze ombouwactie binnenverlichting van Viesmann aangebracht.
De Led-strip en decoder hangen nu onder de centrale printplaat.


gemonteerd ziet het er zo uit:


Het printplaatje voor de front en sluitlichten moet enigszins gemodificeerd worden. De diode verwijderen (het kleine zilverkleurige schijfje),

en daarna het printbaantje tussen beide lampjes wegfrezen:


Nu we toch aan het frezen zijn, ook meteen het motorschild aanpassen.
Er moet hier ook wat gefreesd worden om de rechter koolborstelhouder te isoleren van massa. Het wijst zich eigenlijk vanzelf wat je weg moet frezen. Daarna even nameten of de koolborstelhouders werkelijk geisoleerd zijn van massa. Als je het frezen te moeilijk vind kan je ook een geisoleerd motorschild van Fleischmann kopen Bestelnr: 50 4710

De ombouw van het motorloze deel is bijna hetzelfde als de motorwagen, alleen hoeft nu natuurlijk geen motor aangesloten worden. De oude MFX decoder die nu gedegradeerd is tot lichtschakelaar sckakeld nu de front/sluitlichten en de binnenverlichting. Wel even beide decoders op het zelfde adres instellen natuurlijk. De stroomvoorziening word nu dus net als in de originele uitvoering door het motorloze deel verzorgd, en via de 2-polige stroomvoerende koppeling word ook de motorwagen van stroom voorzien.

Het voordeel van de ESU decoder is dat je hem helemaal kunt afstellen voor de optimale rij-eigenschappen van de Fleischmann-motor. (CV2=6, CV53=40, CV54=16 en CV55=20)
Ondanks dat de Fleischmann motor niet zo piepjong meer is, loopt deze toch heel geruisloos en soepel na deze digitalisering. Het valt daarom op dat de marklin-sleper, die er standaard onder zit, nogal veel lawaai maakt over de puko's. Deze heb ik daarom vervangen door de Roco fluistersleper 40500. Past er prima onder, alleen even een beetje modifceren zodat er geen sluiting met het draaistel gemaakt wordt.
Als finisching touch heb ik ook wat Preiser reizigers plaats laten nemen in het interieur. Dat doet het altijd wel goed in zo'n mooi verlicht interieur. Binnenkort krijgt ook de Scharfenberg koppeling een likje rode verf. (past beter bij de Piko hondekop)


groetjes, Martin



Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Goed verhaal Martin.

Overigens zijn bij de koppelingen hooguit het beschermkapje rood. Wat dat betreft heeft de Piko Hondekop eigenlijk meer behandeling nodig dan de plan V.
Re: ombouw fleischmann plan v ac naar digitaal
Citaat van: henkv op zaterdag 31 mei 2008, 15:26:51
Goed verhaal Martin.

Overigens zijn bij de koppelingen hooguit het beschermkapje rood. Wat dat betreft heeft de Piko Hondekop eigenlijk meer behandeling nodig dan de plan V.

dank je, ....nu ik de laatste foto zie moet ik je ook gelijk geven. De Piko koppeling heeft veel te veel rood.

groetjes, Martin