Hier zijn wat ervaringen van mijn ombouw van een analoge Fleischmann Plan V.(een groene in dit geval, jubileummodel '150 jaar spoorwegen in Nederland', met certificaat)
Omdat ik de originele 2-polige stroomvoerende koppeling wilde handhaven, heb ik dus 2 decoders gebruikt. Een ESU52610 voor de motorwagen, en een afgeschreven MFX decoder, die het nog prima doet als lichtschakelaar in het motorloze deel.
Tevens heb ik tijdens deze ombouwactie binnenverlichting van Viesmann aangebracht.
De Led-strip en decoder hangen nu onder de centrale printplaat.
gemonteerd ziet het er zo uit:
Het printplaatje voor de front en sluitlichten moet enigszins gemodificeerd worden. De diode verwijderen (het kleine zilverkleurige schijfje),
en daarna het printbaantje tussen beide lampjes wegfrezen:
Nu we toch aan het frezen zijn, ook meteen het motorschild aanpassen.
Er moet hier ook wat gefreesd worden om de rechter koolborstelhouder te isoleren van massa. Het wijst zich eigenlijk vanzelf wat je weg moet frezen. Daarna even nameten of de koolborstelhouders werkelijk geisoleerd zijn van massa. Als je het frezen te moeilijk vind kan je ook een geisoleerd motorschild van Fleischmann kopen Bestelnr: 50 4710
De ombouw van het motorloze deel is bijna hetzelfde als de motorwagen, alleen hoeft nu natuurlijk geen motor aangesloten worden. De oude MFX decoder die nu gedegradeerd is tot lichtschakelaar sckakeld nu de front/sluitlichten en de binnenverlichting. Wel even beide decoders op het zelfde adres instellen natuurlijk. De stroomvoorziening word nu dus net als in de originele uitvoering door het motorloze deel verzorgd, en via de 2-polige stroomvoerende koppeling word ook de motorwagen van stroom voorzien.
Het voordeel van de ESU decoder is dat je hem helemaal kunt afstellen voor de optimale rij-eigenschappen van de Fleischmann-motor. (CV2=6, CV53=40, CV54=16 en CV55=20)
Ondanks dat de Fleischmann motor niet zo piepjong meer is, loopt deze toch heel geruisloos en soepel na deze digitalisering. Het valt daarom op dat de marklin-sleper, die er standaard onder zit, nogal veel lawaai maakt over de puko's. Deze heb ik daarom vervangen door de Roco fluistersleper 40500. Past er prima onder, alleen even een beetje modifceren zodat er geen sluiting met het draaistel gemaakt wordt.
Als finisching touch heb ik ook wat Preiser reizigers plaats laten nemen in het interieur. Dat doet het altijd wel goed in zo'n mooi verlicht interieur. Binnenkort krijgt ook de Scharfenberg koppeling een likje rode verf. (past beter bij de Piko hondekop)
groetjes, Martin