Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

mijn Banenplan

Gestart door Marthan zaterdag 19 januari 2008, 20:31:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn Banenplan
Marthan
gast

mijn Banenplan
Hallo allemaal,

Na een paar weekjes gepuzzeld te hebben, heb ik eindelijk mijn banenplan af.




Voor de duidelijkheid zijn de nummers weggelaten, de gebruikte rails zijn M-rails.
Het lichte niveau is level 0, het donkere level 1.
De tafel is in de breedte wat te klein, hier komt nog 10 cm bij......( wordt krap, maar moet lukken.)
Gelukkig kan ik om 3 zijden van de tafel heen.
De baan wordt zo goed als volledig uitgerust met bovenleiding.

Ik weet het, waarschijnlijk iets teveel spoor, maar rijplezier is ook leuk, nietwaar?
En met dit ontwerp heb ik een leuke 8 verwerkt in de baan, zodoende kan ik alle kanten oprijden.
De helling, die in een tunnel zal lopen, (lekker makkelijk, hoef ik m'n bovenleidingpalen niet allemaal recht te zetten) is zo rond de 3,5 %......ongeveer :)

Nu, wie heeft er mischien op-of aanmerkingen die van toepassing kunnen zijn op dit ontwerp?
Dan kan ik eventuele ideeën nog meenemen voordat ik ga bouwen.  :D

Groeten, Martin.

Re: mijn Banenplan
philippe_007
gast

Re: mijn Banenplan
Ziet er niet slecht uit....
Veel speel mogelijkheden, mss kan je nog aan uw station een spoor bij leggen. Als je de wissel (licht grijs) vervangt door een 3-weg wissel kan je een spoor bij leggen en dit tot in de bocht, daar kan je ze weer laten samen komen met een bochtwisel.
Dan kan je op uw binnenspoor 2 treinen laten rijden in verschillende richting.
Re: mijn Banenplan
Hendrik_marklin
gast

Re: mijn Banenplan
Leuk baanplan, is goed over nagedacht. Veel rij-mogelijkheden, ik zou alleen op het onderste nivo, bovenkant baanplan. De engelse en rechtse wissel net andersom neerleggen. Dan kun je via de buitenbaan (links) ook dwarsover weer naar boven komen. succes met de bouw
Re: mijn Banenplan
Marthan
gast

Re: mijn Banenplan
Alvast bedankt voor de ideeën  :)

De afbeelding van het banenplan is aangepast ( sorry voor de afmeting van de eerste.....was wat groot :?)

Ik heb, zoals voorgesteld een extra spoor bij het station gelegd. Bedankt Phillipe.

@ Hendrik, het wissel en het engelse wissel wisselen geeft wat problemen met de keerlus, het loopt dan niet meer mooi vloeiend.
Ook worden de rangeersporen wat te kort.
Op deze manier moet je toch wat meer treinbewegingen maken om weer naar boven te gaan, heeft ook wel wat. :)
Toch bedankt voor het meedenken.

Verder ben ik beperkt in verdere uitbreiding, cq verandering.......de meeste wissels die ik heb zijn nu gebruikt.
Re: mijn Banenplan
Piwie
gast

Re: mijn Banenplan
Marthan,

Leuk baanplan, veel suc6 met de bouw van je baan.

Groeten Piwie.
Re: mijn Banenplan
philippe_007
gast

Re: mijn Banenplan
zier er echt tof uit... Je kan alle wegen uit...Zowel rijden als rangeren en dan plaats genoeg daar je met veel tunnels gaat werken om decor te bouwen...  Ik kijk al uit naar het vervolg  :shock:
Re: mijn Banenplan
AnalogDriver
gast

Re: mijn Banenplan
Martin,

Leuk banenplan, en M-rails, leuk. Zit heel veel in. De verhoging aan de voorkant (benedenkant op plaatje) heel interessant, leuk gevonden.

Citaat van: Marthan op zaterdag 19 januari 2008, 20:31:34

Het lichte niveau is level 0, het donkere level 1.
De tafel is in de breedte wat te klein, hier komt nog 10 cm bij......( wordt krap, maar moet lukken.)
Gelukkig kan ik om 3 zijden van de tafel heen.
Nu, wie heeft er mischien op-of aanmerkingen die van toepassing kunnen zijn op dit ontwerp?
Dan kan ik eventuele ideeën nog meenemen voordat ik ga bouwen.  :D

Ik zou zelf niet de 3-weg wissel gebruiken in M-rails. Is sowiesoe een raar ding, heeft 4 schakelstanden voor 3 mogelijkheden, dus er zit 1 'foute' stand bij. Ik zag dat in C-rails uitvoering een meer realistischer '2 ineengeschoven wissels' versie van is.

Ik zou rechts-boven in de bocht al een bocht-wissel leggen (wat in feite een wissel in een recht stukje in een bocht is), ergens halverwege de 90-graden bocht. Dan waaiert het spoor mooi uit naar 2 sporen en breekt dat de haakse bocht.

En dan op het mini rechte stukje rechts een 5200 serie enkele wissel + 5206 tegenboog of wellicht beter nog een 5137 wissel zonder opzetstukje voor dat opstelspoortje, dat trouwens ook heel leuk ligt met dat stukje recht in de bocht. 


Ik vind het zeker niet te veel rails: het neigt meer naar treintjes rijden, modelbouw als bijzaak (ben zelf puur van mooie railfiguren en leuke treinen, helemaal geen modelbouw).
En goed dat je aan 3 kanten langs de baan kunt! Is dat aan beide lange kanten?


Ook leuk gebruik van 2 engelse wissels. Wellicht kun je overwegen (of heb je al overwogen?) voor het opstel/rangeergedeelte op het middenterrein het figuur 'om te klappen' naar de andere kant. Ik bedoel: de engelse wissel midddenin het plaatje 1 raillengte naar onderen en met de daar wel handig plaatsbesparende 3-weg wissel of een andere wisselcombi aan de linker kant de opstelsporen deels onder de brug.
Ik schat dat je voor het extra spoortje aan de andere kant van de engelse wissel, dat dan rechts komt, nog net een leuke en bijna gelijke lengte overhoudt als nu aan de linkerkant van die engelse wissel.


Heel creatief ontwerp. Ik ben benieuwd naar foto's als je dit gaat uitvoeren.


Greoet, Hajo
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: mijn Banenplan
ik volg je verhaal niet helemaal maar Hajo :) ik moet ff zien wat je bedoelt :)
Re: mijn Banenplan
AnalogDriver
gast

Re: mijn Banenplan
Citaat van: Vince op dinsdag 22 januari 2008, 21:38:25
ik volg je verhaal niet helemaal maar Hajo :) ik moet ff zien wat je bedoelt :)

Zo, plaatje erbij gezet en tekst iets aangepast.
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mijn Banenplan
ziet er goed uit
groet robert
Re: mijn Banenplan
philippe_007
gast

Re: mijn Banenplan
ziet er inderdaad goed uit... Ik vind het altijd fantastisch hoe inventief iemand kan zijn met een baanplan...
Re: mijn Banenplan
AnalogDriver
gast

Re: mijn Banenplan
Citaat van: philippe_007 op woensdag 23 januari 2008, 19:39:55
ziet er inderdaad goed uit... Ik vind het altijd fantastisch hoe inventief iemand kan zijn met een baanplan...

Martin,

Wellicht wil en kun je het (Wintrack?) banenplan bestand delen hier? (even ergens op je webspace plaatsen met linkje ernaartoe hier).
Re: mijn Banenplan
Leuk plan!

Bas.
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: mijn Banenplan
leuk plan is dit, lijkt ook veel op een banenplan uit een oud Märklin of Faller boek. 'k zal eens kijken of ik het nog kan terug vinden.
Re: mijn Banenplan
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: mijn Banenplan
Zeer leuk en mooi gevonden baanplan met behoorlijk wat rijmogelijkheden op een relatief klein opp. Mooi hoor! Knap gedaan.. Leuke uitdaging om dit computergestuurd te gaan maken! :D
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: mijn Banenplan
Ja, gevonden!
Banenplan Nr. 9
Het banenplanboek moet ik ook nog ergens hebben, deze komt uit een oude Märklin catalogus van  1965 geloof ik. Toen koste de 3015 (Krokodil) 78,= DM (West), nog geen ?40... ;-)
Re: mijn Banenplan
philippe_007
gast

Re: mijn Banenplan
ja als je nu eenmaal een baan uittekent kom je meestal wel dicht in de buurt van een of andere reeds bestaande baan....
Is ook logisch he... iedereen wilt ene station en rangeermogelijkheden en dit in combinatie met een paar rondjes waar er gereden kan worden.... :lol:
Re: mijn Banenplan
AnalogDriver
gast

Re: mijn Banenplan
En ik zie ook nog wel wat verschilletjes.

Maar dank voor plaatsen foto Zoeff; leuk een baantje met nog de metalen bruggen. Zal ook nog eens in mijn pas gedownloade collectie catalogussen gaan kijken.
Re: mijn Banenplan
Marthan
gast

Re: mijn Banenplan
Allereerst bedankt voor alle reactie's  :D

Sommige suggestie's ga ik bekijken, zoals Hajo voorstelde.......het industrie-gedeelte blijft wel rechts, ik wilde nl. mijn dorpje aan de kant houden van mijn station, en dan op laten lopen tegen een bergje aan naar links-onder.

De suggestie van het wissel verplaatsen is een goeie......moet nog wel even de benodigde wissels daar voor aanschaffen, even neuzen op het internet.

En ja, ik kan aan de lange zijden rond mijn baan....... :)

En zoals Zoeff al opmerkte, het is inderdaad een wat aangepast plan uit de zestiger jaren, ik had geen foto of plan meer, maar mijn vader, waarvan een deel van mijn huidige spulletje is geweest, herinnerde zich ongeveer hoe zijn baan is geweest, en dat heb ik wat creatief uit de bol aangepast/uitgevoerd. Hij zal dus wel een, wellicht dit banenplan hebben gebruikt.

Als ik alle benodigdheden bij elkaar heb, start ik de bouw, denk over een week of 2-3....
Hou jullie zeker op de hoogte, en zal daar waar nodig om advies vragen  :lol:
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: mijn Banenplan
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 24 januari 2008, 18:21:42
En ik zie ook nog wel wat verschilletjes.

Maar dank voor plaatsen foto Zoeff; leuk een baantje met nog de metalen bruggen. Zal ook nog eens in mijn pas gedownloade collectie catalogussen gaan kijken.

Op mijn baan komen ze er ook, die metalen bruggen. Net als Marthan is veel van de M rails die ik heb al minstens net zo oud als ik ben :-)

Ik kan me nog goed herinneren dat ik als kind dat banenplanboek van Märklin wel tienduizend keer heb doorgenomen, alleen maar om te kijken! Geweldig. (Vandaar waarschijnlijk dat ik direct de link met het baanontwerp van Marthan had..)
Re: mijn Banenplan
Marthan
gast

Re: mijn Banenplan
De start is begonnen.......wel weer wennen na zoveel jaren, maar het is zoals vanouds  :D

De eerste foto's:

even de baan uitleggen om te passen:


Bovenleiding plaatsen en alvast diverse seinen en wissels aansluiten:


Kon het niet laten......moest even wat huisjes en zo plaatsen om te kijken of het wel zou passen  :lol:



Het lijkt allemaal wel een beetje een zooitje zo, maar we gaan driftig verder.......
De huisjes krijgen wat meer plaats als niveau 2 er op komt, is nu wat druk  :?

de layout van het rangeer spoor gedeelte heb ik wat aangepast, leek me nu wat dynamischer dan het oorspronkelijke plan.

In ieder geval rijden de treinen........en dat na al die jaren  :D

Nu even een pauze, en dan niveau 2 er maar eens opbrengen.......hoop er dit weekend een start mee te maken...........
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mijn Banenplan
zozo dt gaat wel heel snel  :D :D
complimenten
ziet er erg goed uit
vind persoonlijk alleen die groene kleur niet helemaal passen of is dit een grond verf ?
groet robert
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: mijn Banenplan
lekker bezig geweest :)
Re: mijn Banenplan
Je bent het iig niet verleerd, goed bezig


Bas
Re: mijn Banenplan
Marthan
gast

Re: mijn Banenplan
Citaat van: remcy op woensdag 13 februari 2008, 15:38:19
zozo dt gaat wel heel snel  :D :D
complimenten
ziet er erg goed uit
vind persoonlijk alleen die groene kleur niet helemaal passen of is dit een grond verf ?
groet robert

Klopt, die groene kleur is een eerste laag, hierover komt natuurlijk nog een ander kleurtje, met daarover weer de, (ik meen dat dat schotterlaag heet?) railbedekking met diverse andere bestrooíngen......maar zoals altijd bedankt voor evt. opmerkingen, kan, en doe ik wat mee  :D
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mijn Banenplan
bedankt voor je reactie
als je in mijn draadje kijkt heb ik er grijs (soort zoutkorrels ) voor gebruikt en dat lijkt best mooi en kost niet veel
complimenten nogmaals en ik ben benieuwd naar de volgende foto's  :D
groet robert
Re: mijn Banenplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: mijn Banenplan
trouwens ook mooi, die oude stootblokken :)
Re: mijn Banenplan
philippe_007
gast

Re: mijn Banenplan
Marthan, wat komt er op niveau 2?
Heb je een totaal plan ?
Re: mijn Banenplan
Marthan
gast

Re: mijn Banenplan
Citaat van: philippe_007 op woensdag 13 februari 2008, 22:12:31
Marthan, wat komt er op niveau 2?
Heb je een totaal plan ?

De bedoeling is om niveau 2 hoofdzakelijk te gebruiken voor rijspoor, een wat grote lus om weer op niveau 1 terug te geraken. Niveau 2 wil ik gebruiken voor maken van wat bergen aan de rand, en, als het uitkomt, mijn dorpje wat tegen de helling linksonder op het baan plan opbouwen.

Een totaalplan is er wel in gedachte, maar wordt eigenlijk continu aangepast naargelang ik vorder.....het railplan ligt wel zo goed als vast, gezien de beperkte ruimte waarin ik vastzit.

Maar met de mooie mogelijkheden hier op het forum gezien qua scenery, kan ik op niveau 2 m'n ei wel kwijt  :D
Re:mijn Banenplan
linuxer
gast

Re:mijn Banenplan
Zijn verdere ontwikkelingen van deze baan (in opbouw) nog ergens te volgen?
Re:mijn Banenplan
Ronald69
gast

Re:mijn Banenplan
Aangezien dat de laatste post drie jaar geleden is gedaan en deze persoon als gast vermeld staat wat denk je zelf?

Grt, Ronald.
Re:mijn Banenplan
linuxer
gast

Re:mijn Banenplan
Hoi Ronald,

Wat ik denk is niet relevant .....
Wat ik niet doe, is voorbarige conclusie's trekken .....

Ik zoek bevestiging .....

Het kan toch dat deze persoon (mogelijk zelfs onder een ander account) ergens op dit forum andere topics heeft lopen .....
Re:mijn Banenplan
chopper
gast

Re:mijn Banenplan
Persoonlijk denk ik dat het onnodig was om dit topic omhoog te bumpen.
Er is zo lang geleden niks in gepost en de TS is idd een gast geworden.

Dan kun je wachten tot je een ons weegt maar 'bevestiging' zal je waarschijnlijk niet meer krijgen.


~Elden