Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager

Gestart door Blausee-Mitholz donderdag 29 juni 2006, 15:45:56

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Ik heb twee modellen met C-sinus motoren, Deze moeten even open voor kleine aanpassingen (lagertje en ringetje).
Deze dingen heb ik nog nooit opnen gehad en nu we toch zo'n mooi forum hebben vraag ik van te voren even of iemand hier een C-Sinus motor al eens open gehad heeft?
Zo ja zijn er nog zaken waar je extra op moet letten bij zowel demontage al montage?

Bij voorbaat dank, Johan.
Demontage C-Sinus motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Demontage C-Sinus motor
Heb helaas geen C-sinus motoren in m'n collectie. Staat het ook niet in de gebruikershandleiding? Of misschien kan een aardige winkelier je het wel zo 123 vertellen

Groeten,
Herman
Demontage C-Sinus motor
Welke C-sinus motor bedoel je het oude of de nieuwe.

Groetjes Hans
Demontage C-Sinus motor
Blausee-Mitholz
gast

Demontage C-Sinus motor
Citaat van: hansvwWelke C-sinus motor bedoel je het oude of de nieuwe.

Groetjes Hans

Ik wist niet dat er een nieuwe generatie is maar dan is het de oude welke je in de Re 460 vindt.

Ik zal het wel vooruit schuiven en na de vakantie het eens rustig bekijken.

Zijn de nieuwe C-Sinus wezenlijk anders van contructie?

Johan.
Demontage C-Sinus motor
Ik zou niet weten hoe je een oudere sinusmotor openmaakt.

Ja de nieuwe sinusmotor is compleet anders. Hij is klein, heeft een vliegwiel en is ook geschikt voor cardan aandrijving. Voor foto's zie onderstaande link.
http://www.mist-owl.de/R_Bericht/bericht_maerklin_BR290.htm

Ik heb de V290. Die was als 1 van de eerste loks uitgerust met de nieuwe sinusmotor en het is een enorm sterke loc.
Dus de nieuwe sinusmotor is heel sterk en tegelijk veel goedkoper dan de oude. Marklin moet op de kleintjes laten. Bovendien de V290 kon je kopen vanaf 149 euro.
Re: Demontage C-Sinus motor
maerklinist
gast

Re: Demontage C-Sinus motor
Citaat van: Blausee-MitholzIk heb twee modellen met C-sinus motoren, Deze moeten even open voor kleine aanpassingen (lagertje en ringetje).

Bij voorbaat dank, Johan.

Hallo Johan,

Is er iets stuk aan de motor of wil je deze aanpassen?

MvG
Re: Demontage C-Sinus motor
Blausee-Mitholz
gast

Re: Demontage C-Sinus motor
Met sommige zaken moet je geen haast hebben.
Met toeval vond ik hier op het web een gedemonteerde C-Sinus motor. Meneer heeft ook al de lagertjes ontdekt.
Geeft mij nu een beter beeld wat ik kan verwachten en mss tijdens de kerst begin ik er aan.

Trouwens de C-Sinus motor eerste generatie is tot op heden het beste wat Märklin ooit produceerd heeft. Ik hoop dat ze de C-Sinus tweede generatie toch weer op dat niveua kunnen krijgen..............

Mvg, Johan die weer wat te knutselen heeft  :mrgreen:
Re: Demontage C-Sinus motor
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Demontage C-Sinus motor
Hallo,
nou, het beste?...
ik heb toevallig vandaag mijn oude C sinus
opengehaald, want ik had het idee
dat er iets aanliep...
dat klopte ook wel..
maar niet de tandwielaandrijving,
maar de motor zelf!
er zit zoveel speling in het lager dat
de metalen trommel aanloopt...
ik durf het alleen niet zomaar los te trekken
van het aandrijftandwiel, zoals de man van
die website..
je merkt wel wanneer het toerental oploopt het geklop verdwijnt, alsof de trommel gaat zweven...
ik ben benieuwd hoe jij het gaat aanpakken...
wordt vervolgd...
sinusgroeten
van
wim
Re: Demontage C-Sinus motor
Blausee-Mitholz
gast

Re: Demontage C-Sinus motor
Hallo Wim,

Hmmm ja je kunt pech hebben naruurlijk. Ik weet niet of je hem nieuw hebt of 2de hands?
Bij de laaste kan er natuurlijk al aan geklooid zijn.........

Ik vindt dat C-Sinus 1-ste generatie bet beste concept is wat Márklin ooit uitgebracht heeft. Zowel analoog als digitaal rijdt dat subliem in alle snelheden. Ik heb er twee stuks en dat rijdt perfect. (het enige nadeel was/is de prijs).

Ik heb de tweede generatie C-sinus twee maal zien rijden en bij lage snelheid rijdt dat zichtbaar minder mooi dan de eerste generatie. Ook op andere buitenlandse fora wordt daar over gerept.

Mvg, Johan.
Re: Demontage C-Sinus motor
Hallo, ik hen een v 220 gekocht enkele jaren geleden. Hij maakt een schrapend/piepend geluid maar de winkelier zei me dat het uit de geluidsmodule kwam. Andere sinus locs doen het niet .

Hoort dit inderdaad???

Lodewijk.
Re: Demontage C-Sinus motor
VincentKloeg
gast

Re: Demontage C-Sinus motor
Over eerste generatie en tweede generatie Sinus motoren... Ik heb de 39103 (BR 01.10) en daar zit ook Sinus in, welke versie is dat?
Re: Demontage C-Sinus motor
Blausee-Mitholz
gast

Re: Demontage C-Sinus motor
Citaat van: VincentKloeg op zondag 17 december 2006, 21:11:52
Over eerste generatie en tweede generatie Sinus motoren... Ik heb de 39103 (BR 01.10) en daar zit ook Sinus in, welke versie is dat?

Kun je zelf zien als je de kap er afhaalt. De eerste generatie heeft de draaiende fietsbel  :wink: De tweede generatie is compacter gebouwd in een gesloten behuizing.

Mvg, Johan
Re: Demontage C-Sinus motor
Blausee-Mitholz
gast

Re: Demontage C-Sinus motor
Zooooo vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrokken  :shock:  :mrgreen:

C-Sinusmotor eerste generatie gedemonteerd. Gezien ik dat niet elke dag doe meteen maar even een fotosessie aan gewijd.


Zo ziet een gedemonteerde C-Sinusmotor er uit. De fietsbel is losgetikt van het asje. Dat koste toch nog wel wat moeite, je wilt er ook niet meteen op los rammen. Stevige ondergrond is nodig, dan kun je gerust het asje met een beetje geweld lostikken. In tegenstelling tot de andere motoren heeft de Sinusmotor inwendig een bronzen glijlagertje. In het draaistel is het asje wel in kunstof gelagerd.


Hier is het bronzen glijlagertje er uit getikt.


En dan het kogellagertje gemonteerd.

Gezien inwendig de motor voorzien in van een bronzen glijlagertje laat ik het bij deze ene inwendige ombouw.
De andere twee C-Sinus Re 460 modellen krijgen alleen uitwendig een kogellagertje.

Mvg, Johan.
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Misschien een domme vraag van me.

Wordt het bronzen busje dat je eruitgetikt hebt in de fabriek gesmeerd en daarna nooit meer? Hier kom je normaal gesproken toch niet bij,of zie ik dit fout?

En:
Zit het kogellager met een glijpassing op het asje,of heb je een hulpstuk gemaakt om alles te monteren?

Groet Bart
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Citaat van: vardex op dinsdag 26 december 2006, 23:16:20
Misschien een domme vraag van me.

Wordt het bronzen busje dat je eruitgetikt hebt in de fabriek gesmeerd en daarna nooit meer? Hier kom je normaal gesproken toch niet bij,of zie ik dit fout?

En:
Zit het kogellager met een glijpassing op het asje,of heb je een hulpstuk gemaakt om alles te monteren?

Groet Bart

Hallo Bart,
Tot zover ik kan zien is het van fabriek uit niet voor het leven gesmeerd. Maar brons heeft ook maar weinig nodig, smeer je het buiten glijlager en de tandwielen dan komt er altijd wel wat olie naar binnen. Het lagertje wat ik er uithaalde was een iedergeval iets vettig.

Wat montage asje betreft, een kwestie van bij elkaar zoeken. De passing as/gat blijkt een klempassing te zijn. Kan vriezen, kan dooien. Gaat echt om duizensten van milimeters of het klemt of schuift. Uit een bakje met 8 (overgebleven) kogellagertjes is er één die met lichte kracht geheel over het asje schuift. Bij de eerset maal schraapte het lagertje het vet voor uit. Voor montage gebruikte ik het overgebleven bronzen lagertje om tegendruk te geven aan het kogellagertje, dat is dus het hulpmiddeltje  :D
De "fietsbel" is mbv de bankschroef weer op het asje geperst. Ook hier geld, met beleid te werk gaan, dan komt het goed.
Ga je als een dolle stier werkt dan mol je de zaak.

Mvg, Johan.
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Levert het echt een voordeel op?

Ik kan niet zeggen dat ik last heb van "krijsende" motoren.
Een goede olie (alleen castrol RS is in mijn ogen goed :lol:)doet ook wonderen. Ik hoef bijvoorbeeld hoogstens 1 keer per 2 jaar na te smeren,en dan ook nog meer voor mijn gevoel, als dat het echt nodig zou zijn :D

Een kogellager,hoe klein ook, loopt van nature onrustiger dan een glijlager. Scheefstelling van het lager lijkt me ook niet uit te sluiten,je werkt toch met een dun kunststof onderdeel dat niet erg vormvast is. Dit wordt op een stapel lamellen vasgeschroefd,en weg is je mooie uitlijning.
Of ben ik gewoon te kritisch? :?

Bart
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Hallo Bart,

C-Sinus motor ombouwen met kogellager heeft inderdaad geen echt voordeel, ik melde dan ook in mijn eerder bericht dat het bij deze éne blijft. De twee anderen krijgen alleen een buitenlager.
Zie het meer als een experiment en een knipoog naar de werkelijkheid. Het betreft hier de BLS Re 465 018. De BLS Re 465 machines zijn in het echt technisch verschillend van de SBB Re 460 serie welnu hier in model onderscheid de Re 465 018 zich nu ook van de twee Re 460 modellen met Sinus motor  :mrgreen:
De twee Re 460 modellen zijn van nature stil, deze Re 465 maakte van begin af iets meer herrie. Vandaar dat ik juist deze vandaag open getrokken heb en niet één van de anderen.
Hij maakt nu iets minder herrie dan dat hij voorheen deed. Een iedergeval dus iets winst  :wink:

Mijn nieuwsgierigheid is nu bevredigd, ik weet nu hoe een C-Sinus motor er van binnen uit ziet  8)

Wat de uitlijning van de kogellagers betreft, heb je juist meer speling dan dat je denkt. Een kogellager kan ook onder een hoek (binnen de grenzen) goed zijn werk doen. Het asje is op twee kogellagertjes gelagerd dus met de onrustige loop valt wel mee.

Het model is al weer op de baan en heeft zijn rondjes al weer gedraaid (nu als een echte Re 465-er  :D )

Mvg, Johan.
Re: Demontage C-Sinus motor
Blausee-Mitholz
gast

Re: Demontage C-Sinus motor
Citaat van: Wim op zondag 10 december 2006, 22:11:30
Hallo,
nou, het beste?...
ik heb toevallig vandaag mijn oude C sinus
opengehaald, want ik had het idee
dat er iets aanliep...
dat klopte ook wel..
maar niet de tandwielaandrijving,
maar de motor zelf!
er zit zoveel speling in het lager dat
de metalen trommel aanloopt...
ik durf het alleen niet zomaar los te trekken
van het aandrijftandwiel, zoals de man van
die website..
je merkt wel wanneer het toerental oploopt het geklop verdwijnt, alsof de trommel gaat zweven...
ik ben benieuwd hoe jij het gaat aanpakken...
wordt vervolgd...
sinusgroeten
van
wim


Wel Wim, ik heb nu de C-Sinus motor open gehad en vermoed wat er bij jou motor aan de hand is.
Ik vermoed dat jou model veel gereden heeft en dat het inwendig lagertje geen smering heeft gehad. Dat lubbert het bronzen lagertje uit want het moet wel smering hebben! Ik kan mij goed indenken dat bij hoger toerental de "fietsbel" gaat zweven tussen de polen.

Advies, motor demonteren en een nieuw lagertje monteren (eerst bestellen) Je kan ook een kogellagertje (laten) monteren hoef je ook niet meer te smeren. Indien ik je kan helpen stuur mij even een PB-tje.

Mvg, Johan.
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Hallo Johan,
bedankt voor je reaktie en de heldere uitleg
en duidelijke foto's..
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd...

Tegen alle forummers:
De oude en nieuwe Csinus motoren hebben
echt niets met elkaar gemeen...
Je zie o.a. in de discussies op Stummi's forum
dat volgens de specialisten de stuurmoduul
de boosdoener is voor het stotteren bij lage snelheden,
iets wat de oude Csiunus motor vreemd is...
Marklin weet dit inmiddels ook, want zij monteren
o.a. een zenerdiode op deze moduul, en misschien nog wel meer, wat je niet 1.2,3, zo ziet...
Aan de decoder ervan ligt het niet.
De nieuwe modellen zouden dus nu goed moeten zijn...
Ik krijg ook het sterke gevoel dat je gewoon geluk
of pech kan hebben met je lok...
Dan heeft Johan achteraf weer gelijk dat Marklin teveel
toleranties in zijn produkten heeft... :?

Als ik echter zie hoe de nieuwe V200 het
nieuwe Csinus motortje! op zijn aandrijfstel
gemonteerd heeft, schieten de tranen in je ogen :shock:
En dan ca. 300 euro durven vragen...

Sinusgroeten
van
Wim


Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Wat is er nieuw aan de V200 behalve de motor en het geluid niets. De oude versie met de oude sinusmotor en veel slechter geluid kostte net zoveel. Of de V200 met geluid en vijfsterren motor kostte toen ook al 600 gulden.

Een nieuwe loc is voor mij een compleet nieuwe ontwikkeling niet alleen een aanpassing aan de kap of motor.
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Davy,
zo is het maar net...

Als je alles op een rijtje zet, is de
V221 met de 5* motor en een goed geluid uit
de startset 29811 voor
rond zo'n 160 euro misschien
nog wel de beste keus...

Want het blijft een prachtig model... 8)
Sterrengroeten
van
Wim
Re: Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
Dat is ook de reden dat ik in 2004 deze startset hebt gekocht. Prijstechnisch is hij heel sterk.

Groeten,
Davy
Re:Demontage C-Sinus motor en ombouw met lager
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker