Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Speling op tandwielen Märklin motor

Gestart door Blausee-Mitholz zondag 11 juni 2006, 23:35:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Speling op tandwielen Märklin motor
Ik heb een aantal Märklin locomotieven waar nog al wat speling zit in axiale richting op de tandwielen.




Bij A is de speling van de as naar één zijde gedrukt en de tandwieleng grijpen nog naar op de rand op elkaar in i.p.v. over de volle breedte van de tandwielen.
Dat vindt ik niet prettig. De boel gaat scheef lopen, overmatig slijtage is het gevolg. Zeker daar ik met dubbeltractie met zware treinen constant helling op en af rij is deze situatie niet wenselijk. IMOH komt daar ook overmatig geluid vandaan waar vaak over geklaagd wordt (zgn het zaag geluid).
Bij mijn modellen die dit euvel hebben plaats ik bij B een extra ringetje. Betreft een sluitring van voor M 2,5. Deze hebben een gat van iets groter dan 2.5 mm en zijn 0.3 mm dik. Dat is precies genoeg om onder alle omstanigheden bij C de tandwielen recht op elkaar te laten ingrijpen.

Met name bij Re 460 modellen heb ik zelf dit zo aangepast en bij een vriend van mij twee DB 101 modellen (hij rijdt analoog).
Wij beiden hebben positieve ervaring met deze aanpassing.

Gek genoeg hebben niet alle Märklin modellen dit euvel. Ik heb een 12X waarbij deze aanpassing beslist niet nodig is.
Märklin neemt het kennelijk niet zo nauw met toleranties  :roll:

Johan.

edit foto's herplaatst
Speling op tandwielen Märklin motor
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Speling op tandwielen Märklin motor
Hallo Johan,

Marklin neem het wel degelijk
serieus met toleranties!
Dat moet ook en het gebeurt ook.
Anders komt er geen lok uit de startblokken.

Echter bij de draaistellen is dit een heel ander verhaal.
Ga je daar de speling van de axiale assen en
tandwielen weghalen, dan rijden de wielen met moeite door
bijv. wisselstraten.
Voor de tandwielen is het ook beter dat zij de volledige
dikte heen en weer kunnen schuiven.
O.a. i.v.m. slijtage.

Vervelender wordt het wanneer de gaten in de tandwielen SCHEEF
geboord zijn:
dan onstaat er een partij herrie :roll:

Dit kan verminderd worden door de tandwielvlakken
licht in te vetten.
De tanden zelf alleen licht olien.
Groeten
wim
Speling op tandwielen Märklin motor
Citaat van: WimEchter bij de draaistellen is dit een heel ander verhaal.
Ga je daar de speling van de axiale assen en
tandwielen weghalen, dan rijden de wielen met moeite door
bijv. wisselstraten.
Voor de tandwielen is het ook beter dat zij de volledige
dikte heen en weer kunnen schuiven.
O.a. i.v.m. slijtage.

Groeten
wim

Sorry maar hier kan ik je niet volgen.
Haal ik HAG maar weer eens als voorbeeld aan, daar zie je dat bij vergelijkbare draaistellen nagenoeg geen axiale speling op de assen zit. Tandwiellen (die ook nog een stukje breder zijn) grijpen netjes over de volle breedte op elkaar in.
De (met name Re 460 en DB 101) Märklin motoren is het wel anders gesteld. Ik heb hier loks gehad waarbij de tandwielen echt op het randje aangrijpen. Praat je over bijna nog minder dan 1/4 van de volle breedte.
Daar gaat niemand mij vertellen dat dat juist goed is en de bedoeling is.
De door mij aangepaste draaistellen hebben geen enkele moeite waar ook op de modelbaan, in tegendeel. Dus dat argument gaat echt niet op.

Verder als je HAG en Märklin motoren naast elkaar legt bemerk je al vlug dat HAG in zijn motoren t.o.v. tolerantie een constantere naukeurigheid betracht.
Märklin neemt gewoonweg wat ruimer.

Johan.
Speling op tandwielen Märklin motor
Ik heb ook een loc met het probleem van teveel speling.
Ik ga daar ook iets doen met ringetjes maar dat staat nog op de planning.

Direct maar een vraagje: is het moeilijk om de wielen van de assen te krijgen?

Koen
Speling op tandwielen Märklin motor
Koen,

Voor wielen de- en monteren heb je speciaal gereedschap (poelitrekkers e.d.).
Echter daar beschik ik niet over en ga anders te werk:

Wiel tik je makkelijk los van het asje. De niet tandwielzijde tik ik altijd lok. Ik leg de motor op strippen zo dat de wielen van onderen vrij liggen.
Meestal pak ik een sterschroevendraaiertje met schacht van rond 2mm en met korte lichte tikjes heb je de boel zo los.

Monteren doe ik met een bankschroef.
Daartoe gebruik ik een goede bankschroef met zo weinig mogelijk speling. Ik maak gebruik van opzet alu bekjes (met magneetjes).
Met handigheid ben ik in staat de wielen slingervrij weer op de juiste positie te persen.

Ik zou wel eerst oefenen als ik jou was op oud spul. Heb je de handigheid onder de knie kun je rustig te werk gaan.

Johan.
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
Hallo Johan,

Dit heb je erg goed opgelost voor jou baan,maar blijft je model ook lopen door de altijd kritische radius 1?

Die ontbreekt op jou baan dacht ik namelijk ergens gezien te hebben ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
Hier geen probleem op R1 met de "Johan modificatie". :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
Johan,
Indien het opgevuld wordt met een sluitring kan dez m.i beter van messing zijn. Lagere frictie waarde en geen risico van vreten yzer/staal.
met vr gr Cees
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
Hoi

Een 2-assig draaistel kun je zo modificeren, bij een 3-assig geval heb je echter speling nodig. Met name op de middenste as, anders kom je geen bocht door.

bart
Re:Speling op tandwielen Märklin motor
Nee hoor met deze 3-asser geen probleem.

Mvg, Johan