Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mislukte inbouw MFX decoder

Gestart door Anne W maandag 10 december 2007, 22:43:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Hallo,
nou, in het boek aandrijftechniek komt de paarse draad
nog wel degelijk voor...

Veel mensen lezen de gebruiksaanwijzing slecht,
ik denk dat daar ook de schoen vaak wringt..

Nogmaals : modder niet eigenwijs door, maar stuur hem op
naar Marklin Duistland, met een briefje erbij.

groetjes
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Citeernou, in het boek aandrijftechniek komt de paarse draad
nog wel degelijk voor...

ja, maar niet in hoofdstuk 5: Eenvoudige mfx-ombouw, en daar gaat deze topic over. Hier staat inderdaad niets vermeld over een paarse draad. Is als sneeuw voor de zon verdwenen.

CiteerVeel mensen lezen de gebruiksaanwijzing slecht,
ik denk dat daar ook de schoen vaak wringt..

Of misschien zijn de gebruiksaanwijzingen gewoon slecht, als veel mensen hem verkeerd interpreteren.

groeten, Martin

Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Het vervolg: om de rijeigenschappen van deze lok toch wat te verbeteren heb ik een ESU Lokpilot MFX (artikelnr. 61600, handbuch november 2004) laten inbouwen, hierbij de resultaten:

de lok rijdt inderdaad wat langzamer op stap 1, maar niet zo langzaam als ik gewenst had, de handleiding spreekt over een instelling van de "anfahrspanning", CV2, staat standaard op 18, kan naar beneden of naar boven, welke kant moet ik op om een nog langzamere snelheid te krijgen?

de handleiding meldt dat de decoder geschikt is voor motorola 14 en mfx, geen woord over motorola 28, met mijn vertrouwde testbank (draaiende wielen van de rails d.m.v. een wasknijper), bleek mij dat de lok tot stap 25 in snelheid bleef toenemen, dus hij reageert wel op 28 stappen (maar stap 25 maakt hem wel een HSL)

deze decoder is zeer gevoelig voor stroomonderbrekingen en het daaruit volgende "alzheimer" effect, ik lees hier en daar wat over methodes om dat effect te minimaliseren, waarom doen de heren farbikanten dat dan niet?

gebaseerd op de huidige resultaten blijf ik mijn andere oudere loks rijden met de aloude C90.

Groet, Anne W

Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Anne,

heb diverse loks omgebouwd met de mfx 61600 versie 2(april 2006) en heb hierbij geen "Altzheimer" effect gezien. Zijn er trouwens nog latere versies uitgebracht?

Groetjes, John
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Peter,

mercy.

Groetjes, John
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Hoi Anne,

Gaat het nog steeds om die 3722?
Ik heb ook zo'n lok begin dit jaar gekocht en ook de motor vervangen door een 5 polige.
Met de originele 3 polige motor liep die lok voor geen meter en klapperde verschikkelijk in de laagste 3 á 4 rijstappen.
Met die 5 pool liep de lok al een stuk beter, maar nog steeds 14 stappen.
Ik heb onlangs de C90 decoder "opgewaardeerd" en hij rijdt nu met 28 stappen, zie ook dit draadje.

Maar wellicht bouw ik er een lokpilot in, om het sluitverlichting te kunnen schakelen, die ik ook nog heb ingebouwd.
Nu staat deze altijd aan.
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Vrienden,

Mag ik concluderen dat mijn winkel mij een oud model heeft verkocht en ingebouwd, gebaseerd op de handleiding van 2004 en/of het artikelnummer?

Alvast bedankt, groetjes, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Citaat van: henkv op dinsdag 18 december 2007, 13:38:01
Kijk, ik ben ook geen jurist, maar ik weet wel dat garantie bij voorbaat uitsluiten niet houdbaar is.

Märklin levert decoders aan particulieren compleet met handleiding hoe de decoder met de soldeerbout in de hand in een loc te bouwen. Ook met een Märklin decoder kan iets mis zijn. Het kan dus gebeuren dat een decoder correct is ingebouwd, maar desondanks niet werkt. In zo'n geval kan Märklin zijn verantwoordelijkheid niet bij voorbaat afwijzen.



Marklin zegt in haar garantiebepalingen duidelijk dat als je het verkeerd doet je de decoder niet moet verwijderen, maar de trein en decoder naar Marklin moet sturen.
Heb je het dan niet verkeerd gedaan dan bouwen zij een nieuwe decoder kostenloos voor je in. Heb je het wel verkeerd gedaan dan moet je de kosten van een nieuwe decoder zelf betalen.
En Marklin is met veel dingen heel coulant, maar er zijn grenzen.

Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Nou Anne,
afgaande op de berichten hierover
zou dat heel goed kunnen...
er blijken inmiddels al 4 versies te zijn...
suk6
groetjes
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Ik ben inmiddels in een heftige discussie met de winkel, twee vragen aan de ervaringsdeskundigen:

kan ik een versienummer vinden op de print?

kan de sofware geupdate worden of zijn er ook hardware wijzigingen?

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Nog even een opmerking van mijn kant.

Ik heb in het verleden wel eens een paar locs door winkeliers laten inbouwen.

De decoders werkte verder prima, maar de kwaliteit van inbouw was bagger. En daar wordt dan garantie opgegeven........

Als ik bekijk in het werk wat ik in het verleden gedaan heb, en dit vergelijk met hoe die winkeliers destijds de zaken inbouwde, was dit het verschil tussen een ruine en een nieuw gebouw. Enigzins gecharcheerd, maar de intentie is denk ik duidelijk.

Professioneel inbouwen vergt bepaalde kwaliteiten die niet ieder erkend Märklin inbouwstation, om het zo even te noemen, beheerst.

Maar dat was in een niet heel erg ver verleden. Sindsdien bouwde ik de decoders zelf in.

Maar inderdaad had ik een keer een defecte decoder. Die had slechts een paar uurtjes probleemloos gewerkt. En je raadt het al, geen vervanging.

Ik heb er toen zo de smoor in gehad dat ik een aantal functiedecoders van Märklin, die veel minder kosten dan de echte decoder, ik praat over type 60902, dat ik de functiedecoders gemodificeerd heb tot 60901 decoders voor minder dan twee eurotjes. En daarmee heb ik mijn frustratie enigzins afgebouwd.

Nu koop ik zo min mogelijk Märklin decoders, de laatste jaren zelfs nul. Alleen de relatief goedkope ombouwsetjes 60760 heb ik aangeschaft, mede om een aantal motoren om te bouwen en de decoders als reserve. En doordat ik een redelijke hoeveelheid tegelijk kocht, hebben de decoders in vergelijk met "losse" motoronderdelen mij bijna niets gekost.  :D

Zo, dat ook ff kwijt. Dit ter ondersteuning van alle gedupeerde M"rklin inbouwers...............

Groeten

Olav
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Olav,

Nee deze is netjes ingebouwd, zelfs een "aard" draadje tussen het huis van de motor (is wielen, is aarde) en het chassis (is aarde van de decoder), een aanbeveling van ESU zag ik

Beste Peter en anderen,

Op de decoder zit een stickertje met nummer 05/05/34, kan iemand mij zeggen welk bouwjaar/versie deze decoder is?

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Anne, als ik het goed gevolgd heb gaat het om een ESU decoder. Daarbij staat het versienummer in CV7. Dus even deze CV uitlezen en je weet het. Lees dan gelijk even CV8, daar staat de fabrikantcode. In het eval van ESU hoort daar 151 te staan.
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Klaas en andere lezers,

Ik ben geen, en zal ook het ook niet worden, CV lezer en versteller, leidt me te veel af van mijn "modelbaanbouw", voor dit soort dieptechnische zaken vertrouw ik op mijn relatie met mijn winkel, als ze dat beschamen dan moet ik een andere winkel zoeken, in dit geval heel erg jammer voor hun, ik ben er al 20 jaar klant).

Ik heb de winkel nu een heel netjes voorstel gedaan wat ze aan de inkoopkant niets kost, dus als ze genoeg commercieel gevoel hebben dan....

Groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Blausee-Mitholz
gast

Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Citaat van: Anne W op zondag 12 oktober 2008, 22:24:22
Beste Klaas en andere lezers,

Ik ben geen, en zal ook het ook niet worden, CV lezer en versteller, Groet, Anne W
Als je je CS reload kun je grafisch je decoder instellen. Behoef je niet meer na te denken en uit te zoeken. Is dat even makkelijk voor je  :P neem aan dat je dat nog wel kunt  :wink: :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Johan,

Ik dacht dat ik ook bij jou al heel bekend was, kijk eens onder aan mijn bijdrage, zie jij een CS?

Groetjes, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Met de ESU lokprogrammer kan je ook heel wat parameters verstellen van de mfx decoders van Märklin.

Zelfs geluidaanpassingen kan je doen, zoals je bij ESU geluidsdecoders kan doen.  :D

Overigens een leuke: een aantal mfx decoders kan je qua nummering stellen boven de 80. Maar dat kan weer niet met de esu programmer. Daar is een truukje voor met de IB. Dat heb ik van Stummi forum gehaald.

Groeten

Olav
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Nee, niet helemaal.

Een Märklin mfx decoder laat zich met de ESU programmer niet programeren boven de 80.

Groeten

Olav
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Is ook zo, maar juist van een programmer zou je meer mogen verwachten. De naam zegt het immers al.
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Ik vind het van minachting van een klant getuigen als een verkoper helemaal geen antwoord geeft op een voorstel, dus dat irriteert me mateloos.

Vergis ik me nou, of is dit deeltje van de economie "psychies" niet helemaal in orde?

Groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Hoi Anne W,

Als je niet tevreden bent over de rijeigenschappen en een boel geld hebt betaalt voor de inbouw (decoder + inbouwkosten), zou ik teruggaan naar de winkel en aangeven dat je niet tevreden bent.
Zoals ik het begrijp is er een ESU 61600 mfx met firmware V2.0 ingebouwd, en dus een wat oudere decoder.
Deze firmware is niet te upgraden. (Heb dit aan ESU gevraagd, en kreeg netjes antwoord dat dit niet mogelijk was).

Zelf had ik een aantal loks omgebouwd met een 61600 met firmware V1.0.
De rij eigenschappen vielen me tegen. Wat ik ook probeerde (beter massa contact etc.) niets hielp.
Ook fine-tunen met de lokprogrammer had bij mij niet het gewenste resultaat. (Mijn baan bestaat uit afremsecties zoals die van huub maaskant, en de loks gingen stotterend rijden in de afremsectie). Op een normale standaard rechtoe rechtaan marklin baan zullen deze decoders waarschijnlijk minder problemen vertonen, maar bij mij was het een drama. Ik heb de decoders er toen uitgehaald en verkocht via marktplaats. Een jaar of wat later nogmaals een 61600 V3.0 geprobeerd. Van deze firmware was ik echt te spreken. Geen problemen meer in de stopsecties, en geen stilval meer bij wat vervuilde rails. Al mijn loks met 61600 V1.0 en marklin 60760 zijn nu inmiddels omgebouwd met de ESU 61600 V3.0 firmware.

Ik weet niet hoe je je baan hebt opgebouwd, maar mogelijk dat een ESU 61600 met firmware V3.0 je problemen met de lok oplost. Ik zou dit dan ook voorstellen aan de winkel, aangezien je waarschijnlijk dezelfde prijs hebt betaald voor de decoder met firmware V2.0 . Van de winkel kan ik het begrijpen, deze moet ook een keer door zijn oude voorraad heen. Je hoeft hier denk ik echter geen genoegen mee te nemen. Een door de winkel omgebouwde lok moet gewoon goed rijden.

Treinsmurf
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Treinsmurf,

Hartelijk dank voor je commentaar, hier heb ik wat aan.

Mijn bericht van gisteren heb ik ook aan de winkel gemaild, en nu kreeg ik een reactie, echter niet positief, ze gaan niet in op mijn redelijke voorstel (ik betaal de decoder en zij solderen hem er in)

Groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Anne W,

20 jaar klant en dan is dit hun service?

Diep en diep triest, ze zullen nu dan wel een klant minder hebben.

Groetjes, John
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Hallo Anne W.

Klinkt als weinig klant gericht. Nu weet ik niet wat er allemaal is voorgevallen natuurlijk, en weet ik niet in hoeverre ze je al tegemoet zijn gekomen. (Ik las dat je al een marklin 60922 decoder had opgeblazen, en weet niet of je hier nog een vorm van compensatie door de winkel hebt gehad, bijvoorbeeld het gratis ombouwen naar een andere decoder of zo).

Feit is echter dat je de lok hun in vertrouwen hebt gegeven, en dat zij de ombouw hebben uitgevoerd.
Tevens ben je niet tevreden over de rij eigenschappen na de ombouw. De winkel hoort hier m.i. met een voorstel te komen om dit op te lossen.  Volgens mij heb je een goed verhaal als je hun verteld dat de V2.0 al een oude(re) decoder is die ze ingebouwd hebben.
De 61600 met Firmware V3.0 is al een jaar geleden op de markt gekomen, en heeft gewoon betere rijeigenschappen. (Lost dus naar alle waarschijnlijkheid je problemen op).

Een beetje service gerichte winkel hoort dit m.i. op te lossen door :
1. Of de decoder uit te bouwen en weer terug te nemen. (klant krijgt geld decoder terug, ombouwkosten worden
  al dan niet in rekening gebracht).
2. Ze lossen het op door kostenloos de decoder te vervangen door een 61600 met firmware V3.0

Optie 2 zou ik verwachten van een klantvriendelijke winkel.

Ik hoop dat ze met een coulante oplossing komen, maar gezien naar de reactie die je reeds van hun hebt gehad, betwijfel ik of dat nog gaat gebeuren.

Suc6,

Treinsmurf

Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Treinsmurf,

Nogmaals bedankt voor je informatie, ik snap het ook niet waarom ze zo doen, het heeft ze inmiddels al meer dan 50 Euro omzet gekost en en het enige wat ze hoefden te doen is het desolderen van de bestaande draadjes, het omwisselen van de decoders, het weer solderen van de draadjes en de boel even instellen en dat door iemand die toch al in vaste dienst is en dus toch al betaald moet worden.

Hun verweer is dat ik niet gezegd heb dat ik de nieuwste decoder wilde hebben, ik mag verwachten van een modelspoorwinkel, in vergelijk met E-Bay, marktplaats en de ambulante handel, een stuk toegevoegde waarde in de vorm van "meedenken met de klant" en dat hebben ze dus niet gedaan.

Ik ga nu over een week of twee, drie (ik moet binnenkort op reis van de baas) eens kijken bij een andere winkel.

Groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Ik ben inmiddels in contact met de importeur en het is inderdaad een decoder uit 2005, ze zoeken nu uit of hij te updaten is naar de huidige software.

Mijn eigen "commerciële" gevoel begint steeds harder te protesteren tegen de instelling van de winkel, ik moet nog uitkijken dat ik geen medelijden met ze krijg.....

Wordt vervolgd, groetjes, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Ik kreeg de vraag of er wel een Hamo magneet is de lok zit, dus hierbij een foto, is dit een Hamo magneet?

Ik dacht eigenlijk dat er in elek lok met een 6090 decoder een permanente magneet zit, vergis ik me?



Groetjes, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Peter,

Uit het feit dat de ESU Importeur aan de hand van de sticker het bouwjaar kon destilleren, maak ik op dat deze sticker geen typische "Märklin" sticker is.

Groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Peter,

Hartelijk dank, maar ik wil je geen hernia bezorgen, ik weet ook niet of ik naar Houten kom in november, waarschijnlijk moet ik dan aanwezig zijn op de Dakar Pre-Proloog.

Ik probeer te doorgronden hoe e.e.a. tot stand komt indeze wereld, een Märklin sticker moet de ESU Importeur bevreemd hebben dus had ik mogen verwachten dat hij dat dan ook gemeld had.

Ik wacht nu even op de uitslag over een update, ben ik toch met iets bezig wat ik verfoei.

Groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
En hoe liep het nu af:

mijn vraag aan de importeur van de decoder of de versie 2 om te programmeren is, is niet beantwoord, oorzaak: geen tijd of te veel belangen bij een een bepaalde winkel?

ondanks herhaalde berichten aan de originele winkel (allemaal typische "koopsignalen" zoals elk commercieel handboek vermeldt), geen enkele reactie op mijn nette voorstel.

met een andere winkel in contact getreden, warme douche, heb de hele geschiedenis kunnen vertellen, op hun testbaan kunnen laten zien (met mijn eigen centrale) wat ik bedoel, ze hebben een versie 3 besteld, ingebouwd en afgesteld, en daarna heb ik de lok mogen testen op hun testbaan, weer met mijn eigen centrale.

na wat afstelwerk op mijn afstelrailtje, en daarom vind ik een 3.0 MFX wel handig, het stelt makkelijk af, rijdt de lok nu fantastisch, geen enkel stottertje meer, netjes afremmen en optrekken en een echte kruipsnelheid op stap 1, dus zal ik nog wel een paar meer loks laten voorzien van deze decoder bij deze winkel.

Conclusie: een, naar de huidige normen, slecht rijdende lok is goed te verbeteren, ook voor die mensen de dat zelf niet kunnen of willen, maar er is wel een vertrouwensrelatie nodig met de winkel (hè, dat woord vertrouwen hoor ik toch wel vaak, het lijkt wel of ons leven daar op gebaseerd is)

Het zal iedereen duidelijk zijn dat de originele winkel een goede klant definitief kwijt is, jammer ze zijn goed gesorteerd.

Groet, Anne W

Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Hoi Anne,

Zoals je misschien al wist, heb ik ook een 3722.
Deze heeft ook een 5 polige motor gekregen, omdat de 6090 icm de 3 polige motor, waardeloos liep.
Maar ik kwam erachter dat de lok met de motor vooraan, in een linkse boog R1, ontspoorde.
Oorzaak bleek het motorschild van de 5 polige motor, die iets dikker is dan de oude 3 polige.
Hierdoor liep de kap tegen de schroef linksonderin op het motorschild, zie rode pijl op de foto (heb die van jouw geleend).

Ik heb dit op kunnen lossen door het bewuste schroefgat in het motorschild, 2 mm uit boren, waardoor de behuizing weer vrij kon bewegen.
Heb jij dit probleem ook ondervonden? Moet bijna wel.
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Kappa,

Ik zal het controleren, maat ik denk het niet met de motor vooraan, wel met de motor achteraan, dat kan hetzelfde probleem zijn.

Bedankt en groetjes, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Citaat van: Anne W op zaterdag 20 december 2008, 15:42:06
Beste Kappa,

Ik zal het controleren, maat ik denk het niet met de motor vooraan, wel met de motor achteraan, dat kan hetzelfde probleem zijn.

Bedankt en groetjes, Anne W

Met de motor achteraan, zou je problemen in rechter bogen moeten hebben.
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder

In de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw met de opkomst van de computer,waren er uitstekende computers van IBM,echter deze waren niet compatibel met andere soft en hardware.
Het ging toen neerwaarts met IBM.
Als marklin zijn locs net als Roco en andere merken zijn locs uitbrengt met gestandariseerde stekkerverbindingen en marklin onderscheidt zich duidelijk in kwaliteitsdecoders extra functies en de keuze aan de consument zelf overlaat wat en welk soort decoder men erin zet ,voorkomt men inbouwproblemen.
Productietechnisch goedkoper voor marklin,meer uitwisselbaarheid andere merken,loc met motorolasysteem of dccc,maakt niet uit,zoveel mensen,zoveel wensen.gr rene.
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Ad,

Ik heb even gekeken naar de draaibaarheid van het motor draaistel, nee het is niet die schroef, met de kap eraf loopt de motor eerder aan de andere kant tegen de opstaande rand van de bodem aan.

Met kap erop is de vrije ruimte minder, en dat komt omdat de "neus" aan de motordraaistel kant tegen de kap oploopt, ik moet daar eens naar kijken, er zit daar ruimte in de kap, aan de andere kant zit minder "vlees", het gat is a-symmetrisch.

Bedankt en groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Beste Ad,

Hierbij, zij het een slechte, foto van het gat in de kap, aan de rechterkant zie je dat er meer "vlees" zit en daar loopt het motoschild eerder tegenaan als tegen het schroefje.

Het is dus wel zaak geen draadjes (lampje aan motorkant) te laten lopen langs het motorschild, het beperkt niet alleen de draairuimte, maar op den duur zullen de draadjes ook doorschuren.



Nu ligt mijn accumotorrijtuig bij deze winkel om gemoderniseerd te worden, ESU MFX er in en een 5 polige motor, het is de tweede modernisering, in 1999 is hij ook al bij Keuterman geweest voor een C90, maar die heeft de 3 polige motor alleen maar voorzien van een permanente magneet.

Groet, Anne W
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mislukte inbouw MFX decoder
Inmiddels heb ik een tweede lok, of beter een treinstel, laten ombouwen:



Jaren geleden heb ik deze gekocht en bij Keuterman laten ombouwen met de 6090 decoder, maar nooit erg tevreden stellend, de kruipsnelheid was hoog en de stappen groot voor een baantje met een lage snelheid.

Nu zit er een 5 polige motor in met een ESU 3.0 MFX decoder en het rijdt perfect, 9 stappen om netjes af te remmen, maar dat verandert nog, R* is nog aan het inleren.

Wat me opviel is dat de lampjes, die naar de lokmassa gaan, met een Märklin centrale nogal flikkeren, maar met mijn eigen apparaat nauwelijks zichtbaar flakkeren.

Kijk zo gaat het als je een klant netjes en goed behandelt, je krijgt er vanzelf meer klandizie van.

Groet, Anne W