Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BR 53 "Borsig"

Gestart door Guy zondag 04 juni 2006, 18:03:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 53 "Borsig"
Guy
gast

BR 53 "Borsig"
Weet iemand iets meer over de nooit officieel uitgebrachte BR 53 oftewel de Borsig, welke wel door Märklin uitgebracht is?
BR 53 "Borsig"
Fonzo
gast

BR 53 "Borsig"
Guy,

Kijk eens hier : //www.malletlok.de/ge/ge_d/br53.htm

Alphons
BR 53 "Borsig"
Davy
gast

BR 53 "Borsig"
Ik heb er 1. Moet alleen een nieuwe decoder in.
BR 53 "Borsig"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
BR 53 "Borsig"
Citaat van: DavyIk heb er 1. Moet alleen een nieuwe decoder in.

Sorry Davy,.. vat het niet te persoonlijk op,... maar kan je ook nog antwoord geven op de vragensteller als je er toch eentje hebt?  :oops:

Groeten,
Herman
BR 53 "Borsig"
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
BR 53 "Borsig"
Waarom heeft Borsig de 53 niet verder ontwikkeld?
BR 53 "Borsig"
Lid sinds: 2006

offline
BR 53 "Borsig"
WO II misschien , Goedkopere 52 serie
BR 53 "Borsig"
Davy
gast

BR 53 "Borsig"
Het model was veel te ingewikkeld en Duitsland zat in een oorlog verwikkeld. Daarom hebben ze gekozen voor de serie 52. Hiervan konden ze er 2 of 3 maken tegen eventueel 1 serie 53. Het model is dus nooit in het echt gemaakt.

Er zijn al heel wat uitvoeringen van de serie 53 gemaakt door Marklin. Zowel in zwart als fotogrijs. Zowel met kuiptender als met condensatietender. De laatste versie was met een condensatietender in het grijs en een mfx soundgenrator aan boord. De loc heeft 4 assen aangedreven.

Zelf heb ik een grijze versie uit de jaren 80 met een 6080 decoder tweedehands gekocht. Hij is ook al omgebouwd door de treinendokter op onze club met een 60760 decoder. Maar die decoder is al overleden. Dus ik denk dat er uiteindelijk maar een mfx decoder laat inzetten door mijn handelaar.

http://www.digirr.com/locomotives.htm
Re: BR 53 "Borsig"
marr24
gast

Re: BR 53 "Borsig"
ik heb zelf de 3102 met ingebouwde decoder en rook garnituur

nr op de lok 53001

mvg marijn
Re: BR 53 "Borsig"
Lid sinds: 2012

offline
Re: BR 53 "Borsig"
Ik heb een - naar het schijnt -  vrij zeldzaam exemplaar. Hij bezit een eerste generatie C-sinus motor, wat hem perfecte rij-eigenschappen geeft en twee onafhankelijk schakelbare rookgeneratoren. Helaas geen donkere wielen en ook geen condenstender, maar wie weet....
Re: BR 53 "Borsig"
marr24
gast

Re: BR 53 "Borsig"
wat is het nr van de lok?

mvg marijn
Re: BR 53 "Borsig"
Lid sinds: 2012

offline
Re: BR 53 "Borsig"
Haha, het is een "gewone" 3702, maar ik kocht hem destijds met defecte decoder. Kort daarna kon ik via ebay een C-sinus motor met decoder op de kop tikken en die zit er nu in. Voor de rookgeneratoren zijn twee Darlingtons als versterkers ingebouwd. Alles bij elkaar een heerlijk dhz project met prima eigenschappen als resultaat.
Re: BR 53 "Borsig"
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: BR 53 "Borsig"
hier de 3302 met als nummer 53 00001 en in show kleurstelling.Omgebouwd met een oude aangepaste tams MM waardoor hij steeds een schokje maakt bij het aanzetten.Juist zoals de echte stoomlocs deden.Rijdt verder heerlijk op mijn K rail baan.
Re: BR 53 "Borsig"
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR 53 "Borsig"
Nou, met een C-sinus, dat is niet een ombouw die je zo maar "even" doet...
Re: BR 53 "Borsig"
Lid sinds: 2012

offline
Re: BR 53 "Borsig"
Valt mee, als ik me goed herinner hoefde er maar 1 bevestigingsgaatje te worden verplaatst. Inbouwen van de decoder etc. was verder standaard. Ik kocht de c-sinus helemaal compleet, ik heb alleen de flat cable moeten vervangen door draadjes ivm plaatsing van de decoder in de tender. Mooie loc, maar helaas te grove schuifbeweging en die glimmende wielen..... Ik hem 'm wel een beetje geweathered, maar dat blijft behelpen.