Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx

Gestart door Tilly woensdag 28 november 2007, 00:23:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo forumleden,

ben maar begonnen met de ombouw van een andere lok ipv te wachten op de leds voor de E32.

Aan de buurt is opnieuw een lok van de DRG, nl de E19 in rode uitvoering.



Ook deze lok omgebouwd naar een hoogvermogensmotor(60901) en een ESU mfx decoder(61600). Mijn eerdere ervaringen met deze combinatie zijn zeer positief.

Begonnen met het "leegmaken" van de lok. Eerst de oude bedraging losgesoldeerd en vervolgens de deltadecoder, de veldspoel, het motorschild en het anker verwijderd. Om deze onderdelen te verwijderen dient het draaistel waarop de motor gebouwd is volledig losgekoppeld te worden van het onderstel. Een niet al te moeilijke klus waarbij wel goed naar de constructie gekeken moet worden om beschadigingen te voorkomen.
Het printplaatje met aansluiting naar sleper(zwarte draad) en keuzeschakelaar met aansluiting voor bovenleiding heb ik laten zitten. Dit ziet er dan als volgt uit:



Vervolgens alle materialen klaargelegd voor inbouw.

Van links naar rechts zien jullie de magneet, het motorschild met soldeerplaatje voor de massa, het 5-polig anker, 2 schroeven voor het in elkaar zetten van de motor, 2 smoorspoelen en uiteindelijk de decoder.



Bij deze lok heb ik ervoor gekozen om de orginele lampjes van Märklin te laten zitten. Deze zijn al geïsoleerd van de massa van het onderstel van de lok waardoor verdere aanpassingen niet meer nodig zijn.

Het is nu een kwestie van het inbouwen van de nieuwe motor en decoder en alles aansluiten volgens onderstaand schema:



Om het inbouwen te vergemakkelijken heb ik de decoder voor het solderen eerst met Tesa Powertape vastgeplakt op de plaats waar eerst de deltadecoder zat. Na inbouwen en solderen ziet het er dan zo uit:



Voor het terug opzetten van de kap, eerst een proefrondje gemaakt om alles te testen. De decoder meldde zich prima aan op het MS. Na instellen van de optrek-, afrem- en max. snelheid reed de lok fantastisch met flikkervrije verlichting. Vervolgens de kap voorzichtig teruggeplaatst waarbij er opgelet dient te worden dat er geen kabels knellen.

En klaar is kees. Opnieuw een ombouw die ik iedereen kan aanraden. Nu nog een baan.

Groetjes, John
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
@ John,

Ziet er prachtig, mooi en netjes uit.
Toppertje.
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo John,

Netjes gewerkt en mooi afgewerkt. Mooie lok, ik had deze tot een aantal jaren geleden ook.
Ben zelf momenteel bezig om een Rode Pijl (3125) om te bouwen met nieuwe motor en LED verlichting.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hallo John.
Hele duidelijke beschrijving (in woord en in beeld) van de ombouw van deze prachtige E19.
Heb zelf deze loc ook, maar dan in het groen.

Citaat van: Tilly op woensdag 28 november 2007, 00:23:28
En klaar is kees. Opnieuw een ombouw die ik iedereen kan aanraden. Nu nog een baan.

Baan hoeft toch helemaal (nog) niet, de forumleden hebben nog genoeg locs die nog omgebouwd moeten worden! :wink:

Bedankt voor het plaatsen,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
AlbertJan,

de zelf omgebouwde loks zien rijden is toch wel het streven. Ik ben trouwens begonnen met ombouwen van loks met een grote binnen behuizing. Deze zijn relatief het makkelijks en dus het beste om ervaring mee op te doen. Langzaam wil ik steeds moeilijkere modellen aan gaan pakken. Eerst grotere stoomloks, daarna bv een Würtembergische klasse C, de "Kittel", een bagagetreinstel, enz, nog uitdagingen genoeg dus.

Zien jullie trouwens dit soort rapportages als een goede aanvulling op het forum?

Groetjes, John

PS: ben benieuwd Harry hoe het jouw afgaat met het inbouwen van leds. Tot nu toe hebben ze mij qua kleur nog niet kunnen bekoren.
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Hoi John,

Netjes gedaan die ombouw, hij zal nu wel super rijden. :D
Ik vind die E19 ook een zeer mooi lok. :D
Misschien één tip, voor de ontstoorspoeltjes aan het motorschild;
Doordat je de spoeltjes nogal ver uit laat steken, komt er in het bochtenwerk, vrij veel mechanische spanning op deze spoeltjes en daarmee de solderingen.
Ik zou de aansluitdraden van de spoeltjes zo kort mogelijk houden, zodat eventuele draaibewegingen van het motorstel, niet door de spoeltjes, maar door de aansluitdraden worden opgevangen.
De aansluitdraden zijn soepeler en je hebt minder kans op breuken in de solderingen.
:wink:
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Ad,

ok, goeie tip. Ik zal er de volgende keer rekening mee houden.

Groetjes, John
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Tilly

Bedankt voor de fotoreportage van het ombouwen van je loc.

Ziet er geweldig uit. Inspiratie voor mij om toch zelf eens te gaan ombouwen.

Met stoomgroet
Jan
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Ombouw serie E19 DRG(3469) met 60901 en ESU 61600 Lopilot mfx
zeer interessant om te zien
complimenten
en bedankt voor de info
groet robert