Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

led strips

Gestart door arkowe zaterdag 25 maart 2017, 03:18:08

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
led strips
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
led strips
Ik heb onder de platen van mijn tafel heel ruimhartig ledstrips aangebracht van de chinese soort.
Als voeding gebruik ik een zgn led driver trafo. Dat gaat allemaal goed en geeft geweldig fijn licht
onder de baan.

De afgelopen week heb ik twee platen effies omhoog moeten halen en dan gaat het mis.
Het licht valt uit en denk dan aan sluiting of een losgeschoten draadje.
Ik heb dit nu 3x gehad, de laatste keer vanavond. Ik kan geen rare dingen ontdekken.
Als ik de volgende avond de boel weer aanzet, brandt alles wel weer gewoon.
Vanavond dus weer het geval en hoop dat na een nachtje slapen de chinees de lampjes weer aandoet.

Wat ik graag zou willen weten wat er nu eigenlijk aan de hand is. Het lijkt erop dat de voeding afschakelt door
een beveiliging en kennelijk volledig moet afkoelen voordat hij zijn werk weer wil doen.
Na een paar minuten opnieuw inschakelen geeft namelijk geen licht, de volgende avond wel.
Als ik alles met rust laat brandt alles avonden lang zonder problemen.

Heeft iemand mss enig idee wat hier aan de hand is?

Arnold
Re: led strips
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: led strips
Dat lijkt erop dat er toch iets los zit, immers schrijf je zelf dat het gebeurd als de platen hout verplaatst worden dat dan het probleem optreed.

Als de voeding overbelast is moet hij erg heet zijn, normaal zou hij onder de 70 graden weer in moeten schakelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: led strips
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: led strips
Arnold,

Als ik het goed begrijp heb je de ledstrips op de platen aangebracht. Klopt dat?

Henk
Re: led strips
Lid sinds: 2014

offline
Re: led strips
Ik vermoed zelf een slecht contact omdat je aan geeft dat de strip bij beweging uitvalt en pas na een schakeling weer aan gaat ;)
Veel electronische VSA of drivers starten niet opnieuw op bij het tijdelijk verliezen van contact van een aangesloten lamp of andere lichtbron pas na het uitschakelen van de voeding zal deze weer aan gaan dit is een beveiliging om geknipper en dus kans op schade door continu schakelen aan de apparatuur te verkleinen.
Re: led strips
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: led strips
dank voor de reacties! We zijn lang aan het zoeken geweest en het is gevonden.
De strips zitten onder de tafel met de plakstrips en nietjes die er precies over heen passen.
Het bleek dat een beginnnetje van een van de strips wat 'verkreukeld' was.
Toen we heel letterlijk de vinger op de zere plek legden was het probleem verholpen.
Bij daglicht nog even bekijken of verdere actie nodig is.
Door de reacties weer het nodige geleerd!

Arnold
Re: led strips
Ben den Hollander
gast

Re: led strips
Citaat van: arkowe op zondag 26 maart 2017, 00:34:27

Bij daglicht nog even bekijken of verdere actie nodig is.


Dat zou ik zeker doen, brandgevaar!
Re: led strips
Roberd
gast

Re: led strips
Jajoh? Loopt dat zo'n vaart? Als ik zie hoe sommigen hun inverter van 1500 VA aangesloten hebben op 12 v, en dat gaat allemaal maar goed.
Re: led strips
Ben den Hollander
gast

Re: led strips
Alles kan anders en niks moet hè. Maar een aantoonbaar slecht contact, veel hout en andere brandbare zooi in de buurt....... Wel eens een C-railtje weg zien fikken door een slecht contact?
Re: led strips
Lid sinds: 2014

offline
Re: led strips
Kans op brand blijft wel klein bij slecht contact heb in mijn werk dit soort situaties al honderden keren gezien en het heeft pas een keer tot het ontstaan van een mogelijke brand geleid meestal verbrand de draad of banen  en daar blijft het wel bij maar voorkomen is altijd beter dan genezen ;)
Re: led strips
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: led strips
Hé Ben,

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 27 maart 2017, 09:09:28
Wel eens een C-railtje weg zien fikken door een slecht contact?

Nee, nog nooit. Heb je daar een filmpje van?

Henk
Re: led strips
Ben den Hollander
gast

Re: led strips
Nou nee Henk, moet dat dan?

Op dit forum kom je wel wat bijna ongelukjes tegen. Het gaat mij er meer om mensen te waarschuwen dat er MOGELIJK iets mis kan gaan. Daar zitten we toch voor hier naast het uitdelen van duimpjes?

Kijk even hier, een post van de forumdirecteur: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42963.0

Gr, Ben.
Re: led strips
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: led strips
Hoi Ben,

Ik heb je linkje bekeken en het topic doorgenomen en heb mij dat nooit gerealiseerd.
Nu ben ik geen techneut in de zin dat ik (te) weinig verstand heb van elektra om dit soort zaken te onderkennen.

Henk
Re: led strips
Roberd
gast

Re: led strips
Ben heeft gewoon wel een punt. Maar de omstandigheden moeten wel goed te samenkomen.
Als Arnold een ikea voedinkje gebruikt om zijn ledjes aan te sluiten zal het zo'n vaart niet lopen, maar als hij een toffe trafo heeft gevonden van 60 ampere bij 24 volt hoeft er maar niks te gebeuren om op het moment dat de ledjes uitgaan door kortsluiting er meer licht onder Arnold zijn treinbaan is door het opgloeien van de bedrading dan dat de ledjes ooit licht hebben gegeven... Als alles naar proportie is zal het meevallen.
Bij een 24V inverter zuivere sinus van 1500 watt die vrachtwagenchauffeurs graag hebben voor de magneton en de kofiezetter steek ik eerst een verhaal af over brandgevaar. Sommigen kopen hem dan niet eens meer als ik over 25 kwadraat begin.
Ben heeft dus gelijk, omdat het anders kan zou de formulering moeten zijn: "Uiteindelijk kan het ook tot brandgevaar leiden"

Dat alles anders kan is trouwens een ding wat me opvalt op dit forum. Als pietje wissel a gebruikt zegt jantje "had je niet beter wissel B kunnen gebruiken?"...Als pietje met wissel B was begonnen zegt jantje...  je raadt het al...