Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Alternatieve trafo

Gestart door Hans 2.0 TDI zondag 22 januari 2017, 11:11:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alternatieve trafo
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Alternatieve trafo
Hallo,

Voor mijn Faller Car System ben ik op zoek naar een geschikte de trafo. De trafo van Faller (FALLER 180641) vind ik nogal prijzig en zoek dus een alternatief. Gegevens van de Faller trafo:

Trafo

Voor groot vermogen. Bij­zonder ge­schikt voor de aansluiting van ker­mis­attracties, electromoto­ren, ver­lichting van huisjes e.d. Met beveiliging tegen overbelasting.
16 V, AC?wisseselspanning 3,15 A
12 V, DC?gelijkspanning 0,6 A (geregeld)
5 V, DC?gelijkspanning 0,6 A (geregeld)

Kermisattracties, electromotoren en verlichting hoef ik niet met deze trafo van stroom te voorzien, het gaat puur om de voeding van de FALLER 161651 traffic control (16V AC). Wat zou een goed en goedkoop alternatief zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr, Hans
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Alternatieve trafo
Deze misschien?

Aliexpress
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Alternatieve trafo
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Alternatieve trafo
Deze zou goed passen.

Deze is AC.

http://link.marktplaats.nl/m1109370955

willem.
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Alternatieve trafo
Bedankt voor de reacties. Zie dat al deze trafo's een plug hebben terwijl de unit die gevoed moet worden 2 aparte aansluitingen heeft ( een + en een -). Kan ik dan de plug afknippen en (neem aan) de 2 draden verbinden? Gr, Hans
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Alternatieve trafo
Ja natuurlijk ,gewoon er af knippen en aansluiten.
De kleur van de draden maakt niet uit daar de voeding AC is.
Kan je een foto maken van de aansluiting ,ik denk dat de voeding mogelijk DC moet zijn .
De een + en de ander -. is dit voor de 12 Volt?

willem.
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Alternatieve trafo
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Alternatieve trafo
Hoi Hans , voor de voeding van een AC zal het geen probleem geven daar er in het unit de spanning zal worden gelijkgericht.
Gebruik geen technische termen maar met een AC voeding is met de juiste spanning toepasbaar.

willem.
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2008

offline
Re: Alternatieve trafo
Citaat van: willem22 op zondag 22 januari 2017, 14:40:36
Deze zou goed passen.

Deze is AC.

http://link.marktplaats.nl/m1109370955

willem.
Ik weet niet hoe je er bij komt, maar de voeding in de link heeft een DC uitgang !
(zoals bijna alle schakelende voedingen)
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Alternatieve trafo
Hoi, ik heb inderdaad een verkeerde info gegeven m.b.t. Uitgangs spanning ,deze is inderdaad DC.
Gebruik ze zelf ook voor div. toepasingen , sorry Huub.i

We praten hier over de toepassing van een laptop voeding en deze is zeker aantrekkelijk in prijs.

Bij het verwijderen van de plug even vaststellen an de draad welke is plus en min , kleur zal niet rood en zwart zijn.

Hopelijk hierbij voldoende info te hebben verstrekt.

Willem.
Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2008

offline
Re: Alternatieve trafo
Geeft niks, Willem.

Bij gebruik van een DC-voeding i.p.v. een AC-adapter zijn er een paar zaken waar je rekening mee moet houden:

Punt 1:
De te voeden schakeling moet op gelijkspanning werken en dat is niet altijd het geval:
Als je bijvoorbeeld een editsbooster wil voeden, dan heb je een plus- nul- en minaansluiting nodig, dat heet een symmetrische voeding.
Dit gaat niet met een gelijkspanningsvoeding !
Heb je bijvoorbeeld een CS1,2 of 3, die werken wel op gelijkspanning en hebben voldoende aan een a-symmetrische voeding (met alleen een nul en een plusaansluiting).

Punt 2:
De ruwe voeding, die uit een wisselspanning ontstaat, is (na gelijkrichting en afvlakking) 1,41 maal zo hoog dan de wisselspanning.

Kortom: je moet dus wel weten wat je doet en correcte kennis van het te voeden apparaat is soms noodzakelijk :)

Re: Alternatieve trafo
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Alternatieve trafo
Bedankt voor de ontvangen reacties maar uit veiligheidsoverwegingen (lees kortsluiting of erger) heb ik toch de trafo van Faller aangeschaft. De hobby is toch al duur dus dit kon er ook nog wel bij  :D :D. Gr, Hans