Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mobile station 2 en extra vermogen

Gestart door Maurits zondag 22 januari 2017, 00:21:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobile station 2 en extra vermogen
Beste treinvrienden.

Omdat ik nieuw ben in deze hobby (ruim een half jaar) wil ik graag wat assistentie vragen. Ik hoop dat jullie wat concrete tips hebben (graag begrijpelijk voor een beginner, al heb ik wel al een en ander uitgezocht). Ik heb een tweetal MS2 besturingen 60653 (geen CS). Deze besturingen had ik graag tegelijkertijd aangesloten zodat mijn zoontje en ik samen treintjes kunnen rijden. De software versies zijn actueel en gelijk aan elkaar. Wanneer ik ze echter gelijktijdig op de railbox aansluit schakelt de "slave" van beide MS2 apparaten telkens uit. Los van elkaar werken beide apparaten prima. Ik heb 3 locs (mfx)  en enkele wagonnetjes met gloeilampjes (wil ik nog eens omzetten naar LED).

Uit wat googlen vermoed ik dat het probleem bij MS2 apparaten mogelijk een vermogensprobleem is.

Kan dit het geval zijn? Zo ja, hoe los ik dit op? Ik heb al gelezen dat marklin een booster heeft, maar alleen in combi met CS. Nu lees ik ook dat er electronica is (geen marklin) waarmee je blijkbaar wel met ms2 extra vermogen kunt krijgen. Heeft iemand voor mij een goed alternatief zodat ik niet meteen zo een kostbaar CS hoef te kopen. Het is dus van belang dat ik twee MS2 apparaten samen kan aansluiten. Wie helpt?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Groet,

Maurits

Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Dag Maurits,
Veel plezier hier én met de treintjeshobby :exclaim:
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Hoi Maurits,

Hoeveel locs staan er op de baan en hoe groot is deze?
Dan kunnen we een beetje inschatten of je een vermogensprobleem hebt.

Ook al eens geprobeerd de MS2's om te wisselen op de aansluitbox.
Heb je dan hetzelfde probleem?

Groeten,
Ton.
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Ik heb met de ms2 altijd met 6 locs tegelijk kunnen rijden, dus of het een vermogens te kort is betwijfel ik een beetje. Om dit te testen kun je eerst beide ms2 aansluiten zonder locs op de baan en kijken of het probleem dan nog optreed. Gaat dit goed dan een loc op de baan zetten en kijken of er gereden kan worden. Gaat dit ook goed dan een tweede loc erbij enz enz enz...
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Je kunt het stroomverbruik uitlezen op het scherm van je MS2. Selecteer daartoe de shift-toets en de magneetartikeltoets (linksonder en rechtsboven van de draaiknop). Vanuit dit menu ga je verder naar het betreffende submenu waar je stroom, spanning en temperatuur kunt uitlezen.
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Als het goed is wordt de ene MS2 de master, de andere de slave. Daar moet je dan opnieuw de locs selecteren, wordt niet automatisch overgenomen: zie de fotos van de handleiding
Gr Arjan
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Dag beste treinvrienden,

Top dat er zo meegedacht wordt. Om even te reageren op enkele opmerkingen:
- omwisselen van kabels van de ms apparaten op de railbox helpt niet;
- wanneer ms los van elkaar worden gebruikt (maw maar een tegelijk aangesloten) werken ze prima;
- ook het gebruik van een andere railbox helpt niet;
- ik heb ongeveer 20m rails liggen: we hebben de baan "rangierbetrieb" uit het marklin magazin 3/2012 gebouwd.
http://www.maerklin.de/de/journal/maerklin-magazin/downloads/gleisplaene-und-maerklin-freunde/
- ik heb 3 locs (moderne met mfx) en een aantal oudere wagonnetjes met gloeilampjes;
- de tip om ze eerst onbelast aan te sluiten en dan telkens een loc toevoegen ga ik nog testen (en zal ik laten weten uiteraard)

Ik zal dezer dagen de laatste suggestie testen en houd me nog steeds aanbevolen voor de gouden tip.

Groeten,
Maurits
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
De nieuwste van de 2 ms2 zou automatisch naar slave moeten gaan.
Probleem van vermogen zie ik hier niet in.

Je kunt natuurlijk even een draadje losmaken van de rails, dan is er iig geen vermogen nodig.

Anders zie ik niets anders dan een defect?
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Beste treinvrienden,

Jippie, het is gelukt....... maar ik moet wel bekennen dat ik wat beter had moeten lezen.... dank daarom voor de kopie uit de handleiding. Ik had namelijk eerst onze locs op elk van beide ms apparaten geinstalleerd vanaf de baan en dat blijkt de fout te zijn. Toen ik op de slave de locs liet inlezen vanaf de master werkte alles perfect. Kortom mijn zoontje en ik zijn helemaal blij.

Voordeel is wel dat we dit forum hebben ontdekt met hulpvaardige treinvrienden. Erg leuk. We blijven zeker meelezen en vragen stellen.

Groeten,

Maurits
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Mooi dat het nu goed werkt.
Veel plezier met de beide MS2's en zijn er vragen, dan zien we ze wel verschijnen.

Groeten,
Ton.
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Hoi Maurits,
Fijn dat het gelukt is. Volgens mij ontbreekt dit stukje in de  nederlandstalige handleiding, maar staat het wel goed in engelse vertaling. Veel plezier met jullie baan en de MS2's.
Gr Arjan
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mobile station 2 en extra vermogen
 :thumbup:
Fijn dat het werkt