Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0

Gestart door Peter.v.L zaterdag 21 januari 2017, 12:03:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Nadat ik er achter kwam dat de decoder in mijn BR18.4 een defecte uitgang had voor de rookgenerator heb ik toch maar besloten om de lok te voorzien van een Esu Loksound 4.0

Voor het eerst dat ik een Marklin model omgebouwd heb, erg leuk om te doen.

Eerst de oude decoder eruit en de nieuwe er in, alle draden aangesloten en als extra een buffer condensator en rode led in de tender gebouwd.
Bleek dat de draden (7 in totaal) naar de tender te dik waren waardoor de tender uit de rails werdt gedrukt.
Tender verzwaard met lood, maar helaas toch nog problemen.
De tender opnieuw aangesloten maar nu met Decoderlitze 0.05 mm2 van Brawa. Geen problemen meer.

Hier twee video's van de "nieuwe" BR18.4 op mijn baan (in opbouw).

https://youtu.be/MuYUz9MWD-s

https://youtu.be/NwFER_asNFs

Groet,

Peter

Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Hi Peter,

Je had de decoder toch ook in de ketel kunnen plaatsen?
Zie:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56838.msg998109#msg998109

groet
Harald
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Ha Harald,

Daar zit de decoder ook, gewoon op het oude plekje.
In de tender zitten rood/wit licht, de speaker en de buffer-condensator.

Groet, Peter.
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Hi Peter,

Netjes gedaan.

groet
Harald
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Hoi Harald,

Dank je wel, inmiddels zit er wel een zwaardere led in de tender.
Ik vond de oplossing met jouw leds ook heel netjes, zeker ook die onder het dakje.
Welke leds heb je gebruikt? Wellicht een mooi vervolgproject voor deze lok.

Groet, Peter.
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Hi Peter

Dat zijn witte PLCC-2 SMD LED's van 120gr en 450 mcd.
Ooit bij Farnell gekocht.

groet
Harald
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Nog een video van de achterzijde, hierop is de schakelende verlichting duidelijker te zien.

https://youtu.be/swooE0tJudo

Groet, Peter.
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Peter:

Ziet er top uit, zo'n buffercondensator is geen overbodige luxe tegenwoordig.
Zelf maar eens kijken waar ik deze kan plaatsen in sommige loks met problemen.

Gr. Arjan
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Is die buffercondensator alleen voor de led ?
Of ook voor de decoder ?
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Netjes gedaan Peter.  :thumbup:
Zie ik dat je het lampje in de tender hebt behouden en alleen de rode sluitverlichting met een ledje is uitgevoerd?

Je moet alleen nog de stoomslagen verhogen, nu komen er twee stoomslagen per omwenteling en dat horen er vier te zijn, of eigenlijk 8, want de S/3/6 is een compound stoom machine.
De kleinere cilinders binnen in het frame zijn de hoge druk cilinders en de grotere buitenste zijn de lagedruk cilinders.
Die produceren allemaal stoom geluid. ;)
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Beste Ad,

Bij een compound stoommachine (dus ook een lok) gaat de stoom, als hij "klaar" is in de eerste cilinder, ook wel hoge druk cilinder genaamd, naar de tweede cilinder, ook wel de lage druk cilinder genaamd, en vandaar pas naar de exhaust in de schoorsteen, dus hoor je per wielomwenteling dus 2 maal 2 exhaust slagen.

De bekendste "compoud" stoommachine is de "triple expansie" machine, hierbij wordt de stoom drie maal gebruikt voor dat hij de schoorsteen uit gaat, de bekende Titanic had er drie staan.

Het is anders als het geen compound machine is, maar een "gewone" 4 cilinder lok, dan hoor je 4 maal 2 exhaust slagen per wielomwenteling, voorbeeld is de NS 6300, ik heb de BR 85 rondrijden, dit is een "gewone" 3 cilinder, dus 3 maal 2 exhaustslagen per wielomwenteling.

Het steeds terugkomende getal "2" komt omdat, in tegenstelling tot benzine en dieselmotoren, de zuigers aan twee kanten benut worden.

Groet, Anne W
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
@allen, dank voor jullie reacties, leuk om te lezen;

@Wim; de buffercondensator (1200 uF) zit op de daarvoor bedoelde aansluitingen op de decoder aangesloten, deze is dus voor de decoder, misschien dat er nog één bij komt, 1200 is vrij laag. Nu moet ik zeggen dat de lok al wel super rijd.

@Ad en Anne W; Hier heb ik nog niet veel kaas van gegeten, ik vond hem wel mooi rustig slaan zo.... ik zal eens kijken of en wat ik er aan kan/wil veranderen.

Groet, Peter
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Nog even voor de goede orde, een BR18.4 is een viercillinder als ik me niet vergis, dus 8 slagen (4x2) per omwenteling?

Groet, Peter
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Beste Peter,

Nee, het zijn compound stoomloks, de stoom gaat van de hoge druk cilinders naar de lage druk cilinders en vandaar pas naar buiten, dus 4 stoomslagen per wielomwenteling, net als bij een normale 2 cilinder lok.

Uit https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_S_3/6 blijkt het compound principe ook, de hoge druk cilinders hebben een kleinere diameter als de lage druk cilinders, logisch er is in de lage druk cilinders minder druk, dus moet je een groter oppervlak maken voor de stoom om tegen aan te "duwen".

Groet, Anne W
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Hoi Anne, de stoom van de hoge druk cilinder gaat idd naar de tweede lage druk cilinder.
Wel is zo dat de stoom tussen hoge druk cilinder en tweede lage druk cilinder de stoom nog opgesloten is.
Zou je dan van de eerste cilinder helemaal geen geluid horen en alleen de exhaust van de tweede lage druk cilinder?
Ik heb nog nooit een compound stomer langs "horen" komen, dus kan alleen maar redeneren. ;)
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Beste Ad,

Als er geen verbinding is met de buitenlucht zul je ook geen "stoomslagen" horen, dus ook niet een geluid tussen de hoge druk en de lage druk cilinder, je hoort dus alleen de stoom die uit de lage druk cilinder komt, want die gaat de buitenlucht in.

Groet, Anne W
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Ik heb wat zitten spelen met CV57 en CV58 maar krijg hem niet helemaal netjes op 4 stoomslagen per omwenteling.
Heeft iemand een zelfde loc met een ESU Loksound welke wel precies goed loopt en zo ja, welke waarden zouden er dan bij CV57 en CV58 horen?

Zelf heb ik nu:
CV57 = 70
CV58 = 20

Groet,

Peter
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Hoi Peter,

CV57 bepaalt de tijd tussen twee stoomslagen bij rijstap 1. Hoe hoger de waarde, hoe langer de tijd tussen twee stoomslagen.
CV58 bepaalt de tijd tussen twee stoomslagen bij rijstap 4 (van 28).

Je moet eerst CV57 inregelen en daarna pas CV58.
Dit werkt het beste op een rollenbank, of op de baan.
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Ha Ad,

Dank je voor je uitleg, ik had reeds begrepen hoe het werkt maar krijg hem net niet strak op de vier slagen per omwenteling bij verschillende snelheden..... detail denk ik.
Maar ik blijf het proberen ;)

Groet, Peter
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Peter,

Je krijgt de stoomslagen nooit synchroon bij alle snelheden.
Ik regel dit altijd zo af dat bij lage en middelmatige snelheid het nog redelijk synchroon loopt.
Bij hogere snelheden, lukt het sowieso niet om het nog synchroon te krijgen en het valt dan ook minder op.
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Er staat mij bij dat nobody ooit eens iets op het forum geplaatst heeft over hall sensoren en een Esu loksounddecoder.

Na enig zoeken heb ik dit gevonden: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25555.msg436895#msg436895
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Met een hall sensor loopt het geluid wel synchroon, dan geldt het inregelen met cv 57,58 niet.
Maar je moet dan 4 magneten plaatsen en die krijg je niet zo eenvoudig weg gewerkt.
Marklin heeft destijds met de eerste uitvoering van de Br45 een asmagneet toegepast.
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Beste Rob,

Ik ben door mijn werk goed geworden in het tellen van stoomslagen, een diesel die maximaal 120 omwmin doet en waarbij je drukschrijver op het goede moment tegen het papier aandrukt (één van de taken van een 3e scheepswerktuigkundige), maar bij een hulpmotor met 680 omw/min lukt dat echt niet meer, dus ook niet bij een model van een stoomlocomotief.

Je moet gewoon met CV 57 de stoomslagen goed zetten op stap 1 en daarna proberen met CV 58 op stap 4 van 28, of stap 2 van 14.

Hoger als stap 4 kun je het al niet meer volgen, voor de toehoorders is het belangwekkend om te weten waarom de ene lok meer stoomslagen heeft als de andere, antwoorden: verschillende wieldiameters en aantal cilinders (geen comound systeem).

En ja, met een meetsysteem gaat het natuurlijk, maar waarom die moeite als je het toch niet kunt volgen?, overigens zijn die meetsystemen uitgevonden voor de spoor 1/0 loks.

Groet, Anne W
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: BR18.4 omgebouwd met Esu Loksound 4,0
Ha medespoorders,

Nou, het is me aardig gelukt, de slagen lopen redelijk netjes.
Doorsparen voor de volgende decoder, dan is mijn V160 aan de beurt.
Eerst maar eens goed nadenken over wisselende front en sluit verlichting.