Beste Ad,
Bij een compound stoommachine (dus ook een lok) gaat de stoom, als hij "klaar" is in de eerste cilinder, ook wel hoge druk cilinder genaamd, naar de tweede cilinder, ook wel de lage druk cilinder genaamd, en vandaar pas naar de exhaust in de schoorsteen, dus hoor je per wielomwenteling dus 2 maal 2 exhaust slagen.
De bekendste "compoud" stoommachine is de "triple expansie" machine, hierbij wordt de stoom drie maal gebruikt voor dat hij de schoorsteen uit gaat, de bekende Titanic had er drie staan.
Het is anders als het geen compound machine is, maar een "gewone" 4 cilinder lok, dan hoor je 4 maal 2 exhaust slagen per wielomwenteling, voorbeeld is de NS 6300, ik heb de BR 85 rondrijden, dit is een "gewone" 3 cilinder, dus 3 maal 2 exhaustslagen per wielomwenteling.
Het steeds terugkomende getal "2" komt omdat, in tegenstelling tot benzine en dieselmotoren, de zuigers aan twee kanten benut worden.
Groet, Anne W