Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"

Gestart door modeltreinverzamelaar donderdag 19 januari 2017, 17:24:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Zojuist de krokodil uit "nostalgie" set 31100 getest via CS2. De "retro-krokodil" heeft een MFX decoder, dus meld zij zich keurig netjes aan. Vervolgens wat rondjes gereden, niets op aan te merken. Vervolgens de frontverlichting aangezet. Hé, das gek, lange tijd niet gezien, maar de verlichting (Zwitserse lichtwisseling) flikkert.  Iets stuk?  weet het niet. Dan maar even kijken of er misschien iets los zit wat verschoven is tijdens vervoer. Bij opening zie ik dat alles goed zit. Alle bedrading nagelopen en ja hoor, probleem gevonden: de verlichting zit aan een kant aan het chassis en de andere kant wordt aangestuurd vanuit de decoder. Ja, dat krijg je als je oud en nieuw mix. Heeft iemand een oplossing hiervoor? Terugsturen is nog geen optie.
De lichtwisseling van voor naar achter en terug is heel mooi: het gaat geleidelijk. De lichten voor zie je langzaam uit gaan en de verlichting achter komt gelijktijdig langzaam op. Dat zouden meer locs moeten hebben.
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Nico,


De verlichting vrij maken van het chassis. Daar zijn speciale houdertjes voor die het lampje totaal isoleren van het chassis. Dan de retour aanbrengen aan de centrale + ( welke draadkleur bij Märklin dat is weet ik niet precies, bij ESU is het blauw ).
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Wellicht kan je de oranje + van de decoder aan de lampjes leggen...
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Hi Nico,

Ik gebruik daar lampjes voor met draden van +/- 20cm die je gewoon in de fitting kan steken.
Heel handig.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=64214.msg1131059#msg1131059

groet
Harald
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
als het lampjes zijn vervangen door leds en niet naar massa.
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
De 31100 is een retro krokodil van een model uit de jaren 50, waar de lampfitting met flens, in de holle busjes van de metalen lamphouder worden gedrukt.
Deze krijgen dus massa via deze metalen lamphouder en de geel/grijze draad is aan de contactlip gesoldeerd, die op zijn beurt de lampjes in de lamphouder drukt.
Je kan de lampjes isoleren van de metalen houder, door er een stukje tape om lampfitting te wikkelen en er eerst een soepel draadje strippen en tussen tapen lampfitting te doen en deze aan de oranje draad vast maken.
Dit is overigens wel riskant want bij sluiting tussen oranje draad en lokmassa is je decoder overleden.
Dus beter zijn om de lampjes van Harald te nemen en in de lamphouder te proppen.
Beide oplossingen zijn wel weer lastig met de kap afnemen, want dan moet je eerst de lamhouder aan de buitenkant los schroeven en afnemen.
Kortom, ik zou de lok gewoon laten zoals hij is en lekker in de vitrine zetten. ;)
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Gezien de oplossingen die de verschillende leden aandragen, neig ik sterk naar het advies van Kappa: gewoon zo laten en het flikkeren maar voor lief nemen.

Ik heb ook Stummies nog eens nageplozen of daar nog suggesties werden gedaan. Ik heb er eentje gevonden die het proberen waard is, omdat er niets gesloopt moet worden. In serie met het lampje, een weerstand van 10-Ohm en parallel aan het lampje een diode met condensator. De weerstand is er om de startstroom te beperken, de diode om te voorkomen dat de condensator omgepoold wordt, e.e.a. proefondervindelijk vast te stellen. Ik ga dit eerst maar eens droog uittesten. Meld hier wel terug wat het resultaat is.
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Merkwaardig dat M. een retro krokodil levert in 2016 (adviesprijs dubbelset 31100: 799,99 Euro) met lampjes die flikkeren, maar wel met een mfx decoder...
En de verlichting van de andere locomotief - SJ Da 903 - flikkert niet (anders bedraad)?

Willy
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
 @citaat Willy, de SJ heeft al licht geleiders en een lampje binnenin de kap.
Dat is eenvoudiger te isoleren dan de metalen lamphouder van de Krok.
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Hallo Nico, Marklin maakt hier deze fittingen voor.Zie foto.
Dan is het lampje geisoleerd grijze draad naar functie uitgang en de andere naar oranje aansluiting.
Zo los ik dat bij ombouw van oudere loks van Marklin op.
Ik heb deze houders nog liggen.
Bij belangstelling geef een pb.


Mvrgrt. Jo
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Citaat van: Kappa op vrijdag 20 januari 2017, 20:41:14
@citaat Willy, de SJ heeft al licht geleiders en een lampje binnenin de kap.
Dat is eenvoudiger te isoleren dan de metalen lamphouder van de Krok.

Ad, dat snap ik.  Maar waarom zijn af fabriek de lampjes niet geïsoleerd van de massa, als er toch al een mfx decoder in zit?  Zit in die locomotieven soms ook een standaard M. motor met veldspoel of een DCM met permanente magneet?

Willy
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
hier dan wat foto's van de motor en de lok zelf
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Inderdaad, de oude motor in de Krokodil (is in 1996 al eens in het bruin verschenen en gedigitaliseerd; 36159; had ik kunnen weten).
Ik neem aan de SJ Da ook de oude motor heeft met veldspoel (en bijpassende mfx decoder).
Toch jammer dat ze de lampjes niet direct geïsoleerd hebben...

Willy
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Het is een zeer sterke motor... :thumbup:
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Besloten om voorlopig niets aan het model te veranderen. Het is mogelijk om alle lampjes te isoleren, maar dan moet de lamp beugel verdwijnen, vanwege de ruimte in de lampgaten van het metalen model. Een elektronische oplossing met weerstand, condensator en diode neemt ook teveel ruimte in beslag. Ik snap nu wel waarom M dit zo uitgeleverd heeft.
Overigens, als ik de locomotief vanuit een control-unit bestuur dan flikkeren de lampjes niet, terwijl vanuit een CS besturen de lampjes wel flikkeren. Wellicht heeft iemand hiervoor een verklaring?
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
motorola en DCC door elkaar  ?
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Citaat van: modeltreinverzamelaar op zondag 22 januari 2017, 11:30:04
Besloten om voorlopig niets aan het model te veranderen. Het is mogelijk om alle lampjes te isoleren, maar dan moet de lamp beugel verdwijnen, vanwege de ruimte in de lampgaten van het metalen model. Een elektronische oplossing met weerstand, condensator en diode neemt ook teveel ruimte in beslag. Ik snap nu wel waarom M dit zo uitgeleverd heeft.
Overigens, als ik de locomotief vanuit een control-unit bestuur dan flikkeren de lampjes niet, terwijl vanuit een CS besturen de lampjes wel flikkeren. Wellicht heeft iemand hiervoor een verklaring?

Inderdaad Nico, een problematische ombouw.
Ik heb een identiek probleem met de RET800 (3014) waarbij de lamphouders ook van metaal zijn.
Misschien eens dunne isolatieband om het lampje wikkelen, maar ik vrees dat de ruimte te krap is...

Control Unit (6021?) stuurt uitsluitend Motorola signaal uit, en de CS mfx, wellicht ligt daar het verschil (en wanneer je het mfx protocol uitschakelt op de CS en enkel Motorola gebruikt)?


Willy

Willy
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Ik denk dat je DCC uit moet zetten in het CS indien mogelijk en MFX kun je ook uitzetten, maar dan zie je ook af van aanmelden en een aantal functies bij MFX decoders.

Groet, Anne W
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Hallo Willie,
het is inderdaad mogelijk om de 3 lampjes te isoleren met krimpkous en aan elk lampje 2 draden te bevestigen, een draad vastklemmen tussen krimpkous en lamphuls, dus de krimpkous heeft twee functies: isoleren en de draad vastklemmen,  en een draad vastsolderen aan het soldeerpunt van het lampje. Dit past dan precies in de opening van het lokhuis. De lampbeugel komt dan wel te vervallen. Je moet de lampjes dan vanuit de binnenzijde door het gat steken en aandrukken/vastzetten met een stukje hard schuim. Omdat de beugel vervalt moet je wel het schroefje terugplaatsen, anders heb je een gat aan de voorkant. Zelf vind ik het niet zo mooi, maar is wel een oplossing. De isolatie moet wel goed aangebracht zijn, dus om de felsrand van het lampje vallen,  anders gaat je decoder eraan, zoals al eerder in dit draadje is opgemerkt. Bij deze oplossing kan je ook de set veerklipjes verwijderen, waar de lampjes tegen aan drukken en de stroom leveren; dit gaat nu dus via het gesoldeerde draadje. Deze draadjes moeten dan wel vrij lang zijn om de kap te kunnen verwijderen. Om later een lampje te verwisselen kost je dan wel een ochtend of middag, maar ja, het is toch een hobby. Kortom er is een oplossing.

Ik wil dat nog wel eens bekijken met die protocollen of dat invloed heeft, geen idee, maar eigenlijk wil je dat niet omdat de CS OK is, maar de lok eigenlijk niet goed met het CS overweg kan.
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Frontverlichting van de krokodil uit set 31100 "flikkert"
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 21 januari 2017, 13:36:37
Ad, dat snap ik.  Maar waarom zijn af fabriek de lampjes niet geïsoleerd van de massa, als er toch al een mfx decoder in zit?  Zit in die locomotieven soms ook een standaard M. motor met veldspoel of een DCM met permanente magneet?
Willy, de oude constructie van de krokodil leent zich er nu eenmaal niet voor, zeker niet als je loc retro wilt laten. De mfx decoder staat hier los van.