Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen

Gestart door firstborneagle maandag 16 januari 2017, 19:18:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Het onderwerp spreekt voor zich. ooit heb ik het gehad, leek op een gescand papiertje, ik heb het uitgeprint en ben het vervolgens weer kwijtgeraakt :o) :o) Groet Arend
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54515.0

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35868.msg647020#msg647020

Enne AJ al gevraagt , die stuur je vast een copy via mail.

een beschrijving van de modelle
er is heel veel te vinden via de zoekfunctie

Mvg: Alex
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Hoi Arend en Alex.
Met alle liefde stuur ik het schema "even" opnieuw maarrrrr..... ik heb net een nieuwe PC en mijn complete archief is (hopelijk tijdelijk? 8o) verdwenen.
Voor het eerst een compleet office pakket in gebruik en het werkt geweldig makkelijk. (niet dus! :-()

Hopelijk krijg ik alles weer over gezet op mijn nieuwe PC en anders werkt PostNL nog altijd! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Best Alex en Albert Jan. Het is mij nog niet duidelijk. 1 het eerste linkje wordt een probleem aangegeven en niet beantwoord en in het tweede linkje staan meerdere schema's. En er wordt gesproken van een relais. Moet ik die er ook tussen zetten of wordt hiermee het sein bedoeld?
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
en wat gebruik is als voeding? "Digitale"Stroom van de rails of van de andere "analoge" voeding die de seinen van stroom voorziet?
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Het is dat ik geen AJ remmodules heb, maar je vragen zijn ijzersterk.

Net toen ik dacht dat ik het begreep had jij de volgende vraag al weer gesteld.

Terug naar het eerste draadje (met allerlei schema's):

SchemaAJ-1.jpg

Daarop haakt Hans V200.0 aan: hij legt uit dat er een verbinding moet zijn tussen 1-2 en 4-5 (vanwege het stippellijntje), en dat er dus 2 schakelaars moeten worden aangesloten. Vragensteller Rens bevestigt dat, en daarmee is het probleem opgelost.

Je 2e vraag is dan waar de voeding vanaf getapt is. In  SchemaAJ-1.jpg is alle voeding afgetapt van de middenrail en de spoorstaaf. In het midden gelaten wordt waar je het sein mee voedt, en ik kan me voorstellen dat jouw vraag zeer terecht is.

Als jij het sein (beeld, relais) op een analoge trafo aan sluit en tegelijkertijd de baan voedt met een Mobile Station en/of Central Stadion (al dan niet via een Gleisbox) of hier of daar een Booster hebt staan, dan heb je een probleem. Voedingsbronnen (analoog/digitaal) mogen domweg niet gemixt worden.

Het is zelfs voor mij de vraag of de AJ-Remmodule wel compatible is met modern pc-gestuurd digitaal rijden. Ik kan me voorstellen dat de module geschikt is voor analoog en voor delta-digitaal.
Maar dat echt digitaal afremmen vergt dat je deze modules overboord kiept. Immers seinen met treinbeïnvloeding zijn analoog. Digitaal is een sein alleen maar een beeldsignaal, maar mag zelf de rijspanning niet meer beinvloeden.

Dus de logische wedervraag is: hoe digitaal ben jij? Even in je draadje gekeken:


Deze versie van digitaal is nog analoog genoeg voor AJ Remmodules.

Geintje. Avontuur in Miniatuur (H. Maaskant) legt uit wat deze remwegdecoders doen, en in welk opzicht het digitale decoders zijn. Want er bestaan ook analoge remwegmodules. Het verschil zit in de wijze waarop de motor aan het remmen wordt gebracht. Bij een analoge module betekent rijspanning-verlaging trager rijden. Bij een digitale module wordt de rijspanning even hoog, maar negatief aan geboden. Door het negatieve voltage zet de remweg in.

Voor het overige is er bijzonder weinig verschil in de werking. Alles wat analoog al verzonnen was, is mee genomen, tot en met het nooit stroomloos maken van de stopsectie toe (immers anders gaat het licht/ de decoder uit).
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Dank je wel Jan Willem, zo komen we er wel. 3 tot en met 7 aansluiten lukt zo wel :)

Die "signalkontakt" wordt daar dan het sein mee bedoeld?
Welke draadjes moet ik dan hebben?(van het sein)

1 is aangesloten op de middenrail(links) en 7 op de middenrail rechts, deze zijn toch hetzelfde?

Ik heb het gevoel dat het gaat lukken!!! We zijn er bijna.
De schakelrail en de overgangs-,rem- en stopsectie zijn reeds ingebouwd en getest, de draadjes hangen onder de baan.....
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Dit vind ik geen duidelijke tekening. En dat komt door enerzijds de nrs 11+12 en anderzijds de nrs 13+14
(deze punten zijn visueel verwisseld ten opzichte van de aansluitpunten van het sein):

Bij de AJ-Remwegdecoder zitten volgens Rens 2 tekeningen:
de ene toont het oorspronkelijk ontwerp (uit 1994-1995, Marklin Magazin),
de andere toont de sein aansluiting.

Kenmerkend aan het eerder plaatje is dat er twee schakelaars op staan:
Signal Unterleitung (oder K84 kontakt) rood/rood van sein naar middenleiding (puko's)
Signal  Oberleitung (oder K84 kontakt) rood-rood  bovenleiding aansluitbussen (aan smalle kant van het sein)

Die twee signalen slaan allebei op het sein, maar op verschillende plekken.
Anders gezegd, elk sein uit deze 70xx serie heeft 2 onafhankelijke stroomkringen voor prik
(een voor de baan, een voor de bovenleiding).
Die 2 stroomkringen zijn gebruikt als de schakelaars S1 en S2.

Het is jammer dat http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7039 de seinvoet niet afbeeldt.
Ook http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7188 is involledig, maar wel met seinvoet,
maar die heb ik beter in m'n hoofd zitten.



Dit is de voorkant van het sein, op de smalle kant zitten drie bussen om een voorsein (verlichting) aan te sluiten.
Op de niet zichtbare smalle achterkant van het sein (in de rijrichting)  zitten 2 (rood omrande)  bussen, bedoeld voor sein-bovenleiding aansluiting.
Die sein-bovenleiding aansluiting gebruik je, normaal gesproken, om boven de stopplaats in de rails een stopplaats in de bovenleiding te voeden. En dat is wat hier S2 wordt genoemd.

Ik ga ervan uit dat S1 dan het zelfde doet voor de benedenleiding, oftewel de twee rode draden betreft die aan het seinrelais blok (dat grijze blok) vast zitten. Dat is het meest logisch.
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Citaat van: firstborneagle op dinsdag 17 januari 2017, 19:08:24
1 is aangesloten op de middenrail(links) en 7 op de middenrail rechts, deze zijn toch hetzelfde?
Ik lees de 1e tekening (oorspronkelijk ontwerp) anders:
1 zit op de puko's links
6 zit op de puko's rechts
7 zit op de spoorstaaf rechts
(don't ask me why maar bij de remmodule van Huib Maaskant zit dat net zo)

In de 2e tekening (sein aansluiting) klopt wel wat je schrijft
1 zit op de puko's links
6 zit op de spoorstaaf
7 zit op de puko's rechts

Ik ga er (helaas) van uit dat de 2e tekening  (sein aansluiting)  ook op dit punt niet klopt.
Maar het kan zijn dat de remmodule een beetje afwijkt van het oorspronkelijk bestek
(b.v. vanwege juridische rimram).

Heb je nog een vraag over:
stel dit is de infrastructuur (en de trein rijdt van rechts naar links):
xxxxxxx------stopsectie-----xxxxx-------remweg---------xxxxx-------overgangssectie------xxxxxx
1                                                                                                                                7

Je vraagt dan: maar 1 en 7 zijn toch hetzelfde?
Dat kan (hangt er van af hoe je het gebruikt), maar dat hoeft niet.
In klassiek analoog Marklin zijn ze in principe het zelfde, omdat je dan uitgaat van een vrije baan, waar overal gereden mag worden (behalve op plekken waar een sein staat).

Maar het hoeft niet gelijk te zijn, bijvoorbeeld omdat 7 in een bocht ligt die je beveiligd hebt tegen hoge snelheid (b.v. met een weerstand of een serie dioden).
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
sorry ik ben er nog niet uit :-(
Ik heb al een en ander klaar. Er werken twee blokken met een Viesmann remmodule. Hier doe je 5 draden aan: voeding van de puko's en massa van de rails, de derde draad komt van de stopsectie(rood) de vierde van de remsectie(blauw)en de laatste van de rijsectie(zwart)

Ik heb Marklin armseinen maar die werken denk ik het zelfde als wat jij voor me hebt opgezocht: bruine draad aan de achterkant, en het gele draadje aansluiten, verbinden met de "analoge"trafo en de lampjes gaan branden  :)
De ene rode draad verbinden met de puco's. De andere rode gaat naar de stop sectie en naar de remmodule.
Tot slot de blauwe draden naar de schakelrails, welke overigens iets aangepast moeten worden. De bruine draad onder de schakelrail zit namelijk met een stekkertje aan de baanspanning, deze moet los en vervolgens verbonden worden met de "analoge" bruine.
**De gele draad verbind ik door van de ene naar de andere kant van het rem en stop gedeelte omdat ik geen ringleiding heb voor de voeding.

Terug naar de AJ versie: 1 en 6 aansluiten op de puco's en 7 op de massa(rails)
3 op de rem sectie
4 op de stop sectie
5 op de rij sectie
Zou ik dan de rode  draad van het sein bij 2 moeten aansluiten? zodat deze gevoed wordt bij groen licht?
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
wiki 7039: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_7039
CiteerHet sein wordt bediend met een tweespoelig relais, waarmee zowel de seinarm als de twee aanwezige schakelaars worden bediend. Een schakelaar is voorzien van rode draden en aansluitclips voor de M-rail-middenleider. De andere schakelaar kent slechts twee aansluitbussen aan de achterzijde van het sein. Deze is o.a. gedacht voor de tweede stroomkring, zoals de bovenleiding.

Daar staat het met zoveel woorden. Als je wilt dat het sein bij groen volledige rijspanning op de rails zet (en wie wil dat nou niet) dan moet je de ene rode draad (die uit de zijkant komt) aansluiten op 2. De andere rode draad hing bij mij altijd aan de rode ringleiding. In de 2e tekening is de verbinding tussen 13 en A de rode ringleiding, en die wordt dan doorgezet als 14->2.
Vanaf dat moment heb je uitvoer uit de module 3->C, 4->B, 5->D

6 en 7 in schema 2:
6 (zit op de ringleiding rood), 7 (zit op de ringleiding bruin)

11 (ringleiding rood) gaat via het sein (bovenleiding) naar 12 ->B

Dus B krijgt van 4 en van 12 stroom op de puko's
daarbij is 4 gedeeltelijke rijspanning (stilstand is niet stroomloos)
daarbij is 12 volle rijspanning

En nu begrijp ik dat die stekkers (11+12, 13+14) visueel verwisseld zijn.
Het maakt niet uit welke rode draden gebruikt worden voor S1 en S2, mits je dat paarsgewijs doet.
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Alles is aangesloten maar het werkt niet  :-( :-(
De trein remt af in de remsectie en blijft staan (met de lichten aan) zowel voor rood als voor groen sein!! De stop sectie staat ook gewoon rijspanning op. Hoe kan dit nu?
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Citaat van: firstborneagle op dinsdag 17 januari 2017, 22:42:29
Terug naar de AJ versie: 1 en 6 aansluiten op de puco's en 7 op de massa(rails)
3 op de rem sectie
4 op de stop sectie
5 op de rij sectie
Zou ik dan de rode  draad van het sein bij 2 moeten aansluiten? zodat deze gevoed wordt bij groen licht?

Arend,

1 en 6 op de puco's.                      Dat is goed
7 op de massa van de rails.        Dat is goed
3 op de remsectie             
            Dat is goed
4 op de stopsectie                         Dat is goed
5 niet op de rijsectie maar de overgangssectie


Dan de rode draden van je sein. 1 draad op 4 stopsectie en 1 draad op 5 overgangssectie
De andere schakelaar van je sein ( die 2 bussen aan de achterkant ) 1 bus verbinden met 2 en 1 bus met 1 ( of met de puco's ).

Dan blauw en geel aansluiten om de impulsen van de schakelrail te verwerken.

Dan zou het moeten werken.
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
rijsectie bedoelde ik overgangssectie mee, dus die zit goed
Die rode draden kun je die nog verkeerd om aansluiten? Dito voor die bussen?
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Ik heb de draden aangesloten Alphons maar de loc blijft staan waar die staan :-( :-(
( die bussen waren toch voor de bovenleiding bedoeld?)
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Van alles geprobeerd, draadjes bij elkaar gehouden, tot ik de rode draden die op de bussen zitten kortsloot. Een klik onder de tafel en de trein ging rijden!!! vervolgens een ander sein gemonteerd en het werkt :D :D
Allen bedankt voor de hulp, ik ben weer blij :-)
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Citaat van: firstborneagle op woensdag 18 januari 2017, 21:31:37
tot ik de rode draden die op de bussen zitten kortsloot.
Moet je vaker doen (niet dat ik je begrijp)
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
wat ik bedoel is dat op het schema twee schakelaars open staan, En aangezien het schakelen van het sein van rood naar groen geen schakeling bij de remmodule opleverde, begon ik te twijfelen over de werking van het sein. Daarom de twee draden van de achterste bussen afgehaald en doorverbonden, om die open schakelaar te sluiten, En dit werkte dus  :)
Re: ik ben het aansluitschema van de AJ remmodules kwijt, wie o wie kan mij helpen
Misschien kan ik er nog een ander mee helpen,dit is hoe ik de modules aansluit. Ik begrijp dat dit specifiek voor mijn situatie is, maar toch
Vriendelijke groet Arend