Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef

Gestart door RVhobby zondag 15 januari 2017, 10:21:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik ben een beginner met digitaal rijden. Ik gebruik Can Bus Digital modules in combinatie met iTrain. Het lukt mij om met iTrain 2 locs handmatig aan te sturen. Ik krijg het echter niet voor elkaar om in iTrain de wissels van Marklin (aandrijving 74491) aan de praat te krijgen. Als decoder gebruik ik een Weichenchef 2.1 de Luxe. Ik krijg de wissels wel aan de praat via MS2. Het vreemde is dat daarna iTrain niet meer werkt, ook niet om mijn locs aan te sturen. Ik heb het tcd bestand gevoegd. Wat doe ik fout? En welke adressen moet ik bij de wissels invullen?

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Hallo Rob,

Allereerst gefeliciteerd, je hebt een goede keuze gemaakt! Dit is, zoals je wel begrijpt, volledig mijn mening  :)

Goed, ik begin met je laatste vraag over de adressen. Wisseladressen zijn volledig onafhankelijk van locomotief-adressen, omdat locomotiefdecoders zijn ontworpen om commando's van wissels te negeren. Je kunt dus gewoon beginnen bij adres 1. Daarbij dien je te kiezen voor het protocol DCC of MM. Deze keuze maakt niet uit, maar dien je voor elk gekozen adres wel consequent aan te houden. Zowel je wisseldecoders (Weichenchef) als je MS2 als Itrain ondersteunen beide protocollen.

Voor het instellen van de Weichenchef kunt je het beste een tooltje van de website van Can digital Bahn (CdB) downloaden en installeren op je PC. Daartoe dien je een account bij CdB aan te maken. Vervolgens ga je op de website van CdB links bovenaan naar 'Downloads' => 'ältere Softwaretools, die kleinen Helfer (.net)' => 'WeichenChef Servicetool', scroll je omlaag en selecteer je de laatst aangegeven versie (10). In Chrome krijg ik trouwens een waarschuwing bij het downloaden, maar de virusscanner geeft aan dat het bestand veilig is. Hierna kunt je het zip-bestand uitpakken en het exe-bestand starten.

Ik stel voor, ga daarmee aan de slag en post daarna je bevindingen weer hier. Succes  :thumbup:

Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Dank voor je reactie. Ja, de keuze voor CBD bevalt me steeds meer. Ik heb uiteindelijk de wissels aan de gang gekregen door als adres 1.1 voor de eerste in te vullen, 1.2 voor de volgende, etc. Toen werkte het in iTrain. Protocol e.d. stonden al goed. De locs kreeg ik weer aan de praat via een andere tip op dit forum: in de instellingen voor de loc in iTrain het adres wissen, de cursor laten staan en op MS2 van rijrichting veranderen. Toen werd in iTrain het adres van de loc uit MS2 overgenomen. Kennelijk verandert MS2 dit adres zodra je MS opnieuw aansluit. Nu kijken of ik de terugmeldingen via GleisReporter werkend krijg.

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Uitstekend! Weten hoe je MFX-locs opnieuw kunt laten aanmelden in iTrain is heel handig, want het komt soms voor dat een loc niet wordt herkend. Ik zat trouwens zelf nog wel eens te stoeien met MFX-soundlocs die automatisch reden via iTrain en waarbij ik via de MS2 een geluid van een bepaalde loc wilde laten afspelen. Uiteindelijk heb ik de makkelijke weg gekozen en ben ik overgestapt op DCC voor m'n locs. Ombouwen daarvan is niet goedkoop, maar ik vind het resultaat wel de moeite waard. Dit alles natuurlijk even terzijde :)

Succes met de GleisReporter. Als het al even moeilijk wordt, hou altijd maar in gedachten dat dit het eenvoudigst aan te sluiten terugmeldsysteem is. Misschien op het knippen van de rails na :D
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Als ik baanvakken maak, hoeveel rails moet ik dan isoleren en hoe doe ik dat? Kan dat met die 'hoedjes' van Marklin of moet ik daarvoor perse verbindingen doorknippen? Alleen aan begin en einde van een baanvak of iedere rails? En hoeveel bezet-/terugmelders moet ik per baanvak plaatsen? Neem aan dat ik via die bezet-/terugmelders iTrain treinen kan laten stoppen als het volgende baanvak bezet is?

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
In de Wiki staat een artikel over het knippen van C-rails: contactrail zelf maken. Binnen een baanvak (blok) moet elke rail worden geknipt om het contact tussen de linker en rechter railstaaf te onderbreken. Je knipt per rail beide verbindingen tussen de railstaven door om deze van elkaar te isoleren. Aan de uiteinden van de blokken resp. secties gebruik je isolatieschoentjes, maar alleen aan de zijde van de rails die je wilt isoleren voor de terugmelding. De andere zijde van de rails wordt niet onderbroken en behoudt zijn normale geleiding. De isolatieschoentjes die ikzelf daarbij gebruik zijn van Märklin met artikelnummer 74030. Binnen het blok resp. de sectie verbind je nu de ene kant van de terugmelddraad met de zijde van de rails tussen 2 isolatieschoentjes en de andere kant van de draad met een van de contacten van de GleisReporter.

Of je het blok in secties verdeelt, bepaal je zelf. Hoe meer secties, hoe meer meldpunten, hoe meer aansluitingen op de terugmelddecoders je nodig hebt en hoe hoger de kosten zijn, want meer terugmelddecoders. Technisch is het aantal GleisReporters geen probleem, maar financieel is het op een gegeven moment niet leuk meer, of wel natuurlijk, dan hoef je niet verder te kiezen ;). Als je wel een keuze moet maken, kun je een goedkoper systeem nemen of je vermindert het aantal meldpunten. Daar is op dit forum al uitgebreid over geschreven. Neem die informatie eens door, maar bedenk: Jij bepaalt uiteindelijk wat je wilt!

Edit: Onjuiste beschrijving aangepast
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Zeer bedankt voor deze uitgebreide en duidelijke uitleg. Zeer gewaardeerd! Ik lees op internet dat ook de middengeleiding zou moeten worden doorgeknipt, is dat nodig? Ik zal nog eens nalezen hoeveel secties ik per blok echt nodig heb voor de GleisReporter en iTrain. Maakt het nog wat uit waar ik die terugmelder binnen een sectie plaats?

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Middengeleiding doorknippen is niet nodig, dat doe je bij C-rail volgens mij alleen bij toepassing van meerdere boosters. Je hebt voorlopig 1,9A tot je beschikking, wat je met een booster kunt verhogen naar 3A of welk vermogen de booster ook maar kan leveren. Pas daarna, met meerdere boosters, dien je boostersecties te maken door het doorknippen van de middengeleiding. Voor mij echter allemaal theorie, wellicht dat iemand anders daar meer van kan zeggen.

Met plaatsen van een terugmelder binnen een sectie bedoel je de plaats waar de terugmelddraad tussen de isolatieschoentjes wordt aangesloten? Dat is normaliter niet van belang, maar meet vooraf even de weerstand van het railstuk tussen beide isolatieschoentjes en wel net daarbinnen. Eventueel kun bijvoorbeeld met SR24 rook- en reinigingsvloeistof op de contacten tussen de rails proberen de weerstand tussen de diverse railstaven te verminderen. Daarbij de rails een paar keer van elkaar losmaken en weer aansluiten.

Wat je iTrain-bestand bovenaan dit topic betreft, dat kun je misschien ook eens voorleggen aan de iTrain-experts op dit forum: iTrain vraagbaak voor starters. Mijn parate kennis van iTrain is te ver weggezakt, die ben ik van plan dit jaar weer bij te spijkeren  :)
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Arie, jij betoogt dat 1 melder per blok/baanvak in beginsel voldoende is. Geldt dat ook indien op het baanvak treinverkeer uit beide richtingen mogelijk moet zijn? En maakt het nog wat uit indien het baanvak relatief groot is, bijvoorbeeld 2 of 3 meter?

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Één melder met iTrain kan, iTrain weet van welke richting de trein aankomt.
De regel is hoe meer melders in een blok (max 3) hoe nauwkeuriger iTrain kan meten waar een loc/trein zich bevind in een blok. Bij lange blokken zou ik meer melders toepassen, zeker als je het hebt over blokken van 2 meter of langer.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
OK, bedankt.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik had op de testbaan (ook met Weichenchef en Gleisreporter) met vrij korte blokken ook maar 1 melder per blok (het hele blok was gedetecteerd). Werkte uiteindelijk goed. Op de iTrain dag Werkendam in 2015 gaf Xander de volgende tips: zie foto
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Er is maar één manier om erachter te komen wat de maximale lengte van een blok is dat je met 1 melder kunt bestrijken en dat is zelf testen. Daarbij spelen een aantal factoren een rol:
1. Je eigen waarneming en acceptatie ofwel waar ligt voor jezelf de grens van variaties in de stoppositie
2. De gebruikte locs en dan met name de ingebouwde decoders
3. Het gebruikte terugmeldsysteem

Het eenvoudigst hierbij is om een testbaan aan te leggen in de vorm van een ovaal. Voor de lengte van de 2 rechte railgedeelten neem je de gewenste bloklengte, dus 2 of 3 meter, waarbij je 1 deel in 3 secties opdeelt en het andere rechte deel niet opdeelt, dus bij dit laatste deel is de sectielengte gelijk aan de bloklengte. De beide railgedeelten verbind je door 2 gebogen railgedeelten van 180°. Hierbij gebruik je in totaal dus 6 meldpunten van de 8 op de GleisReporter.

Maak nu het baanplan in iTrain aan, verlaag de optrek- en afremvertraging van je locdecoders tot een waarde net boven nul en ijk je locs in iTrain. Ga vervolgens rijden op posities, de standaardinstelling van iTrain 4, en stel de reactievertraging van je locs af in het blok met de 3 secties. Kijk vervolgens in het andere blok met slechts 1 remmelder waar de loc tot stilstand komt. Herhaal deze meting diverse malen, maar wijzig hierbij niet meer de reactievertraging.

Zijn de stopposities in het blok met 3 secties naar je zin, maar in het blok met 1 sectie teveel uiteenlopend, kort dan de rechte railgedeelten in en pas de instellingen in iTrain overeenkomstig aan. Meet opnieuw en ga door totdat de lengte van het blok met 1 melder naar je zin is.

Nog een paar opmerkingen: Sluit de voeding van je baan aan op meerdere punten, bij voorkeur diagonaal en met voldoende dikke draad voor een evenwichtige voeding. Wellicht ten overvloede: Altijd maar 1 Gleisbox gebruiken en ook geen trafo's of andere voedingen aansluiten.
Controleer tevens of de hele baan in een horizontaal vlak ligt.

Graag je bevindingen terugmelden, daar profiteren we allemaal weer van  ;)
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Allen bedankt voor de tips. Ik ga ermee experimenteren, maar dat zal tijd vergen.

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Inderdaad, maar de ervaring die je ermee opdoet is goud waard (lees: onmisbaar) voor een volgende baan  :thumbup:
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Citaat van: Vazal op maandag 16 januari 2017, 20:04:29

Controleer tevens of de hele baan in een horizontaal vlak ligt.


Oh, wat nu als je baan bestaat uit meerdere lagen (niveaus)?  Hoe doe je dat dan met stijgingen en dalingen? Ben ik dan toch wel benieuwd naar hoe je die dan horizontaal houd.

Groetjes
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Wie kan lezen, heeft een duidelijk voordeel.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Arie, ik heb jouw advies opgevolgd. Ik blijf echter het probleem houden dat 1 bezetmelder, die in het lange rechte deelvan de baan, continu bezet blijft in iTrain. Ik heb de betreffende rail verwisseld en ook de aansluiting op de GleisReporter gewijzigd, maar het euvel blijft bestaan. In dat baanvak heb ik ook de massa van de Gleisreporter aangesloten. Kan dat ermee te maken hebben? Groet, Rob.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Beste Rob,

Als je het draadje van de desbetreffende meldrailstaaf los haalt uit de meldeenheid, hou je dan nog steeds een melding in iTrain?

Groet, Anne W
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Nee, ik dacht het niet. Ik kwam er later achter dat ik in ieder geval 1 rail niet had geknipt. Stom. Ik heb toen nog wat geschoven met de plaats van de bezetmelders binnen de secties. Nu doet echter ineens mijn loc het niet meer op sommige baanvakken, waarbij het mij onduidelijk is hoe dit nu ineens komt. Het lijkt wel of deze rails ineens defect zijn, maar het lijkt me dat dit niet van het knippen kan komen. Bovendien deden ze het eerst wel. Kortom, zodra ik de tijd heb moet ik eens uitzoeken wat er nou precies mis is.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Hallo Rob,

Gelukkig raken rails niet zomaar defect en al zeker niet van het knippen. Gebruik je daarbij een multimeter om de isolatie die je hebt gecreëerd te testen, en wel in de stand weerstandsmeting? Zo'n meter is een bijzonder handig apparaat, zeker voor foutopsporing.

Laten we even de grote lijnen doorlopen:
? Je hebt een ovaal gemaakt van C-rails, zonder wissels, waarbij alle rails aan beide zijden zijn geknipt, zodat de spoorstaven van elke rail van elkaar geïsoleerd zijn.
? Je hebt van bovenaf gezien de isolatieschoentjes bij de binnenste railstaven aangebracht, dus nergens bij de buitenste.
? Je hebt de bruine draad van de gleisbox op één van de buitenste railstaven aangesloten.
? Je hebt de draad (dus slechts 1 draad) die op één van de klemmen van de 2-polige schroefklem van de GleisReporter wordt aangesloten, op één van de buitenste railstaven aangesloten.
? Je hebt elke melddraad aangesloten tussen één van de klemmen van de 8-polige schroefklem van de GleisReporter en één van de binnenste railstaven tussen 2 isolatieschoentjes (sectie resp. blok). Dus 1 melddraad per sectie resp. blok.


Als dat allemaal het geval is, zou het moeten werken. Succes!

PS. bij bovenstaande punten mag je "buitenste" en "binnenste" omwisselen, maar dan wel consequent bij alle punten. Het is maar net wat qua aansluiting handiger werkt voor jezelf  :thumbup:
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Hoi Arie,

Met multimeter doorgemeten, maar na 100% score halverwege gestopt. Misschien niet verstandig.
Ad 1e bullet: gedaan. Ad 2e bullet: in heb die schoentjes juist op de buitenste railstaven aangebracht, waar ook mijn bezetmelders zitten. Ad 3e bullet: op de O van 1 van de rails. Ad 4e bullet: eveneens op O van 1 van de rails. Ad 5e bullet: ja, maar dat is bij mij de buitenste spoorstaaf.

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Dag Rob,

Met alle respect: vergeet die 0 onderop de rails, er staan er namelijk twee op, één voor elke railstaaf. Denk alleen in termen van binnenste en buitenste railstaaf.

De isolatieschoentjes zitten dus allemaal op de buitenste railstaven, dat houdt automatisch in dat de bruine draad van de gleisbox op de binnenste railstaaf moet worden aangesloten. Dit geldt eveneens voor de draad naar de 2-polige aansluiting van de GleisReporter en de eventuele tweede voedingsdraad van de baan.

Met de multimeter kun je trouwens je complete baan doormeten. Als je al het rollend materieel verwijdert en de gleisbox en de GleisReporter loskoppelt, zijn er geen elektronische componenten meer in je baan aanwezig en meet je nog maar 2 weerstandswaarden: nul of oneindig.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik zat net je vorige reactie nog een keer te lezen en zag inderdaad dat ik niet precies heb gedaan wat jij aangeeft. Ik ga nog een keer consequent doen wat jij aangeeft. Merk wel dat in de loop der jaren mijn kennis van de elektriciteitsleer behoorlijk is weggezakt :? Dank voor je hulp :thumbup:
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Hoi Arie, ik heb nu een simpel ovaaltje uitgelegd op de manier die jij aangaf. Het rijdt nu wel weer, maar het merkwaardige is dat er 1 rail is waar de locomotief stopt als ik langzaam rij. Ik heb rails verwisseld, schoentjes naar links en rechts verschoven, maar het probleem blijft. Heb jij enig idee waaraan dit kan liggen? Lijkt me dat stroomtoevoer niet het probleem kan zijn. Groet,

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Werken de bezetmeldingen nu goed in iTrain? Dat is belangrijk om te weten i.v.m. de diodetruc, die verantwoordelijk is voor stroomtoevoer naar de geïsoleerde railstaven.

Aanvankelijk kunt je het beste rijden met de MS2, dus buiten iTrain om. Schone spoorstaven en wielen zijn een eerste vereiste, ikzelf gebruik daarvoor de good-old railgum en SR24 met een pluisvrije doek. Als dat niet helpt, zul je het in de contacten tussen de rails moeten zoeken. Je kunt proberen met SR24 de overgangsweerstand tussen de rails te verlagen. Daarbij de rails een paar keer van elkaar losmaken en weer met elkaar verbinden. Ook kun je overwegen een tweede aansluitpunt te maken, afgetakt van het eerste aansluitpunt. Je kunt het ook met een andere loc proberen. Vertoont die dezelfde symptomen?

Hoe dan ook, dit moet worden opgelost, anders heeft het ijken van je locs in iTrain weinig zin.

Succes, ik ga er nu tussenuit, moet morgen weer vol aan de bak.  :|
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Dank je, Arie. Ik ook (volop aan de bak). Dank voor je antwoord. Ik ga ermee aan de slag.

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik heb nu een ovaal uitgelegd, zonder tussenmelders noch isolatiehoedjes. Mijn locs rijden echter nog steeds niet (goed). Lijkt wel of ze ad random stilstaan. Rails tevergeefs doorgemeten. Alhoewel ik me dat niet kan voorstellen, lijkt het wel of ik met dat knippen de rails (C) heb verknalt. Als ik wat aan de rails rommel, komen ze soms wel weer op gang. Het lijkt wel of er toch iets met de contactpunten (of spoorstaven) is waardoor de baan op sommige plekken geen stroom krijgt (of kortsluiting maakt). Iemand enig idee waardoor dit komt en hoe ik dit kan oplossen?

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
-Rob:
Heb je bij het knippen van de verbindingsbruggetjes onder aan de rails de juiste doorgeknipt.
Ook is het belangrijk van de bruggetjes op twee plaatsen aan elke kant van de rails te knippen.
En bij elk bruggetje er een stukje tussenuit te knippen om ongewilde sluiting uit te sluiten.
Misschien met een multimeter op een stroomloze baan alle rails door te meten.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Volgens mij wel. Zie gevoegde foto's. Het vreemde is dat het alleen bij bochten schijnt mis te gaan en niet bij rechte stukken.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Het knipwerk ziet er prima uit, niets mis mee  :thumbup:

Wat me wel opvalt, is dat de railcontacten die aan de kopse kant uitsteken gewoon rechtdoor lopen, zie foto 2, i.p.v. dat ze een bolling vertonen. Dat is goed te zien als je de rails vanaf de bovenkant bekijkt. Wellicht kun je de contacten bijvoorbeeld met een kleine schroevendraaier iets uit elkaar drukken voor een beter contact met de aangrenzende rail. Succes!
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Dank je wel, Arie. Ik heb daar ook naar zitten kijken en getwijfeld of ze juist niet contact moeten maken. Ik zal eens proberen wat jij suggereert. I'll let you know.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Beste Arie, jouw inschatting was spot-on. Ik heb de railcontacten wat verbogen bij iedere rail waarop de trein stopte. Wel een gehannes! Valt me ook tegen dat die contacten zo kwetsbaar zijn. Kennelijk het gevolg van de baan een paar keer opzetten en afbreken. Nu bezig met blokken en terugmelders te definiëren. In iTrain lichten de terugmelders in ieder geval op. Dank voor advies.

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Dag Rob, blij dat het nu werkt. Zo worden de obstakels een voor een uit de weg geruimd, tot het moment waarop je tevreden achterover leunt wanneer je de treinen automatisch over je baan ziet rijden. En dan volgt de onvermijdelijke volgende stap, met nieuwe uitdagingen die ook weer geslecht moeten worden. Wat een geweldige hobby is het toch  :favorite:
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Dag Arie, ik heb de test die jij suggereerde uitgevoerd, maar merk geen wezenlijk verschil tussen een systeem met drie terugmelders of met 1 (op basis van posities). Ik ben nu een wat grotere baan aan het uitleggen met wissels en meerdere sporen. Ik krijg alleen de tweede GleisReporter niet aan de gang. De eerste GleisReporter-module werkt prima. Ik krijg de tweede echter niet aan de praat als ik terugmelder T4 op de 2e GleisReporter-module aansluit. Ik heb de betreffende terugmelder het adres 6 (2.2) gegeven en op de 2e aansluiting van de 2e module aangesloten. Draaiwieltjes in gesteld op 0 en 2. Doe ik iets verkeerd? Ik krijg in iTrain geen bezetmelding te zien (wel van de 1e module). Kan het te maken hebben dat ik bij wissels aan de uiteinden van een blok twee isolatiehoedjes moet plaatsen (op beide spoorstaven in plaats van op 1)?

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik heb het gevonden. Lag aan een 077 die ik niet had doorgeknipt. Zucht...
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Hallo Rob, ik zie net je beide berichten. M'n complimenten: Je constateert een fout en kunt die zelf opsporen en verhelpen. Ik heb serieus het idee dat ik je niet veel meer te vertellen heb.  :thumbup:

Prima resultaat trouwens dat je in de praktijk geen wezenlijk verschil merkt tussen het gebruik met 3 terugmelders of met 1. Mag ik vragen met welke bloklengte je dit hebt getest?
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik heb dit met een bloklengte van 196,6 cm getest. Een langer traject paste niet op de tafel waarop mijn proefbaan ligt, mede gelet de twee bochten die je moet maken. Ik ben nu bezig een wat meer ingewikkelde baan uit te leggen (dubbelspoor, 4 perrons en 4 opstelsporen) om daarmee te oefenen. Tot 1 oktober neem ik dan de tijd om een definitieve, grote baan te ontwerpen. Na die datum heb ik namelijk tijd zat om me op de bouw te werpen.

Vraag: 1 van de terugmelders gaat reeds uit als ik het blok pas voor ¾ heb afgelegd en gaat ook pas op ¼ aan als ik (achteruitrijdend) het blok weer inrijd. Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?

Rob 
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Bijna 2 meter, kun je je voorstellen wat voor mooie treinen je kunt samenstellen met (bijna) die lengte? Om te likkebaarden  :)

Wat je vraag betreft moet ik gelijk weer denken aan de foto's die je hierboven hebt gepost. Ik stel voor: rij eens met een Märklin wagon, dus met de wielen op elke as elektrisch doorverbonden, met de hand over dat blok en kijk waar de bezetmelding dooft, c.q. weer gaat branden. Succes!
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ja, en voor dat definitieve ontwerp heb ik echt de ruimte: zo'n 11 bij 6 meter! Ik heb het eerdere probleem opgelost. Zit 'm toch in de contacten tussen de rails die nogal kwetsbaar zijn en snel verbuigen als je de rails in- en uit elkaar zet. Groet,

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik ben niet gauw jaloers, maar zo'n ruimte, daar kan ik alleen maar van dromen  O:-D
Hopelijk krijgen we een mooie fotoreportage te zien van de bouw. Veel succes met de planning, de voorbereiding en de uitvoering  :thumbup:
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik heb die wat meer ingewikkelde baan nu liggen. Heb nu voor het eerst ook meerdere weichenchefs aangesloten. Op de MS2 doen alle wissels het, alleen schakelen meerdere wissels op 1 toetsdruk. in iTrain doen er maar een paar wissels het. In totaal zijn het er 11. Heb van 7 wissels de kabels verlengd, maar aangezien ze allemaal schakelen kan het daaraan niet liggen. Zal iets met de adressen te maken hebben. Enige suggestie hoe ik die wissels op het juiste adres aan de praat krijg? Ik vind de beschrijving bij Can Digital Bahn niet echt duidelijk. Groet,

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Hallo Rob, dat zijn inderdaad de adressen die geprogrammeerd moeten worden. Dat gaat veruit het handigst met een softwaretooltje dat speciaal daarvoor geschreven is:

Voor het instellen van de Weichenchef kunt je het beste een tooltje van de website van Can digital Bahn (CdB) downloaden en installeren op je PC. Daartoe dien je een account bij CdB aan te maken. Vervolgens ga je op de website van CdB links bovenaan naar 'Downloads' => 'ältere Softwaretools, die kleinen Helfer (.net)' => 'WeichenChef Servicetool', scroll je omlaag en selecteer je de laatst aangegeven versie (10). In Chrome krijg ik trouwens een waarschuwing bij het downloaden, maar de virusscanner geeft aan dat het bestand veilig is. Hierna kunt je het zip-bestand uitpakken en het exe-bestand starten.

Even het tooltje uitproberen, maar dan moet het goed komen. Succes!
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ja, dat had je al een keer eerder aangegeven. Ik gebruik echter alleen Apple en dit programmaatje is helaas alleen voor Windows beschikbaar. Ik zal naar een workaround moeten zoeken. Ik krijg het met de knoppen op de weichenchef zelf helaas niet voor elkaar. Dank voor je antwoord.

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Dag Rob, vervelend dat dit tooltje niet werkt voor Apple. Ik ben met je eens dat de handleiding van de WeichenChef op dit punt te wensen overlaat. Van de week ga ik met de bediening via de programmeerknop aan de slag en laat ik je weten wat mijn bevindingen zijn. Je hoort van mij.
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Ik heb het al voor elkaar. Ik had nog een laptop met Windows 10. Dat werkt niet goed met dat tooltje. Ik kon er echter wel de weichenchef modules mee nummeren. Daarna kon ik met de programmeerknop met enige moeite de wissels 1 voor 1 selecteren (de wissels blijven dan schakelen) en in iTrain aanwijzen zodat de juiste wissel in iTrain wordt gekoppeld aan het juiste element. Enige wat ik nu nog heb is dat de wissels soms automatisch lijken terug te gaan naar een bepaalde stand. Groet,

Rob
Re: Krijg wissels in iTrain niet werkend icm Weichenchef
Wow, het gaat niet zonder slag of stoot :O. In feite is er voor iedere firmware een ander versienr. van het tooltje. Als het ene niet werkt, gewoon een ander proberen. Bij gebruik van het tooltje moet je niet de programmeerknop bedienen, alles doe je softwarematig vanuit de eerste twee tabbladen, Eigenschaften en Magnetadressen. Met Speichern, opnieuw scannen en onder Test de rode en groene knoppen bedienen kun je de complete WeichenChef testen en zou het moeten werken. Succes, nogmaals!

Er schiet me nog iets te binnen, als je meerdere WeichenChefs hebt aangesloten, is het handig om de stroomtoevoer van de trafo alleen op die ene WeichenChef aan te sluiten die je wilt programmeren. De andere WeichenChefs die geen stroom krijgen, worden ook niet gedetecteerd.

Edit: Opmerking toegevoegd