Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 04 januari 2017, 13:09:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Oeverloze discussie, ieder heeft zijn voorkeur om ontelbare individuele redenen, want ieder beleeft de hobby op zijn manier, met eigen accenten.
Wat ik belangrijk vind is dat Henk heeft aangegeven geholpen te zijn door de gekregen info en hij zijn keuze heeft kunnen maken.
(corrigeer me Henk als ik hier de bal mis sla)
En daar draait het hier toch om, ervaringen delen en elkander helpen.  O:-D

Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Klopt helemaal Stijn. Maar de discussie blijft interessant. Als je door de "persoonlijke" kleuring heen kijk, heb ik er veel van opgestoken. En daar doen we het voor.

Wie houd zich ook bezig met stroomdetectie icm CS? Wat wordt daarvoor gebruikt en welke wissel/schakeldecoders? Info en ervaring delen...... dat maakt dit forum.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: RMW op woensdag 04 januari 2017, 19:36:16
Ook fabrikanten zien in dat veel modelspoorliefhebbers liever een echte rijregelaar gebruiken, getuige het MS2 en CS3 van Märklin en de Ecos2 en Mobile Control II van ESU; allemaal beschikken ze over rijregelaars.

De hobby is flink aan het vergrijzen en het zou denk ik helpen om wat minder klassiek te denken en veel meer naar apps, en besturing middels tablets, laptops e.d. te besturen. Is een forse aanname, net zoals jij dat in de geciteerde zin ook doet ;)

Al met al, bevestig je mijn pleidooi, de Ecos II is oud en hard aan vervanging toe. Je noemt een hele reeks voordelen van de CS3 die zelfs mij haast doen laten twijfelen.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Kan Koploper met de CS3 overweg? Ik neem aan van niet aangezien de CS2 niet ondersteund wordt.
Als Henk in de toekomst alsnog met de PC wil gaan rijden, dan is het wel interessant om te weten of Koploper (Gratis) ondersteund wordt.
iTrain kan wel overweg met de Marklin centrales, dus dat is geen enkel probleem maar dat programma is wel redelijk prijzig in aanschaf.
Dat is wel iets om vooraf goed over na te denken.

Gr Dennis
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Beste Henk,

Massadetectie of stroomdetectie maakt voor de centrale niets uit, in beide gevallen is het signaal wat de centrale binnenkomt helemaal identiek, wel even opletten met de CS3 er zijn t.a.v. de terugmeldingen verschillende uitvoeringen.

En natuurlijk de standaard opmerking bij massa detectie: verbinding maken tussen de massa van de eerste terugmeldeenheid en de railmassa.

Groet, Anne W
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Hallo,

Je kan dit ?probleem? ook op een andere manier benaderen. Wanneer je overwegend met Marklin locs rijdt, zoals in mijn geval, dan gaat het Mfx protocol een belangrijke rol spelen. Het valt mij op dat het huidige Mfx protocol  steeds meer ?dichtgetimmerd? wordt door Marklin. Waarom? De eerste generatie Mfx decoders werden zowel door de ECoS, CS1 alsmede LokProgrammer (ESU) uitgelezen. Op dit moment lukt me dit niet meer met de LokProgrammer. Bij het inlezen wordt de decoder niet meer herkend. Op de EcoS kan ik dan alleen een beperkt aantal cv?s veranderen.

Een aantal locs van de Firma Brawa worden voorzien van decoders van Doehler & Haass. Helaas, ook bij deze leverancier wordt de toegang tot de decoder beperkt. Gelukkig levert deze firma een eigen lokprogrammer!

* een tiental locs wordt aangestuurd met het RailCom protocol. De aanmelding van de locs met dit protocol duurt slechts seconden :P
* een veertig tal personenwagons zijn elk voorzien van digitale binnenverlichting van Digikeijs met elk afzonderlijk een decoder (DCC),
* de terugmelding is geregeld door stroomdetectie (RailCom).

Waarom dit verhaal! 

Kort gezegd: de ECoS is meertalig terwijl de CS3 slechts twee talen spreekt!
Daarnaast is het maar afwachten of je ook bijvoorbeeld stroomdetectiemodulen anders dan die van Marklin kunt gebruiken.

Om die reden worden bij mij de Mfx decoders van de locs bij slecht functioneren dan wel bij defect vervangen door ESU decoders!

CiteerNiet rottig bedoeld maar verder denk ik zo dat je mij het MFX-protocol niet uit hoeft te leggen. Ik denk dat ik je daar nog veel over kan leren.

Peter,
Misschien heb ik nog bijscholing nodig! Daarbij kun je me mooi mijn kennis bijspijkeren.

Groetjes,
Rob
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: RobVille op vrijdag 06 januari 2017, 11:15:47
Doehler & Haass. Helaas, ook bij deze leverancier wordt de toegang tot de decoder beperkt. Gelukkig levert deze firma een eigen lokprogrammer!

Een locprogrammer heeft Märklin ook in het programma voor de mLD en mSD.


Citaat van: RobVille op vrijdag 06 januari 2017, 11:15:47
Kort gezegd: de ECoS is meertalig terwijl de CS3 slechts twee talen spreekt!

Onzin. Het CS3 ondersteunt volledig de protocollen MM, MFX, MFX+, M4 en DCC. Alleen het oude Selectrix-protocol wordt niet ondersteund. Bij het CS3 kan ik alle belangrijke CV's van ESU-decoders benaderen. De modernere mLD- en mSD-decoders bieden daarnaast in combinatie met het CS3 nog veel meer instelmogelijkheden dan de V4.0-generatie van ESU. Over de lastregeling en motoraansturing van de nieuwe Märklin-decoders ben ik daarnaast ook beter te spreken dan over die van ESU, maar dat is uiteraard een mening. Ik heb laatst nog enkele modellen laten voorzien van een V4.0 M4-decoder en heb inmiddels meerdere modellen met een mSD. In de toekomst laat ik alleen nog mSD's inbouwen.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Je prijst de cs3 wel erg de hemel in vindt ik zo , het valt meer onder opdringerige advies dan onder gewoon advies  nu .
Ze liepen al jaren achter de feiten aan met de centrales en konden mooi leren van de ecos,  wat ze ook hebben gedaan nu .
Dat ze nu een wat moderne centrale hebben kon ook niet uitblijven  toch , zal niet best zijn dat hij niet wat meer kan dan de ecos .
Wat was dat gezegde ook alweer , beter goed gejat .....
Het antwoord van Esu zal ook wel komen denk ik maar zo .

Mvg Jan 
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Het is jammer als we ontaarden in een fanboy discussie. Volgens mij heeft RMW die intentie niet en weerlegt hij juist argumenten tegen CS3 door uit te leggen wat de mogelijkheden zijn. Voor mij (ik neig meer naar Ecos 2) zijn er ook nieuwe dingen genoemd over CS3 die ik niet wist.

Overigens aangaande ecos 2; er zijn zowel voor Android als UWP apps verkrijgbaar. Voor iOS lijkt dit niet het geval te zijn.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: LibertyCity op vrijdag 06 januari 2017, 12:26:34
Het is jammer als we ontaarden in een fanboy discussie. Volgens mij heeft RMW die intentie niet en weerlegt hij juist argumenten tegen CS3 door uit te leggen wat de mogelijkheden zijn.

Inderdaad. Ik geef advies en reageer als ik vragen of onjuiste informatie tegenkom... niets meer, niets minder.


Citaat van: Iemand op vrijdag 06 januari 2017, 12:18:00
Wat was dat gezegde ook alweer , beter goed gejat .....

Of: wet van de remmende voorsprong.


Citaat van: Iemand op vrijdag 06 januari 2017, 12:18:00
Het antwoord van Esu zal ook wel komen denk ik maar zo .

We wachten het rustig af. Een beetje concurrentie is goed. Viessmann heeft in ieder geval al aangekondigd met een nieuwe Commander te komen. Zoals eerder gezegd: de ontwikkelingen staan niet stil. Er zullen nieuwe mogelijkheden, apps en apparaten blijven komen. Dat zie je ook in de markt van smartphones, tablets, PC's en TV's.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
CiteerKort gezegd: de ECoS is meertalig terwijl de CS3 slechts twee talen spreekt!

CiteerOnzin. Het CS3 ondersteunt volledig de protocollen MM, MFX, MFX+, M4 en DCC.

Volgens mij ligt de zaak genuanceerder.

Citaten van Ronald Koerts:
"Het MFX-protocol, door Esu in opdracht van de firma Märklin, ontwikkelde protocol, is afgeleid van het bestaande Motorola-protocol dat Märklin al in gebruik heeft. Er is geen raakvlak meer met het Motorola-protocol. In 2004 heeft Märklin het MFX-protocol officiëel geïntroduceerd."

en

"Omdat Esu het protocol in opdracht van Märklin heeft ontwikkeld, is de firma Märklin eigenaar van de naam 'MFX'. Daarom voert Esu niet de naam MFX voor dit protocol en de producten die daar geschikt voor zijn... maar 'M4'. Producten met de naam 'M4' zijn volledig uitwisselbaar met de producten van Märklin."


Je hebt inderdaad gelijk, CS3 spreekt drie talen, MM, Mfx met zijn dialecten en DCC.

Groetjes,
Rob
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: RobVille op vrijdag 06 januari 2017, 13:03:48
Volgens mij ligt de zaak genuanceerder.

Het ligt nog wat genuanceerder: het destijds door ESU voor Märklin ontwikkelde MFX-systeem bestaat inderdaad nog steeds als "M4". Na de breuk tussen Märklin en ESU is er gerechtelijk bepaald dat Märklin door mocht gaan met de naam "MFX", maar dat alleen ESU het protocol mocht behouden. Dat was ook de reden dat Märklin zo abrupt is gestopt met het door ESU ontwikkelde CS1. Märklin moest het MFX-protocol aanpassen. Dat is destijds ook gebeurd. In de loop der jaren heeft MFX zich verder ontwikkeld. Dat er tegenwoordig verschillen zijn tussen M4 en MFX/MFX+ blijkt o.a. uit het feit dat de moderne MFX-decoders (mLD3, mSD3) slechts nog gedeeltelijk kunnen worden geprogrammeerd met een Ecos, terwijl de decoders bij een CS3 juist over meer programmeermogelijkheden dan ooit tevoren beschikken. Daarentegen leest een M4-decoder zich op een Central Station beduidend langzamer in dan een moderne MFX-decoder. Dit laat duidelijk zien dat M4 en MFX steeds verder uit elkaar zijn gegroeid. Dat neemt niet weg dat beide protocollen dezelfde oorsprong hebben.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Heel even voor mijn beeldvorming; kan de CS3 dan wel of niet met de M4 over weg?
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Jazeker. Eerder schreef ik al:

Citaat van: RMW op woensdag 04 januari 2017, 17:37:33Ook in samenwerking met ESU-decoders (getest met V4.0 M4-generatie) werkt het CS3 uitstekend.

En:

Citaat van: RMW op vrijdag 06 januari 2017, 11:40:57Het CS3 ondersteunt volledig de protocollen MM, MFX, MFX+, M4 en DCC.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citeer.....terwijl de decoders bij een CS3 juist over meer programmeermogelijkheden dan ooit tevoren beschikken. Daarentegen leest een M4-decoder zich op een Central Station beduidend langzamer in dan een moderne MFX-decoder. Dit laat duidelijk zien dat M4 en MFX steeds verder uit elkaar zijn gegroeid.

In principe betekent deze tendens dat Märklin op termijn alleen zijn eigen decoders gaat bouwen en ondersteunen in de CS en de decoders van andere fabrikanten, lees ESU met zijn M4 protocol, steeds minder en minder toegang geeft tot de CS. Aan de andere kant kunnen centrales van onder andere ESU steeds minder uit de voeten met de decoders van Märklin. Op deze manier wordt de keuze voor een nieuwe centrale wel erg ingeperkt  :? Oh ja, we hebben nog DCC ..... :D

Groetjes,
Rob
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: RobVille op vrijdag 06 januari 2017, 17:10:06
In principe betekent deze tendens dat Märklin op termijn alleen zijn eigen decoders gaat bouwen en ondersteunen in de CS en de decoders van andere fabrikanten, lees ESU met zijn M4 protocol, steeds minder en minder toegang geeft tot de CS. Aan de andere kant kunnen centrales van onder andere ESU steeds minder uit de voeten met de decoders van Märklin. Op deze manier wordt de keuze voor een nieuwe centrale wel erg ingeperkt.
Groetjes,
Rob
Eigenlijk is dit een oneerlijk vergelijk, want ik vergelijk ook geen computer van heden ten dage met de mijne die al tig jaar oud is ;)

Ontwikkelingen staan dan blijkbaar toch niet stil, en het zal wel niet de meer of minder toegankelijkheid zijn, maar eerder de verwerkingstechniek (lees snelheid) van het systeem.
Als dat steeds maar sneller en sneller gebeurd, zullen de decoders wat verschil oplopen, maar of dat ook meteen de doorslag is betwijfel ik ten zeerste.

De keuze voor een CS 3 of een Ecos 2 is toch ook een persoonlijke keuze, al liggen de prijzen nu wat dichter bij elkaar, behalve als je voor de CS 3 plus kiest.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: RobVille op vrijdag 06 januari 2017, 17:10:06
In principe betekent deze tendens dat Märklin op termijn alleen zijn eigen decoders gaat bouwen en ondersteunen in de CS en de decoders van andere fabrikanten, lees ESU met zijn M4 protocol, steeds minder en minder toegang geeft tot de CS.

Dat denk ik niet. Het is namelijk ook niet zo dat de ESU M4-decoders op het CS3 minder toegankelijk zijn dan op het CS2; ik kan alle belangrijke CV's benaderen. M4 was altijd al trager dan het MFX-protocol op de mLD's en mSD's. De nieuwe Märklin-decodergeneratie biedt meer instelmogelijkheden dan de M4-generatie. Logisch, want de mLD's en mSD's zijn veel nieuwer. M4 neemt daarentegen in aantal mogelijkheden niet af, het veroudert alleen. Bovendien heeft Florian Sieber in de laatste aflevering van Märklin TV aangegeven dat met de komende updates van het CS3 ook "Anbindungen zu Fremdsystemen" verder worden geïmplementeerd: KLIK.


Citaat van: RobVille op vrijdag 06 januari 2017, 17:10:06
Oh ja, we hebben nog DCC ..... :D

En daar kunnen gelukkig zowel het CS3 als de Ecos2 goed mee overweg :D.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Hoe zit het met aanmelden van locs op de CS3 met M4 decoders? Worden die automatisch aangemeld zoals op Ecos2?
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Ja. Zijn gewoon MfX.

Verschil met aanmelden is wel dat bij een ecos de hele decoder wordt ingeladen en bij een CS2 alleen de belangrijkste kenmerken. Wil je de decoder gaan aanpassen wordt die eerst helemaal uitgelezen.

Dus het aanmelden gaat sneller op een CS2, maar het aanpassen van de decoder(CV) gaat weer sneller op een ecos.

Groeten Sander
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Zoals Sander ook al aangeeft: M4-decoders worden door het CS3 herkend als 'MFX'. De basis-CV's (zoals Vmin, Vmax, volume en optrek- en afremvertraging) kun je direct wijzigen. Voor de overige CV's ga je naar het configuratiescherm (menu met blauwe kleur) van de loc-CV's. Op het moment dat je dat aanklikt, worden alle overige CV's uitgelezen. Bij moderne MFX-decoders (mLD3 en mSD3) werkt dit precies hetzelfde, deze zijn alleen sneller met het uitlezen en bieden meer CV-instelmogelijkheden.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Dank voor de toelichting. Door dit topic neig ik steeds meer naar CS3.

Als ik zo vrij mag zijn nog een paar vragen: hoe zit het met toewijzen van adressen bij de CS3 als je gemengd rijdt? Dus en MFX én ESU M4 én DCC? Om het verhaal helemaal concreet te maken; ik rij met het volgende materieel:

Marklin 26596 (set DDM Delta Lloyd)
ESU Ludmilla 31162
ICE3 van Piko (DCC)
En de Plan V Douwe Egberts van Roco (DCC)

Hoe zit het in dit geval met het toewijzen van adressen?

Laatste vraag: ik heb zowel de magneetartikel decoders van Viessmann 5211 en S88 5217's. Zijn die compatible met de CS3?
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Ik ben eruit. Aangezien ik al een Esu LokProgrammer heb, wordt het een CS3. Een programmeer spoor met een 2polige schakelaar voor Esu en M*. En Deze jongen gaat dit jaar z'n eerst digitale stappen zetten.

Hartelijk dank voor alle info en deel hier vooral nog ervaringen en vragen. :D
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Henk,

Mooi dat je een beslissing genomen hebt.
Succes met de aankoop van de CS3 en we zien de foto's wel verschijnen als hij binnen is. :)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
 @citaat Waarom foto's? Men weet zo langzamerhand wel hoe de CS3 eruit ziet. ;)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Als ik het goed heb begrepen komt er achter de cs3 eerst een s88link en daarachter weer de gewone s88ers.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Volgens mij zit er een rj45 aansluiting op voor s88. Momenteel is mijn s88 aangesloten met een stekker van rosoft aan een utp-kabel. Of die ook geschikt is voor de cs3 weet ik niet.

Overigens wacht ik nog heel even. Over paar weken beurs in Nürnberg. Ik wil eerst kijken welke innovatie er komen.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Hoi Henk.

Ik rij met Ecos-2 i.c.m. Koploper. heb ook de Programmer van ESU.
En je mag bij mij eens komen kijken, woon in Hoensbroek. als je zin heb.


Mvg Bert
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: LibertyCity op zondag 08 januari 2017, 11:56:42
Hoe zit het met toewijzen van adressen bij de CS3 als je gemengd rijdt? Dus en MFX én ESU M4 én DCC?

De MFX- en M4-locomotieven lezen zich automatisch in zodra je ze op de rails zet. Je hoeft hiervoor geen adressen in te voeren.

Het invoeren van DCC-locomotieven gaat hetzelfde als het invoeren van MM-locomotieven: nieuwe loc aanmaken en gegevens invoeren. Bij sommige DCC-decoders lukt het ook om het adres uit te lezen (verschilt per fabrikant). Om conflicten tussen MM, M4, MFX en DCC-locomotieven te voorkomen, kan het overigens handig zijn de DCC-locomotieven op zeer hoge adressen te programmeren (bv. boven de 1000).


Citaat van: LibertyCity op zondag 08 januari 2017, 11:56:42
Laatste vraag: ik heb zowel de magneetartikel decoders van Viessmann 5211 en S88 5217's. Zijn die compatible met de CS3?

Ja, maar je hebt dan wel als tussenapparaat de LINK-S88 (Märklin 60883) nodig met een eigen stroomvoorziening (zie gebruiksaanwijzing).


Citaat van: Kaleb op zondag 08 januari 2017, 13:51:35
Als ik het goed heb begrepen komt er achter de cs3 eerst een s88link en daarachter weer de gewone s88ers.

Bij CS3 60226 heb je eerst de LINK-S88 nodig en daarachter de gewone S88'ers.

Bij CS3plus 60216 kun je direct de nieuwe S88-decoders (met ethernetkabel) van Märklin aansluiten. Gebruik je echter ook oudere decoders (met lintkabel), dan heb je ook eerst de LINK-S88 nodig.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Prima idee Bert. Ik pm je voor een dag.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
@RMW
Dank voor de uitvoerige uitleg.

Het is nu bijna duidelijk. Voor mijn volledige begrip; mijn huidige S88's van Viessmann zijn middels een verloopstekker van Rosoft voorzien van ethernetkabel; dient dan desondanks toch een apart S88 Link als eerste geplaatst te worden?
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: LibertyCity op zondag 08 januari 2017, 19:45:01
Het is nu bijna duidelijk. Voor mijn volledige begrip; mijn huidige S88's van Viessmann zijn middels een verloopstekker van Rosoft voorzien van ethernetkabel; dient dan desondanks toch een apart S88 Link als eerste geplaatst te worden?

Je hebt twee uitvoeringen van de CS3: ééntje met een aansluiting voor s88-terugmelders (de CS3+) en eentje zonder (de normale CS3). Het verschil in prijs is, zoals ik dat lees, ongeveer 100 euro. Bij een normale CS3 mag je daar dan voor dat bedrag een "S88link" aanschaffen waar je dan s88-N-terugmelders op kan aansluiten. In theorie kan je gewoon je oude s88 van Viessmann met een verloopstekker aansluiten op alle nieuwe centrales met s88-N aansluiting.

Bij het gebruik van ECoS 1/2 heb je geen extra investering nodig om je bezetmelders op aan te sluiten.

Groeten Ronald.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Er zijn nog wat haken en ogen bij mij voor een definitief besluit.

Mijn huidige 60VA trafo van M kan ik niet aansluiten op de CS3+. Eveneens is mij niet duidelijk of ik mijn Viessmann S88 met UTP-kabel kan aansluiten op de CS3+ of daar toch echt die van Marklin tussen moet.

Even voor uw beeldvorming. Moet ik die twee zaken apart aanschaffen dan is het voor mij een "no go".
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Hoi,

Märklin is goed in het zo brengen van de verschillende versies. Gemak dient märklin. Dus zet een apparaat in de markt waar je echt van alle mogelijkheden wil genieten mag je extra in de portemonnee duiken. Zonder terugmelding is het een leuke handcentrale en niet meer dan dat. Een apparaat van 500+ moet gewoon voorzien zijn van een algemene in gebruik zijnde terugmeldbus zoals de S88 / S88-N.  Niet dat je 100 euro mag betalen voor een printje van nauwelijks 5 of 10 euro.

Citaat van: LibertyCity op maandag 09 januari 2017, 17:59:52
Mijn huidige 60VA trafo van M kan ik niet aansluiten op de CS3+.

Nee, dat kan niet. Je zal een nieuwe trafo moeten aanschaffen. Die zit niet bij de prijs van een CS3 / CS3+ in.

Citaat van: LibertyCity op maandag 09 januari 2017, 17:59:52
Eveneens is mij niet duidelijk of ik mijn Viessmann S88 met UTP-kabel kan aansluiten op de CS3+ of daar toch echt die van Marklin tussen moet.

In theorie moet het werken. In principe is S88-N volledig vastgelegd en als Märklin zich daar aan houden heeft dan werkt het.

Groeten Ronald.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Citaat van: LibertyCity op maandag 09 januari 2017, 17:59:52
Er zijn nog wat haken en ogen bij mij voor een definitief besluit.

Mijn huidige 60VA trafo van M kan ik niet aansluiten op de CS3+. Eveneens is mij niet duidelijk of ik mijn Viessmann S88 met UTP-kabel kan aansluiten op de CS3+ of daar toch echt die van Marklin tussen moet.

Even voor uw beeldvorming. Moet ik die twee zaken apart aanschaffen dan is het voor mij een "no go".


Om duidelijkheid te krijgen zou ik gewoon eens bellen/mailen met Marklin in Duitsland, of met Keuterman in Borne, aangaande het S88 gebeuren.

Een CS3+ wordt aangeboden vanaf ?739,-
Een CS3 vanaf ?569,-
Officieel dealers met bon en garantie.
Die voeding gaat ook nog wel iets vanaf dan. (De 60061 kocht ik héél ruim onder de ?70 euro.)

Afwachten is dan de reactie van Marklin/Keuterman welke CS3 volstaat.
Wellicht is de normale CS3 met losse S88 module wel interessanter...


De hele discussie heb ik al een tijdje zitten lezen en ik hik soms wel tegen wat zaken aan.
Waar komt toch die haat tegen Marklin vandaan op dit forum terwijl men zich op het 3-rail forum bevindt?
Het is toch de grondlegger van deze modelspoor-variant.
Tuurlijk mag 'men' Marklin prijzig vinden (De Roco en diverse Liliputs die hier ook rondrijden waren veelal fors duurder dan de hier aanwezige Marklin-locs/wagons...), of kan men het niets eens zijn met het modellenbeleid......
Dan wijk je uit naar een merk dat wel de door jouw gewenste loc heeft.... Tsja compromissen maken hoort erbij. Met 1:87 kom je echt niet bij de werkelijkheid in de buurt. Maar je kan het wel heel leuk en mooi laten lijken.

Zo ook de CS3, als het blijkbaar te duur is wordt het afgekraakt tot en met. Want er is een ander merk dat het goedkoper kan...
Ja, maar niet met dezelfde inhoud.

De Ecos is gewoon jaren ouder nu, niet vergelijkbaar qua hardware en ook niet meer zo up-to-date op software gronden als je kijkt naar wat Marklin in de CS3 aan protocollen schijnt te hebben veranderd/toegevoegd of kan toevoegen. Het feit dat zich hebben aangesloten bij  het Railcom-gebeuren maakt op mij de indruk dat ze juist heel breed bezig zijn. Dat ze hun eigen vindingen afschermen is niet meer dan normaal. Dat je het niet leuk vindt is persoonlijk. Bij auto's is het niet anders. Er is universele uitlees-apparatuur maar die kan niet zoveel uitlezen/resetten/aanpassen als de merkgeralateerde apparatuur.

En er komt vast een Ecos opvolger, wat die gaat kosten is niet bekend. Maar als die ook uitgerust wordt met de hardware gelijk aan die in een CS3, dan gaat dat vast niet voor zo gek veel minder geld.
Daarbij is circa maximaal ?30/40 verschil tussen een huidige Ecos en een basis CS3 INCL. VOEDING!, nou ook weer niet zo wereldschokkend.

Het lijkt mij dat er voor iedereen genoeg te kiezen valt.
Marklin is echt niet heilig, er zijn vele merken die (dan) nameljk heel plezierig heiligschennis plegen ;-).
Koop wat je leuk vindt. Volgens mij is een hobby iets dat je voor je EIGEN PLEZIER of afleiding doet.
Of gaan we autoland achterna? Gaan we rijden wat indruk moet maken op een ander?

LibirtyCity: veel plezier met wat je dan ook gaat aanschaffen!





Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Als je vanaf een PC gaat rijden, adviseer ik minimaal geld aan een CS2 / ESU te besteden. Ikzelf heb een CS2, maar gebruik de functionaliteit slechts beperkt, alhoewel het een mooi en prima apparaat is.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Citaat van: DreiLeiter op maandag 09 januari 2017, 23:42:06
Waar komt toch die haat tegen Marklin vandaan op dit forum terwijl men zich op het 3-rail forum bevindt?

Dat vraag ik me ook al een hele tijd af ...
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Haat ontstaat meestal maar door een ding een dat is jaloezie :D
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Gelukkig heb ik geen antipathie tegen Märklin. Van de 17 locs in mijn bezit zijn er 15 van tante M*, een Roco (fantasieloc) en een Mehano. Alleen de seinen van M* zijn vervangen door Viessmann.

De euries zijn meestal geen groot punt bij mij. Het blijft een hobby en dat kost nu eenmaal wat.

Wat ik wel belangrijk vind, zijn de ervaringen van medehobbyisten. Daarbij wil ik absoluut geen tweedracht zaaien. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en op basis van die ervaringen hoop ik mijn voorkeur te ontwikkelen.

Vanavond eens lekker bij een EcoS gebruiker kijken. Dank voor de uitnodiging (GTI)Bert. Misschien is er nog een CS3 gebruiker in zuid Limburg die zijn centrale wil promoten :D
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Ik heb geen anti-Marklin sentiment hier ervaren. Doch mag je kritisch zijn als je een apparaat koopt voor veel geld en om er goed gebruik van te kunnen maken je nog een investering moet doen. Je koopt toch ook geen auto zonder accu? Die krijg je toch ook bij de aankoop meegeleverd. Ik vind dat niet anti-Marklin, maar terechte kritiek.

Als ik voor mijzelf spreek, ik ben allerminst te beroerd om geld uit te geven. Sterker nog, ik koop 80% van mijn modelspoorartikelen in de winkel, notabene duurder dan online. Dat doe ik uit principiële overweging om de fysieke winkel te steunen en anderzijds dat ik zonder tussenkomst van een computer met een mens kan praten over mijn product. Enfin, dit is geen waardeoordeel voor degenen die online kopen.

Terug on topic. Ik zal het advies ter harte nemen en Keuterman eens mailen.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Goedemiddag,

Sinds enige tijd volg ik dit onderwerp met zeer veel belangstelling, het gaat tenslotte toch ook om geld.
Mijn vragen zijn de volgende:
1/ komt er bovenop de prijs van de CS nog een schakelende voeding?
2/ een stapje verder bij uitbreiding van de baan, bij elke booster ook een schakelende voeding?
3/ bij overstap bij een grote baan kan dat dus aardig in de papieren lopen, CS, schakelende voeding en ik mijn geval 6 boosters en 6 schakelende voedingen, want de oude Märklin-boosters en -trafo's zijn niet meer inzetbaar?
Hoe zit dat dan bij het overschakelen op een andere centrale, zijn  de oude Märklin-boosters en -trafo's nog wel inzetbaar?
Kortom toch wat vragen die je aan het begin van het opzetten van de baan je toch moet afvragen of in het geval om over te stappen op een andere centrale?
Wie heeft hier ervaring mee en weet ook goede raad?
vr.gr.
Niek
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Ik heb zelf al jaren een ESU Ecos.
Ik ben daar erg tevreden over. Voor mij is die centrale al overkill omdat ik toch rijd met iTrain.
Het is dan niks meer dan een interface die gelukkig alle normale protocollen leest.

Ik heb nu enige dagen een CS2 thuis liggen om te repareren en te testen, en die heeft voor mij 1 groot voordeel ten opzichte van de Ecos.
Hij kan heel makkelijk de nieuwere decoders upgraden die Marklin in de locs stopt.
Hierdoor is een raar MFX issue opgelost bij die loks.

Qua gebruik is voor mij de Ecos logischer en fijner, maar dat is voor iedereen anders. Net wat je gewend bent.
Ik heb een aantal jaar geleden dezelfde keuze moeten maken, of een Ecos of een CS2 en toen heb ik gekozen voor een Ecos omdat die universeler was / is.

Voor de rest is alles wat bij mij de klok slaat alleen maar Marklin, dus ik heb zeker geen "haat" jegens Marklin.

Gr Dennis
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Citaat van: LibertyCity op dinsdag 10 januari 2017, 14:10:45
Ik heb geen anti-Marklin sentiment hier ervaren. Doch mag je kritisch zijn als je een apparaat koopt voor veel geld en om er goed gebruik van te kunnen maken je nog een investering moet doen. Je koopt toch ook geen auto zonder accu? Die krijg je toch ook bij de aankoop meegeleverd. Ik vind dat niet anti-Marklin, maar terechte kritiek.

Als ik voor mijzelf spreek, ik ben allerminst te beroerd om geld uit te geven. Sterker nog, ik koop 80% van mijn modelspoorartikelen in de winkel, notabene duurder dan online. Dat doe ik uit principiële overweging om de fysieke winkel te steunen en anderzijds dat ik zonder tussenkomst van een computer met een mens kan praten over mijn product. Enfin, dit is geen waardeoordeel voor degenen die online kopen.

Terug on topic. Ik zal het advies ter harte nemen en Keuterman eens mailen.


Laat ik wat verduidelijken om (eventuele) misvattingen verder voor te zijn:

Een voorkeur uitspreken voor welke centrale dan ook, is niet mijn intentie!
Uiteraard is het zéér verstandig om kritisch naar zaken te kijken en om je lekker in te lezen en diverse fora te raadplegen.
Dat kan teleurstellingen voorkomen.

Het ietwat grof door mij omgeschreven haat tegen Marklin' vind ik wel tastbaar hier en daar. Maar dat is een constatering die persoonlijk is, dat besef ik. En dan heb ik het over forum-breed gezien, niet beperkt tot dit topic.
Dat gedrag is overigens ook speurbaar op het Stummi-forum. Dus uniek is het niet;
Vind het alleen volkomen onzinnig.

Uiteraard hoeft niemand te zwijgen, maar volgens mij is het soms echt wel mogelijk om niet alles uit te kramen wat men persoonlijk vindt en dan gewoon even de mening/gedachte voor zich te houden. Er is zoveel keus, en er zijn zoveel aanbieders van producten dat als je ergens geen interesse in hebt je elders terecht kan.
Los van terechte kritiek uiteraard.

Dat er soms meerdere investeringen nodig zijn, tsja...., het zij zo.
Als je het kan voorkomen is het leuk.
Besturing van een baan en het voeden van een baan kan ik wel los van elkaar zien. Dus ik begrijp best dat Marklin ervoor kiest dat je er naar keuze een voeding bij moet nemen, afhankelijk van je vermogensbehoefte.
(Het argument van de auto en de accu, tsja..... Bij mij gaat die ondermaatse fabrieks-rommel er standaard uit en komt er een passende accu in. Geldt hier ook voor wat men autoradio's durft te noemen.)

(Terzijde: ook hier worden veelal alle aankopen bij fysieke winkels gedaan. Met hetzelfde gedachtegoed als door jouw omschreven. Trouwens als je ergens regelmatig over de vloer komt, is er van advies-prijzen ook niet altijd sprake meer...)


Maar goed alle plussen en minnen verzamelend wens ik je nogmaals een plezierige en gedegen aankoop toe!
En of het nou een Ecos of CS wordt, een straf zal het niet zijn.
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Helemaal duidelijk :) Zo te lezen staan we niet heel ver uit elkaar wat mening betreft ;)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Goedenavond,

Als je toch een beetje op de centen moet passen, dan blijf ik toch beweren dat een dure centrale, wel merk dan ook, niet altijd beslist noodzakelijk is.
Ik rijd inmiddels al weer een flinke tijd met de Tams, iTrain en de Märklin-boosters en -trafo's en alles loopt prima, als het mij niet lukt om bijv. op de testbaan alle locfuncties in te stellen, dan laat ik dan doen bij de altijd behulpzame en vriendelijke mensen van Harlaar met hun CS.
vr.gr.
Niek
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit
Citaat van: LibertyCity op zondag 08 januari 2017, 19:45:01
@RMW
Dank voor de uitvoerige uitleg.

Het is nu bijna duidelijk. Voor mijn volledige begrip; mijn huidige S88's van Viessmann zijn middels een verloopstekker van Rosoft voorzien van ethernetkabel; dient dan desondanks toch een apart S88 Link als eerste geplaatst te worden?

Als jouw Viessmann S88's met ethernetkabel geschikt zijn voor 12V, dan kun je ze volgens mij rechtstreeks aansluiten op het CS3plus 60216. Zijn ze geschikt voor 5V, dan heb je wel een LINK-S88 nodig. Bij het CS3 60226 heb je altijd een LINK-S88 nodig.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Beste Niek,

Het aantal benodigde boosters hangt af van het aantal tegelijk rijdende treinen op de baan.

Andere centrales met de oude Märklin boosters, de IB en de Tams (ik weet niet of het met de nieuwe Tams ook kan), de nieuwere centrales hebben een andere type ingebouwde booster als de oude Märklin boosters, wat niet echt samen gaat, dan moet je de ingebouwde booster van de centrale niet gebruiken om te rijden.

Het CS en de Ecos (MFX/M4) met de oude Märklin boosters rijdt wel maar je krijgt geen aanmeldingen.

Ik zou echt maar een goed abalyseren hoeveel boosters je werkelijk nodig hebt, daarbij je hoeft ze ook niet in één keer te kopen.

Groet, Anne W
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Ik ben even de weg kwijt,

Van de terugmelders begreep ik nog een beetje, maar is het dan ook zo dat als je geen marklin boosters hebt je deze dan dus ook niet op de cs3 kunt gebruiken??

Als voorbeeld, ik zag in een draadje hier bij peter dat deze een fantastische set goed werkende esu boosters heeft , deze zijn dan weer niet compatible met de cs3 ??
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Citaat van: Anne W op dinsdag 10 januari 2017, 20:45:26
Beste Niek,

Het aantal benodigde boosters hangt af van het aantal tegelijk rijdende treinen op de baan.

Andere centrales met de oude Märklin boosters, de IB en de Tams (ik weet niet of het met de nieuwe Tams ook kan), de nieuwere centrales hebben een andere type ingebouwde booster als de oude Märklin boosters, wat niet echt samen gaat, dan moet je de ingebouwde booster van de centrale niet gebruiken om te rijden.

Het CS en de Ecos (MFX/M4) met de oude Märklin boosters rijdt wel maar je krijgt geen aanmeldingen.

Ik zou echt maar een goed abalyseren hoeveel boosters je werkelijk nodig hebt, daarbij je hoeft ze ook niet in één keer te kopen.

Groet, Anne W

Anne,

Volgens mij lost een boosterlink dit weer op.
Ik rij zelf met een ecos en 2 LDT-DB4 boosters en MFX werkt gewoon.

Gr. Dennis
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Ik denk, zo stilletjes in mijn hoofd hé, dat je je, eens je hele baan teruggemeld en geboost en toestanden, je best bij je systeem blijft.
En dat je best alles uitvoert in 1 merk om een zo goed mogelijke compabiliteit te hebben.
Want het is duidelijk, welk systeem ook, als je bij een vernieuwing je oude materiaal wil blijven inzetten, heb je vlieg- en kunstwerk nodig om alles aan te passen.  :?

Mo dat is dus in mijn hoofd, ik weet niet of mijn hoofd hier juist zit, ik vind het wel een leuk uitgangspunt  :o)
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: CS3 of EcoS2 : ik kom er niet uit ----> ik ben eruit
En is dat niet juist het gevaar/probleem?

Ik kies voor 3 rail, of 2rail.
Dan maakt bijna elke fabrikant een geschikt model daarvoor.

Maar dan heb ik gekozen voor 2rail of een 2 rail plus middengeleider,
En dan krijg je allerlei vreemde  nou ja,      die andere extra keuzes  :help: :help:

Dan doe ik het wel ouderwets , lekker draaien aan de knop en drukken op de knopjes..  >:-D O:-D