Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail

Gestart door chester2203 dinsdag 03 januari 2017, 09:59:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Gezien het feit dat we nu de plannen hebben om digitaal te gaan met M rails.. Heb ik even een paar vragen!
Ben eerst de afgelopen weken maar weer eens uitgebreid aan het lezen geweest! Poeh!! Dat viel niet mee er waren toch best wel wat dingen weggezakt zeg maar!
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen gelijk maar de vragen dan.
1:Ik moet mijn baan in blokken gaan verdelen welke tips en trucs hebben jullie voor mij en valkuilen waar ik op moet letten.
2:Welke terugmelders zijn het handigst voor mij als M-rail gebruiker om te gaan toepassen?
Ik wil massa detectie gaan gebruiken en dan de Kiss methode gaan toe passen met het aluplakband.
3:Wat zijn voor mij de juiste decoders om te gaan gebruiken voor het digitaal schakelen van de wissels?
O ja, ik ben in het bezit van een Ecos en wil ook gaan rijden evt middels de computer.
Alvast super bedankt voor alle info en we zijn er weer en hebben er veel zin in
Groet Frans
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
CiteerIk moet mijn baan in blokken gaan verdelen welke tips en trucs hebben jullie voor mij en valkuilen waar ik op moet letten.

Dat elk blok begrensd is door wissels of wisselgroepen. Dat in principe de langste trein in het blok moet passen.
(Je kunt natuurlijk wel kortere blokken toepassen, waar deze lange trein niet mag stoppen)

Citeer2:Welke terugmelders zijn het handigst voor mij als M-rail gebruiker om te gaan toepassen?
Ik wil massa detectie gaan gebruiken en dan de Kiss methode gaan toe passen met het aluplakband.
Die vraag is complexer. Het gemakkelijkst voor M-rail is de schakelrail gebruiken. Alternatieven zijn Reed-contacten (met lokmagneten), lichtsluizen of spoorbezetmeldingen met stroomdetectie (via de middenleider).
De Kiss-methode is bewerkelijk maar al jij dat wilt.

Citeer3:Wat zijn voor mij de juiste decoders om te gaan gebruiken voor het digitaal schakelen van de wissels?
Maakt op zich weinig uit. Als het maar S88-type decoders zijn. Ook via Loconet zijn er mogelijkheden, maar zover ik weet niet in combinatie met de Ecos.
Los van de Ecos kun je ook de meldingen doorgeven via een USB-hub, bijv. van Litfinski.

John (VT601)



Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben nu druk bezig om de aluminium tape bezetmelders te vervangen
bij langdurig rijden snijden de wielen het alu door en gaan er heel kleine stukjes loskomen
deze gaan dan net natuurlijk tussen de puko's en de massa zitten
deze geven een heel kleine doorslag wat een soort van kortsluiting oplevert
niet genoeg om afte slaan maar wel genoeg om stroring te veroorzaken

denk hier nog maar even over na

GR Ed

ps je mag altijd mij even contacten
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Frans,

Massadetectie bij M-rail blijft altijd een beetje "behelpen". Het kan inderdaad met contactrail, de alu-tape methode, reedcontacten,
schakelrails en zelfs het compleet isoleren van een spoorstaaf. Alle methoden hebben zo hun voor- en nadelen en zijn meer- of minder betrouwbaar.

Gelukkig is er ook stroomdetectie bij M-rail. Het grote voordeel is dat je alleen maar je middenleider hoeft te onderbreken. Papiertje ertussen en klaar. Dat is pas KISS.
Het nadeel is losgeraakte wagens niet worden gedetecteerd ( tenzij daar toevallig een sleepcontact onder zit ). Dat laatste heb je echter ook bij vrijwel alle andere contactmethoden bij M ( behalve bij complete spoorstaaf isolatie ).
Bovendien als de rails zorgvuldig is gelegd en getest, zal dat losraken wel meevallen.

Bij stroomdetectie heb je wel decoders nodig, die geschikt zijn voor stroomdetectie. Maar die zijn goed verkrijgbaar.
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
 @citaat Ref. Laatste zin: Natuurlijk zijn die goed verkrijgbaar  :De gehele niet 3rail wereld gebruikt stroomdetectie. :D
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Citaat van: chester2203 op dinsdag 03 januari 2017, 09:59:54
2:Welke terugmelders zijn het handigst voor mij als M-rail gebruiker om te gaan toepassen?
Ik wil massa detectie gaan gebruiken en dan de Kiss methode gaan toe passen met het aluplakband.

Kiss: als dit geen Kiss is:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_contactrail_zelf_maken_(M-rail)
(
want:
met krimpkous of isolatie-tape in plaats van alu=>
evenveel werk
mooier (je ziet het niet)
slijtvaster
isolatie geleidt niet
)

KISS is het goedkoopst. Als je een lichtsluis gebruikt, dan ben je ongeveer 1,50 euro kwijt per te bewaken blok. Minder werk, meer kosten. Daar tussen in zitten magneet-oplossingen zoals hall-sensor (0,40 -0,80 afhankelijk van waar en welke), en tegenwoordig iets duurder het reedcontact.
Elk van die signalen is te gebruiken als bezetmelder.

En ook bij de doorgifte geldt weer KISS of gekocht. Veel mensen nemen Rosoft (s88 spullen), perfect simpele oplossing, ontwikkeld i.s.m. Klaas Zondervan, maar als je goed zoekt dan vind je bij de buren (beneluxspoor.net) een draadje van een gebruiker die zich 44er noemt, en die zelfde module zelf heeft nagebouwd van de website van Klaas.

Dat kan dus ook: ben je veel meer tijd en ruimte kwijt, voor iets minder geld, en het principe is simpel te begrijpen: alles wordt 0 of 1, en dat converteer je per bitpositie naar 1xbyte, 1xword, 2x word of quadword, net welke ic je te pakken kunt krijgen. Het resultaat lees je (en bloc) in naar de ecos.
(hoe dat laatste moet, weet ik ook niet, ik rij analoog). O:-D

Nog even je baandraadje erbij gepakt, met o.a deze foto:

Foto uit 2011 bron: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27564.msg567804#msg567804
Dus een 16-voudige of 32-voudige bezetmelder zal je niet vreemd in de oren klinken. Gewoon een kwestie van soldeerplezier.

Ik heb ook nog even gekeken naar je wissels. Elektrische wissels op het onderniveau. Een microswitch in die wissels aanbrengen is misschien nog mogelijk. In plaats van eindafschakeling kun je met een microswitch de permanente stand van de wissel aflezen. Daarover is info van Frans Hufkens misschien de moeite waard. Zelfs als je wissels met een decoder addresseert en aanstuurt, kun je ze toch met een CDU schakelen.
Dat scheelt stroom, en dus voeding.
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Super bedankt alvast met alle reacties.
Zoals ik al beschreef is het eea een beetje weggezakt.
Met deze info kan ik alvast weer aan de gang!
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Citaat van: VT601 op dinsdag 03 januari 2017, 10:06:22
CiteerIk moet mijn baan in blokken gaan verdelen welke tips en trucs hebben jullie voor mij en valkuilen waar ik op moet letten.

Dat elk blok begrensd is door wissels of wisselgroepen. Dat in principe de langste trein in het blok moet passen.
(Je kunt natuurlijk wel kortere blokken toepassen, waar deze lange trein niet mag stoppen)

Nog even een aanvullende vraag over de blokken. In het analoge tijdperk deed je om je diverse blokken te scheiden isolatie om de lipjes van de midden geleider. Moet je dit nu ook doen?
Het lijkt me van niet omdat je met digitaal toch permanente spanning op de baan hebt?
Ik weet het alleen niet meer zeker 8o
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Bij stroomdetectie moet je de middenleider inderdaad isoleren. En er per meldsectie een draadje aan solderen voor de terugmelder.
Dan gebruik je geen massadetectie via S88!
Bij massadetectie kan de middenleider overal doorverbonden zijn, behalve bij scheiding van stroomkringen in grotere banen met veel treinverkeer (per stroomkring heb je dan een voeding en booster nodig!). Maar dit was je vraag niet...
Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is!

Succes,

Peter
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Top! Nu wordt het mij weer duidelijk! Even een jaartje er tussenuit en je geheugen lijkt wel gewist! Ik lijk wel een kapotte decoder die z'n adressen niet meer weet  :-)
Super bedankt voor de informatie
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
Ik gebruik contactrail 5105 (recht) en 5104 (gebogen) als bezetmelder icm koploper. Werkt door en door betrouwbaar..

Eentje begin blok en eentje eind blok werkt perfect. Geen gekloot met slijtbare tape.


klik
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
 @citaat Ik zit er zwaar over te denken om idd die toch maar te gaan gebruiken! Alleen zijn ze nog wel voldoende en in redelijke staat en prijs te verkrijgen?
Re: Hulp vraag over decoders, terugmelders bij M-Rail
 @citaat Ik gebruik deze methode voor 't maken van contactrails ===> klik