Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Korte personenwagens voorzien van verlichting

Gestart door Bas woensdag 28 december 2016, 12:53:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Korte personenwagens voorzien van verlichting
Dag 3-railers,

Kersttijd, tijd van de lichtjes niet alleen in de boom maar ook op de baan. Mijn korte rijtuigen, zie afbeelding, hebben helaas nog geen verlichting. Tijd om daar maar eens mee te beginnen. Op de3-rail-wiki al een heel goed artikel gevonden:

http://wiki.3rail.nl/index.php/Rijtuigverlichting_inbouwen

Echter wat voor massaveren ga ik gebruiken voor mijn korte wagens? Die van Marklin of die ik van 30 stuks voor een tientje op Ebay kan vinden:

http://www.ebay.de/itm/112037179595?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Verder denk ik aan 4 uitwisselbare ?stammetjes?  met in de vier bagagewagens de 73404 wagonsleper. In elke wagon (18 stuks) stroomvoerende kortkoppelingen van type 72020. Bij de dubbele umbauwagen lus ik de spanning dan door.

Voor elke wagon nog een condensator, 220 uF is genoeg dacht ik of belast ik de hele baan met 18 wagens dan teveel? Voor de ledstrips dacht ik gewoon ?van de rol/China? welk per 3 of 6 stuks afknipbaar zijn.

Graag jullie tips en tops.

Groeten,

Bas
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Je hebt nog geen reacties gehad? Ik volgde op gastendag 2016 de workshop van Wijbe. Ik ben geen expert op dit punt; mijn wagons wachten nog op behandeling. Led op de rol is wel al in huis. Ik kijk het kortom nog even aan.

Wijbe gaat uit van massaveren (van ebay) van veel in een zakje voor weinig. Als ze te lang zijn, knipt hij het teveel er gewoon af. Waar Wijbe echt veel van weet, is de elektronica. Zelf niet gaan prutsen, gewoon bij hem bestellen is goedkoper en handig. Hij heeft jouw vragen al uitgezocht, zoals hoe licht kan een condensator zijn, en geldt dit dan analoog en digitaal, of alleen voor digitaal, en hoe doe je het voor 2-rail of juist voor 3-rail?

Als je naar zijn draadjes zoekt op het 3rail forum en op beneluxspoor.net, dan gaat er een wereld voor je open (voor mij open).

En klik ook even hier
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Dag Jan,

bedankt voor je verhaal en linkje, via internet heb ik vrijwel alles al kunnen vinden. Goedkope massaveren heb ik kunnen kopen hier bij een winkel en vond nog slepers 7198 in de "doos van pa" van vroeger.
Led op de rol en gelijkrichters, weerstanden condensatoren etc zijn inmiddels besteld. Voor stroomvoerende koppelingen kijk ik nog rond, het setje van Marklin is wel aan de prijs. Voor nog steeds redelijk wat geld zijn die van RTS 5910 op Ebay te vinden. Aan en uitschakelen met functiedecoder hoeft niet zo van mij, eventueel bouw ik in de bagage(sleper) wagen een dipswitch achter de schuifdeur. Een leuk linkje staat hier:

https://www.agamyx.de/umbau-maerklin-donnerbuechsen/

Groeten en succes ook, hou je op de hoogte als ik verder ben.

Groeten,

Bas
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Dag Jan,

We struinen blijkbaar dezelfde pagina's af op t internet  ;) Ervaringen zijn wisselend, zelf wil ik nu eerst een setje RTS5910 kopen en de bovenste oplossing van de buren van Stummis eens maken. Koper op de rol heb ik nog genoeg (over van een modelbouwboot). Daarna testen, vergelijken, eventueel die RTS5910 namaken.

Groeten,

Bas
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Citaat van: Bas op woensdag 04 januari 2017, 18:11:38
We struinen blijkbaar dezelfde pagina's af op t internet
Laten we dan dit draadje gebruiken om die plekken uit te wisselen  :)
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Al aardig op weg wat dat betreft
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Ook leuk, meeste wel zoals bij de buren van Benelux:

http://www.ingomoegling.de/Beleuchtung/LEDBeleuchtungSelbstbau.pdf

Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Bas,

Je zou misschien ook naar de massaveer van Märklin No. 396100 kunnen kijken. Die heb ik bij 2-assige wagons nogwel eens gebruikt.

Mvg, John
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
als leek in heel die ombouwhistories ga ik hier volgen  :)
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Dag John,

bedankt voor je tip over de massaveer 396100 van Marklin  :)  :thumbup:. Inmiddels heb ik die goedkopere van 0,25 eurocent per stuk gekocht en die zijn nagenoeg tot het zelfde produkt snel te verknippen en te verbuigen. Bij 396100 wordt wel een schroefje bijgeleverd, is die met gewoon metrisch draad of een zelftappertje? M1 of zo?

In de afbeedling links de massaveer van Marklin 396100 op een Donnersbuchse-Gepäckwagen. Die zat er al op, rechts een Umbauwagen met het zilverkleurige plaatje met gat waarop de 396100 gemonteerd kan worden.

Groeten,

Bas
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Zover ik weet wordt die zonder schroefje geleverd, maar M2 schroefje werkt meestal wel. ;)
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Korte personenwagens voorzien van verlichting
Schuifmaat even gepakt, M2 klopt