Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

C-rails van 6 naar 1 in een bocht

Gestart door joske3 vrijdag 02 december 2016, 23:55:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Hoi allemaal,

Bij het ontwerpen van een nieuw schaduwstation kom ik niet helemaal uit bij de navolgende situatie.
Ik wil van 6 naar 1 spoor gaan en tevens een bocht naar links.
Op de afbeelding dus van boven naar beneden.
Sporen 1 - 5 komen van bocht R5 naar R1 met dus de daarbij gehanteerde railsafstanden. Spoor 1 dus van R5! spoor 6 komt van elders.
Ik kom nu niet verder dan dit ontwerp.
Ik ben niet bang om een stuk rails te verkleinen, maar in dit ontwerp zie ik even geen brood.
Tevens gaat de bocht naar links, onderin nagenoeg gelijk over in een spiraal, zodat er daar niet veel (geen) ruimte is
Wie ziet een oplossing?
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Kan je hier wat mee?

2x geometrisch gezien een perfecte oplossing, 1x met enig wringen van je rails (lukt op lengte wel, ik wring verschillen van 20-30 cm weg op de vloer).



Groet,
Laurent
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Ik zou spoor 1 t/m 6 neerleggen zoals op je tekening en vervolgens spoor 6 met wat #wringen# (zoals Laurent aangeeft) in de juiste positie leggen. Je geeft aan dat spoor 6 van elders komt dus genoeg afstand om e.e.a. netjes neer te leggen. Een beetje wringen over lange afstand zal geen invloed hebben op het rijden (dus bv onsporen). Gr, Hans
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Jos.
Je maakt een klein foutje......je laat namelijk de rest niet zien , en nog mooier het bestand hier plaatsen in je bericht.
Dan kunnen we kijken hoe we het aan kunnen passen.....alles is vrijwel te doen , maar er moet wel ruimte voor zijn.
Zagen.....dat is zeker niet de bedoeling.
Kleine stukjes daar kun je zeker nog mee rotzooien , maar te grote stukken dat word moeilijker.

Ik heb precies met dezelfde problemen gezeten , na heel veel passen en meten is het uiteindelijk toch goed gekomen......, maar nogmaals ik had precies het zelfde probleem. Maar na een tijdje stoeien kom je er uiteindelijk toch wel uit.

Heb je trouwens gezien dat je onderaan ook niet meer horizontaal uitkomt?

Hieronder 2 voorbeelden met Scarm gemaakt. (je moet wel Scarm hebben om dit te zien).

Mocht je geen Scarm gebruiken , dan heb ik de plaatjes er bij.

Als een plaatje te groot is om hier te plaatsen zijn oa de mogelijkheden om dit aanpassen als volgt:

1 - open het plaatje dan met Paint.
2 - klik op formaat wijzigen in het menu.
3 - klik op Pixels.
4 - verander bij horizonataal het getal naar bv 1000 + ok.
5 - in het menu bestand opslaan als - kies hier voor gif afbeelding.
6 - ev naam aanpassen en opslaan kiezen

En het plaatje zal zeker passend zijn om hier te kunnen tonen.
Uiteraard kan je dit nog aanpassen om het nog mooier/groter te maken , maar ik gebruik het bovenstaande.
Lekker makkelijk te onthouden.... :D

Mvg: Alex
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Hoi Alex,

Bedankt voor je inbreng. (trouwens de overigen natuurlijk ook)
Ik denk dat ik verder kan met jouw tweede baan, het gele deel aan de linker kant! Daarmee gaan 6 sporen in een bocht naar 1 spoor over.
En de railafstand tussen 1, 2, 3 en 4 om op R5, R4 en R3 uit te komen kan ik in het overige deel wel oplossen. Ik heb daar 2 meter voordat de bochten beginnen. Of ik pas het aan na de bocht. Na 3-4 meter komt er weer een samenkomst van 6 naar 1. maar die heb ik voor elkaar.
Ik had zelf ook gezien dat ik niet haaks de bocht om zat. Volgens mij het gevolg van gebruik van de normale wissels (22,5°).
Ook dat was een reden deze vraag te stellen.
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Hoi

Hier nog een bijdrage


Groet
Koos
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Hoi Koos,

thanks, het rechter deel zocht ik.
Ik ga dat in mijn baan invoeren.


Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Houd er wel rekening mee dat die korte stukjes relatief gezien prijzig zijn.
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
 @citaat
Hij is niet bang om de zaag te gebruiken
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Na een middagje puzzelen zou het dit moeten worden.
Nu kijken of het matched met de beschikbare rails.
En ik ontdekte ook dat de wissels bij C-rails 24,3° de hoek om gaan. In tegenstelling tot K-rails: 22,5°! :thumbup:
In de war geraakt, omdat ik ook bezig ben met een zichtbaar deel, wat in K-rails wordt uitgevoerd!
Daarom had ik ook een passtukje van 7,5° toegepast. En dan kom je niet mooi haaks uit!
De kleine verschillen die er nu nog zijn, zouden te verwaarlozen zijn, zodat de zaag in de kist kan blijven :P :P :P

Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Jos

Als de U contouren jouw tafel is dan zou ik op de lange poot wat rechte weg halen zodat het midden wat naar voren komt is beter voor de bereikbaarheid.

Mvg
Koos
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Hoi Koos,

Dit schaduwstation komt onderin. De contouren die je ziet zijn van het uiteindelijk bovenste deel. Dat wil ik op 1 meter breedte houden.
De plaat zoals je die nu ziet wordt dus aangepast aan het railplan.
Of stel je voor alles naar de binnenrand te halen?
Tussen dit schaduwstation en de bovenplaat komt nog een 2e schaduwstation.
Ik ga er eens over nadenken. (dat naar binnen halen) Hierdoor wordt de raillengte wel minder.
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Hoi Jos

De ruimte nodig tussen de niveau's voor 1mtr breed is zo maar 40 cm.
Ga je naar 50-55cm breed dan is 25cm een prettige hoogte en zijn de hoeken beter bereikbaar, maar hoe ga je dan de bovenbaan ondersteunen, losse staanders?
Voor je spiraal raadt ik je aan minimaal R2 en R3 te gebruiken, ovaal voor stijgingspercentage.
Vraag, waarom is je keuze voor Raptor?

Succes met plannen.

Mvg, Koos
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Mooi Jos dat je er uit bent.
Vaak kom je niet helemaal goed uit,maar bij enkelspoor kun je vaak nog een beeetje sjoemelen.
Dat word moeilijker als het een te kort stuk is tussen wissels bv.
Maar je ziet dat expirimenteren door verschillende stukjes te gebruiken vaak tot het gewenste resultaat leid.
Die stukjes zijn duur.....maar op burzen zijn ze weer wat goedkoper..... :D

Maar gelukkig is er meestal een mooie oplossing voor.

Veel suc6 , en Koos.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
zo past ie helemaal
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Misschien heb je ook iets aan mijn inmiddels afgebroken baan ivm verhuizing.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47546.msg846803#msg846803
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Herman
:thumbup:
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Hoi Koos en Alex en Herman en Barry!
Bom dia,

Losse stukjes, ja of nee.
In het ontwerp komt 2 x 24206 (aanvulling van 5,7° op de wisselbocht)
Hier kom je niet onderuit.
Maar ik zie ook 2 x 3 stukjes: 24215, 24077 en 24155. Deze kosten totaal  ? 17,50.
Ik heb als alternatief de 24430 ingepast. En ook daadwerkelijk even op tafel uitgelegd. Gaat dan ? 8,20 kosten.
Het past wel, maar dan moet er wat van de bedding afgesneden worden. Komt tegen de wisselbediening aan.
Maar bij proefdraaien met 2 x 28 cm wagons ligt die te dicht op de daarnaast liggend spoor.
Daarom is waarschijnlijk de oplossing met 3 stukjes, zoals is voorgesteld. Door R1 van 24155 wordt de bocht wat scherper en geeft daardoor meer afstand tot het naastliggende spoor.
Maar ook mogelijk is een 24130 door midden zagen en verlengen met een recht stukje van ongeveer 100 mm. (moet ik nog precies nameten)
Dan worden de kosten totaal 2x24130 + 1x24236 = ? 5,90!

Dan de opbouw van de baan.
Het onderste niveau met dit schaduwstation moet op plaat van 60 cm worden uitgelegd. hoogte 50 cm
Daarboven komt het 2e schaduwstation  met een breedte van max 4 sporen. hoogte 75 cm
En de uiteindelijk bovenplaat met station enz wordt 1 meter breed, te ondersteunen met staanders. hoogte 100 cm.

Het spiraal wilde ik van R1 en R2 maken met rechte stukken van ongeveer 1 meter. Max stiiging (R2 gaat omhoog) 3 %

Verder, waarom Raptor?
Ik heb het al eerder hier verwoord, maar de 1 rijdt VW, de ander Ford en er zijn er die Toyata rijden!
Allemaal goede auto's en ieder vindt zijn auto de beste.
In de modelspoorautomatisering is sprake van Koploper, Itrain, Raptor, MS2 enz.
Ieder met zijn voor- en nadelen. Maar is die ene daardoor beter?
Op dit forum zijn al redelijk wat topics neergeschreven en hieruit heb ik besloten met de Raptor in zee te gaan.
Hier een link naar mijn andere topic

Verder zie ik dat er nog een oplossing is aangedragen door Herman. Ik denk dat ik die eens ga uitleggen en kijken of de 28 cm wagons kunnen rijden. Ik zie nl veel R1 bochtwerk, maar muitos obrigadisimo!

Verder @Barry, een leuke baan die in de aanbieding is, maar railmateriaal heb ik al voorhanden enne.........ik woon in Portugal. Thanks
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Citaat van: joske3 op zondag 04 december 2016, 11:38:38
Verder zie ik dat er nog een oplossing is aangedragen door Herman. Ik denk dat ik die eens ga uitleggen en kijken of de 28 cm wagons kunnen rijden. Ik zie nl veel R1 bochtwerk, maar muitos obrigadisimo!

helemaal geen R1 meer zelfs geen bochtwissels
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Ik heb juist veel R1 bochten , en met de Marklin rijtuigen geen enkel probleem , heb maar 6 Roco rijtuigen ook die reden altijd probleemloos.
Heb ook liever R2 en R3 en nog hoger , maar je moet dan wel de ruimte hebben.
Zeker bij 28 cm rijtuigen heb je een goede afstand nodig tussen de bochten....

Voorbeeld :

Oja ...... geluid mot geloof ik uit..... :D :D :D

Maar de tekening van Herman ziet er nu  :thumbup: uit..... :D

Mvg: Alex
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Herma bedankt!

Deze oplossing (of bijna gelijk) had ik zelf ook al eens getekend.
Maar, ik wil maximale lengte en gebruik maken van mijn huidige rail-bestand. En ik heb een aantal bochtwissels!
Alex, leuk filmpje, enne volgende keer een beter geluid erbij! Dit is wel erg smaakafhankelijk!! :D :D :D



Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
die lange opstelsporen kan je mss in 2 blokken verdelen.kan je dubbel aa,tal treinen opstellen.Heb het ook zo gedaan.zelfs 3 blokken in 1 spoor voor korte treinen en een spoor van 1 blok voor extra lange treinen.
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Hoi Johny, (bellejt)

Uiteraard worden de banen geknipt in diverse blokken.
Spoor 1-5 worden zo ingericht en spoor 6 wordt een doorrijspoor.
Of het een vaste indeling wordt of flexibel weet ik nog niet.
Ik heb hierover weleens met Raptor een boom over opgezet naar aanleiding van onderstaand artikel.
Flexibel schaduwstation
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: C-rails van 6 naar 1 in een bocht
Ik bedoel mijn baanplan hè. De baan zelf verkoop ik niet hoor :D.