Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw huis, Nieuwe baan

Gestart door s.kruidenier donderdag 01 december 2016, 20:17:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw huis, Nieuwe baan
s.kruidenier
gast

Nieuw huis, Nieuwe baan
Hallo allemaal,

In Februari krijgen wij (na lang wachten) eindelijk de sleutel van ons nieuwe huis.
In het nieuwe huis krijg ik een echte treinenkamer van 2.70 (breed) x 3.00 (lengte)
tot me beschikking, dit is puur alleen voor de trein, een werktafel, vitrinekast en opslag komen verderop !.

Uiteraard ben ik alweer begonnen met tekenen met de volgende wensen;
- Analoog, Marklin C-rails
- Veel rails/treinen, relatief weinig scenery
- Minimaal 5 sporig station van 1.75
- Container laad/los punt
- Geen rangeerterrein
- Rolbrug
- In de baan zitten --> treinen rondom.

Graag wil ik jullie inzichten en uiteraard zal ik kijken wat er nog verbeterd kan.

Alvast bedankt !!
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Dat ziet er veelbelovend uit. Benieuwd naar de bouw.
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
En dat past allemaal in 300 x 270? Ben erg benieuwd bij de 1e stappen.

Groeten Georges
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Ziet er erg leuk uit :)  Met mangaten om overal goed aan te kunnen heb ik zo de indruk :)

Benieuwd naar de realisatie hiervan.  Volg ik zeker verder op hoor  :thumbup:
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Dag S. Kruidenier,

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe huis en je treinenkamer.
Ik heb 30 jaar op dat laatste moeten wachten maar ik heb nu wel een zolder van 6 bij 3 meter tot mijn beschikking. :P

Dan je wensenpakket:
Over smaak valt niet te twisten maar ben je niet bang dat het je op de langer termijn gaat vervelen?
Ik ben bang van wel.
Naar mijn bescheiden mening zit er weinig uitdaging in je baan en kun je alleen maar een soort van achtje rijden.

Dan je railplan:
Waar wil je gaan zitten en waar plaats je je bedieningspaneel?
Waar zit je deur? Over het algemeen zwaait een deur de kamer in.
Je container laad/los punt. Dat kont in de buurt van je rolbrug?
Wat zijn de afmetingen van je baan?

Henk

PS: de meeste forumleden zetten hun voornaam in een bericht.
Dat draagtbij aan de uitstekende sfeer op dit forum.

Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
s.kruidenier
gast

Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Hoi Henk, en andere  :)

Ik heb al een aantal jaartjes met me vader zijn n-baan mee kunnen kijken en vindt het rangeren dus echt helemaal niets. Ik vindt juist het regelen van de trein van a naar b via c met schakelaartjes erg leuk.

Ik wil gaan zitten om het vak links onder met te bediening voor me dus kijkend naar de rolbrug.
Er zit geen deur in de kamer, het is nu nog een soort opberghoek (kun je nagaan hoe groot het huis is) . als we met de tijd een afscheiding willen zat ik te denken aan een hangwand aan rails .

Het container lospunt had ik de binnenbocht en rechte stuk links boven in voor gedachte.
Die hele hoek kan er dan tevens uit als mangat, evenals een kleine driehoekje naast de rolbrug en een ruitvorm naast de spiraal.

De afmetingen zijn 2,70 breed en 3,00 lang.
Voor me eigen rust en omdat me vader wellicht ook wil helpen wil ik 3 niveaus ; schaduwstation (open bouw), elektra (open bouw) en Bovenbaan (dicht met mangaten).

Groetjes Stefan
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Beste Stefan, ik zou je wel verder willen helpen met opbouwende kritiek, maar ik weet helaas niet zo goed wat ik met zo'n kris-kras baan moet, en ik denk dat daar velen van ons
mee zitten. Ik sluit me daarom bij Henk aan.
Je geeft zelf aan eigenlijk niets anders te willen dan rondom je heen de treintjes te zien rijden. Daar is niets mis mee zolang je er plezier aan beleeft en vanuit dat punt
zeg ik...leef je uit, maar hulp is hier dan moeilijk te geven. Als je overweegt om toch wat betere spoorse zaken te gaan maken (wat op zo'n oppervlakte heel goed kan) dan vernemen we het wel.
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Dag Stefan,

Ik krijg de indruk dat je het wel overdacht hebt, maar ik blijf mijn bedenkingen houden.
Daarnaast, het is jouw baan en jij moet er een goed gevoel bij houden.
Een paar zaken om nog even rekening mee te houden:
Teken je mangaten in je baanplan en probeer te beoordelen of je voldoende bewegingsruimte hebt.
Kun je aangeven in welk programma je je baanplan hebt gemaakt en wil je dat, na het tekenen van je mangaten, uploaden?
Graag ook weer printjes zodat degene die jouw programma niet hebben, ook mee kunnen kijken.
Als je gaat bouwen maak dan je onderstel/onderste laag zo hoog mogelijk.
Jij komt er nog wel makkelijk onder maar je vader is een paar jaartjes ouder en zal er meer moeite mee hebben.
Ik spreek uit ervaring want ik ben ongeveer van jouw vaders leeftijd schat ik zo in.

Het punt scenery:
een trein verdwijnt; een trein verschijnt.
Als je wat industrie rond je containerlospunt creëert en dat over je rails aan de zijkant kunt plaatsen "verdwijnt" de trein en komt er later weer in beeld.
Brengt variatie.
Je baanplan is dusdanig dat je dat op een aantal plaatsen kan toepassen. 

Groeten,

Henk
 
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
s.kruidenier
gast

Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Hoi Henk,

Bedankt ondanks de andere verwachtingen/denkwijze ten opzichte van andere dat je meedenkt http://forum.3rail.nl/Smileys/default/thumbup.gif.

De mangaten staan erin, inclusief de afmetingen.
Het grote vak zal ik zelf in gaan zitten, de rechter lijn zal ook mijn bedieningstafel worden.

Het trein komt/verdwijn principe is zeker een goed idee, in de containerterminal kan ik die redelijk makkelijk
verwerken door er containers te zetten, iets anders is vast mogelijk maar zou ik zo even niet weten, wellicht achter me / dus tegen de muur aan ??

Ik zat zelf te denken aan het onderste niveau (schaduwstation) op hoogte van 65 cm,
de elektra op hoogte 80 cm en de bovenbaan op 100 cm hoogte.
Mijn vader is 56 jaar oud, ik ben 25.

Bijgevoegd heb ik de tekeningen en de .scarm bestanden.


Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Hoi Stefan,

Ik heb je SCARM-bestand een beetje aangepast:
- ik heb de niveau's over meerdere lagen uitgespreid. Je kunt dan per laag bekijken hoe e.e.a. uitpakt en dat heeft als voordeel dat je niet door de andere lagen gehinderd wordt. Ook bij het ontwerpen heeft dit een voordeel omdat het overzichtelijk blijft.
- ik heb de mangaten ook op een apart niveau getekend. Door de lagen over elkaar heen te leggen zie je precies hoeveel ruimte je over hebt. Ik heb globaal de afmetingen berekend.

Ik zou hoger beginnen met bouwen, 65 cm is te laag.
Mijn baan begint op 75 cm hoogte en ik stoot mijn rug nog wel eens aan de onderkant van het frame.
Je plaat van je schaduwstation komt op ongeveer 80-82 cm.
Niveau 1 kun je op 100 cm houden maar ga op een stoel zitten en meet het uit.
Of meet de hoogte van je eettafel en maak een stapel van boeken o.i.d. tot je op 1 meter zit dan krijg je voor jezelf een goed idee hoe hoog je uitkomt.

Kun je de laag voor je electronica toelichten? Waarom en welke electronica?

Citaat van: s.kruidenier op zaterdag 03 december 2016, 14:39:52
Het trein komt/verdwijn principe is zeker een goed idee, in de containerterminal kan ik die redelijk makkelijk
verwerken door er containers te zetten, iets anders is vast mogelijk maar zou ik zo even niet weten, wellicht achter me / dus tegen de muur aan ??
Je kunt industrie-gebouwen over je rails zetten. Je maakt dan aan de zijkanten openingen waar je treinen door kunnen.
Rechtsboven bij je cirkel zou je een heuvel o.i.d. kunnen maken met een tunnelportaal waar je treinen in rijden.
De rails achter je zou je inderdaad gedeeltelijk met gebouwen kunnen bedekken.
Je hebt twee keer een y-splitsing. Je kunt daarin bijvoorbeeld een paar hoge bomen neer zetten.
Een spoorwegovergang doet het ook erg leuk.

Henk
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
s.kruidenier
gast

Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
hoi henk,

bedankt voor de aanpassingen, een stuk duidelijker inderdaad :)

Ik had het idee bedacht voor een aparte laag voor de ringleiding en losse draden omdat ik  bij mijn vorige baan
door alle draden (zelfs als ik wel ringleiding had gebruikt) het bos niet meer zag en bijna een uur kon zoeken naar een simpele storing.

Bijkomend voordeel van een aparte laag is naar mijn mening dat deze makkelijker toegankelijk is om te kunnen solderen of extra's te laten verlopen.
Verder lijkt het me in de toekomst leuk om op dit niveau aan de voorkant, op de tekening van links naar rechts, een groot ondergronds bus-/tram-/metro station te bouwen
die in contact staat met het grote station bovengronds.

Het scenery idee moet ik nog even op mezelf laten bezinken, heb er zo even geen idee van hoe je een trein knap door een gebouw kan laten rijden zonder het heel erg 'nep' te laten zijn.

Groetjes stefan.
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Tenzij je er omheen kunt lopen lijkt me de rechterkant van de baan met gewone armlengte niet bereikbaar. In ieder geval niet vanaf de plaats waar je wil gaan zitten. Hoe wil je dat oplossen?
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Stefan,

Citaat van: s.kruidenier op zondag 04 december 2016, 10:42:43
Ik had het idee bedacht voor een aparte laag voor de ringleiding en losse draden omdat ik  bij mijn vorige baan
door alle draden (zelfs als ik wel ringleiding had gebruikt) het bos niet meer zag en bijna een uur kon zoeken naar een simpele storing.
Maak wel gebruik van een ringleiding!
Het verbetert de voeding van de rails. 
Desnoods knip je hem op in 3 of 4 stukken en verbind je de ringleiding met lasdoppen.
Storing? lasdoppen los en je weet in welke deel het zit.
Maak een ringleiding van 4 draden. Twee voor de voeding van je baan en twee voor de aansturing van je electronica.
Verder kun je je electronica op een plank verticaal tegen de poten van je onderstel zetten.
Kijk maar eens in mijn topic hoe ik mijn terugmelddecoders heb geplaatst.

Citaat van: s.kruidenier op zondag 04 december 2016, 10:42:43
Verder lijkt het me in de toekomst leuk om op dit niveau aan de voorkant, op de tekening van links naar rechts, een groot ondergronds bus-/tram-/metro station te bouwen
die in contact staat met het grote station bovengronds.

Het scenery idee moet ik nog even op mezelf laten bezinken, heb er zo even geen idee van hoe je een trein knap door een gebouw kan laten rijden zonder het heel erg 'nep' te laten zijn.
een groot ondergronds bus-/tram-/metro station; een goed plan om daar nu al rekening mee te houden.  :thumbup:

Industriegebouwen zijn over het algemeen groot vandaar mijn voorstel om ze over de rails te zetten. Als je dan bijvoorbeeld links en rechts een kleiner gebouw voor de rails zet lijkt het alsof alles ervoor staat. Zo ook met bomen.
Gebouwen diagonaal zetten heeft een grotere dieptewerking.
Ga je wel eens naar treinenbeurzen zoals Rail, Eurospoor, Ontraxs?
Hier kun je goed inspiratie op doen.

Dag Jos,
:thumbup: Was mij ook al opgevallen maar ik wilde het nu nog niet ter sprake brengen.
Maar goed het ligt nu op tafel.

Henk
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Een echte Marklin baan. Veel wissels korte sporen.
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
s.kruidenier
gast

Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Dibbes;  Het zal inderdaad een uitdaging worden om bij het station te kunnen komen in geval van calamiteiten maar denk dat ik (desnoods pas tijdens de bouw) hier wel een oplossing voor vindt door bijvoorbeeld nog een klein mangat te maken.

Henk;  Ik heb het niet duidelijk vermeld maar bedoelde dat ik bij mijn vorige baan geen ringleiding had en het hierdoor een grote spaghetti sliert werd,
Hierdoor wil ik dus juist bij mij nieuwe baan een ringleiding op een apart niveau dat alles lekker overzichtelijk is, bijkomend voordeel dat ik dit niveau in de toekomst al vrij heb voor
het grote ondergrondse station.

Ik kom geregeld op eurospoor maar heb er eigenlijk nog niet eerder naar gekeken.
Wel heb ik geregeld de halve gebouwen (halfreliëf) gezien, wat ik ook ga gebruiken bij het station.
Ik hoop de tafel gebouwd te hebben voor volgend jaar oktober, en op eurospoor (heel)veel railsen te kunnen kopen
en uiteraard samen met mijn zoon (dan 2.5) naar de treinen te kunnen kijken :)

Sprinter; Inderdaad veel sporen maar dit maakt het voor mij leuk en divers.

groetjes stefan.
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Dag Stefan,

Persoonlijk vindt ik Eurospoor een beetje duur.
Als je echt alleen rails zoekt zou je ook op Marktplaats kunnen kijken en op de treinenbeurs (modelspoorbeurs.nl) in Houten.
In Houten vindt je geen banen maar alleen kraampjes met alles wat met modelspoor te maken heeft.
Een paar voorbeelden:
C-rails bocht R1 nieuw uit startset heb ik in Houten gekocht voor ? 1,-- per stuk.
C-rails recht 24177 en 24188 voor ? 1,80 per stuk als nieuw.
Kijk eens op de website voor de agenda, toevallig is er morgen weer een beurs in Houten maar dat is voor jou wellicht te snel.

Henk


Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
-Stefan:
Morgen is het Houten Digitaal, eens per jaar, zeer interessant om alles over de digitale besturing van je baan te weten te komen.
Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
s.kruidenier
gast

Re: Nieuw huis, Nieuwe baan
Bedankt voor de tip maar morgen staat mijn agenda al vol met me andere hobby; scouting :)

Ik zal in de loop van volgend jaar ook een keer naar houten gaan ;)