Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

problemen wisselaandrijving Marklin c-rail

Gestart door adrie1961 zondag 06 november 2016, 09:10:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Zoals menigeen wel weet hebben de wisselaandrijvingen van Marklin nogal eens te maken met vervelende storingen waardoor de aandrijving niet meer werkt.
Nuwel bij mij is dit ook het geval.

Ik zoek daarom iemand die die schakelaar kan verwijderen van de aandrijving en deze kan overbruggen. Aangezien ik alleen digitaal rijd moet dit geen probleem zijn.

Ik ben zelf woonachtig in Vught. Dus als iemand hier uit de buurt mij hiermee wil helpen zou dit fijn zijn.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Helaas weet ik ook geen oplossing.
Ikzelf ben inmiddels in het bezit van 4 kapotte wisselaandrijvingen. (schakelt maar 1 kant op).
Ik heb eigenlijk geen zin weer zo'n aandrijving te kopen. Ik bestuur de wissels analoog, de treinen rijden digitaal. Servo's of iets dergelijks inblouwen is voor mij geen optie.
Zijn er ook andere merken wisselaandrijving?

Veel bij Märklin is betrouwbaar. Oude analoge loks die al vroeg omgebouwd zijn functionerenn og steeds goed, maar die verd### wisselaandrijvingen!

groet Wim
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
heren,

kijk eens in de WIKI daar staat hoe je met alleen een soldeerboutje, schroevendraaiertje en een beetje lef :) het schakelaartje kunt verwijderen.
succes digibert
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Viessmann heeft een alternatieve aandrijving die in C rail wissels past.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Als men een soldeerbout vast kan houden , kan je dit ook zelf ook makkelijk repareren hoor.
Ziet er moeilijker uit dan dat het is.
Heb er zelf 10 tallen gedaan , en bij mij komt er geen op de baan waar de schakelaars nog inzitten.
Het is echt niet moeilijk.

Ben er zelfs al is mee bezig geweest om ze te wissellen voor defecte , dus een soort ruil handel.... :D
Totdat er iemand was die ze aan de binnenzijde had afgebroken , en tja .... dan ben je er wel gauw klaar mee.
De plaatjes zijn duidelijk lijkt me.

Heb zelf 1 x een Viessman gekocht , maar niet aan de gang gekregen......lijkt makkelijker te programmeren dan dat het was.
Ik blijf wel bij de omgebouwde Marklin schakelaars.

Mvg: Alex

Mvg: Alex
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
@ digibert

Ik heb gezocht in de wiki op wisselaandrijving en het nummer märklin 74490 en op analoge wisselstraatbesturing, maar vond alleen iets pover de oude m-wissels en ik heb het over c-rails  (zonder decoder). Kun je misschien een link sturen?
Ik heb een soldeerbout
Ben niet zo bang
En het mag wel drie keer fout gaan, dus het moet kunnen!

alvast bedankt
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
probleem is oplosbaar: behuizing van wisselaandrijving openen en beide microswitches overbruggen (drie aansluitcontacten doorverbinden / overbruggen met stukje draad (solderen).
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
 @citaat
maar wel de armpjes verwijderen.
Groet
Koos
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
hmm, ik had het wiki artikel direct gevonden, hierbij de link
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Mooi man.... :thumbup:
Er zijn nu heel veel mogelijkheden.....

De beweegbare armpjes verwijderen van de schakelaar (breekje zo af met een schroevendraaiertje)
of
de gehele schakelaar verwijderen door de contachten los te solderen (doe ik nooit) achter het soldeer met een scherp schaartje of tangetje de verbindingen naar het soldeer tussen schakelaar en soldeer losknippen (hier gebruik ik een faller schaartje voor - zijn het goedkoopst bij alieexpress. Prijs rond de 2 euro)

Deze schaartjes gebruik ik ook voor het doorknippen van de doorverbindingen van mijn c-rails.    Dus 2 vliegen in een klap.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20161128071751&SearchText=Jewelry+Electrical+Wire+Cable+Cutters+Cutting+Side

Daarna netjes een draadje of pennetje over de contacten solderen.

Mvg: Alex
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Wat ik eigenlijk nu niet weet is het volgende:

het artikel en het topic gaat over de wisselaandrijving 74490 van Marklin.
Echter zoals in het artikel al staat is er een opvolger nl wisselaandrijving 74491 die momenteel te koop is.
Is deze nieuwe 74491 dan niet vrij van de problemen van de 74490?
Lijkt me logisch sinds deze toch al in 1998 op de markt is gebracht volgens het artikel in wiki?

Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Nee , men heeft bij het uitkomen gezegd dat het euvel verholpen zou zijn.
Maar helaas geeft  de praktijk een iets ander beeld.
En je zal alles maar ingebouwd hebben waar je niet meer bij kan , dan heb je toch een probleem.
Zorg in iedergeval ten aller tijden dat je er bij kan , desnoods gat in de treinplaat , zodat je ten alle tijden er bij kunt.

Mvg: Alex
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
daar zal ik zeer voor zorgen, daar ik ook begrepen heb dat je de aanpassing pas doet op de moment dat de aandrijving het niet meer doet.
En, belangrijk, maken dat de stroomvoorziening voldoende is, dus een goede ringleiding voorzien.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Citaat van: Aliebengalie op maandag 28 november 2016, 16:22:29
Deze schaartjes gebruik ik ook voor het doorknippen van de doorverbindingen van mijn c-rails.    Dus 2 vliegen in een klap.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20161128071751&SearchText=Jewelry+Electrical+Wire+Cable+Cutters+Cutting+Side

Alex,

Bedankt voor de link. ik heb het meteen aan mijn wensenlijstje toegevoegd en ga het schaartje een dezer dagen bestellen.

Henk
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Voor dat geld krijg je geen spijt. Had er destijds meerdere gekocht en ook weer verkocht (zonder winst) aan onze treinen vrienden bij Hobby In Praktijk.
Tot nu toe geen enkele klacht ontvangen.

Of zo motte allemaal gestopt zijn met de hobby , dan ken natuurlijk ook....... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
@Stijn

Ik had veel beter moeten zoeken. Wat een duidelijke plaatjes. Dit is en blijft een super forum!!

groeten Wim
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Wim.
Maakt niet uit , overkomt ons ook wel eens (eh meer dan eens)..... :D :D :D
Als je het later maar kunt vinden , en je wat geduld hebt , komt alles goed.

Mvg: Alex
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Citaat van: Aliebengalie op maandag 28 november 2016, 16:22:29
Mooi man.... :thumbup:
Er zijn nu heel veel mogelijkheden.....

De beweegbare armpjes verwijderen van de schakelaar (breekje zo af met een schroevendraaiertje)
of
de gehele schakelaar verwijderen door de contachten los te solderen (doe ik nooit) achter het soldeer met een scherp schaartje of tangetje de verbindingen naar het soldeer tussen schakelaar en soldeer losknippen (hier gebruik ik een faller schaartje voor - zijn het goedkoopst bij alieexpress. Prijs rond de 2 euro)

Deze schaartjes gebruik ik ook voor het doorknippen van de doorverbindingen van mijn c-rails.    Dus 2 vliegen in een klap.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20161128071751&SearchText=Jewelry+Electrical+Wire+Cable+Cutters+Cutting+Side

Daarna netjes een draadje of pennetje over de contacten solderen.

Mvg: Alex

bij mij werkt alles nog, maar stel dat dat een keer over is, moet ik er ook aan geloven.
Dan mijn vraag: waarom armpjes van schakelaars afhalen of hele schakelaars eraf halen, lossolderen of doorknippen en vervolgens de 2 punten doorverbinden?
De 2 punten doorverbinden, daar gaat het toch om?
Kunnen die schakelaars schakelen wat ze willen of het niet meer doen, ze zijn toch doorverbonden.
Of zie ik iets over het hoofd?
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Dag Peter,

zoals ik het begrepen heb zijn het twee zaken die spelen:
1 de armpjes kunnen door het heen en weer schuiven lam worden en gaan blokkeren.
2 het doorsolderen is om de eindafschakeling te overbruggen.
Als je een schakelkastje met drukknoppen hebt en je houdt de knop te lang ingedrukt dan kan de spoel doorbranden.
De eindafschakeling voorkomt dit.
Als je je wissels aanstuurt met een decoder dan stuurt de decoder een (korte) puls waardoor de eindafschakeling niet nodig is.
De eindafschakeling kan door veelvuldig gebruik minder goed gaan werken waardoor er problemen ontstaan.

Dit alles staat ook zo beschreven in de WIKI.
Zie de link Geplaatst door: Stijn Laceur; Gepost op: maandag 28 november 2016, 15:43:20

Henk
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Bedankt, Henk
Ja, punt 1 had ik niet aan gedacht.
Dan is de armpjes eraf breken dus voldoende, en de punten doorverbinden natuurlijk.
De rest was al duidelijk.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Helemaal correct , alleen zijn het geen 2 , maar 3 contacten die je door moet verbinden.
Er zijn momenteel meerdere uitvoeringen met ook verschillende aantal schakelaars.
Je hebt er met 1 of 2 schakelaars.

Mvg: Alex
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
heren
Als je wissels nog moeten worden ingebouwd, zaag dan, op de plaats van de wissel, je onderplaat de vorm van de wissel uit (net iets kleiner natuurlijk) je kunt dan altijd bij de wissel aandrijving zonder dat je het spoor hoeft op te breken.
Zelf heb vorig jaar bij mijn baan de Mrail vervangen door Crail en alle wissels voorzien van een "werkluik" er onder.
Gelukkig pas een keer nodig gehad maar werk perfect.
Je moet natuurlijk wel even op de rug eronder.
gr digibert
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
En dan heb je natuurlijk ook nog deze oplossing:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63226.msg1120156#msg1120156

Succes,

Albert.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Citaat van: digibert op woensdag 30 november 2016, 17:43:36
heren
Als je wissels nog moeten worden ingebouwd, zaag dan, op de plaats van de wissel, je onderplaat de vorm van de wissel uit (net iets kleiner natuurlijk) je kunt dan altijd bij de wissel aandrijving zonder dat je het spoor hoeft op te breken.

Heb ik ook gedaan.
Nog niet nodig gehad maar je weet maar nooit!

Henk
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Alex

Heb jij ook de nieuwere versie 74491 aangepast?
Ik heb  ook een aantal van deze serie ingebouwd, maar tot op heden heb ik nog weinig problemen hiermee gehad.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Bij mij zijn er inmiddels 3 wissels die problemen hebben al na een half jaar. Waarvan er 2 wel een richting in functioneren maar vervolgens niet meer in de oude stad terug gaan.
Gelukkig heb ik met dit in mijn achterhoofd overal aan de onderkant uitsparingen gemaakt zodat ik altijd bij deze wisselaandrijvingen kan. Maar aangezien ik niet zo goed ben in het bakken en braden met de soldeerbout. Zoek ik iemand die deze eindschakelingen wil verwijderen?
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Beste Adrie,

Breng eens een "oriënterend" bezoek aan de club in Den Bosch, de MSG/Den Bosch, kan op dinsdag- en donderdagavond, niet alleen kun je dan eens bekijken of een lidmaatschap nuttig en leuk voor je is, maar wellicht is er dan ook iemand die je even kan helpen.

Groet, Anne W
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Ik heb een mail geschreven naar Keuterman.
In het antwoord werd aangegeven, dat het probleem kan zijn ontstaan aan een lange verbinding tussenvoeding/schakelaar en de wisselaandrijving. Ook de diameter van de draad kan te klein zijn. Daardoor is de spanning te laag en wordt er niet geschakeld en branden er contacten in.
Er wordt aangeboden om de wisselaandrijvingen op te sturen. Mijn handelaar zegt dat ik dan waarschijnlijk een aanbod krijg ter vervanging en raadt mij daarbij aan om dan wel eerst een prijsopgave te vragen, want misschien kan hij het goedkoper leveren.
Voorlopig onderneem ik nog geen aktie en wacht ik op wat een bevriende soldeerder voor mij heeft kunnen betekenen

groeten Wim

ps, ik ga dus wel de bedrading van bestaande verbindingen goed bekijken.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
ja, zou kunnen ja, lange dunne draadjes hebben veel weerstand en de spanning zou dan te laag kunnen zijn. Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken zoals de erg dunne draadjes van de wisselaandrijvingen zelf.
Keuterman doet nou net of die het wiel uitgevonden heeft, als je nu de eerste was met dit probleem.
Maar het probleem bestaat al jaren, een paar maal is er zogenaamd een oplossing voor gevonden, weer een andere uitvoering, maar het probleem blijft.
Als je een goed product hebt verander je dit niet om de haverklap.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
De link waar AlbertG naar verwijst lijkt mij een hele goede. Op die site was ik ook al eens bestuit en die legt precies uit wat er mis gaat met de wisselaandrijving. Op een of andere manier (kan de uitleg even niet uit m'n hoofd herhalen) wordt er kortstondig een vonk getrokken in de eindschakelaar waardoor deze uiteindelijk inbrand en stuk gaat.

De eerste Stucki oplossing was met een kleine condensator tussen de pootjes van de schakelaar. Daarna kwam het artikel over de PTC in plaats van de schakelaar waar AlbertG dus naar verwijst. :)
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
dit is een van de methoden om nog meer schade te voorkomen, maar het probleem is een wisselaandrijving die het vertikt om in een fractie van een seconde zijn werk te doen.
Het kon wel, zie de oude M-serie.
Ik heb er nog van 50 jaar oud, jarenlang mishandeld, krom, verroest, maar de aandrijving doet het nog steeds.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Zeker weten, ik rij op een mix van M en C rails. Alle M wissels werken uitstekend (ook wel van 50 jaar oud!), maar het gez.. met die C dingen komen mijn strot uit.
Dus ik ga nog een boze brief naar "meneer Märklin" schrijven, maar ik vermoed dat ik met een mooie sticker het bos in gestuurd ga worden. Maar ik doe verslag

groeten Wim
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Beste Wim,

De oude M-wissels hadden geen eindschakelaar nodig omdat er voldoende koper in zat om de stroom continu te laten stromen zonder dat het e.e.a. ging verbranden.

Onder druk van de markt (jij en ik en iedereen) is Märklin gaan bezuinigen op de hoeveelheid koper, is gelukt, maar met één nadeel: eindschakelaar nodig om verbranden te voorkomen.

Conclusie: de "markt" schiet wel eens in eigen voet, voordat je iets begint te roepen: doe in het donker eens een stekker in het stopcontact, dan zie je ook vonken.

Groet, Anne W

Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
nou, het heeft niets met de markt te maken hoor
Ik leg het nog maar eens uit:
M. maakte hele goeie wisselaandrijvingen, die dingen ware niet kapot te krijgen.
Als bv je zoontje van 4 het leuk vindt om dat knopje een kwartiertje ingedrukt te houden of de kat ging er uitgebreid zijn middagslaapje op doen, bleven ze nog heel. Maar ze werden wel warm! Er blijft nl toch een behoorlijke stroom door het spoeltje lopen. Die metale M-serie kon wel wat warmte afvoeren natuurlijk, maar de plastic C variant niet.
In als dan als gevolg hiervan je huis in brand vliegt, heeft M. een probleem.
Het heeft nl met aansprakelijkheid te maken, dat je zoontje niet aan de trein mag komen en de kat maar naar buiten had gemoeten, heeft de rechter niets mee te maken, het is M. die een consumentenproduct geproduceerd heeft die in brand kan vliegen.
In dit willen ze natuurlijk niet.
Het gevolg is dat ze nu een dermate zwak product hebben gemaakt die bij de minste of geringste dienstweigering zichzelf kapot maakt, om te voorkomen dat de spoel nog stroom krijgt om (te ) warm te worden met alle gevolgen van dien.
Alleen zeggen ze dit niet , nee, maar ze geven wel alle andere mogelijkheden die er te bedenken zijn de schuld van het kapot gaan van het ding.
Maar de echte oorzaak is de geringe kracht die de spoel kan ontwikkelen.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Dergelijke complottheorieèn zijn nergens voor nodig.

De M-aandrijvingen hadden relatief veel wikkelingen. Alle fabrikanten zijn in de jaren zeventig overgestapt op laagohmige aandrijvingen met dikker draad en minder wikkelingen. Niet uit bezuiniging, maar omdat de aandrijvingen daarmee kleiner en minder opvallend werden. Märklin introduceerde ze in eerste instantie als losse aandrijving voor k-rail. Fleischmann idem dito voor de vernieuwde wissels uit het Modellgleisprogramma.

Dat type aandrijvingen kan echter niet tegen langdurige inschakeling en dus hoort er eindafschakeling bij. Het behoort tot de grote raadselen waarom uitgerekend Märklin daar structureel problemen mee heeft. Van de Fleischmann aandrijvingen weten we dat de eindafschakeling na jaren gebruik problemen kan gaan opleveren, maar toch niet eerder. Bij Roco komt het nauwelijks voor. Ik heb Rocoline aandrijvingen die al 15 jaar intensief worden gebruikt. Het kan kennelijk wel. Vreemd.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Dus toch de markt, uit esthetiek of uit kostenbesparing of uit concurrentie, maakt niet uit.

Groet, Anne W
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
en daarom heb ik nagenoeg  al mijn wisselaandrijvingen vervangen door servo's  :D.  Ik heb dan wel geen c-rail maar k-rail met bijbehorenden wissels en aandrijvingen (75491).

Ook daar merk ik dat ze na verloopvan tijd "stroever" gaan lopen, één kant op vaak nog goed maar terug ho maar. Afgelopen week weer ééntje, en die wissel ligt daar toch echt al een tijdje,  "in den beginne" prima werken maar de laatste tijd gewoon weigeren om om te gaan. Servootje eronder en klaar.

De servootjes stuur ik aan met de decoder (de S8) van http://www.miniatuura.nl, 8 servo's per decoder

Servootjes te kust en te keur op ebay of bij conrad, tot op heden zonder problemen....

Peter
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Citaat van: henkv op donderdag 02 februari 2017, 11:20:13
Dergelijke complottheorieèn zijn nergens voor nodig.

De M-aandrijvingen hadden relatief dik wikkeldraad. Alle fabrikanten zijn in de jaren zeventig overgestapt op aandrijvingen met dunner, hoogohmig wikkeldraad. Niet uit bezuiniging, maar omdat de aandrijvingen daarmee kleiner en minder opvallend werden. Märklin introduceerde ze in eerste instantie als losse aandrijving voor k-rail. Fleischmann idem dito voor de vernieuwde wissels uit het Modellgleisprogramma.

Dat type aandrijvingen kan echter niet tegen langdurige inschakeling en dus hoort er eindafschakeling bij. Het behoort tot de grote raadselen waarom uitgerekend Märklin daar structureel problemen mee heeft. Van de Fleischmann aandrijvingen weten we dat de eindafschakeling na jaren gebruik problemen kan gaan opleveren, maar toch niet eerder. Bij Roco komt het nauwelijks voor. Ik heb Rocoline aandrijvingen die al 15 jaar intensief worden gebruikt. Het kan kennelijk wel. Vreemd.

is geen complottheorie, is precies het gevolg van jouw 3e zin.
Dat heb je als de wikkeldraad dunner maakt, minder warmteontwikkeling, veiliger dus, maar ook minder kracht.
Die eindschakelaars zijn er om te voorkomen dat de spoelen doorbranden, maar worden teveel belast omdat de wissel te vaak dienst weigert, branden in en laten het afweten. Maar de spoel blijft heel, want er staat geen stroom meer op en voldoet aldus aan een veilig product.
Je kunt dus alleen concluderen dat andere fabrikanten het wel gelukt is een goed product te maken.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Ik heb me vergist. De nieuwe aandrijvingen hadden juist weinig wikkelingen dikker draad, een lagere weerstand, een hoger stroomverbruik en dus juist heel veel warmteontwikkeling. Binnen een paar seconden is zo'n spoel zo heet dat de lak van het wikkeldraad smelt. Dat geeft een uitgebreide rookontwikkeling tot de spoel is doorgebrand. Tegen die tijd heb je sluiting en zal de beveiliging van de trafo ingrijpen.
Het is om die reden dat de spoelen eindafschakeling meekrijgen. Het mechaniek van de eindafschakeling wil bij de Märklinaandrijvingen maar niet betrouwbaar worden.

De oude spoelen hadden veel meer wikkelingen en dus een veel hogere elektrische weerstand. Ze werden warm, maar niet snel gloeiend heet. Stond tegenover dat ze nogal aanwezig waren.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
wel eens van de wet van Ohm gehoord?
Dunner draad= meer weerstand= lagere stroomsterkte= lager vermogen= lagere temperatuur.
Vergelijk het met de gloeispiraal van een elektrisch kacheltje, die is zo dun dat die er van gaat gloeien, maar als die te  dun is brandt die door.
Misschien konden de oude spoelen wel meer hebben dan de trafo kon leveren.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
De verwarring is logisch Peter, want ik had me vergist.  :o) Zie eerdere posts. De nieuwere aandrijvingen hadden juist minder wikkelingen dikker draad. Ze waren kleiner, verbruikten aanzienlijk meer stroom, ontwikkelen aanzienlijk meer hitte en mogen dus niet langdurig zijn ingeschakeld. Daarom krijgen ze eindafschakeling. Dat is bij de spoelenaandrijvingen van Märklin, Fleischmann, Roco, enz allemaal precies hetzelfde.

Blijft het feit dat de mechanische constructie van de eindafschakeling juist bij Märklin beroerd is. Meer valt er niet achter te zoeken.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
natuurlijk komt er meer bij kijken dan de wet van Ohm om een wisselspoel te maken, buiten draaddikte, aantal wikkelingen en vergeet de lengte niet , komt er nog veel meer bij kijken, maar het is wel handig om te bepalen of een hogere  of lagere weerstand nou wel of niet zorgt voor een lager vermogen en dat hebben ze: als ze krachtig genoeg waren (lees voldoende vermogen hadden) gingen ze wel in 1 keer vol uit en daar lees ik de meeste klachten over.
Die eindschakelaars zij er om de stroom eraf te halen als de aandrijvingen vol uit zijn, zodat je dus niet onnodig (hij is al vol uit, dus is de wissel om) stroom op de spoel blijft zetten. Op die manier kunnen ze dus niet kapot gaan.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Hallo,

Ik wil niet de wetenschapper uit hangen, maar volgens mij speelt bij de warmteontwikkeling ook nog iets anders mee. Ik heb ooit geleerd, dat op het moment dat er een stroom door een draad vloeit, er om de draad een magnetisch veld ontstaat. Het ontstane magnetische veld werkt zijn ontstaan, dus de stroom tegen.
Hierdoor krijg je weerstand in de draad en dus warmte-ontwikkeling. Als je de draad gaat oprollen (spoel), versterk je het magnetisch veld en dus zal de tegenwerking en dus de warmte toenemen. Uit eindelijk bepaald de dikte van draad in combinatie met de warmte-ontwikkeling, wanneer de draad doorbrand.
Bovenstaande is ook de reden, waarom op goede snoer-haspels ook het uitgaande vermogen in opgerolde en uitgerolde toestand staat vermeld.
Dat wisselaandrijvingen van M-rail niet doorbranden, zal heel persoonlijk zijn, want ik heb er wel twee gehad, die zijn doorgebrand, omdat ik toen (30 jaar geleden) werkte met tuimelschakelaars ipv. drukschakelaars. Wist ik veel. Was toen wel duur foutje.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Ja, ik had me dus vergist. Zie eerdere posts.  :o) :o)
Alleen de warmteontwikkeling en de functie van de eindafschakeling blijft hetzelfde. Er is nog steeds geen complottheorie nodig.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
heren,
M.i. worden er twee problemen door elkaar gehaald
1 Het doorbranden van de eindafschakeling; wat een gevolg is van het afschakelen van de stroom door de spoel waar door een zelfinductie spanning ontstaat die veel hoger is dan de "werkspanning". In dit geval schat ik meer dan 100V!. Deze spanning zorgt voor vonkoverslag waardoor de contacten inbranden en op de duur verbranden.
De oplossing zou zijn de wissels met gelijkspanning te bedienen en een "blusdiode" over de contacten te zetten.
Helaas heeft Märklin ervoor gekozen om de wissels ook met wisselspanning te kunnen sturen waardoor deze mogelijkheid vervalt.
2 Door de afmetingen bevat de metaalkern (die heen en weer beweegt) van de wissel maar weinig ijzer.
Het gevolg daarvan is dat je een sterk machnetisch veld moet "opwekken" Dat is afhankelijk van het aantal Amperewindingen. Daar zit het probleem; meer stroom betekent dikkere draad en meer ruimte nodig die er niet is, meer windingen in de zelfde ruimte betekent dunnere draad en meer weerstand en dus minder stroom.
M.a.w. de wisselbekrachtiging blijft een compromis.
digibert
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
ze doen het ook op gelijkspanning, blusdiode is dan noodzakelijk
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
@Digibert: Je puntje 1 is voor mij abracadabra. Eindafschakeling of eindschakelaar, zelfinductie (= is dit ook niet afhankelijk van de stroomsterkte en aantal wikkelingen?), afschakelen, werkspanning, 100V, vonkoverslag, enz. en is het ook niet zo, dat de aandrijving van de wissel een elektromagneet is en een elektromagneet op gelijkstroom werkt?
Bestudering van de wisselaandrijvingen leert mij, dat de beweegbare kern wordt begrenst door mechanische schakelaars. Als jouw verhaal klopt, dan zouden deze schakelaars kapot moeten gaan door vonken. Jij zegt dan een 'blusdiode' te willen toepasssen.
Jou beschrijving lijkt erg op een bobine-ontsteking van een auto. daar gebruikt men over de contactpunten een condensator. Is dat geen betere oplossing?

Maar misschien kun je wat verheldering geven. Bovenstaande zijn waarschijnlijk vaktermen.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
Citaat van: Keesoldscool op vrijdag 03 februari 2017, 10:32:15
een elektromagneet op gelijkstroom werkt?
Beter: Een elektromagneet óók op gelijkstroom werkt?
De e-magneet werkt op zowel gelijk- als wisselstroom.
Een ontkoppelrail (b.v.) wordt door sommigen gevoed door gelijkstroom, om van het gebrom af te zijn.
Re: problemen wisselaandrijving Marklin c-rail
In wezen is een wisselaandrijving niet meer dan een spoel met een beweegbare kern en een eindschakelaar, die in serie met de spoel is geschakeld. Nu is een spoel het meest conservatieve onderdeel van de modeltreinbaan, want hij verzet zich tegen elke toestandsverandering. Sterker nog: hij probeert elke toestand in stand te houden. Met een gelijkstroom is de spoel in zijn element, want die is lekker constant. Een wisselstroom daarentegen zoals die uit het net komt, heeft een frequentie van 50 Hz en wisselt daarmee 100 keer per seconde van richting. Dat gaat tegen de aard van de spoel in, maar bij deze relatief lage netfrequentie werkt hij nog wel om als aandrijving te fungeren.

Vrijwel alle decoders sturen een gelijkstroom uit, waarmee de spoel dus in zijn element is. Als nu de eindschakelaar wordt geopend, wordt de stroomkring onderbroken. De spoel wil daar echter niets van weten en probeert de stroom in stand te houden. Dat heeft tot gevolg dat de spanning op het ene contact van de eindschakelaar dat met de spoel is verbonden enorm daalt, waardoor er een groot spanningsverschil over de eindschakelaar optreedt met een flinke vonk tot gevolg. Nu zijn vonken een vorm van verspanende bewerking, waardoor er metaal van de contacten van de eindschakelaar wordt weggeslagen.

Märklin heeft dit in de laatste serie wisselaandrijvingen (74491) proberen tegen te gaan door een condensator parallel over de eindschakelaar te plaatsen en een varistor parallel over de spoel. De varistor is een elektronische component die pas gaat geleiden boven een bepaald spanningsverschil, in dit geval zo'n 38 volt. Hiermee blijft de wisselaandrijving geschikt voor wisselstroom, mits de spanning nooit boven 38 volt uitkomt, omdat anders de voeding van de wisselaandrijving rechtstreeks wordt kortgesloten over de schakelaar. Het idee achter de modificatie van Märklin is dat de spoel een gesloten circuit met de varistor kan vormen, geholpen door de condensator, om te voorkomen dat de spanning te hoog oploopt. Helaas schakelt de varistor te traag en dat ook nog eens pas vanaf een spanningsverschil van 38 volt, zodat het effect niet optimaal is en er toch een geringe vonkvorming over de contacten van de eindschakelaar optreedt.

Het plaatsen van een snel schakelende diode (Schottky diode) over de spoel is wel effectief. Op mijn modelbaan hebben de aandrijvingen van het laatste type met de Schottky diode al meer dan 2000 cycli (heen en weer) geschakeld en ze functioneren nog als nieuw. Het kan dus wel, de aandrijvingen zijn alleen niet meer geschikt voor wisselstroom...