Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

marklin Startset 29256

Gestart door Heiko zaterdag 22 oktober 2016, 20:47:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin Startset 29256
Ik heb gisteren onderstaande startset gekocht.  Ziet er allemaal erg mooi uit. Ik had van de loc echter wel een stillere loop verwacht. Is nog een aardige bak herrie. Is dat normaal bij Marklin of verschilt dat per model?


Re: marklin Startset 29256
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin Startset 29256
Heiko,

Je geeft zelf al het antwoord, het verschilt per model.
Afhankelijk van het type motor en de aandrijving (en ook voor een beetje de decoder) er in de lok zit maakt allemaal uit hoeveel lawaai deze maakt. Maar ook de vorm van de loc, soms kan een -onbedoelde- klankkast ontstaan binnenin de loc, waardoor deze meer geluid maakt tijdens het rijden.

Al moet het wel binnen de perken blijven, als de loc echt teveel lawaai maakt, dan zou ik teruggaan naar de winkel.
Re: marklin Startset 29256
Ik heb gekeken of er filmpjes zijn op youtube waar de normale rijgeluiden te horen zijn van Marklin locs maar ik heb ze niet gevonden.
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: marklin Startset 29256
Idd Jan ,(iemand) je laatste zinnetje.

Heiko, wat John zegt zou ik toch proberen om even naar de winkel gaan met de lok en kijken/horen of andere hetzelfde "lawaai" produceren. In voor en achteruit rijdend zit een enkele keer ook nog wel eens verschil in.

Suk6 ermee,

Gr. Jan
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: marklin Startset 29256
Goedenavond,

Zo te zien is er een lok met de beroemde koffiemolen 5 polig. In principe maakt deze lok weinig geluid
Er zijn zoveel gemaakt van deze loks, ze rijden perfect.
Misschien heeft de motoras een druppel olie nodig. Breng gewoon je lok naar je winkelier, die kan dat voor je doen.
Een is een mooi startpakket, veel plezier in de modeltrein wereld.
Philippe
Re: marklin Startset 29256
Ik heb de loc inmiddels een druppeltje olie gegeven en het ovaaltje op een dempende ondergrond gelegd. Dat is een dag en nacht verschil.
Re: marklin Startset 29256
-Heiko:
Fijn om te lezen dat er beterschap in het geluid van de loc zit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: marklin Startset 29256
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: marklin Startset 29256
Hallo,

discussie omtrent duimpjes gearchiveerd, hiervoor hebben we een knop om het  bericht aan moderator te melden, zodat het draadje zinvol blijft, terug naar de discussie over de nieuwe startset,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

online
Re: marklin Startset 29256
Dag Heiko,

En wat zijn je plannen met deze set? Gelijk wat bijpassende materiaal en gereedschappen wagens erbij, uitbreiding van de baan? Ben ik erg benieuwd naar. Veel plezier en succes ermee.

Als ik al niet met een digitale startset begonnen was wat jaren geleden was dit in ieder geval een serieuze start kandidaat geweest,

Groeten,

Fokko
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: marklin Startset 29256
Mooie set !! Alleen jammer dat ze het de 1652 gemaakt hebben. Die is al eerder uitgebracht, maar dan zonder sluitverlichting en mfx.
Ze hadden zo een ander nummer kunnen pakken, maakt de set weer wat interessanter !!
Groet Robert
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2007

offline
Re: marklin Startset 29256
Citaat van: Heiko op zaterdag 22 oktober 2016, 22:28:00
Ik heb de loc inmiddels een druppeltje olie gegeven en het ovaaltje op een dempende ondergrond gelegd. Dat is een dag en nacht verschil.

De C-rail is, helaas, een ideale klankkast...

Willy
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: marklin Startset 29256
hoi Heiko,

kan je voor mij de details geven qua wagennummers in de set?
het loknummer is 1652 volgens de doos klopt dit?

bedankt en groet
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: marklin Startset 29256
Hoi Heiko,

Blij dat heeft gewerkt. Meestal af fabriek worden de wagons en de loks zeer weinig geolied, ivm druppelen in de doos.

iNFO OVER HET SET.
Model: Locomotief met digitale mfx-decoder en schakelbare typhoon. Geregelde hoogvermogenaandrijving. 2 aangedreven assen, antislipbanden. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte en rode lichtdiodes (LED's). Kraanwagen met draaibare opbouw, bewegende kraanarm en handtakel voor de hijsdraad. Kraanhulpwagen met kraanarmsteun. Lengte van de trein 68,4 cm. Inhoud: 12 gebogen rails 24130, 8 rechte rails 24188, 7 rechte rails 24172, 2 gebogen rails 24224 en 1 set wissels 24611 en 24612. Railaansluitbox, schakelnetdeel 230 V/36 VA en Mobile Station. Geïllustreerd speelboek met veel tips en suggesties. Uitbreidbaar met de C-rail uitbreidingssets en het gehele C-railprogramma.


Geniet ervan.
Philippe
Re: marklin Startset 29256
Citaat van: FokkoKPD op zondag 23 oktober 2016, 12:45:27
Dag Heiko,

En wat zijn je plannen met deze set? Gelijk wat bijpassende materiaal en gereedschappen wagens erbij, uitbreiding van de baan? Ben ik erg benieuwd naar. Veel plezier en succes ermee.

Als ik al niet met een digitale startset begonnen was wat jaren geleden was dit in ieder geval een serieuze start kandidaat geweest,

Groeten,

Fokko

Vanzelfsprekend ga ik deze set binnenkort uitbreiden met rails, wagons ect. Er komt een L-vormige pendelbaan met kopstation.

Re: marklin Startset 29256
Citaat van: cup-druc-han op zondag 23 oktober 2016, 17:18:12
hoi Heiko,

kan je voor mij de details geven qua wagennummers in de set?
het loknummer is 1652 volgens de doos klopt dit?

bedankt en groet

Het is inderdaad de 1652
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: marklin Startset 29256
Top dank je ,

en heb je misschien ook de wagennummers van de wagons voor me?
Re: marklin Startset 29256
Op deze manier ben ik enkele jaren geleden ook weer begonnen met de hobby. Startset 29255 was de
voorloper van deze startset en bestond o.a. uit loc BB22200 (broertje van NS1600/1700/1800). Na verloop
van tijd een uitbreidingsset erbij gekocht. Zo rol je van het één in het ander. Er komen locs en wagens bij
en uiteindelijk is er command station (ESU) aangeschaft ter vervanging van de MS2.
Veel plezier gewenst met deze mooie set!
Re: marklin Startset 29256
Wat was voor jou de reden om over te stappen van de MS2 naar de ESU?
Re: marklin Startset 29256
Meer mogelijkheden, bedieningsgemak, aansluiting op de pc. Ik had twee MS2's, maar koos uiteindelijk
toch voor een command station. Dat is een proces van jaren. Ik denk niet dat er veel liefhebbers meteen
met zoiets beginnen.
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin Startset 29256
Ik ben met een startset begonnen met en simpel controller met 4 standen en korte tijd daarna heb ik een CS1 gekocht.
Als ik nu een keuze zou maken dan zou ik voor de CS3 gaan vanwege MFX+ en 32 functies op de nieuwste marklin modellen :D
Maar mocht je DCC gaan rijden dan kun je naar mijn idee beter voor de digikeijs DR5000 kiezen deze kan alles behalve marklin :(

@UncleJack wat is eigenlijk de reden geweest dat je voor een command station hebt gekozen en niet voor bvb een CS2 of maak je soms gebruik van koploper?
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: marklin Startset 29256
Iemand anders die mij de wagennummers kan geven?
alvast dank
Re: marklin Startset 29256
Ik ben ooit nog begonnen met analoog, daarna kwam er een startset met MS1, later een set met MS2 en uiteindelijk de ESU Ecos. Er is niet heel veel verschil tussen de Central station en de command station. Ik zelf heb de ESU genomen omdat deze aanzienlijk goedkoper is en minder speels (de functie om ''vanuit'' de lok te besturen zit er bijv. niet in).

Maar voor het begin is een MS2 echt helemaal super, je kunt er heel veel mee doen.

Met vriendelijke groet,

Mathijs

Re: marklin Startset 29256
Dag Heiko,

Wat ik je ook zou aanraden, en wat heel veel mensen niet doen, is je loc even
laten inrijden !

Gewoon 20min vooruit en 20 min achteruit.

Geert
Re: marklin Startset 29256
Hij heeft al een paar uurtjes gemaakt hoor.  Maar hij blijft vrij luidruchtig naar mijn idee (geen vreemde geluiden overigens). Maar geluid is relatief. Wat bij de een herrie is vind de ander stil.
Re: marklin Startset 29256
Citaat van: cup-druc-han op donderdag 27 oktober 2016, 21:39:35
Iemand anders die mij de wagennummers kan geven?
alvast dank

Bedoel jij artikel nummers?
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin Startset 29256
Hij bedoelt de type aanduiding die op de zijkant van de wagens staat :)
Re: marklin Startset 29256
@cup-druc-han,  hierbij de gevraagde nummers.







Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: marklin Startset 29256
Hoi Heiko,

Bedankt !
ik ben zelf niet in de gelegenheid de set te bekijken.
maar de nummers zijn nog niet eerder door marklin uitgegeven.
Dus leuk voor de verzamelaar(ook al zijn sommige wagens niet geheel kloppend ;) )
ik denk dat ik de set ook ga bestellen en dan mn andere 1652 verkoop.
de rails is altijd makkelijk...

Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

online
Re: marklin Startset 29256
G'dag!

Ook met ouder materiaal kan je deze combinatie op de baan brengen, had ik gewoon even aardigheid aan.

Fokko
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: marklin Startset 29256
Ik heb nog nooit een 1600 voor zo'n werktrein gezien...

maar, wat let je..
as ge maur leut hat...
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

online
Re: marklin Startset 29256
Ik ook niet, maar hij doet het er aardig voor.
Re: marklin Startset 29256
Ik vind de draaistellen erg veel lawaai maken. Met name in de bochten. En het draaistel met de sleper meer dan het andere draaistel.
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin Startset 29256
ik heb zelf de 37205 de 1621 van husa maar deze maakt bijna geen lawaai je hoort met name de sleper niet de koffiemolen :D
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

online
Re: marklin Startset 29256
Heiko,

Als het lawaai je echt opvalt, gewoon er even mee terug naar de leverancier. Met de moderne locs valt het mij juist op dat ze zo stil zijn. Geluid dan wel uit natuurlijk.

Terzijde, lopend tussen de kraampjes op Eurospoor vorige week zag een vriend van mij deze startset staan en, hoewel niet bekend met dit draadje, leek deze wel wat voor mij naar zijn mening...  :)

Groeten,

Fokko
Re: marklin Startset 29256
eerst maar eens een andere loc kopen. Dan heb ik vergelijkingsmateriaal.
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin Startset 29256
Of even terug als je hem in de winkel hebt gekocht en test het met een zelfde model ;)
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

online
Re: marklin Startset 29256
En hoe staat het er nu mee?

Neuzend in catalogi van wat jaren geleden zag om dat deze set een Franse voorganger heeft gehad, de 29255. Zou de Franse lok misschien wel zo'n werktrein getrokken hebben?
Groeten,
Fokko
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: marklin Startset 29256
Hmmmmm...

Lijkt mij meer een staaltje "free-style' van Márklin.

M.v.g.
Marcel
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: marklin Startset 29256
Ik Heb de set ook voor Max gekocht, heb de loc uiteraard geprobeerd die loopt erg mooi ! mooier als mijn 1652 die is omgebouwd met een esu lokpilot en lagers !! maar goed het is een erg mooie startset voor mijn kereltje :thumbup:
Groet Robert
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

online
Re: marklin Startset 29256
Een dikke e-lok voor zo'n combinatie is wat minder realistisch, maar wel leuk uiteraard. Met een dieseltje ervoor, een NS 2400, al dan niet in een uitvoering van een Franse aannemer, had het in het echt nog wel gekund lijkt me.
Fokko
Re: marklin Startset 29256
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin Startset 29256
Het hoeft toch ook helemaal niet realistisch te zijn op de baan maakt iedereen zijn eigen samenstelling  ;)
Ik haal de meeste setjes uit elkaar en maak zelf wel realistische samenstellingen of gewoon wat ik mooi vind :D
Re: marklin Startset 29256
Frits Osterthun
gast

Re: marklin Startset 29256
Hoewel niet behorend binnen mijn verzamelgebied, maar wel fraai voor de camera,
herinnert deze lok mij aan de tijd dat een 1100, 1200, een enkele keer zelfs een 1500,
maar doorgaans een 1600 mij elke week op en neer reed van Den Bosch naar Utrecht en vice versa.


Märklin 29256 © Frits Osterthun (met correcte plaatsing van het stadswapen)