Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2

Gestart door pajomaho zaterdag 22 oktober 2016, 19:26:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Ik heb momenteel het volgende probleem met Railcom plus.
Mijn ECoS 2 leest geen ESU Loksounds V4.0 (M4) meer in Railcom plus mode. Ik heb nu 5 locs daarmee rondrijden. Sinds donderdag reageren die niet meer op de aansturing van de ECoS. M'n ECoS is bijgewerkt naar de huidige versie.
De decoders zelf doen het nog wel, zowel analoog, als in M4. Op het programmeerspoor kan ik ze in DCC ook lezen en schrijven. In de decoders staat de railcom plus communicatie aan (CV's 28 en 29). Op de ECoS staat ook de railcom plus aan (instellingen). Toch laden de locs niet in de loclijst, rijden niet, functies werken niet.
Als ik railcom in de decoder uitschakel, dan wordt wel meteen M4 (mfx) ingelezen in de ECoS.

Ik heb al de railcom locs gewist, waarna er verder ook niets meer via railcom geladen werd. Ik heb een backup-fabrieksreset-restore uitgevoerd (waardoor ik alle Mfx locs weer opnieuw moest inladen a 2,5 uur), nog steeds geen railcom plus...
Tot vorige week deden ze het nog wel via railcom, donderdag had ik een paar wagons (van die nieuwe te kort gekoppelde M-goederenwagens) die naast de rails belandden en kortsluiting veroorzaakten. Sindsdien is het mis.

Enige optie die ik nog niet geprobeerd heb is het voltage te verhogen. Ik heb op de bovenbaan nu 17,9V via de ECoS, beneden staat 17,4V via de booster(dat is een ESU voeding die geen stelschroef heeft en oorspronkelijk bij het CS1 geleverd werd. De voeding die bij de booster kwam hangt nu aan mijn CS1R, want daar heb ik max 14V voor mijn Z-baan nodig). Zou het voltage het probleem zijn?

Verder zou ik het niet meer weten. Iemand nog suggesties (voordat ik het op het ESU forum gooi)?

Ik overweeg om vrijdag op Eurospoor een tweede booster te kopen en die aan de baan te hangen, dan kan het voltage omhoog naar ruim 18. De voeding met 17,4 zet ik dan aan de ECoS zelf en die kan dan de wisseldecoders voeden.

Groet, Paul
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Hallo Paul,

zowel de Ecos2 als de Esu Booster hebben beide een railcom plus chip ingebouwd, als de loc zich niet via de Ecos aanmeld dan zou hij zich nog steeds via het boostercircuit aan moeten melden. Voltage 17,9 Volt moet voldoende zijn,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Halo Walter,

Dank voor je reactie. Ik zal dat morgen (maandag) nader onderzoeken.
Al wel even kort gekeken en het lijkt er inderdaad op dat de locs die in het schaduwstation staan (en nog niet op M4 zijn omgeprogrammeerd) en door de booster (met 17,4V) worden gevoed, wel reageren (er brandt licht en er is geluid).
Zou de railcom chip in de ECoS dan kapot kunnen zijn - kan dat?

Groet, Paul
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Hallo Paul,

ja het zal best mogelijk dat de Railcom chip stuk kan gaan, maar dat er 2 tegelijk stuk gaan, in zowel de Booster als de Ecos lijkt mij niet voor de hand liggend,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
zet je baanspanning eens naar 19 volt.
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Het wordt nog gekker! Mijn ECoS is flink gestoord (rijp voor het gekkenhuis).
Zonder dat ik ook maar iets aan de instellingen heb veranderd werden gistermiddag, na enige tijd gereden te hebben, plots alle Railcom locs weer ingelezen (zowel op de (ECoS) boven- als de (booster) benedenbaan). Daarna heeft het een tijdje zonder problemen gereden.
Vanochtend reed het eerst ook normaal, maar na een kleine kortsluiting (nieuw model sleper tilde op een wissel een tender uit de rails) was het weer mis: alle M4 locs laden (dus weer 2,5 uur vertraging). Zelfs een al rijdende loc viel uit en werd (als laatste) opnieuw geladen. De Railcomlocs werden nu wel gewoon herkend.
Ik word er helemaal krankjorem van.

Enfin, ik heb nog tot vrijdag om te kijken of ik zelf nog iets geks vind, en dan ga ik kijken of een tweede booster iets oplost (komt er toch, of het nu helpt of niet).
@Freak/Peter, dank voor je PB. Ik neem aan dat de tweede booster met eigen railcom chip geen invloed heeft op de chip in de ECoS, dus het oorspronkelijke probleem zou dan verholpen zijn, als ik de ECoS niet meer aan de rails hang (alleen nog magneetartikelen laat sturen).

Dan nog het probleem waarom de ECoS onregelmatig na een kortsluiting de M4-locs opnieuw gaat laden. Hebben de boosters ook een eigen M4/mfx chip, of loopt dat wel centraal in de ECoS?

@bellejt: Zoals ik al schreef: een van de ESU-voedingen heeft geen stelschroef en staat vast op 17,4V. Om het verschil in spanning tussen de baandelen niet te hoog te laten oplopen, wil ik niet veel hoger gaan dan nu (17,9V) voor de andere voeding. Als ik een andere booster koop (met voeding mét stelschroef) dan kan dat wel samen wat hoger. Anderen (Walter, Freak) schreven dat het voltage kennelijk geen invloed heeft op het inlezen van Railcom. Voordat de storing optrad was er in de huidige setting ook niets aan de hand.

Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken.
Groet, Paul
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Bij mij laden soms de railcom locomotieven ook niet in. Dit komt doordat soms een tams functiedecoder met railcom aan boord op de rails staat. (stuurstand) Hoe en wat waarom snap ik nog steeds niet.....
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Hallo Paul, allen,

kleine aanvulling op het Voltage, op mijn baan heb ik de Voltage van de trafo van het CS1Reloaded gelijk gemaakt aan de 3 niet instelbare trafo's van mijn Esu boosters. En die liggen allen op 17,8 Volt. Bij mij werkt Railcom plus (overal, behalve dus op het CS1R die de benodigde Chip niet heeft) al jaren naar behoren. Maar bij een lage spanning kunnen wel problemen ontstaan, zowel bij M4 als bij Railcom locs.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Raar verhaal... Probeer eens een stukje programmeerspoor en zet daar je loc eens op...
Aan je uitleg te lezen zou ik eerder denken aan een slecht contact tussen je Ecos en je baan...

Geert
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Maar koppel dan wel de Ecos los van de hoofdbaan.
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
@Geert en Wijbe:
Het probleem (geen railcom) ontdekte ik juist, omdat ik een loc op het programmeerspoor wilde gaan programmeren.
Maar ja, railcom werkt nu weer (geheel onverwachts), en 't is nu alleen nog de M4 die af en toe na kortsluiting de weg kwijt raakt en alles opnieuw gaat laden.
Daarover heb ik met Peter/Freak een goed PB-gesprek, als daar een eenduidige conclusie voor dit geval uitkomt, laat ik het nog weten (kan even duren omdat ik wat dingen wil testen en dat neemt wat tijd).

Groet, Paul
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Citaat van: pajomaho op dinsdag 25 oktober 2016, 11:24:05

Daarover heb ik met Peter/Freak een goed PB-gesprek, als daar een eenduidige conclusie voor dit geval uitkomt, laat ik het nog weten


Misschien dan dit topic even sluiten tot het PB gesprek met Peter Freak voorbij is? :thumbup:
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Tja, het zal wel weer om staatsgeheimen gaan, die wij als gewone stervelingen niet mogen weten, en vooral niet over mee kunnen en mogen denken of praten. De volgende doodsteek voor waar een forum of discussie groep voor staat.

Groetjes
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Citaat van: pajomaho op maandag 24 oktober 2016, 14:34:31
normaal, maar na een kleine kortsluiting (nieuw model sleper tilde op een wissel een tender uit de rails) was het weer mis
Een forum is een discussieplatform waar je met alle middelen die je hebt, elkaar kunt helpen. Geheime of minder geheime PB's helpen ook.  Wedervragen helpen soms ook. Afwachten werkt nooit. Behalve dan om een draadje mooi schoon te houden, zonder dwarsliggers, dwarspaden en zinloze opmerkingen.

Wat ik ervan begrijp staat in de quote. De oorzaak is duidelijk, het gevolg niet helemaal door een complicatie van factoren (en een groot aantal locs wat de vertraging van de heropstart enorm vergroot).

Mijn manier zou dan zijn, alle locs van de baan op 1 na: degene die moet herstarten, en de kortsluiting boots je na met een snoertje of schroevendraaier.

Als het systeem dan meteen herstart, zet je er een paar locs bij, en daar ga je mee door tot herstart extreem lang gaat duren. Vervolgens bereken je het benodigd vermogen uit, op basis van het keerpunt in die herstart-duur.  En daarna weet je of er een booster of trafootje bij moet

Ik verwacht dat Paul dat ook zo heeft geprobeerd. En dan discussieer ik hier helemaal voor niets mee.
Check?
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Railcom plus werkt niet meer op m'n ECoS2
Geheime of minder geheime PB's helpen ook.  Wedervragen helpen soms ook. Afwachten werkt nooit. Behalve dan om een draadje mooi schoon te houden, zonder dwarsliggers, dwarspaden en zinloze opmerkingen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Helemaal mee eens!
@Jan22,
Enkele locs worden doorlopend gevoed, die staan op opstelspoortjes zonder isolatie. Die gaan dus altijd laden na zo'n kortsluiting. Maar dat zijn er een stuk of vijf, dus dat valt in tijd wel mee. De loc die de kortsluiting veroorzaakte komt daar dan nog bij en mogelijk een andere trein die op dat moment reed, en de rest staat geïsoleerd voor een sein. Maar ja, zodra het sein op groen gaat duurt het drie minuten voordat de trein weg kan... (laden). En dat de een na de ander, dus toch niet leuk.

@allen
Maar de PB-discussie lijkt wel wat meer stabiliteit op de baan te hebben opgeleverd. Door aan het verste eind van de ringleiding (eigenlijk net op een korte aftakking) een weerstand en condensator tussen baanstroom en massa te leggen (zie onder),  lijkt een kortsluiting minder invloed te geven. En ook een ander onhebbelijkheidje dat mijn ECoS had, de hele tijd het groene DCC-logo'tje aan, is nu een heel stuk minder (af en toe nog even).
Ik heb, ondanks wat kleine sleper kortsluitingen nu niet meer gehad dat alles opnieuw begon te laden. Hoop dat het zo blijft!

Waardoor de storing van de Railcom oorspronkelijk is ontstaan, blijft echter een totaal raadsel: zonnevlam? buurman met RC-auto? aliens? :D , wie zal het zeggen. (Dit waren geen serieuze ideeën).
Wat mij betreft is mijn probleem voor nu uit de lucht en ga ik nu kijken hoe lang het goed gaat (als het weer mis gaat dan meld ik me wel weer). - volgend project...
Groet, Paul