Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

welke ontwerp software???

Gestart door foxofinfinety dinsdag 06 november 2007, 17:53:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk baanplan onwerpprogramma vinden julie het handigst?
Anyrail (voorheen Drail)

82 (18.9%)

Wintrack

206 (47.4%)

Winrail

30 (6.9%)

3d-Modeltreinen

13 (3.0%)

3rd-Track It

0 (0.0%)

Busch PC-Rail

10 (2.3%)

Raily

1 (0.2%)

Overige

36 (8.3%)

Railmodeller

20 (4.6%)

Scarm

37 (8.5%)

Totaal aantal stemmen: 248

welke ontwerp software???
he mensen ik moet nog een goed proggramma hebben om mijn baan(en) te ontwerpen ik dacht aan drail omdat die ook het trix exspress systeem kend maar and je nog wat beters weet hoor ik het graag
Re: welke omtwerp software???
Wintrack , handig om 3D te kijken en ook een "boodschappenlijstje" te maken .
Vrgr Riender en Max
Re: welke omtwerp software???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: welke omtwerp software???
Hallo Allen,

Poll aangevuld en gereset (slechts 2 stemmen)

met vriendelijke groet,

Walter

Re: welke omtwerp software???
Walter , moet ik nu weer stemmen ?? Vrgr Riender en Max
Re: welke omtwerp software???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: Riender op dinsdag 06 november 2007, 19:13:19
Walter , moet ik nu weer stemmen ?? Vrgr Riender en Max

Hallo Riender,

nee je mag weer stemmen, het is geheel aan jou en vrijblijvend,  :lol:

met vriendelijke groet,

Walter
Re: welke omtwerp software???
ik gebruik winrail en win track
winrail om het groot uit te printen en wintrack om het te maken
je legt het zo neer met win track

mvg ronnie
Re: welke omtwerp software???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: welke omtwerp software???
Hallo,

Ik teken met wintrack. In het verleden met 3d modeltreinen gewerkt.

3d modeltreinen is goedkoop, is redelijk makkelijk in het gebruik(vooral als je net begint met tekenen). Wintrack is wat prijziger, maar dan heb je ook wat. Veel mogelijkheden, maar in het begin zie je soms door de bomen het bos niet meer. Vooral als je tewerk gaat zoals ik(gewoon beginnen en de problemen al gaandeweg uitzoeken en oplossen).

Groetjes

willie
Re: welke omtwerp software???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: welke omtwerp software???
PC-Rail 4 van Busch is goedkoop, eenvoudig en werkt wat mij betreft prima. Geen fancy 3D views, maar gewoon de noodzakelijke tools om een baan te ontwerpen.

Bij mijn exemplaar van PC Rail zitten de volgende railsystemen:

Trix Express
Tillig TT
Roco N
Roco mit Bettung
Minitrix
Maerklin Z
Maerklin M
Maerklin K
Maerklin C
Maerklin 1
LGB
Fleischmann Profigleis
Fleischmann N
Fleischmann Modellgleis
Atlas 5
Arnold

Daar kunnen de meeste modelspoorders wel mee uit de voeten, dacht ik zo ;-)

Oh ja: het is wel Duitstalig...

Martijn
Re: welke omtwerp software???
WinTrack, helaas de demo versie kan niet opslaan :(

Groetjes

Maurice
Re: welke omtwerp software???
Heren,

Ik gebruik RailModeller 3.0 voor Mac, en het bevalt me prima. Er is nu ook iemand die besturingssoftware voor de Mac heeft ontwikkeld: Xander Berkhout. Zie ook http://berros.nl/itrain

Groeten,

Ferdi
Re: welke omtwerp software???
Ik heb Wintrack gebruikt.
Re: welke omtwerp software???
Mij hebbe drail, wintrack, winrail, raily en 3d modeltreinen, maar gebruik alleen wintrack maar, alhoewel ik het meeste uit me koppie bouw.

Tekst aangepast Walter
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: Acido op dinsdag 06 november 2007, 19:25:40
PC-Rail 4 van Busch is goedkoop, eenvoudig en werkt wat mij betreft prima. Geen fancy 3D views, maar gewoon de noodzakelijke tools om een baan te ontwerpen.

Bij mijn exemplaar van PC Rail zitten de volgende railsystemen:

Trix Express
Tillig TT
Roco N
Roco mit Bettung
Minitrix
Maerklin Z
Maerklin M
Maerklin K
Maerklin C
Maerklin 1
LGB
Fleischmann Profigleis
Fleischmann N
Fleischmann Modellgleis
Atlas 5
Arnold

Daar kunnen de meeste modelspoorders wel mee uit de voeten, dacht ik zo ;-)

Oh ja: het is wel Duitstalig...

Martijn
duits? die valt dus af want ik spreek (of lees) geen woord duits
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: Ferdi op dinsdag 06 november 2007, 19:35:30
Heren,

Ik gebruik RailModeller 3.0 voor Mac, en het bevalt me prima. Er is nu ook iemand die besturingssoftware voor de Mac heeft ontwikkeld: Xander Berkhout. Zie ook http://berros.nl/itrain

Groeten,

Ferdi
valt ook af ik heb windows (xp pro)
trouwens wat is dat met mac I dit I dat overal zit een I voor (goed niet overal maar veel)
BTW ik ga 3D-modeltrijnen zowiezo NIET gebruiken ik heb het gahad en ik het er mee gahad...
Re: welke omtwerp software???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: foxofinfinety op dinsdag 06 november 2007, 22:37:13
duits? die valt dus af want ik spreek (of lees) geen woord duits

Volgens dit document is PC-rail "ook in te stellen op Engels". Ik kan echter nergens vinden hoe dat moet. Het is in ieder geval geen instelling in het programma en ook mijn installatie-CD lijkt volledig Duits te zijn. Ik denk daarom dat er een aparte CD is met een Engelstalige versie, al kan ik dat nergens terugvinden.

Is er iemand die PC-Rail 4 (Busch 2810) in het Engels heeft?

Overigens heb je nauwelijks kennis nodig van de Duitse taal om het te kunnen gebruiken.

Verder is de lijst van ondersteunde railsystemen nog wat uitgebreider dan wat ik al aangaf. Die lijst betrof alleen de railsystemen waarvoor voorbeeld-railplannen zijn bijgevoegd.

De volledige lijst:

Arnold;
Atlas 100, 4, 5, N;
Bemo H0e, m, Code 70;
Fleischmann H0 Model- en Profirails, N Piccolo;
Hornby H0;
Kato H0, N;
LGB;
Lionel 0;
Märklin C, K, M, Z en 1;
Peco H0, N;
Piko H0 A-rails;
Roco H0e, H0 Line met en zonder ballastbed, geoLINE, Standard en N;
Shinohara H0;
Tillig H0 Elite, Standaard, TT;
Trix Express, Minitrix.

Re: welke omtwerp software???
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: welke omtwerp software???
Marklinnisten,

Ik gebruik winrail. Dit is voor mij het enigste programma dat ik ken.

De rest heb in nog nooit gebruikt.

Je kan 1 op 1 uitprinten, 3d, alle normale en abnormale fabrikanten staan erop. Stuks lijst eventueel met prijs.

Meine

Re: welke omtwerp software???
Citaat van: Meine op dinsdag 06 november 2007, 23:53:44
Marklinnisten,

Ik gebruik winrail. Dit is voor mij het enigste programma dat ik ken.

De rest heb in nog nooit gebruikt.

Je kan 1 op 1 uitprinten, 3d, alle normale en abnormale fabrikanten staan erop. Stuks lijst eventueel met prijs.

Meine


oké maar ik moet trix exspress kunnen ontwerpen en daar bij ik ben multimedia-artiest 3D doe je met grafische programma (bij voor beeld daz|studio) niet met ontwerp software
Re: welke omtwerp software???
Mijn keuze is Wintrack.
Had vroeger Winrail maar Wintrack werkt pretiger.

Erik.
Re: welke omtwerp software???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: welke omtwerp software???
Wintrack is voor mij de enige waar ik goed mee overweg kan, keuze dus gemaakt
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: mbze op woensdag 07 november 2007, 11:57:38
Wintrack had vroeger Winrail maar Wintrack werkt pretiger

Erik.
je zegt dus eigenlijk dat winrail een oudere versie van wintrack is...
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: foxofinfinety op woensdag 07 november 2007, 17:49:13
Citaat van: mbze op woensdag 07 november 2007, 11:57:38
Wintrack had vroeger Winrail maar Wintrack werkt pretiger

Erik.
je zegt dus eigenlijk dat winrail een oudere versie van wintrack is...

of hij had vroeger winrail en nu werkt hij met wintrack, kan hij ook bedoelen.
Re: welke omtwerp software???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: mbze op woensdag 07 november 2007, 11:57:38
Wintrack had vroeger Winrail maar Wintrack werkt pretiger

Erik.

Hallo Erik,

de oude versie van Wintrack heet Track, ik werk al met Track vanaf versie 1, dit was een Dos variant,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: welke omtwerp software???
Helaas ken ik ook alleen maar winrail. Heb versie 7.
Maar erg vaak heb ik er nog niet mee gewerkt, omdat ik de exacte maten nog niet heb.
Moet eerst nog de zolder opruimen, en dan ruimte overlaten om er langs te kunnen lopen. Zo gauw ik het opgeruimd (deze winter???) maak ik eerst een proefbaan om het digitale onder de knie te krijgen.
Dan kan ik meteen winrail gaan uitproberen om een mooie baan te maken.

Raymond.
Re: welke omtwerp software???


Ik had eerst Winrail toen kreeg ik via via Wintrack en gebruik nu alleen nog Wintrack die bevalt mij het beste

Erik.
Re: welke omtwerp software???
wat is het versgiel tusen winrail en wintrack eigenlijk??
ik kan winrail graatis krijgen maar als er veel anders is kan ik beter wintrack kopen
Re: welke omtwerp software???
Ik werk met een van de vroegere versies van Drail. Het voldoet prima maar is uiteraard niet zo uitgebreid.

Ik heb ook met modeltreinen 3D gewerkt maar dat krijg ik onder Xp niet meer goed aan het draaien, zelfs niet met de hulp van de fabrikant.
Overigens vond ik modeltreinen 3D ook geen ideaal programma. Volgens mij heb ik de CD-rom nog ergens in een kast rondslingeren.
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: Chimeara op donderdag 08 november 2007, 22:03:29
Ik werk met een van de vroegere versies van Drail. Het voldoet prima maar is uiteraard niet zo uitgebreid.

Ik heb ook met modeltreinen 3D gewerkt maar dat krijg ik onder Xp niet meer goed aan het draaien, zelfs niet met de hulp van de fabrikant.
Overigens vond ik modeltreinen 3D ook geen ideaal programma. Volgens mij heb ik de CD-rom nog ergens in een kast rondslingeren.
ik heb 3D modeltreinen daarom wil ik ook wat anders
trouwens het moet gewoon onder xp werken hoor ik heb het op vista zelfs nog aan het werk gekregen
Re: welke omtwerp software???
Het zou inderdaad moeten werken, maar zelfs met behulp van de softwareproducent lukte het niet. Op een of andere manier wil het gewoon niet.
Ik kreeg geen rails vanuit de database naar mijn werkblad gesleept. Het Kopieren van rails lukte wel. Ik heb dus maar aan iemand gevraagd om mij een railplan aan te maken waaruit ik altijd de benodigde rails kopieerde. Dat werkte uiteraard niet fijn.

Ik ben tevreden met Drail.
Re: welke omtwerp software???
Lid sinds: 2006

offline
Re: welke omtwerp software???
Al jaren met potlood en papier, werkt perfect dus overig gestemd :P
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: Janus op zaterdag 10 november 2007, 02:05:28
Al jaren met potlood en papier, werkt perfect dus overig gestemd :P
dat doe ik nu ook maar zo zie je niet welke rail stukken je nodig hept
Re: welke omtwerp software???
Hallo iedereen,

Ik gebruik persoonlijk Wintrack 7.0 (dacht ik) DEMO version.
Je kunt dan wel niet opslaan, maar daar heb je de o zo handige Print Screen voor!

Ik vind WT gewoon handig werken, alles zit erop en eraan. Maar ik moet wel zeggen dat ik de laaste keer 10tallen baanplannen heb gemaakt, maar geen gebruikt heb.

Jan-Pieter
Re: welke omtwerp software???
Lid sinds: 2006

offline
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: foxofinfinety op zaterdag 10 november 2007, 09:05:03
Citaat van: Janus op zaterdag 10 november 2007, 02:05:28
Al jaren met potlood en papier, werkt perfect dus overig gestemd :P
dat doe ik nu ook maar zo zie je niet welke rail stukken je nodig hept

Met de Marklin mal uitzetten ,de open stukken nameten omrekenen naar 1op 87 banenboek bij de hand houden passtukje erbij zoeken en invullen, mocht er nu geen passtuk zijn maak je het toch gewoon zelf
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: Janus op zaterdag 10 november 2007, 11:35:34
Citaat van: foxofinfinety op zaterdag 10 november 2007, 09:05:03
Citaat van: Janus op zaterdag 10 november 2007, 02:05:28
Al jaren met potlood en papier, werkt perfect dus overig gestemd :P
dat doe ik nu ook maar zo zie je niet welke rail stukken je nodig hept

Met de Marklin mal uitzetten ,de open stukken nameten omrekenen naar 1op 87 banenboek bij de hand houden passtukje erbij zoeken en invullen, mocht er nu geen passtuk zijn maak je het toch gewoon zelf
aan alleen märklin mallen heb ik niet zo veel ik moet ook roco (DCC) fleischmann (DCA) trix expres (DCA)
op de baan hebben  :D
Re: welke omtwerp software???
Lid sinds: 2006

offline
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: foxofinfinety op zaterdag 10 november 2007, 21:30:42
aan alleen märklin mallen heb ik niet zo veel ik moet ook roco (DCC) fleischmann (DCA) trix expres (DCA)
op de baan hebben  :D

Och dan hoef je niet bang te zijn dat je, je eigen gaat vervelen :D
Re: welke omtwerp software???
Goedemorgen allen:

Winrail is wat ik gebruik. Ik heb veel uren tekenwerk erin zitten en is mij prima bevallen. Totdat deze week de computer hardeschijf het begaf!!!
Helaas geen backup gemaakt. Dat wordt zo vaak gedaan vertelde de computerwinkel. Gelukkig konden ze de bestanden terughalen van mijn harde schijf en natuurlijk meteen een back up van gemaakt.

Verder heb ik nog wel een vraag:

Ik wil graag het landschap ook goed ontwerpen. Nu kan dat wel in winrail maar ik raak daarin snel het spoor bijster.

Hebben jullie soms nog een tip van wat voor programma er nog meer geschikt voor is ????
Het gaat niet zozeer om het 3 D effect maar meer over waar komen de huisjes en straten en de rest van de omgeving. In treinbladen zie je veelal van dat soort professionele tekeningen
Re: welke omtwerp software???
Lid sinds: 2007

offline
Re: welke omtwerp software???
Heb alleen ervaring met Wintrack en dit bevalt mij goed.

Groetjes, John
Re: welke omtwerp software???
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: welke omtwerp software???
daarom ben ik nog zolang bezig om mijn linker gedeelte te leggen met rails er komt een kerlus en een rolbrug maarja dan moet het eerst wel pas  :mrgreen: :mrgreen:
maar goed ben blij dat ik het op deze manier doe want ik heb een basis die ik zelf uitbreidt en naar mijn smaak verbeter en mijn ervaring isdat de mensen die wintrack ontwerpen hebben of er niet uitkomen wat ze willen of het past niet of ze blijven veranderen
dus eigenlijk hetzelfde als bij mij alleen heb ik al een groot deel liggen en pas ik nog maar een klein stukje aan  :mrgreen: :mrgreen:
groet robert (die zijn linker helft toch heeft ontworpen met wintrack en nu aan het sparen is voor de rolbrug en rails )
Re: welke omtwerp software???
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: welke omtwerp software???
Uuh,.. waarvoor dat geschreeuw????

http://home.iae.nl/users/mvb/winrail/wrdemo.html
http://www.keuterman.nl/content/view/22/

Kan je het lekker zelf uitzoeken

Groeten,
Herman
Re: welke omtwerp software???
Ik heb heel mijn baan met Drail ontworpen. Werkt makkelijk met eenvoudige bediening
Re: welke omtwerp software???
Ik gebruikte eerst Drail.
Maar nu wintrack.

Beide zijn probeerversies :lol:

Dennis
Re: welke omtwerp software???
Gebruik sinds een paar dagen DRail (heet overigens nu AnyRail heb ik me laten vertellen)

Handig programma, zeker voor de beginnende tekenaars zoals ik.
Helaas zitten niet alle railstukken en accesoires -zoals bruggen, draaischijf enz- in de database. Daar wordt aan gewerkt wisten ze me bij hun helpdesk te vertellen.

Verder probeer ik ook nog een -oude- probeerversie van Wintrack.
Veel uitgebreider, maar naar mijn gevoel ook wat moeilijker voor de beginnende tekenaar.

Voordeel, je kunt het zo gek niet bedenken of het is te tekenen.
Welk programma het uiteindelijk gaat worden weet ik dus nog niet. Voorlopig heeft DRail, ondanks de kleine minpuntjes het voordeel van de twijfel
Re: welke omtwerp software???
Lid sinds: 2008

offline
Re: welke omtwerp software???
Citaat van: wil op zondag 01 juni 2008, 20:53:23
Helaas zitten niet alle railstukken en accesoires -zoals bruggen, draaischijf enz- in de database. Daar wordt aan gewerkt wisten ze me bij hun helpdesk te vertellen.

In mijn demo versie van Anyrail kies ik voor de draaischijf de k-rail bibliotheek (rest is c-rail) en dan heb ik wel de draaischijf beschikbaar.

Groeten,
Yeoman
Re: welke omtwerp software???
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: welke omtwerp software???
Ik gebruik al jaren WinRail met zeer veel verschillende ontwerpen tot nu maximaal 20 bij 5 meter in H0. Het programma wordt iets langzamer als het geheel verschoven wordt of geroteerd.
Het geen ik alleen nog mis, maar wellicht is het wel mogeiljk, is het afsnijden van vaste elementen.
Ik werk met modules, waar verschillende combinaties van mogelijk zijn.

Door elke module in een apart plan op te nemen, is het goed mogelijk om een totaalplaatje te maken door de alle delen te copieren en dan samen te voegen.

Groetjes,
Bert
Re: welke omtwerp software???
Ik gebruik de demo van Anyrail.
Werkt erg makkelijk, heeft een LGB-bibliotheek (Wintrack niet geloof ik)

Die 50 stukken limiet interesseert mijn niet. Ik maak gewoon verschillende bestandjes, maak een printscreentje en voeg ze in photoshop dmv layers in elkaar. Zit prachtig!  8)

Dit zijn 3 Anyrail-bestandjes met Paint bij elkaar gevoegd.

Die ?40 die je moet betalen voor de volledige versie hou ik lekker in mijn zak!  8)
Re: welke ontwerp software???
Ik heb jarenlang met potlood en k-rail sjabloon gewerkt. Ongeveer 20 jaar geleden ben ik aan de hand van de gegevens van alle k-rails een symbolenbibliotheek voor AutoCAD op gaan zetten. Zo kon ik met behulp van AutoCAD een baan ontwerpen. 8)
Vanaf het verschijnen van Winrail 3 heb ik dit programma gebruikt t/m versie 5. Ik vond echter het 3D gedeelte van Winrail lastig en ook het tekenen van flexrails kreeg ik niet helemaal onder de knie. :?
Inmiddels gebruik in Wintrack 7, dit werkt voor mij iets vlotter dan Winrail. Behalve de 3D functie en het eenvoudiger omgaan met flexrails vind ik vooral de symbolenbibliotheek van Wintrack fijner werken. Bij Winrail staan alle railsymbolen naast of onder elkaar getekend, dus dat betekent nog al eens scrollen door de lijst. Bij Wintrack zijn de verschillende soorten rails (recht, boog, wissels, bijzondere rails) opgedeeld in menus.

Een groot voordeel van Winrail is het kunnen inladen van paint files, zodat je bijvoorbeeld een afbeelding van een ander railplan kunt opnemen en die proberen na te tekenen.

Groet,
Ronald
Re: welke ontwerp software???
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: welke ontwerp software???
Ik gebruik wintrack, en ik vind het een prima programma. Wel vind ik het aanbrengen van hellingen een beetje een onhandige functie. Ik heb geen ervaring met andere programma´s.

Ik kan nu sinds een tijdje ook opslaan en printen, en dat is toch wel een groot voordeel!

Roy
Re: welke ontwerp software???
Ik heb op overig gestemd.

Ik gebruik Linux en het enige programma dat ik ken dat onder Linux werkt is Xtrkcad. Een goed werkend programma overigens met zeer veel verschillende mogelijkheden op het gebied van soorten rails. Ik vond het in ieder geval heel eenvoudig werken en kan het iedereen aanraden.

groeten,
Rob
Re: welke ontwerp software???
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: welke ontwerp software???
Een tip: Mocht je de Miba Extra Modellbahn Digital tegenkomen, koop die dan. Op de DVD staan vele programma's om uit te testen. Ook staan artikelen van andere Miba Extra Digital vermeld op de DVD, alsook video's, catalogisprogramma MoBaVER, veel trailers enzovoort.  Zie hier.

Groeten, Paul
Re: welke ontwerp software???
Ook ik heb Winrail, inmiddels versie 8. Deze bevalt mij prima: kan hele complexe ontwerpen aan incl hellingen.
Onhebbelijkheid: als je iets verandert aan een onderligggend deel, dan komt het boven te liggen... Dan moet je aan het bovenliggende daarna dus ook iets 'veranderen' voor het overzicht.
Maar omdat het makkelijk te vergroten is en afgedrukt wordt zoals het op dat moment op je scherm staat, kan je er veel mee duidelijk maken.
Ik heb ook een bestandje in Word binnengehaald als plaatje. Is goed zichtbaar geworden. In beeld kan je kiezen wat er van de rails te zien moet zijn incl kleuren. Delen van het landschap zijn ook mogelijk, maar die blijven los van de rails staan en moeten steeds op zijn plaats worden gehouden als er iets met de hele rails gebeurt: je kan een deel selecteren om het als geheel te verplaatsen. Dat moet je dan eerst loskoppelen. Doe je dat niet goed, dan selecteer je makkelijk teveel. Verplaats ja dat dan, dan is je landschapselement niet meer bij. Dat moet je dus eigenlijk maken als je klaar bent....

Re: welke ontwerp software???
bedankt voor je reactie ik ga met je tips aan de slag