Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?

Gestart door firstborneagle zondag 11 september 2016, 15:13:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
In aanvulling op  @citaat , ik meen dat dit nog actueel is?



De huidige halfuur dienst ICD A'dam - Breda is met de lokwissel / omloop te bewerkelijk. Deze week stonden we op Breda te koekeloeren hoe dat gaat. Zowel op A'dam als op Breda staat een extra lok plus extra machinist plus een menneke voor het af /aan koppelen. Dat geeft de nodige vertraging. Tijdens onze aanwezigheid was één dienst geheel uitgevallen en een tweede vertrok 10 minuten te laat ondanks een vertreksein, kennelijk door problemen met het aan/afkoppelen.

Des gevraagd aan een machinist moet de "Sandwich" dat straks oplossen. Wat ik begrijp van de goede man is dat de nieuwe dienst Den Haag - Eindhoven met Traxx ook als "Sandwich" gaat rijden.  :help:

Gr, Ben.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Dus het gebruik van een extra lok is goedkoper dan een stuurrijtuig om te bouwen?
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Ja Ben, het omrijden is bewerkelijk inderdaad. Er dienen ook een aantal testen( remmen, noodrem, deuren, ermts) secuur en volgordelijk te gebeuren. Hier komen nog al eens bedienings en/of software fouten bij voor, met vertraging als gevolg.

In "sandwich" bedrijf dienen de twee loc's ( in feite rijdende computers) voortdurend feilloos met elkaar te communiceren. Omdat wij bij het passeren van spanningssluizen ( 1500dc naar 25.000 ac en vv) en fasescheidingen de snelschakelaar uit moeten zetten komen er nogal eens software storingen voor. Het regelmatig uitzetten van de snelschakelaar vindt de loc niet fijn.

Vanwege opleidings en capaciteitsproblemen is het trace Breda-Eindhoven voorlopig tot nader order opgeschort.

Navraag bij de capaciteitsmanager heeft geleerd dat het inderdaad sandwich bedrijf wordt. Dus mijn eerdere bewering trek ik hierbij in.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Ja Mark, het schijnt nogal wat voeten in de aarde te hebben om het stuurstand rijtuig van de nodige ertms-electronica  te voorzien en het bovendien zodanig te verzwaren dat het veilig over de hsl kan worden geduwd.


Maar ik ga al met al errug off-topic geloof ik..
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 23 september 2016, 11:20:03
Dus het gebruik van een extra lok is goedkoper dan een stuurrijtuig om te bouwen?

Zal ook wel met afschrijvingen te maken hebben. Gloednieuwe Traxxen worden over een lange periode afgeschreven en kunnen daadwerkelijk over enkele jaren nog goed worden verkocht, indien aan de orde. Dat maakt de exploitatiekosten per jaar lager dan je zo gauw zou denken. Die stuurstandrijtuigen zijn denk ik al afgeschreven en eigenlijk geen investering meer waard. Alles wat wordt uitgegeven aan verbouwing moet over enkele jaren worden afgeschreven en daarna resteert schrootwaarde. Dat maakt de exploitatiekosten per jaar weer hoger dan je zo gauw zou denken.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
sandwich=duur treinstel... :(
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Een kabel naar een computer is duurder dan een complete traxx locomotief?

Wat een gekkigheid toch.

Zet die loc maar in het midden dan, doen ze in België ook.

En dan geef je de machinist een draadloze verbinding, roco verkoopt deze in zijn assortiment .
Of gewoon een iPad  :o)

En loc mee laten rijden is goedkoper dan even omlopen, nogmaals wat een gekkigheid  8o

Groeten Barry
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Koop alleen een traxx kop met computer en las deze vast aan een wagon. Klaar  :idea:

:D :D :D

Groeten Barry
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
On topic: Ik vind de Brawa erg mooi. Vooral de pantografen vind ik mooi uitgevoerd. En dat zijn toch dingen die op een 186 overheersen en dus veel toevoegen vind ik.

Off topic: Het ombouwen van een stuurstand heeft denk ik mede als nadeel dat die straks geen restwaarde hebben anders dan de schroot waarde. De traxx loks zullen verkocht worden als ze nog relatief veel restwaarde hebben. NS is immers niet van plan om heel lang te blijven rijden met getrokken stammen. Dus of een lok daadwerkelijk significant duurder is, is maar de vraag.

Maar moet wel zeggen, met een lok voor de stuurstand ziet het er vind ik uit alsof er iets kapot is haha  :D Vind het er gewoon een beetje klungelig uit zien. Maar klungelig is de HLS verbinding tot nu toe ook best wel dus ja, past in het patroon? :P Ach, uiteindelijk moet het gewoon rijden voor de reiziger en niet voor de hobbyist  O:-D
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: Barry1972 op vrijdag 23 september 2016, 16:54:24
Een kabel naar een computer is duurder dan een complete traxx locomotief?

Wat een gekkigheid toch.

Zet die loc maar in het midden dan, doen ze in België ook.

En dan geef je de machinist een draadloze verbinding, roco verkoopt deze in zijn assortiment .
Of gewoon een iPad  :o)

En loc mee laten rijden is goedkoper dan even omlopen, nogmaals wat een gekkigheid  8o

Groeten Barry

Als je het niet snapt, stel dan vragen en zet niet van die stomme opmerkingen neer
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
daarin moet ik je gelijk geven dirkkie, maar wat voor de een stom is hoeft dat voor de ander nog niet te zijn.
Het is zo ie zo al helemaal  :offtopic:

Ik zet trouwens mijn schaalmodel traxx zonder problemen in op de door mij genoemde manier hoor.  :D
En ook dan word er ook over gesproken neem ik aan haha.

Ik neem de rare sprongen die de ns maakt maar niet al te serieus meer, ik ben sinds dat de kennis hier in nl. weg is (werkspoor, de Schelde enz..) en alles via Europese aanbesteding moet zo ie zo een beetje sceptisch geweest in het begin, nu lach ik er maar om.

Groeten Barry
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: Barry1972 op maandag 26 september 2016, 17:18:44
nu lach ik er maar om.

Groeten Barry

Is denk ik ook maar het beste. :)
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Vanochtend zag ik op de Moerdijkbrug de combi rijden met een loc ervoor en erachter inclusief stuurstandrijtuig.
Foto maken was lastig vanuit rijdende auto, dus niet gedaan...

Groeten,
Ton.


Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Die combi rijdt al een poosje rond, hier als AmRo shuttle:



Gr, Ben.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Mooi Filmpje, Ben.
Locs en wagons glimmen mooi, zeker net door de wasstraat gereden.

Groeten,
Ton.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Toen ik de loc voor het eerst zag vond ik hem spuuglelijk.
Ik vind hem nog steeds niet mooi qua kleurstelling maar nu ik hem in model heb is het toch wel een gaaf ding.
Het is alleen een 2rail model (voor een spotprijsje kunnen kopen), ik zit nu te denken om een sleper en wielen aan te schaffen en hem dan geschikt te maken voor 3rail.

Koen
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Oké
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Mijn keuze word zo wie zo marklin(misschien minder kwa details en model maarja er zit ook een sleper onder heeft een echte ook niet ;) )want dan weet ik zeker dat die goed over de baan loopt :D gezien alle ontspoor of bij ontspoor acties van de andere merken als ze 3rail mogen rijden 8o
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: KNed op woensdag 28 september 2016, 13:20:45

Het is alleen een 2rail model (voor een spotprijsje kunnen kopen), ik zit nu te denken om een sleper en wielen aan te schaffen en hem dan geschikt te maken voor 3rail.


Misschien is alleen een sleper voldoende Koen. Welke merk heb je aangeschaft?

Gr, Ben.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
De Brawa, full sound  8o
Ik zit inderdaad nog te twijfelen over de assen. Er zijn iig speciale wisselstroom assen beschikbaar.
Denk je dat het nodig is om ze te vervangen?

Koen
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Ik zou het met de bestaande assen proberen Koen, C-rail heeft al een wat lager profiel en zal dit best lukken. Wel de wielen op 14mm afstand zetten.

Gr, Ben.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
 @citaat I.v.m de smallere flenzen is 14,1 mm aanbevelenswaardig.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Ik rij nog voornamelijk M-rail, verandert dat de zaak?

Koen
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Ervaring: Gelijkstroomwielstellen rijden goed op Metalen rails, indien zoals aangegeven de afstand tussen de flenzen op 14,1 mm
wordt gebracht.
Wél zullen de wielen door de geringere flenshoogte enigszins "wegzakken" op wissels en kruisingen, daar waar i.v.m.
isolatie, de wielen op de flenzen rijden om de energie te verkrijgen uit de horizontaal aangebrachte strips.
En natuurlijk: Contactrails werken niet (bij wagens/wagons) omdat de wielen ten opzichte van elkaar geïsoleerd zijn.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Wat Wim zegt. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Bedankt voor de info, ik heb een Engelse wissel op een vrij cruciale plek in m'n baanplan. Dat is nogal kritisch. Ik denk dat ik de assen toch ook maar vervang. Ik wil met deze loc ook gaan rijden op een stuk van mijn baan met detectie.
De prijzen vielen me wel mee.

Koen
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Dat van de flens afstand heb ik al zeer vaak horen vernoemen.
Is dat bij alle wielen mogelijk? Of zijn sommige "vastgelast" of gewoon niet te veranderen?

En dan natuurlijk de vraag, hoe doe je dat een beetje netjes zonder dat het gelijk duur word?
Het gaat maar over ,10^ van mm...

Zelf heb ik enkele wagens rijden met =wielen zonder aanpassingen altijd zonder problemen.
Alleen de detectie werkt dan idd niet zoals ben al aangaf.
Bij een loc zou ik het wel aanpassen.

Groeten Barry
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
De wielen zijn gewoonlijk op de assen geperst (niet gelast) en zijn, met beleid, op de as te verschuiven.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Oké

Maar het is van uit mijn hoofd 13,9 naar 14,1. Dat wil je dan wel netjes rondom hebben.

Ik heb wel eens iets gelezen in een ver verleden van een apparaatje hiervoor, maar dat werd mij te duur en heb toen gewoon ofwel de =wielen laten zitten, of als dit problemen gaf ~wielen gekocht.

Dacht vraag het even, misschien is er ondertussen al iets handigers op de markt.

Groeten Barry
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Ik fiks dat met de vingers en een schuifmaat (en beleid...).
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: Barry1972 op donderdag 29 september 2016, 16:49:07
Zelf heb ik enkele wagens rijden met =wielen zonder aanpassingen altijd zonder problemen.
Alleen de detectie werkt dan idd niet zoals ben al aangaf.
Bij een loc zou ik het wel aanpassen.
Je kunt in bijna alle maten AC wielen kopen meestal kosten deze rond de 1,50 euro.
heb zelf alle DC wielen die ik had vervangen omdat ze soms achteruit rijdend ontspoorden in wissels door de lagere flens.
Maar soms kun je ook geluk hebben dat je de DC wielen kunt ruilen met iemand die DC rijdt maar AC wielen heeft :D
Heb net van de week mijn trix DD-AR van AC wielen voorzien die ik geruild heb voor de DC wielen die er onder zaten ;)
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: nobody op donderdag 29 september 2016, 17:09:51
Ik fiks dat met de vingers en een schuifmaat (en beleid...).

Ik nu even niet, gisteren even net het topje van mijn  :thumbup: geraakt met het snijden van een tomaat   :D
Was alleen thuis dus even langs de huisarts, draaien ze gelijk heel je poot in het drukverband  :offtopic:

Zal er weer rap vanaf zijn  :D :P :D

@hm,
Ikzelf heb enkel van de artitec de dc wielen vervangen voor ac , deze gaven toch wel wat problemen.
Met piko of roco heb ik hier eigenlijk nooit last van.

De dc wielen heb ik gewoon bewaard, waarom? Ja waarom eigenlijk?

Groeten Barry

Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: Barry1972 op donderdag 29 september 2016, 17:32:12
De dc wielen heb ik gewoon bewaard, waarom? Ja waarom eigenlijk?
Beter mee verlegen dan om verlegen...
En... Misschien sluimert er in je onderbewustzijn de gedachte om eventueel over te stappen op tweerail bedrijf... :D
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
 @citaat

Dat zit niet in mijn onderbewustzijn hoor.
Maar dan zal het geen schaal ho zijn  :D


Groeten Barry


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd. Lees hier waarom.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: henkv op woensdag 14 september 2016, 12:06:33
Volgens mij valt het op de baan evenzeer op als in de vitrine Ton, het gaat erom of het je boeit. Mij wel als er toch wat te kiezen valt. Andere mensen niet.

@Ben, zoals blijkt uit het artikel. Staat dan weer tegenover dat Roco de enige is met alle antislipstrepen op het dak, aparte metalen dakroosters heeft en - met de Brawa - de correcte stroomafnemers heeft. Boeiuhhhhhh!!!  :D

En is inmiddels in de aanbieding. De AC variant voor ?165. Nig iets duurder dan de Piko, maar je krijgt ook heel veel meer.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: henkv op zondag 02 oktober 2016, 05:46:56


En is inmiddels in de aanbieding. De AC variant voor ?165. Nig iets duurder dan de Piko, maar je krijgt ook heel veel meer.

Welke is in de aanbieding de Roco of de Brawa?
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
 @citaat
De Roco (186 019)
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: KNed op donderdag 29 september 2016, 13:28:21
Bedankt voor de info, ik heb een Engelse wissel op een vrij cruciale plek in m'n baanplan. Dat is nogal kritisch. Ik denk dat ik de assen toch ook maar vervang. Ik wil met deze loc ook gaan rijden op een stuk van mijn baan met detectie.
De prijzen vielen me wel mee.
Wielslepers met elkaar doorverbinden. Hoe het bij Brawa zit weet ik niet, maar bij Roco is een 3rail wiel geïsoleerd totdat hij in het draaistel zit en door de wielslepers kortgesloten is.

Citaat van: Spoorman op donderdag 29 september 2016, 09:39:50
Ik zou het met de bestaande assen proberen Koen, C-rail heeft al een wat lager profiel en zal dit best lukken. Wel de wielen op 14mm afstand zetten.
Grappig, ik heb het van de week op BNLS ook al gezegd, ik heb, vanwege mijn zelfbouw avontuur, wat nog moet starten, mijzelf een spurlehre van Tillig cadeau gedaan, opgesteld volgens de NEM110/310 normen. 2rail normen dus. En die past qua spoorbreedtes en dergelijke perfect op c-rail.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Was de roco dan over geproduceerd dat deze nu al in de stunt gaat?
Of was het model de minst verkochte?



Groeten barry
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Roco was de laatste die met een NS 186 kwam. De markt zal al behoorlijk zijn afgegraasd. Jn ieder geval heb ik dankbaar een exemplaar gekocht uit de dumpactie. Fraai model, rijdt voortreffelijk. Wel heeft de lok een achtpolige digitale stekker, zoals Ben al opmerkte, zodat onafhankelijk schakelende sluitverlichting niet vanzelf werkt. Na een kleine ingreep lukt dat alsnog.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71154.msg3221692677.html#msg3221692677
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Wat betekend de afkorting: lastg. Dec.   Ik zie dit bij de versie van PIKO staan
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
 @citaat lastgeregelde decoder.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
en dat is positief of negatief?
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Dat is digitaal... ;)
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Citaat van: Heiko op donderdag 27 oktober 2016, 11:10:16
en dat is positief of negatief?

De meeste mensen vinden dat positief. Nu de extra uitleg die je anders ook niet krijgt: Een lastgeregelde decoder of "cruise-control" probeert zijn ingestelde snelheid te behouden. Dat betekent bij een helling (opgaand of dalend) de decoder het toerental van de motor aanpast. De lok / treinstel rijdt dus constantere snelheid over de baan als je niet aan de snelheidsknop zit.

Groeten Ronald.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
Bedankt voor de heldere toelichting.
Re: Welke NS-TRAXX e-loc BR186 is de beste?
En je kan het uitzetten.
Bijzonder is het overigens al lang niet meer. Volgens mij worden er al minstens 15 jaar nog nauwelijks lokdecoders zonder lastregeling verkocht. Dat maakt het tot een vrij zinloze mededeling van Piko.