Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)

Gestart door Henk maandag 05 november 2007, 11:35:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Het valt mij op dat veel mensen een rolbrug op de baan willen gaan gebruiken. In verschillende baanplannen zie ik rolbruggen ingetekend. Echter vaak maakt men hier fouten in. In dit topic vermeld ik wat tips en ervaringen over de rolbrug.



Gebruik:
1. De railaansluitingen zijn bestemd voor M-rails. Bij gebruik bij C of K-rails zal je overgangsrails moeten gebruiken (of zelf iets moeten maken).
2. Slechts 2 spooraansluitingen liggen tegen over elkaar en kunnen in een doorgaand spoor geplaatst worden. De andere aansluitingen liggen versprongen.
3. De rolbrug schakelt alle sporen af die niet in lijn met de brug staan. Op de rolbrug zelf staat altijd baanspanning (rood + bruine draad).
4. In de toegangssporen moeten middenleider isolaties geplaatst worden. Een locomotief kan dan niet in het gat rijden als de rolbrug niet op dit spoor staat.


De rolbrug is bedoeld om locomotieven op te stellen. Op een redelijk geringe oppervlak heeft u 8 of 9 opstelsporen. Voor wagonnen is de rolbrug vaak te kort (er is meestal geen plaats voor wagon EN locomotief).

Toepassingsvoorbeeld:


Ervaring:
1. Het schakelkastje heeft een knop welke naar boven en onder geschoven kan worden. De rolbrug loopt nu (in de richting van de knop) naar het eerst volgende spoor en stopt hier. Als je dan de knop indrukt (en even ingedrukt houdt), gaat de rolbrug verder naar het volgende spoor.
2. De rolbrug werkt goed, maar maakt een ongelofelijke hoop lawaai (al vaker vermeldt binnen dit forum). Het lijkt of de motor het kunststof aan het vermalen is.
3. Aan weerzijde bij de spooraansluitingen zitten dunne metalenstrips. Deze  verzorgen de spanning van de rolbrug en spooraansluitingen. Deze moeten schoongehouden worden,  anders werkt het geheel niet.
4. Er zijn aparte kontakten voor de bovenleiding. Dit werkt gelijk aan de middenleider (wordt afgeschakeld als brug niet op dit spoor staat).

De rolbrug is een mooi ding om een groot aantal locomotieven op kwijt te kunnen. De brug is 288 mm lang en dit beperkt de maximale lengte van de locomotief (al mijn locomotieven passen, ook de Mehano Class 66). Voor digitale locomotieven rangeerstand gebruiken (dus optrekken/afremmen uitschakelen !). Anders kun je de kraan laten komen om de locomotief weer op het spoor te zetten.

groetjes
Henk
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Hoi henk,

Bedankt voor de Tips, erg handig.
Als aanvulling hierbij, de Draaichijf van marklin(7286) heeft ook overgangsrails naar C-rails nodig.(24922)
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Ja man bedankt ik heb in m`n baanplan ook een rolbrug maar ik heb er meteen c-rails aangeplakt :lol:
Bedankt Hoor :D
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
De Marklin rolbrug is oud en hij schijnt erg veel lawaai te maken.



Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Hallo,

Citaat van: Davy op maandag 05 november 2007, 18:24:13
De Marklin rolbrug is oud en hij schijnt erg veel lawaai te maken.


Dat klopt inderdaad. Het lijkt net een koffiemolen wat geluid betreft.

Groetjes

willie
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Citaat van: wakkie op maandag 05 november 2007, 19:41:08
Hallo,

Citaat van: Davy op maandag 05 november 2007, 18:24:13
De Marklin rolbrug is oud en hij schijnt erg veel lawaai te maken.


Dat klopt inderdaad. Het lijkt net een koffiemolen wat geluid betreft.

Groetjes

willie

En ik heb een splinternieuwe bestled  :( :( :(, maar maakt er een in het echie geen lawaai dan ???
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Citaat van: Davy op maandag 05 november 2007, 18:24:13
De Marklin rolbrug is oud en hij schijnt erg veel lawaai te maken.

Lijkt wel een beetje op Davy, hahahahaha GRAPJE  :lol: :lol: :lol: :lol:
Die herrie is op te lossen hoor, zoals er voor alles een oplossing is.

Alles maakt herrie en alles is stiller te krijgen.
In het eggie is hij ook niet geruisloos.
Ik heb zelf ook een nieuwe op mijn baan liggen en ja, je hoort hem goed en dat zou best met de helft terug gebracht mogen worden en dat gaat ook gebeuren.

Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Citaat van: Riny op maandag 05 november 2007, 19:53:44
Citaat van: Davy op maandag 05 november 2007, 18:24:13
De Marklin rolbrug is oud en hij schijnt erg veel lawaai te maken.

Lijkt wel een beetje op Davy, hahahahaha GRAPJE  :lol: :lol: :lol: :lol:
Die herrie is op te lossen hoor, zoals er voor alles een oplossing is.

Alles maakt herrie en alles is stiller te krijgen.
In het eggie is hij ook niet geruisloos.
Ik heb zelf ook een nieuwe op mijn baan liggen en ja, je hoort hem goed en dat zou best met de helft terug gebracht mogen worden en dat gaat ook gebeuren.



Ha die Riny, helaas kost het stiller maken van de rolbrug een dikke 100 euries  :( :( :(

of heb jij andere (goedkoper ???) oplossingen ???

mvg, mark
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
maar zit er en motor net als een loc dan zo je kogolagers er in kunen planten
:D
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Ik ga de rolbrug ook kopen.
Deze info+ervaring zocht ik al een tijdje.
Ik had al enkele ervaringen gehoord en met een aantal kun je toch een beter beeld krijgen van zoiets.
Bedankt dus voor de info.

Dennis
ps: kof + kraan wagen gaan dus juist  :)
     7.4 + 20.8=282mm
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Citaat van: woodymax op maandag 05 november 2007, 20:00:06
Helaas kost het stiller maken van de rolbrug een dikke 100 euries  :( :( :( of heb jij andere (goedkoper ???) oplossingen ???

Nou en?
Wij hebben nu eenmaal een dure hobby.
Een goede tweede hands digitale loc is duurder. (oeps, nou komt Davy weer  :lol: :lol:)

Als je geld uitgeeft aan een rolbrug en de iritatie onstaat door lawaai van deze rolbrug kan er nog wel wat extra kosten bij.
Anders zijn de (te) dure uitgave voor de rolbrug ook weggegooid geld.
Tenminste, zo denk ik er over hoor.
Een ander hoeft die mening natuurlijk niet te delen.
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Hoi Riny,

Ik snap jou, maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr nou heb ik geen topinkomen maar heb ook niks te klagen want heb 2 goede ouders  8) 8), maar  iemand anders (die misschien nog jonger is dan mij, en die zitten op het forum) en nog geen bijbaantje hebben, is 100 euro heel veel geld.

Maar ik snap jou gedachte wel......., maar dan lees ik ook dat bij jou 300 euro per maand aan de hobby op gaat   :shock: :shock: :shock:

Groetjes, mark
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
100? is voor mij 4 maanden zakgeld
spreekt voor zich denk ik.

Dennis
ps:bijbaantje komt er wel ergens in 2008(ben nog 14 he)
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)

hallo allemaal
een vraagje ?????

maar kan ik nu de rolbrug ook gelijk gebruiken voor wisselstroom of moet ik dan nog iets doen ??????
stel ik koop in houten een rolbrug en overgangsrails voor C hoe moet het dan verder kan ik dan gewoon die rolbrug bedienen of moet ik iets veranderen hieraan

groet en alvast bedankt
robert
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Een Marklin 7294 is direct in te zetten op wisselstroom (analoog of digitaal). Er zit een kastje bij dat voor de correcte spanningen zorgt voor de rolbrug.

Als je de MS gebruikt moet je wel een aparte trafo hebben om de rolbrug van spanning te voorzien (geel en bruin).  De trafo van de MS mag je NIET gebruiken. De baanspanning (rood en bruin) haal je van de baan af (moet je wel twee draden met "C-rail-stekertjes" hebben).

groetjes
Henk
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
super
en bedankt voor de uitleg
daar ben ik erg blij mee
groet robert
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Ik heb hem ook sinds een week, nieuw gekocht :P

Vind het een wereldding, maar voor die prijs had M er best een wat stiller motortje in kunnen zetten :?, maar goed , heb het als volgt opgelost :

Aparte analoge trafo , en dan gewoon op de rode en bruine aansluiting, zodat ik de toeren van het motortje gewoon op 100 zet, maakt een stuk minder herrie, duurt wel wat langer, maar we hebben toch geen haast  :mrgreen:

Mvg Gert
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
nou, 80 locs afrangeren :shock:... :mrgreen:

Dennis
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Na Loc nr. 7 ging het goed mis  :twisted: :evil: :twisted: :evil: :cry:

Omdat het kreng zo'n herrie maakt en al enige tijd in de doos vertoefd heeft,
kon een druppie olie geen kwaad 8)
Boekje gepakt, goed gekeken, huisje vast gehouden en voorzichtig het dakje er af gewipt, tot zover alles OK :P

Twee schroefjes moet je losdraaien, dan kan het huisje er vanaf (het huis dient als borg voor het asje en lagertje  :roll:, hoe verzin je het tante M  :?)
Schroefje 1 , Tik los , schroefje 2, Tik los , ja wel los , maar MET het stukje afgebroken plastic  :twisted: :twisted:, precies waar de schroefdraad ophoudt is het afgebroken.
Heb de stukjes nog, zijn gewoon in 2en gespleten, m.a.w. of te vast gedraaid door af fabriek M, of plastic gewoon verdroogd.

Dat kost M dus een nieuwe , dat is niet zo moeilijk 8) 8)
Heb er nu een ijzerdraadje over heen gezet, dus hij werkt wel, motortje maakt aanzienlijk minder herrie 8)

Gelukkig zei mijn dealer dat hij hem al wat jaartjes had staan, al blijft hij natuurlijk nieuw in doos, maar je begint dus eigenlijk al met een motortje waarvan de olie hoogswaarschijnlijk al is verhard 8)

M.i. heeft de dealer ook een fout gemaakt, wetende dat het kreng al wat jaartjes in de doos stond, had HIJ hem 1st ff een doorsmeerbeurtje moeten geven 8), dan had HIJ n.l. die schroefjes afgebroken :mrgreen:

Ik ook weer wat geleerd 8)

Morgen mag hij dus een nieuwe voor me bestellen.

Voor de rest vind ik het een wereldding  :P

Mvg Gert
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
hebe er geen enkel probleem mee
ok het geluid had zachter gekunt maar ben erg tevreden
als ik mijn 2 classjes ernaast zet met vol geluid hoor je de rolbrug niet hoor  :lol: :lol:
groet robert
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Zijn we weer 8)

Gelukkig had m'n dealer al weer een nieuwe besteld en ook al binnen, dus werd zonder probleem geruild.

Maar daar hield de service biet bij op ! , m'n dealer (Voermans) heeft dus het motortje en tandwielen even nagekeken en waarnodig gesmeerd :P

De schroefjes gingen dit keer los ZONDER het plastic af te breken, doch we konden beiden al zien aan de witte uitslag op de plastic bussen, dat we de 3 x olie verversen niet gaan halen :(

Conclusie ! ,alleen smeren als het echt nodig is ! , de constructie is gewoon te zwak, had M nu bovenop de plastic bus een koper busje met gewone schroefdraad geperst, dan ben je er al 8)

En dat met een adviesprijs van ? 239.--  :shock:, ik heb er ? 189.-- voor betaald.
We gaan wel zien hoe het loopt, kan hem i.i.g. altijd omruilen mocht het weer kaduuk gaan :P

Rol ze  :mrgreen:
Gert
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Ziezo 8),

het hele handeltje ligt weer op de plaat en werkt dit keer perfect :P

Denk toch dat ik nu een ietwat nieuwer exemplaar heb, motortje maakt minder herrie, en de kleur is wat donkerder 8), ik vind het prima zo  :mrgreen:

Foto ?, volgt 8) (waar ligt de camera nou ook alweer  :shock:)

Mvg Gert

Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Hoi Gert, waar blijven die foto's dan? 8)
Ik vroeg me af, hoe tevreden je nog bent over die rolbrug. Is ie een beetje bedrijfszeker, en dus goed te plaatsen in een schaduwstation? Als lokstalling bijvoorbeeld?

Groeten Dennis
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Dennis,

ik zou hem alleen plaatsen op plekken waar je er BIJ kan !, door stof en dagen niet gebruiken hapert hij wel eens, en een klein duwtje/tikje doet hem dan weer verder rollen, iets wat je niet kunt doen als je er niet bij kan. 8)

Mvg Gert
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Is dit ook bij Henk ??




Groet,
Jan
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
ja, dat is bij mij.

groetjes
Henk
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Vind het toch best wel een gaaf ding. Misschien een doel voor verzinnen :D
Gert dank voor je advies!
Henk, dank voor de heldere uitleg over de rolbrug. Leuk filmpje btw

Groeten Dennis
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Misschien is dat een stomme vraag maar wat is het nut van dat de sporen niet recht tegenover elkaar zijn geplaatst? Is dat zodat je niet te ver door rijdt of zoiets?

Mvg Allard :D
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Doordat de sporen niet recht tegen over elkaar liggen (op één plaats na), staat er altijd maar één spoor in verbinding met de brug. Dit spoor krijgt dan de rijspanning en de loc, die hier staat, kan gaan rijden.
Als er twee sporen in verbinding staan, zou op beide sporen een loc kunnen gaan rijden met een ongeluk tot gevolg. 

Let op:
De rolbrug is ontwikkeld toen er nog geen digitaal was, maar alleen analoog.
De rolbrug is echter ook goed toepasbaar bij digitale banen.

groetjes
Henk
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Goedendag

ik heb een vraag over de rolbrug van marklin 7294/7295
Ik heb er laatst een aangeschaft maar de brug komt niet in beweging.
Als ik de motor vrij maak kan ik de brug vrij bewegen maar als ik alles in elkaar
zet en goed aansluit komt de brug niet in beweging.
Heeft iemand een idee hoe ik de brug aan de praat kan krijgen?

Jasper
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
heb je de borg schroef verwijderd ???
kijk er maar eens onder waarschijnlijk zit de transport / borg schroef er nog in !!
groet robert
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Ik heb de borgschroef verwijderd , zoals vermeld doet de motor het wel maar de aandrijving op de baan niet.
het bedieningskastje is volgens het boekje wat erbij zit goed aangesloten. heb je misschien nog andere suggesties?

gr jasper
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
nee helaas
die van mij deed het ook niet
heel veel olie erbij en toen deed hij wel !!!
misschien is dat dus een optie
heb veel olie toemoeten voegen dus schrik niet !!
succes
groet robert
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Citaat van: remcy op vrijdag 08 oktober 2010, 19:39:59heb veel olie toemoeten voegen dus schrik niet !!

Met kannen tegelijk?  :lol: :lol:

Heb ik nog nooit hoeven doen hoor. Die van mij heeft altijd als een "zonnetje" gefunctioneerd en krijgt zo gauw als ie weer her-indienst-gesteld wordt in mijn AW grote modificatie. Mooie, stille, motor die al in huis is en aanpassingen ten behoeve van PC-sturing met WinDigipet. Maar dat staat nog op de planning; eerst maar is verder met de wissel (servo) aandrijvingen. Werk zat... :lol: :lol: :lol:

Succes Robert!
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
hey hans
die van jasper doet ut niet
die van mij draait nu ook als een zonnetje !!
na al die kannen olie !!  :lol: :lol:
groet robert
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Komen de loks nog boven de olielaag uit dan ? :lol:
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
weet ook niet zeker of de brug werkt maar het glijd !!!  :lol: :lol:
groet robert
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Citaat van: remcy op zaterdag 09 oktober 2010, 00:31:25
weet ook niet zeker of de brug werkt maar het glijd !!!  :lol: :lol:
groet robert

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
ik heb hier gisteravond als "gast" naar zitten kijken en lezen.

Gelijk thuis ook gestunteld met de aansluiting en doordat je van beide kanten aan moet kunnen komen rijden met je loc kan ik heel mijn banenplan weer om gaan leggen!
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
mijn ervaring met de rolbrug van marklin is niet zo leuk

met alle overgang stukken erbij over de 300euro betaald en 2 keer een NIEUWE rolbrug van marklin in garantie gekregen alleen wel elke keer meer als 6 maanden moeten wachten de laste rolbrug de 3de dus gewoon niet meer uit gepakt en gewoon in een keer door verkocht.

vind dit wel jammer want het is en blijft een mooi ding en zeker met de bovenleidings bogen.

mvg niko
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Citaat van: niko op zaterdag 06 november 2010, 02:23:272 keer een NIEUWE rolbrug van marklin in garantie gekregen alleen wel elke keer meer als 6 maanden moeten wachten de laste rolbrug de 3de dus gewoon niet meer uit gepakt en gewoon in een keer door verkocht.

vind dit wel jammer want het is en blijft een mooi ding en zeker met de bovenleidings bogen.

Wat waren de problemen dan precies als ik vragen mag? Ik heb er altijd prettig en ongestoord mee gewerkt. Weliswaar maakt ie veel kabaal maar dat ga ik oplossen.

Ben toch benieuwd wat jouw problemen waren...
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
het kabaal vond ik best wel mee vallen
de eerste maal bleef de brug gewoon spontaan staan en de tweede maal was het schuif kastje dat warm liep en ook gedaan met rollen, ik moet wel zeggen dat ik  2 maal een splinter nieuwe rolbrug heb gekregen van marklin zelf.

mvg niko
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
ik heb het nog niet helemaal voor elkaar!
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Hallo

Tot nu heel tevreden over mijn rolbrug enkel was ze iets te breed.
Ik heb deze omgebouwd met een motor van SB modellbau.Werkt prima is misschien prijzig maar geen geluid meer "een droom".
De ombouw is heel eenvoudig, dus onze volgende stap was versmallen.
KLIK hier
Nog het dak moet geplaatst worden en verouderd(verweerd).

Groeten
Marc
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
vr.1 waarom liggen al die andere 4 sporen dan niet gelijk?
vr. 2 hoe kan je je railplan daar het eenvoudigste op aan passen, heeft iemand er een standaard, welke rails nodig is om bijv de 1e twee sporen gelijk te trekken?
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Ik ben ook trotse bezitter van de rolbrug van Marklin. Ik vind het een wereld ding alleen het geluid is wat minder maar verder top. Bij mij op de baan ligt hij voor de werkplaats voor mijn e-loccen (12 totaal). Ook bezit ik de draaischijf die word voor mijn stoomloccen depot gebruikt. Nogmaals ondanks de herrie ben ik blij met mijn rolbrug.
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Hallo

Nog niet overwogen om de motor van M* te vervangen door één van SB Modellbau?
De rolbrug wordt dan bijna geluidsloos.

Groeten
Marc
Re:Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Nee want het is nieuw voor mij dat bericht.
Re: Marklin Rolbrug 7294 (gebruik en ervaring)
Hallo Henk,

Mijn rolbrug stop niet meer wat kan ik er aan doen heb je misschien een schema van de werking van de rolbrug geen aansluit schema dat heb ik al.
Ik heb er een nieuwe motor in van SB uit Duitsland nu is hij mooi stil.

Groet Hans