Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland

Gestart door Simon BR39 dinsdag 23 augustus 2016, 12:28:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Hoi,

Dit draadje komt het meest in de buurt van wat ik denk dat het hoort, ondanks dat ik geen FCS heb.
Wat is de achtergrond van mijn vraag: op dit moment ben ik de omgeving van mijn station aan het 'plannen'. Onderdeel daarvan is een weg,

voorlangs het station, standplaatsen van 2 á 3 taxi's, 2 bussen, enkele parkeerplaatsen en een enkele kruising/bocht.
Nu wil ik graag de minimale afmetingen weten van bovengenoemde zaken, zodat ik richtlijnen heb voor de planning.
Mijn baan is tp III/IV in Duitsland, dus als het iets in die richting is, zou het mooi zijn. (Anders had ik wel de normen van het huidige NL genomen,
maar dat is een beetje overkill gezien de huidige afmetingen van vrachtwagens e.d.).

Ja, ik heb al gezocht. Nee, ik heb weinig gevonden... :( (enkel dit: Klik)

Alvast super bedankt!

N.B. klik op de trein in mijn handtekening voor mijn draadje
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Ben je op zoek naar de maten in het echt of meer voor gebruik bij het FCS?

De meeste standaard-wegen-producten uit de toebehoren-industrie zijn vrij krap gedimensioneerd.
De maten van de rijbaan van het FCS die je gevonden hebt zijn overigens omgezet naar 1:1 aan de ruime kant, maar waarschijnlijk nodig voor het systeem.

Voor jouw informatie een paar globale maten:
- Provinciale weg / Bundesstrasse: rijbaanbreedte tussen 2,75 en 3,50 m per rijstrook
- Lokale weg; rijbaanbreedte 2,50 - 3,25 m per rijstrook, zonder markering tussen de 3,50 en 6,00 m (totaal)
- Parkeervakken: ca. 5,00 x 2,50 m
- Bushalteplaatsen: ca. 3,00 x 12,00 resp 18,00 m

Gr. John
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Hoi,

@John, dank voor de maten! Voor taxistandplaatsen kan ik uiteraard de maten van de parkeervakken aanhouden.
@Erik, eveneens dank. N.a.v. jouw tweede link even een proefopstelling gemaakt.

Op papier van links naar rechts respectievelijk RQ 7.5; RQ 9.5 en R 10.5
Deze bieden op hun beurt per dag doorgang aan 3.000 voertuigen (60LKW's) ; 15.000 voertuigen (300 LKW's) en tenslotte 20.000 voertuigen.
De eerste is daardoor al bij voorbaat ongeschikt: 60 vrachtwagens per dag op een doorgaande weg langs een station met goederenloods...

Op de foto heb ik er wat voertuigen op gezet. Links zie je dat het voor personenwagens best breed is, echter volgens foto 2 wel heel erg smal voor vrachtwagens.
Dat geeft een tweede reden om af te strepen. De middelste baan is in principe goed, als beide vrachtwagens netjes rechts rijden, blijft r redelijk wat ruimte over.
Rechts vind ik zelf overkill, die wordt dan ook afgestreept.

Conclusie: de rijstroken worden 3 meter breed, met 25cm aan beide zijden voor markering en 1,5m voor berm. (uiteraard nog om te rekenen naar de juiste schaal).

Volgende stap: stoep + taxistandplaatsen uitdokteren ;)

Voor de bussen moet ik misschien toch echt eerst de bussen kopen, om proef te rijden...
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Volgende stap is ook bekend, lang leve Wikipedia ;)
Minimum ligt rond de 2,5 meter, wat gelange de omgeving kan worden vergroot tot 4 meter.

© Wikipedia.de






Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
En dan waarschijnlijk de laatste 'tip' voor vandaag. Qua parkeren is er wel genoeg te vinden, maar de bijgevoegde foto geeft naar mijn idee wel veel info...
Ik hoop dat anderen hier ook wat aan hebben ;)
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Een mooi overzicht. Mogelijk uit een CROW-publicatie als ik het zo zie. Bij over het parkeren: zijn gewenste huidige maten. Vroeger waren ze iets afwijkend. Bijvoorbeeld bij plaatje 1: afmeting van een parkeervak: vroeger 1,60 / 1,80 x 5,50 i.p.v. 2,0x6,0m nu.


Groeten Ronald.
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Nog een kleine aanvulling.
Op kruispunten pas je normaal boogstralen toe.

Voor stadsstraten met weinig verkeer is dit 4,00, 5,00 of 6,00 m
Met drukker verkeer 6,00, 8,00 of 10,00 m
Bij veel vrachtverkeer en bussen wordt ook 12,00 m toegepast.

Zebrapaden (in mooi ambtelijk Nederlands) zijn minimaal 4,00 m breed. (of lang)
De strepen zijn 0,50 of 0,60 m breed.
Overigens bestaand zebra's niet in Duitsland.
Daar gebruiken ze zg. kanalisatiestrepen van 0,50 - 0,50 x 0,10 m
Ook kent men in Duitsland geen "haaientanden".

Nog iets over de strepen op de weg (of mooier markering of belijning):
NL: Breedte 0,10 (ouder) of 0,15 m
Onderbroken strepen kunnen zijn 1,00-1,00 (druk en 50 km) of 3,00-3,00 (druk 80 km weg standaard) streep op normale wegen.
Op doorgaande wegen en snelwegen 1,00 - 3,00 en 3,00 - 9,00 (80+-wegen)
Ook komt 9,00 - 3,00 voor wanneer het overschreiden van de streep ontmoedigd moet worden.

In NL wordt op 80km wegen steeds vaker een dubbele streep toegepast, waarbij de breedte van de streep 0,15 m is en de breedte tussen de strepen minstens 0,45 m is.
Wanneer er een groen vlak tussen de strepen zit betekent dit normaal "stroomweg", waar meestal 100 km/h is toegestaan.
Momenteel worden kantstrepen vaak ook uitgevoerd als 1,00 - 1,00 of 3,00 - 3,00 strepen.

John


Re: Afmetingen en normen wegen en kruisingen tp 3/4, Duitsland
Aanvulling:

Citaat van: VT601 op vrijdag 26 augustus 2016, 08:07:37
Zebrapaden (in mooi ambtelijk Nederlands) zijn minimaal 4,00 m breed. (of lang)

Geheel ambtelijk / technisch spreekt men graag over:  "Voetgangersoversteekplaats" afgekort: VOP In de wet (BABW) staat zelfs "zebra" :) Ze

Citaat van: VT601 op vrijdag 26 augustus 2016, 08:07:37
Overigens bestaand zebra's niet in Duitsland. Daar gebruiken ze zg. kanalisatiestrepen van 0,50 - 0,50 x 0,10 m

Toch wel ;) Kijk maar eens naar dit artikel bij Wikipedia: Fußgängerüberweg

Citaat van: VT601 op vrijdag 26 augustus 2016, 08:07:37
Nog iets over de strepen op de weg (of mooier markering of belijning):

... Een heel correct verhaal dat volgt ...  :)

Heeft te maken met de "categorisering" van wegen sinds de invoering van "duurzaam veilig verkeer".  Vroeger was gewoon meer mogelijk ;) Er waren wel de richtlijnen ROA en RONA maar gemeentes en provinicies hadden meestal hun eigen "ontwerpnormen".

Sinds het invoeren van "duurzaam veilig" worden wegen steeds meer ingericht volgens dat concept. De richtlijnen zijn verwerkt in het handboek wegontwerp (vroeger CROW publicatie 164a t/m d, nu: CROW publicaties 328 t/m 331). Men probeert tegenwoordig zo goed mogelijk te voldoen aan het handboek om "moeilijke situaties bij de rechter" tot een minimum te beperken. Je zal zien dat steeds meer wegen met de inrichting voldoen aan de nieuwe richtlijnen. (Al veranderen die nog wel eens :) )

Bij de modelbaan kan gekeken worden of welk tijdperk men wil uitbeelden. Daar kan je de inrichting van de weg op aanpassen ;)

Groeten Ronald.