Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

Gestart door martin maandag 22 augustus 2016, 18:09:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
beste forumleden,

jullie bouwen natuurlijk allemaal 3-rail banen, anders zat je niet op dit forum. Maar ik wil nog een stapje verder gaan en voor mijn 'nieuwe' baan echte 3-rail rails gebruiken. Dus met de doorlopende middenrail, en geen Puko's (puntcontacten). Ik bedoel dus deze rails, die ongeveer geproduceerd is tot 1955 :

De reden voor deze nostalgische uitspatting is eigenlijk omdat ik het zonde vond dat mijn oude Märklin modellen uit de jaren 50/60 van de vorige eeuw altijd maar werkeloos in de vitrine hun dagen sleten. Treinen moeten rijden, liefst in stijl. En dat ging niet echt lekker op mijn digitale baan met K-rails.
Ik wilde daarom een baan maken in jaren 50/60 stijl en dan bedoel ik niet epoche zoveel, maar dus met echt de modelbouw artikelen die in die jaren te koop waren. Ik wilde in ieder geval de volgende items er in verwerken:
- rails en wissel met doorlopende middenleiders, serie 3600/3700
- draaischijf met (blikken) ronde locomotievenloods
- de bekende automatische overweg (ook blik natuurlijk)
- de metalen bruggen
- functionele bovenleiding
- en de beroemde hijskraan (zoek ik nog)
Het baanplan hoefde niet echt uitgebreid of gecompliceerd te zijn, flinke dubbele ovaal en wat opstelsporen is voldoende. Het gaat er immers toch voornamelijk om om de klassieke modellen eens te laten rijden af en toe.
Ik heb dus niet een baanplan gemaakt op de computer met een of ander slim programma, ik heb gewoon een tafel gemaakt van 4,50x1,25m en ben daar rails en wissels op gaan leggen die ik afgelopen weken verzameld heb via MP en catawikie.
Zie hier het resultaat:





dit is dus de bekende metalen brug. Ik heb de 2 ovalen laten kruisen d.m.v. de brug, anders is een brug ook zo zinloos.


De wissels uit die tijd zien er nogal eh...  lomp uit. Voordeel is wel dat ze nog gewoon werken, ook na meer dan 60 jaren. Met de K-rails had ik helaas wel eens andere ervaringen, die kwamen soms al kapot uit het doosje :(


ik heb een ronde loods met draaischijf voor de stoomlok's, en 2 rechthoekige voor resp de e-loks en de diesel-loks. Ik vind het op zich wel een wonderlijke kleurstelling voor zulke gebouwen. Dat frisse blauw en beige. Later in de jaren 60 heeft Märklin de kleuren van de ronde loods wat realistischer gemaakt. De recht hoekige loodsen (met automatische deuren) zijn nooit lang in produktie geweest.



Zoals jullie zien is er nog genoeg te doen. De layout van de spoeen bevalt me wel , dus ik kan nu beginnen met het elektrische gedeelte. Alle wissel aansluiten, seinen plaatsen. Er komt wel een automatisch bloksysteem (dat had Märklin al op demonstratiebanen in de jaren 30, dus dan mag ik het ook) De verdere aankleding zal vrij eenvoudig blijven. Zoveel ruimte is daar ook niet eens voor, maar ik zal kijken of ik nog passende spulletjes kan vinden.
Ik hou jullie op de hoogte

groetjes,
Martin
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Hoi Martin,

Je hebt een mooie verzameling opgebouwd en niet alleen in rollend materieel, maar ook in rails!

En goed dat je een apart draadje hebt opgestart, want dat verdient jouw 3-railbaan wel :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
erg leuk Martin  :thumbup:
Dit materiaal is van voor mijn geboorte en het rijd nog steeds. Geweldig om te zien.

Ik hoop dat er ook enkele filmpjes komen?
Ga dit zeker volgen.

Groeten Barry
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Citaat van: martin op maandag 22 augustus 2016, 18:09:30

jullie bouwen natuurlijk allemaal 3-rail banen, anders zat je niet op dit forum.


Kuch...  Zo is het. :D

Maar ik kan dit zeer waarderen: het consequent doorvoeren van deze stijl van materiaal en materieel. Ik zou zeggen volhouden en vooral geen concessies doen met nieuwer M-rail spul. Ik vind persoonlijk dit het enige echte old skool. :)

Gr, Ben.
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Da's al een mooie start Martin :thumbup: Enne: ...  @citaat helemaal mee eens!

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Martin heerlijk om te zien.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Hoi Martin.
Prachtig om al dat vijftiger jaren materiaal in een baan opgebouwd te zien! :thumbup:

Veel succes en plezier met de bouw van deze nostalgische vijftiger jaren baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Martin,

Wauw dat is nu eens echte nostalgie voor sommige onder ons  :D

Dat is mooi dat je dat nog allemaal hebt, en als je dit gaat aankleden gaat het zeker mooi worden.  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Waarom aankleden Peterke? Zo'n baan verdient m.i. juist geen aankleding. Zou een beetje raar zijn hier gras, grind en plastic meuk langs te plempen.  :(
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Mooi Martin, zo'n vintage Märklin baan, met alle klassiekers erop.
Ik zou de plaat gewoon groen schilderen, rail en andere blikken Märklin objecten er op en verder niets.  :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Citaat van: Spoorman op maandag 22 augustus 2016, 20:18:33
Waarom aankleden Peterke? Zo'n baan verdient m.i. juist geen aankleding. Zou een beetje raar zijn hier gras, grind en plastic meuk langs te plempen.  :(

Dacht toch aan een boompje, of was dat er vroeger niet heb de gouden jaren niet meegemaakt van M ben van het jaar 1972  :)
Je kan toch weg maken (schilderen) hoeft niet vol te staan  B)


Groeten

Peter
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Citaat van: Spoorman op maandag 22 augustus 2016, 19:22:52
Maar ik kan dit zeer waarderen: het consequent doorvoeren van deze stijl van materiaal en materieel. Ik zou zeggen volhouden en vooral geen concessies doen met nieuwer M-rail spul. Ik vind persoonlijk dit het enige echte old skool. :)

Gr, Ben.

Voor gewone rails en wissels is dat niet zo'n groot probleem om dit consequent door te voeren. Het aanbod is wel redelijk groot als je goed zoekt en echt duur is het ook niet. Het is alleen de kunst om de goede exemplaren er uit te vissen.  Het is oud spul, dus als je een partijtje opkoopt dan zit er ook veel rommel tussen (verbogen, verroest, sceneryresten) Voor wat betreft 'specials' zoals contactrails en overwegrails heb ik wel een beetje gesmokkeld. Hiervoor heb ik m-rails van hun puntkontakten verlost, en er een middengeleider opgesmurft van een gewone rechte 3600 rail. Dit heb ik ook met enkele brugdelen gedaan. Want als je die met middengeleider kan kopen dan zijn ze meestal vies en verroest. Op zich wel een maffe aktie misschien, primitieve rails er nog primitiever uit laten zien. ;)

Voor wat betreft de aankleding ben ik er nog niet helemaal uit wat ik wil. Het zal wel simpel blijven, en het ligt er ook aan wat ik allemaal tegenkom op internet (en tegen welke prijs)

groeten,
Martin
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Misschien heeft er iemand nog enkele foto's van modelspoorbanen ter inspiratie uit die tijd?
Ben van hetzelfde bouwjaar als Peter , dus kan je er ook niet aan helpen  :)

Groeten Barry
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
voor foto's van oude modelspoorbanen kun je ook hier kijken, erg leuke site:

http://trainsdefrancois.free.fr/marklintro.php

groet,
Martin
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Hallo Martin,

Wat een old school baan. Ver voor m'n tijd (1977). Wel mooi om te zien! Ben benieuwd wat voor vervolg dit krijgt. Wat ik apart vind om te zien, zijn de wisselaandrijvingen. Bijna net zo groot als de wissel zelf.

:thumbup: :thumbup:

Grt JP

Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Zag ooit een oldskool baan op een tapijt liggen en op een plaat en dan zonder aankleding behalve de gebouwen.

Ook was de bedrading die uit de zijkant van de rails komt, naar onderen weggewerkt waardoor het geheel er strakker uit zag.

Bovendien was de oude bovenleiding nog gebruikt, en dat gaf toch wat sjeu aan die baan :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
-Martin:
Lekker nostalgisch,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Heb hier nog wel een boek liggen van die tijd toen,  er is ook een site waar je voorbeelden vind.
Zal eens foto's maken en hier posten als ik mag ??



Groeten

Peter
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Martin,

Prachtige nostalgische baan. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
gaaf
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

Mooi project, Martin  :thumbup:

Als je in oude Miba's kijkt, kun je zien dat er toen ook al best wel wat sceneryspul te krijgen was en wat niet te krijgen was, werd zelf gemaakt. Ook toen waren er mensen, die een zo "echt" mogelijke baan wilden. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon.

Zo'n baan hoeft dus echt niet "kaal" te blijven, het is maar net wat je er zelf van maken wil.

Veel plezier met verder bouwen en naar bruikbaar spul zoeken  :P

Grtz Tony

Ps. ik neem aan dat je deze sites al ontdekt hebt; http://www.modelleisenbahnfan.de/    en  http://alte-modellbahnen.xobor.de/
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi hoor, en inderdaad, wat klassiek strooigras mag best hoor, afgemaakt met wat plastic dennen ;)
Zou leuk zijn als je nog een mooi blikken station op de kop kunt tikken!
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Heb hier nog een boek liggen van de jaren 50/60, mooie baanplannen en ook de afwerking was heel simpel heb twee foto's gemaakt met gsm uit het boek.


vroeger werd er simpel afgewerkt zoals je hopelijk kan zien op foto anders scan ik ze eens in.

Dit was mijn onze eerste baan die we gemaakt hadden, besturing was 6 trafo's.


Groeten

Peter
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Met de trafo's uit de afbeeldingen heb je eerder een jaren 70/80 baan dan een jaren 50 baan.
Er staan al lichtblauwe trafo's op de foto's.

In de jaren 60 waren ze nog donkerblauw.

John
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Klopt helemaal, hoewel t leuke foto's zijn, zijn ze voor Martin veeeeeel te modern ;).
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Peter die baan in L vorm in welk boek staat die en wat zijn de afmetingen?
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Johny

Dat is het boek van Marklin afmetingen zijn 345X135
                                                                260X155
M GLEIS 0390 ANLAGEN FUR M GLEISE 5100
                                                          5200

Hopelijk heb je er iets aan.

Wilde even de foto's laten ter inspiratie, oudere boek(en) heb ik helaas niet.



Groeten

Peter

Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Peter bedankt ook Jørg voor de link. Zo dus?
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
-Johnny:
ALT ingedrukt houden en dan 155,  :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
@Jørg
bedankt voor de link daar is erg veel te vinden. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Citaat van: Hanzi op woensdag 24 augustus 2016, 10:01:11
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi hoor, en inderdaad, wat klassiek strooigras mag best hoor, afgemaakt met wat plastic dennen ;)
Zou leuk zijn als je nog een mooi blikken station op de kop kunt tikken!

Ja, strooigras bestond toen ook al. In de jaren 60 van de vorige eeuw heeft mijn vader een baan voor mij gemaakt (helaas geen foto's van) waar ook zakken vol strooigras over uitgestrooid werd. Ook 'steentjespapier' was er toen ook wel. Wel leuk dat Faller nog steeds datzelfde papier maakt als 50 jaar geleden. Ik heb het gebruikt om de oprit aan de rechterkant van de baan mee aan te kleden. Vroeger werd dat allemaal met de figuurzaag gedaan, gelukkig gaat het met de decoupeerzaag wat sneller nu.


Die foto-achterwanden had faller vroeger ook al, ik heb er een kunnen vinden die er enigszins op lijkt.

groet,
Martin


Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
-Cees:
Graag gedaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Héél leuk om te zien :-) Zéker het volgen waard  :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
leuk baantje, succes met de verdere bouw
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Wel ook een draadje dat ik met veel lol ga volgen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Vol eens met alle voorgaande reacties, echt leuk initiatief en ook genoeg ruimte op de baan, kzou de vezelplaat niet eens groen veven, gewoon zo laten, eenvoud is t kenmerk van t ware.+
Bijf dit zeker volgen, wat mij betreft kunnen er niet genoeg foto's van deze baan op t forum!
Hartelijke groet,
Peter.
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Hoi Martin,

Erg leuk om te zien dat er meer mensen zijn die een nostalgische Marklin M baan met doorlopende middenleider  en 800 materieel aan het bouwen zijn; zelf heb ik ook plannen een dergelijke baan te gaan bouwen
Momenteel ben ik bezig materiaal te verzamelen wat soms niet altijd meevalt maar dat is ook het leuke ervan als je uiteindelijk dan toch die laatst ontbrekende brugoprit in bv Houten kan scoren
Veel succes gewenst en ga zeker je draadje volgen

met vr. groet jan800
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
even een kleine update.
Wat is er ondertussen gedaan:

een bruggetje met doorlopende middenleider gescoord, en geplaatst.


verder heb ik seinen en bovenleiding geplaatst. De seinen zijn niet echt super oud, ik twijfelde eigenlijk of ze wel op deze baan thuis horen. Maar het blijkt dat ze in deze uitvoering in 1953 al verkocht werden. Maar ze zijn wel erg lang in het programma gebleven, want op het laatst zijn ze zelfs nog in de witte doosjes verkocht.


Dit type bovenleiding is ook in 1953 op de markt gekomen, en vind ik eerlijk gezegd ook wel mooier als de oude bovenleiding die bestaat uit een enkele strip. Bovendien had ik hier nog dozen vol van liggen.


de trafo's stammen wel uit de jaren 60. Beter niet meer te gebruiken met treinen voorzien van een decoder. Ze geven een iets te hoge spanning af nu. Ook uitkijken met de snoeren. Ik had 1 trafo die nog nooit gebruikt was, kwam 'nieuw' uit de doos, maar het (zwarte) netsnoer was helemaal bros geworden. Het verpulverde in mijn handen. Vooral de zwarte snoeren zijn hier nogal gevoelig voor. De grijze tweelingsnoeren geven over het algemeen geen problemen.


ik ben nu aan het proefrijden. Ik heb de baan in een paar automatische blokken verdeeld (daar later meer over). Het rijden gaat zeer goed, zeker na dat ik de rails gekuisd heb met SR24. Voordeel van de doorlopende middenleiders is dat dit makkelijker gaat als bij puntkontakten. De eerste rit van een eloc op bovenleiding was nogal spectaculair. De eerste paar ronden ging dat gepaard met mooie vonken aan de pantograven. Jammer dat ik dat niet gefilmd heb.

groetjes,
Martin
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Martin;


Mooie foto 's zeker die in zwart wit  :)  :thumbup: :thumbup: die bovenleiding heb ik ook  :thumbup:
Heb ook nog wat liggen hier, vragen ze nu ook wat euro's voor  :?



Groeten

Peter
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
mooie foto's, ziet er goed uit, ga zo door :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Citaat van: peterke33 op dinsdag 20 september 2016, 18:24:37
Martin;


Mooie foto 's zeker die in zwart wit  :)  :thumbup: :thumbup: die bovenleiding heb ik ook  :thumbup:
Heb ook nog wat liggen hier, vragen ze nu ook wat euro's voor  :?



Groeten

Peter

Wat ze vragen is nog niet wat je er voor krijgt hoor  B)

Martin ,

Netjes hoor ziet er geweldig uit  :thumbup: :thumbup:

Groeten Barry
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Dag Martin.

Fijne update begeleidt met evenzo fijne platen! :thumbup:

Citaat van: martin op dinsdag 20 september 2016, 18:10:43
de trafo's stammen wel uit de jaren 60. Beter niet meer te gebruiken met treinen voorzien van een decoder. Ze geven een iets te hoge spanning af nu. Ook uitkijken met de snoeren. Ik had 1 trafo die nog nooit gebruikt was, kwam 'nieuw' uit de doos, maar het (zwarte) netsnoer was helemaal bros geworden. Het verpulverde in mijn handen. Vooral de zwarte snoeren zijn hier nogal gevoelig voor. De grijze tweelingsnoeren geven over het algemeen geen problemen.
Ik heb hier (of eigenlijk hier) een foto-verslag geplaatst over het vervangen van zulke oude snoeren. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Supergaaf, Martin  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Zou in een museum niet misstaan ;)
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

Hoi Martin,

Fijne update weer  :thumbup:

Als ik het goed zie, gebruik je ook de heerlijk geurende spaanplaten  :P
De lampjes op de trafo's doen me altijd aan vroeger denken; als die brandden, was de baan ook echt áán !

Grtz Tony
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)

Over geur gesproken, de metalige geur van de modelletjes en rails is zo lekker dat ze dat eigenlijk in een flesje moeten doen.

Verder vind ik dit een ERG LEUK project. Veel plezier met de bouw Martin.
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Super leuke baan  :thumbup: :thumbup:

Proficiat en ik kijk al uit naar de volgende updates :)
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Citaat van: Har op woensdag 21 september 2016, 10:10:09

Over geur gesproken, de metalige geur van de modelletjes en rails is zo lekker dat ze dat eigenlijk in een flesje moeten doen.


Aha, ik ben dus blijkbaar niet de enige met deze geur-fetish  ;)
Ik vind deze geur ook zeer aangenaam, en als er een nieuw (oud) model binnen is dan besnuffel ik hem altijd. Ik doe dat tegenwoordig wel als mijn partner niet in de buurt is want die vind dit behoorlijk gestoord.

Lampjes van de trafo's roepen bij mij ook nostalgische gevoelens op, net zo als het gezoem als je ze aanzet. Die witte trafo's doen dat niet meer, zit ook geen lampje op, je merkt niet eens dat ze aanstaan.

Nieuwe spaanplaten geuren ook nogal sterk in het begin, maar dat begint nu wel wat minder te worden.

Alle zintuigen worden eigenlijk wel geprikkeld bij deze hobby als ik er zo over nadenk :)

groetjes, Martin

Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 20 september 2016, 20:31:29

Ik heb hier (of eigenlijk hier) een foto-verslag geplaatst over het vervangen van zulke oude snoeren. :wink:

Groeten,

Erik.

Dat is een mooi verslag, met duidelijke foto's.
Het vervangen van een snoer bij een grotere trafo is eigenlijk precies hetzelfde. Ze zien er van binnen ongeveer hetzelfde uit.
Het openmaken van de kast is even lastig, maar met een puntbektang zijn de lipjes wel goed recht te buigen zodat bovenkant en bodem te scheiden zijn.

groetjes,
Martin
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw van een 3 rail-baan (jaren 50, 60 stijl)
 @citaat Dank je voor het compliment, Martin :thumbup:
De reden dat ik destijds dit verslag maakte,
was dat ik destijds nergens beeldmateriaal
kon vinden van hoe de transformator van
binnen bedraad is en waar op te letten bij
het openen en sluiten van de behuizing.

Groeten,

Erik.