Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 3046, SNCF 150X

Gestart door PaT zondag 21 augustus 2016, 11:40:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Märklin 3046, SNCF 150X
Ik heb een Märklin 3046, de 150x stoomlocomotief.  Dit is de franse zus van de bekende BR44.

Ik probeer te achterhalen hoe en waar deze stoomloc werd ingezet.  Ik heb gevonden dat het een goederenlocomotief is.  Ik heb welgeteld 2 of 3 oude foto's van deze locomotieven kunnen vinden met wagons er achter.  Enerzijds met wat hogeboord wagons,  anderzijds met heel typische onderlossers.

Maar that's it.  Meer kan ik niet vinden.  Aangezien deze machines net van voor de oorlog zijn kan ik mij niet voorstellen dat ze bijvoorbeeld niet ingezet werden bij militaire transporten.  Daar kan ik echter 0,0 van vinden.

Weet iemand hier meer over deze locomotief en in welke samenstellingen deze rondreden?
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Is het niet zo'n geval waar een Duitse loc na de oorlog als "buit" of herstelbetaling door Frankrijk werd ingezet? In dat geval zouden ze pas na de oorlog Frans geworden zijn, en tot die tijd als Duitse loc rondgereden hebben. Dat was altijd mijn idee bij die Franse, Nederlandse en andere locs die verdacht veel op Duitse locs lijken :)
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Heb je hier wat aan ?

Klik hier

groet
Harald
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Dank mannen,

Harm,  je heb gelijk.  Pas na WO2 gingen ze de grens over.
(van de duitse Wikipedia)
Citeer
Nach dem Zweiten Weltkrieg sind die 1753 für die DR gebauten Lokomotiven der BR 44 bei folgenden Bahnverwaltungen verblieben:

DB ab September 1949: 1.242 Stück
DR: 335 Stück
PKP: 67 Stück
ČSD: 3 Stück
ÖBB: 11 Stück (+ 5 Stück ÖBB (T), Beutegut der sowjetischen Besatzungsmacht)
SNCF: 14 Stück (als Baureihe 150 X bezeichnet)
SNCB: 1 Stück
Verbleib unbekannt: 74 Stück.

Die DB übereignete der französischen Staatsbahn SNCF als Reparationsleistung mindestens 291 Maschinen. Dabei handelte es sich vorwiegend um in Frankreich gebaute Lokomotiven.

En via http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7669302 kom ik het volgende filmpje tegen

Met daarin een 150x voor een ertstrein
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Citaat van: PaT op zondag 21 augustus 2016, 12:49:11
Dank mannen,

Harm,  je heb gelijk.  Pas na WO2 gingen ze de grens over.


Hallo

Niet helemaal waar, maar toch weer wel.
13 stuks waren tijdens de oorlog in frankrijk gestationeerd (als serie 44).

Deze bleven als buit in frankrijk achter en werden 150.X

Gedurende de oorlog werden er door franse fabrieken ook 44 gebouwd, die echter tot het einde van de oorlog nog niet afgebouwd waren.
Na de oorlog zijn deze loks verder afgebouwd (226 stuks) en als "nieuwe" 150.X.1 tot 150.X.226 in dienst gesteld.
Hiervan zijn later weer 58 loks naar de turkse spoorwegen verhuisd.

De oorspronkelijke 13 loks kregen de nummers 150.X. 819, 838, 928, 929, 941, 942, 962, 1083, 1089, 1092, 1110, 1801 en 1803.

Bart
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Bart, bedankt voor de leerzame aanvulling. Ik had inderdaad al iets gelezen over de in Frankrijk gebouwde exemplaren.
Ik ga binnenkort eens kijken of een van de fabrikanten ook van die onderlossers heeft geleverd met sncf nummering enz er op.

Edit:
Ik kom net de set 48443 tegen. 3 Open kolenwagons die ik er wel mooi uit vind zien. via de Märklin site kan ik alleen niet achterhalen van welk tijdperk ze zijn. "Usinor" is volgens wikipedia opgericht in 1948, dus het zou moeten passen achter de 150x.
Iemand die daar wat meer helderheid in kan brengen?
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Inmiddels ben ik druk aan het grasduinen in http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:H0_Wagon_Modellen. Ik ben benieuwd wat ik daar voor leuk tijdperk III spul tegen ga komen.
Tot nu toe lijkt de marklin 48449 de grootste kanshebber te worden


(plaatje geleend van Collector model trains
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Mooie modellen toch.
Bijna iedereen weet alles over de duitse Baureihes en de NS natuurlijk.
Komt door de Belgische ledeninbreng nog stukje kennis van NMBS bij maar daarna stop het algauw.
Dan wordt het specialistenwerk.

Ik weet niet PaT of je de franse taal machtig bent.
Hier een link naar een frans forum, een soort tegenhanger van dit forum. Met veel materieelfoto's.
http://forum.e-train.fr/index.php

Is maar één voorbeeldje, want er is zo veel meer, maar zoals al eerder vermeld: onbekend maakt onbemind.
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Je zou op de onderzoeksdata kunnen kijken op het model.

Na 1945: periode III, dus geschikt voor de 150X
Voor 1940: periode II, dus niet geschikt.
Omdat de SNCF in 1938 is ontstaan en de wagens gekentekend zijn als SNCF moeten ze van na 1938 zijn.

John
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Frans lezen lukt redelijk baanloos,  dus ik ga je link zeker bekijken.  Dank je wel

Ook John bedankt,  maar wat bedoel je met 'de onderzoeksdata'
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Hoi Patrick,

Jouw lok (de 3046) zou ik niet zo'n "moderne" wagon gunnen, je gaat dan teveel het verschil zien tussen de leeftijden van je materieel.

Als je daar niks om geeft, hoef je niet op mijn reactie te reageren.

Maar kijk ook even naar dit filmpje:

Klikje doen

Goederentreinen kunnen uit vele maatschappijen bestaan, dus je hoeft je niet te beperken tot alleen de SNCF.

Begrijp me niet verkeerd hoor, zelf heb ik ook een oudere stomer uit die tijd (3047), en daar komt ook echt iets achter wat ook uit die tijd stamt.

En mocht je dat niet willen en toch doorgaan met de beoogde wagonset (48449) kijk dan ook eens naar 48443, en de 48446.

Hier nog enkele nummers van overigens setjes wagons:

46272
46092
46752
46761

Wellicht zijn er ook losse rijtuigen te krijgen, maar om eerlijk te zijn heb ik daar gemakshalve eventjes niet naar gezocht :)

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Met de 'onderzoeksdata' bedoel ik de datums die op de lok of wagen zijn vermeld. Hiermee kun je afleiden wanneer het voorbeeld het laatst in de werkplaats is geweest.

John
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Hoi Hans,

Het bijzondere van deze wagons en dan met name degene die ik hierboven noem is dat die (nog net?) tijdperk III zijn. De andere sets worden allen aangeduid als tijdperk IV. Ik vermoed dat dat puur te maken heeft met de tekst op de wagon. Wellicht is het bedrijf dat op deze set staat als een van de eersten begonnen met deze wagons en werden ze daarna door meerdere bedrijven gebruikt. Zo goed heb ik het nog niet doorgenomen.

Puur naar mijzelf kijkend wil ik het liefst wat stoere wagons en niet van die iele twee-assertjes. Dan blijft eigenlijk alleen deze wagon en een 6-assige zwarelast wagon over.

@John, deze 150x heeft tot ongeveer 1955 in Frankrijk gereden. Dat is dus halverwege tijdperk III. Daarna werden ze aan Turkije verkocht.

Edit:

Hans heeft mij toch aan het denken gezet. Daarna ben ik verder gaan zoeken en kwam ik zowaar bij Trix uit en wel met deze set tegen. Kolenwagons van de SNCF uit tijdperk 3. Die past wel een beetje in mijn straatje en als het goed is ook nog net achter de 150x :)
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Hoi Patrick,

Graag help ik je aan inspiratie hoor :)

En die lok verdient gewoon een wagon of tig, want hij kan best wat trekken :thumbup:

Tja wel de assen ruilen als je met massadetectie werkt, op de modulebaan zal het niet uitmaken, behalve misschien bij de wissels.

Zo zie je maar weer waar enig speurwerk toe kan leiden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Nou Hans,  ik mag geloof ik nog wat doorspeuren.  Op de wagons staat een onderhoudsdatum van 1962... Net 7 jaar te nieuw...
Ik twijfel nu of ik dat erg moet vinden... Ik vind het namelijk wel een heel leuke set.  Lekker stoer.
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Hoi Patrick,

Die zelflossers van Trix staan er prima achter al let je dan niet op de datum, maar wat geeft dat?

De lok zelf ziet er toch uit als een BR50 dus waarom dan geen ertswagons erachter?

Volgens de Koll vindt je ook geen eerdere uitvoeringen van die ertswagons, anders had ik ze wel opgesomd.

Ja de set is zeker stoer hoor en weet niet of je al van dergelijke wagons hebt.....anders wordt het een kwestie van uitproberen.

Of op een module rijdag gewoon die lok meenemen, dan neem ik wel wat ertswagons voor je mee om te passen :)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Haha, ga je mijn 150x nou uitschelden voor een BR50 Hans? :) (het is een omgekleurde, beetje aangepaste BR44).

Nou weet ik bijzonder weinig van onderhoudsdata enz, dus maar even een vraag aan de experts hier.

Wat zegt zo'n datum nu eigenlijk? Is dat de datum indiensttreding of daadwerkelijk de laatste datum dat er (groot) onderhoud is uitgevoerd? In dat laatste geval kan ik mij voorstellen dat de introductie van die wagons dus (ruim) voor die datum was en ze mogelijk zelfs al voor '55 op de baan kwamen.

Edit: Kom ik ineens dit draadje tegen op ons mooie forum. De Fals'en zijn sinds 1954 op het spoor! Dat gaat dus nog net goed met  de Trix set!
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Ondershoudsdata geven weer wanneer de lok of wagen voor het laatst in (groot) onderhoud is geweest.
Als je zorgvuldig volgens de periode indeling wilt werken is dit maatgevend.
Meestal ligt de laatste datum van 0 tot 5-10 jaar voor de datum die je uit wilt beelden.

Soms is er ook sprake van een "vervaldatum" (zeg maar de datum waarop de APK verloopt)

Voor wat betreft de Fals. Die zijn mogelijk pas vanaf 1954 in gebruik, maar ook daarvoor had de DRG als Fals-typen in gebruikt. Deze werden toen ook wel aangeduid met OOtz en dergelijke afkortingen.
Zoek maar eens op "zelflossers" of "selbst entlade wagen". https://de.wikipedia.org/wiki/Offener_G%C3%BCterwagen#Sattelwagen

Ik neem aan dat ook de franse spoorwegen dergelijke wagens hadden.

John


Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Dank je wel John,  altijd handig om te weten.  Als ik dus niet al te kritisch kijk naar de data klopt het plaatje straks aardig ;)
Die OOTz'en had ik inderdaad ook al gevonden.
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 3046, SNCF 150X
Citaat van: PaT op donderdag 08 september 2016, 07:02:36
Haha, ga je mijn 150x nou uitschelden voor een BR50 Hans? :) (het is een omgekleurde, beetje aangepaste BR44).
Hoi Patrick,

Ja een 44er kan het ook zijn zelfde as-opstelling :)
Maar aan uitschelden doe ik niet hoor Pat , dat laat ik wel aan jou over haha.

Dus vergeet het maar dat ik jouw lok een 50er noem :)

M.v.g.

Hans V200.0