Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Electronisch schakelrelais of toch decoder?

Gestart door Stefanius zaterdag 13 augustus 2016, 18:05:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Hallo,

Ik ben de haperende omschakelrelais een beetje beu (veertjes die te slap of te strak staan waardoor de trein enorme bokkesprongen maakt of tijdens het rijden het relais aanspant).

Aangezien ik nu toch langzaamaan de 20 jaar oude olie eraf aan het bikken ben, overweeg ik om voor de meeste treinen een alternatief (bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/uhlenbrock-55700-rijrichtingsomschakelaar-voor-wisselstroom-locs-218798.html?insert=89). Echter, is mij ook al ingefluisterd dat een delta / digitaal decoder wellicht ook een optie zou zijn, mocht ik ooit digitaal willen zit het spul er meteen in.

Ik ben erg benieuwd naar tips / truuks, om de onderstaande vragen te beantwoorden:

- Die Uhlenbrock is niet bepaald leuk geprijsd, zijn er meer fabrikanten?
- Als ik zou besluiten tot een decoder, kan ik dan nog wel analoog blijven tuffen (ik heb verder ook geen Central Station om die dingen te programmeren).
- Moet ik als ik voor een decoder zou gaan, ook meteen de motor vervangen? Ik heb begrepen dat zodra er een decoder in zit de trein zich verder als een gelijkstroom trein gedraagt?

Ik rijd analoog (Marklin) en blijf dat voorlopig ook wel doen. Ik heb wel twee locs die al vanuit de fabriek zijn geleverd met een Delta en een Digital decoder.
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Stefanius,

Die omschakelaar van Uhlenbrock is inderdaad duur.
Er zijn meer fabrikanten van decoders, maar er zijn goede en er zijn wat minder goede. Maar dat is vaak ieders persoonlijke smaak.

De meeste decoders hebben ook een analoog stand en dan kun je dus analoog blijven rijden en vaak krijgen de locs ook betere rij-eigenschappen.

Er zijn decoders waarbij je de motor van de loc niet om hoeft te bouwen, zoals de Tams LDW 32 ( voor ca. 16,00 Euri ) of de Uhlenbrock 75000 ( ca 25 Euri ).
Dan hoef je ook geen digitaal stuurapparaat te kopen.

Ik zou zeggen lees even de handleidingen van beide decoders, dan krijg je een indruk.

Ik zou er geen delta decoders inzetten. Als je ooit digitaal wilt gaan heb je ouderwetse techniek en maximaal 4 adressen
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Ha Fonzo,

Super mooi! Ik kan bina 2 75000 aanschaffen voor de prijs van alleen een enkele schakelaar. Voor zover ik het nu kan zien leveren ze de 75000 bedraag aan, en de Tams niet. Ik pak dan liever dat comfort en overweeg dan de 75000 te nemen, tenzij de Tams 'superieur' is in hetgeen hij voor mij zou moeten doen (omschakelen van een analoge lok).

Zo te zien hoef ik inderdaad de motor niet aan te passen, dus dat is helemaal super. Dank!
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Als ik een loc koop met een Uhlenbrock er in knip ik die er meteen uit.
Wat een slecht spul is dat zeg!
Gebruik liever een TAMS als je persé een Allstrom wilt gebruiken.
En omdat je geen digitaal rijder bent en dus ook geen centrale hebt laatze door je leverancier even in analoog modus zetten.

grt Piet.
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Ik heb nog wel elektronische omschakelaars liggen uit motorposten als je daar wat me kunt?
Ook een optie is de 60760 ombouw set(als het om modellen gaat met een dcm motor)5 polige motor met simpele decoder vanaf 27,- te koop bij diverse webshops rijd die beter dan met een veldspoel en decoder ;)
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Citaat van: PietB op zondag 14 augustus 2016, 01:20:31
Als ik een loc koop met een Uhlenbrock er in knip ik die er meteen uit.
Wat een slecht spul is dat zeg!
Gebruik liever een TAMS als je persé een Allstrom wilt gebruiken.
En omdat je geen digitaal rijder bent en dus ook geen centrale hebt laatze door je leverancier even in analoog modus zetten.

grt Piet.

Ok, dank voor je reactie. Dit gaat over de Tams? In hoeverre is de analoog-modus dan noodzakelijk? Doet hij het niet zonder analoge-setting?
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Citaat van: hmmglaser op zondag 14 augustus 2016, 02:19:00
Ik heb nog wel elektronische omschakelaars liggen uit motorposten als je daar wat me kunt?
Ook een optie is de 60760 ombouw set(als het om modellen gaat met een dcm motor)5 polige motor met simpele decoder vanaf 27,- te koop bij diverse webshops rijd die beter dan met een veldspoel en decoder ;)

Hmmm dat is ook een leuk voorstel van de oude motorposten. Hoeveel zijn het er en wat wil je ervoor hebben?

De tweede optie snap ik niet helemaal, hoe weet ik wat een DCM motor is? Het gros van de locomotieven is al meer dan 30 jaar oud. Ik wil in elk geval ombouwen:

- 3097 (Blauwe HOBBY stoomloc, afgeleide van de 3085)
- Een geel dieseltje uit een startset 0988 (hier heb ik er drie van en deze wil ik eerst 1 van doen doen voordat ik andere duurdere of bijzondere loks naar het Marklin kerkhof moet brengen)
- Een lok met tender (P8) - oud ding, nummer nu niet paraat, zit een vergelijkbare motor in als de gele diesel.

Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Dag Stefan.

Bij onze oosterburen is de Uhlenbrock UH55700 ruim ?10 goedkoper,
maar er zijn ook nog andere alternatieven: klik.

Groeten,

Erik.
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Hier zit ik ook mee, Stefanius, (echte naam Stefan?).

De uhlenbrocks 55700 zitten al jaren in diverse loks ingebouwd en bevallen mij prima. Tot vorige week, toen heb ik er eentje opgeblazen, omdat de lok met een flinke sleep er achter in de spiraal omhoog (officieel een helix, een spiraal is plat) te veel milliampères trok en er mee stopte.

Ook ik zit te denken naar ombouw met een decoder voor de allstroom motoren, maar bestaan die ook met cruse controll?
Wie kan daar een antwoord opgeven?

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Wil, Uhlenbrock 76200 is dan wel wat voor je denk ik. KLIKJE

Gr.  Charlie
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Ik herinner me de 55500 en de 55520 , bedoeld voor gelijkstroomlocomotieven op het wisselstroomsysteem. De FRU 55700 is voor wisselstroomlocomotieven. HAG verkocht destijds ook FRU's voor beide systemen.

Als ik zo de links van Erik bekijk, dan ziet het ernaar uit dat FRU's op hun eind lopen (qua productie/ leverantie).

De leverancier U* noemt ze niet eens meer op z'n site. Wat doen FRU's eigenlijk? Ik zie op alle afbeeldingen wat SMD's zitten, plus een bistabiel relais. Waar is FRU in dit verband een afkorting voor?

Het valt me op dat dit niet de beste pagina is in de 3-rail wiki:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar
Als ik de afbeelding van het aansluitschema goed interpreteer, dan schakelt een FRU a. het licht in de rijrichting, en b. de veldmagneet van de juiste rijrichting. Waarvoor FRU staat als afkorting? Geen idee. Hoe een FRU werkt, geen idee. Laten we aannemen dat FR staat voor Fahr Richtung? en de U voor Unit of voor Umschaltung? Zo vertaalt AnW het begrip: Rijrichting Omschakeling.

Er staat in de wiki ook een Marklin Elektronisch Omschakelrelais afgebeeld, ook met een bistabiel relais.
Wat doen al die diodes daarop?


Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 14 augustus 2016, 21:49:58
Ook ik zit te denken naar ombouw met een decoder voor de allstroom motoren, maar bestaan die ook met cruse controll?
Wat doet die cruise controll?
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
FRU is gewoon Fahrt Richtung Unschalter.
Daarmee beschrijft het prima de functie.

De basis is een bi-polair relais dat door de 24V-puls wordt omgeschakeld.
Hiermee wordt de juiste veldwikkeling voor de veldspoel (AC-motoren) of de polariteit voor de motor-aansluiting (DC-motoren) omgeschakeld.
Bij de versie's voor AC motoren wordt uiteraard ook de wisselspanning gelijkgericht.
Verder eigenlijk niets.

Als extra gebruiken veel gebruikers de polariteit van de DC-aansluitingen ook om de front- en sluitseinen aan te sturen.

John
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Citaat van: VT601 op maandag 15 augustus 2016, 12:37:51
FRU is gewoon Fahrt Richtung Unschalter.
(...)
Verder eigenlijk niets.
Dus, als ik het goed begrijp dan bepaalt de relais-keus dat de FRU schakelt bij 22-30 volt; zijnde de range waarbinnen het relais schakelt?
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Citaat van: Jan22 op maandag 15 augustus 2016, 11:38:50

Wat doet die cruise controll?


Cruise control (of lastregeling) zorgt voor een constante snelheid: bergop / bergaf,  koude motor / warme motor, lange sleep / korte sleep, enz.

Lastregeling is in automatisch digitaal bedrijf eigenlijk onontbeerlijk. Maar ook in analoog bedrijf is het handig en wel zo netjes en treinen rijden analoog met een decoder veel netter dan zonder.

De meeste decoders ondersteunen dan ook lastregeling in analoog bedrijf evenals instelbaar optrekken en afremmen. Of de genoemde Uhlenbrock dat ook heeft weet ik niet maar Esu en Zimo heeft het wel. En ja: om een decoder af te regelen ook voor analoog bedrijf heb je eigenlijk een digitale centrale nodig.

Of de vraag van Stefanius: als je op termijn niet "digitaal" gaat zou ik voor de FRU gaan en even zoeken naar een nette prijs. Daar is al iets over gezegd.

Gr, Ben.
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Charlie, bedankt voor de tip, maar ik zie er niet bij staan dat de cruise control (lastregelung) ook werkt met regeling door een regeltrafo op een bepaalde stand. Want helling op is het soms vol open (je hoort de tandwielen gewoon gieren) en dan helling af flink knijpen.

En Jan, ook de FRU heb ik in een aantal loks ingebouwd en bevallen prima.
Het belangrijkste is, dat je daarmee de bokkesprong kwijt bent.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Citaat van: fonzo999 op zaterdag 13 augustus 2016, 23:43:36
Stefanius,

Ik zou er geen delta decoders inzetten. Als je ooit digitaal wilt gaan heb je ouderwetse techniek en maximaal 4 adressen

Fonco999,

Een delta decoder met 4 schakelaars heeft 18 digitale instelbare adressen.
Een delta decoder met 8 schakelaars, laatste versie hebben gewoon 80 adressen.

Groetjes
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
@citaat2 Klopt, ik heb me vergist met de delta rijregelaar. Mea Culpa   :oops: Overigens is mijn forumnaam fonzo999 en niet fonco999 en voor degene die de moeite willen doen mijn naam te lezen : Alphons
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Citaat van: Jan22 op maandag 15 augustus 2016, 17:46:12
Dus, als ik het goed begrijp dan bepaalt de relais-keus dat de FRU schakelt bij 22-30 volt; zijnde de range waarbinnen het relais schakelt?

Het schakelpunt wordt bepaald door de zenerdiode.
Ik heb enkele schema´s gevonden, maar of het allemaal correct getekend is, daar blijf ik buiten  :)

Tot de 24 Volt topwaarde van de rijspanning doet de eerste transistor niks.
De tweede wordt wel actief; die krijgt zijn sturing via het relais en daarmee krijgt de motor spanning.
Boven de 24 Volt wordt de eerste transistor open gestuurd en zal het relais spanning krijgen.
De tweede transistor wordt hierdoor afgeknepen en de motor verliest zijn spanning (dus geen bokkesprongen)

Toevoeging: die 24 Volt is niet het schakelpunt; er staan nog 3 PN-overgangen en een spanningsdeler met de zener in serie, maar het gaat om het idee  :)


Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Citaat van: huub op donderdag 18 augustus 2016, 17:23:54
Citaat van: Jan22 op maandag 15 augustus 2016, 17:46:12
Dus, als ik het goed begrijp dan bepaalt de relais-keus dat de FRU schakelt bij 22-30 volt; zijnde de range waarbinnen het relais schakelt?
(...) bepaald door de zenerdiode. (...)

Kijk, dat had ik nou nooit verwacht, maar deze uitleg ligt wel voor de hand, en is een stuk veiliger.
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Citaat van: Spoorman op maandag 15 augustus 2016, 18:59:10
De meeste decoders ondersteunen dan ook lastregeling in analoog bedrijf evenals instelbaar optrekken en afremmen.
Langzaam optrekken kan ik indenken, maar als je de knop ineens dicht draait, valt er niet veel af te remmen, dan staat je lok ook plots stil. ;)
Of er moet een megapowerpack inzitten.
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Logisch, da's hetzelfde als de stekker van je trafo uit het stopcontact trekken.
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronisch schakelrelais of toch decoder?
Ik begrijp hieruit dat ik netjes rijdende analoge locs zou moeten inspecteren op de aanwezigheid van digitale inbouwsels. Ik vond de laatste jaren mijn analoge locs voorbeeldig rijden (met pulserende gelijkstroom, dat wel).

Dat deed ik vroeger niet zo. Wel valt me op dat Lima pannenkoek motortjes een stuk trager reageren op pulserende gelijkstroom dan b.v. Hag of Marklin locs. Pas als de trafo 3/4 open staan, gaan ze ook nog eens wat doen. Maar dat beschouw ik eigenlijk als normaal gedrag (voor Lima dan). Alle analoge locs hebben, zogezegd,  een eigen gebruiksaanwijzing in de omgang, net als mensen. Ik stoor me daar totaal niet aan. Ik heb geen dienstregeling waaraan treinen zich moeten houden.