Beste spoorvrienden, Het automatiseringsproject vordert. Na vele jaren stilstand ben ik nu weer een maand of 4 aan het bouwen met oude spoorspullen uit de 50 er tot 90 er jaren en 2 e hands en enkele nieuwe zaken. Mijn analoge baan wordt een digitale baan.
Ik werk met koploper, Met c rail en volledige massa detectie uitgezonderd de wisselstraten.
Op dit moment heb ik een ontzagwekkende storing van het s88 systeem. Vandaag voor het eerst vandaag twee rijdende treinen alleen de loks met de lux stofzuiger en een treintje met een profiel blokje om te controleren of er overal op de baan voldoende ruimte en hoogte is. Het ging na het oplossen van de gebruikelijke slordigheden voor het eerst zonder botsingen, zonder spookmeldingen. Blij, blij, blij.
Dat ging goed tot 3 uur vanmiddag. Vanaf dat moment zijn er tientallen meldingen per seconde van valse bezetmeldingen. Koploper laat een knipperende kerstboom zien bij het testprogramma bezetmelders. Het kostte moeite om dit testprogramma aan te roepen omdat aan de bezetstoring die de spookmelding genereert de noodstop is gehangen. Daarom eerst in de database de noodstop op spookmelding uitgezet.
Gegevens met de uitgangspunten. De bezetmelders zijn 10 s 88 ers van iek. Deze gaan naar de intelliboxII met een rs 232 stekker en kabel met uiteindelijk de platte stekker voor terugmelders in de achterkant van de intelliboxII. De meldingen lopen vanuit IBII met de usb kabel naar mijn xp computer met koploper. De interactie tussen de pc en de intellibox II gaat voorbeeldig na wat uitleg door Wim Ros die vertelde dat de intellibox II een loconet protocol is en geen intellibox.
De wisseldecoders hangen verspreid onder de baan en krijgen stroom via een van de 4 boosters van de oude delta met elk een eigen transformator van meestal 32 VA. De intellibox geeft zijn signaal aan de 4 boosters en mag verder het test, programmeerspoor bedienen met zijn eigen 60 VA transformator
De drie resterende boosters zorgen voor de drie hoogten in de baan, schaduwstation, paradebaan, stationsrails. Er is totaal geen scenery daarom leg ik even uit wat erbij gedacht moet worden.
De vraag is of dit de antenne storing is van de s88. Ik las daarover het volgende op een forum van de n spoorders.
"Het gaat over stroomdetectie ipv massadetectie maar het probleem is hetzelfde lijkt het:
Het is een gewone bruggelijkrichter met + en - met elkaar verbonden, en over de brug een weerstand van 4k7 Ohm en een condensator van 10nF. De weerstand dient om de detectie minder gevoelig te maken voor zeer kleine stroompjes. De condensator dient om de ruis te onderdrukken en om het antenne-effect van een losse rail (zonder trein in sectie) te neutraliseren."
Zit ik hiermee op het juiste spoor ? Ik las ook alleen het gebruik van een 4k7 weerstand. Maar nu ook een kleine condensator in bovenstaande. 10 keer 16 is weer 160 soldeerpunten . De diode truc zou ik dan ook nog moeten toepassen omdat er vandaag bleek dat nogal eens een trein niet wil wegkomen na zijn stopactie. Dus even de vraag aan de collega spoorbouwers. Voordat ik 640 soldeer puntjes onder de tafel zit te frutsen.
De discussie over afgeschermde kabels heb ik gelezen maar de discussie blijft twee kanten op hangen. De gevoeligheid van de detectie , zelfs een vinger op de rail geeft al een melding, is me bekend en is normaal. De talloze verhalen over kwaliteitsverschil in componenten zijn prachtig maar ik koos niet voor onnodig duur spul met mooie kastjes. Waarom van de ene seconde op de ander een 5 uur prima werkend systeem veranderde in een droevige hoop valse meldingen is ook nog onbeantwoord. Graag uw suggestie.