Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen

Gestart door kruismuis dinsdag 02 augustus 2016, 18:24:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste spoorvrienden, Het automatiseringsproject vordert. Na vele jaren stilstand ben ik nu weer een maand of 4 aan het bouwen met oude spoorspullen uit de 50 er tot 90 er jaren en 2 e hands en enkele nieuwe zaken. Mijn analoge baan wordt een digitale baan.
Ik werk met koploper, Met c rail en volledige massa detectie uitgezonderd de wisselstraten.
Op dit moment heb ik een ontzagwekkende storing van het s88 systeem. Vandaag voor het eerst vandaag twee rijdende treinen alleen de loks met de lux stofzuiger en een treintje met een profiel blokje om te controleren of er overal op de baan voldoende ruimte en hoogte is. Het ging na het oplossen van de gebruikelijke slordigheden voor het eerst zonder botsingen, zonder spookmeldingen. Blij, blij, blij.
Dat ging goed tot 3 uur vanmiddag. Vanaf dat moment zijn er tientallen meldingen per seconde van valse bezetmeldingen. Koploper laat een knipperende kerstboom zien bij het testprogramma bezetmelders. Het kostte moeite om dit testprogramma aan te roepen omdat aan de bezetstoring die de spookmelding genereert de noodstop is gehangen. Daarom eerst in de database de noodstop op spookmelding uitgezet.
Gegevens met de uitgangspunten. De bezetmelders zijn 10 s 88 ers van iek. Deze gaan naar de intelliboxII met een rs 232 stekker en kabel met uiteindelijk de platte stekker voor terugmelders in de achterkant van de intelliboxII. De meldingen lopen vanuit IBII met de usb kabel naar mijn xp computer met koploper. De interactie tussen de pc en de intellibox II gaat voorbeeldig na wat uitleg door Wim Ros die vertelde dat de intellibox II een loconet protocol is en geen intellibox.
De wisseldecoders hangen verspreid onder de baan en krijgen stroom via een van de 4 boosters van de oude delta met elk een eigen transformator van meestal 32 VA. De intellibox geeft zijn signaal aan de 4 boosters en mag verder het test, programmeerspoor bedienen met zijn eigen 60 VA transformator
De drie resterende boosters zorgen voor de drie hoogten in de baan, schaduwstation, paradebaan, stationsrails. Er is totaal geen scenery daarom leg ik even uit wat erbij gedacht moet worden.
De vraag is of dit de antenne storing is van de s88.  Ik las daarover het volgende op een forum van de n spoorders.
"Het gaat over stroomdetectie ipv massadetectie maar het probleem is hetzelfde lijkt het:
Het is een gewone bruggelijkrichter met + en - met elkaar verbonden, en over de brug een weerstand van 4k7 Ohm en een condensator van 10nF. De weerstand dient om de detectie minder gevoelig te maken voor zeer kleine stroompjes. De condensator dient om de ruis te onderdrukken en om het antenne-effect van een losse rail (zonder trein in sectie) te neutraliseren."

Zit ik hiermee op het juiste spoor ? Ik las ook alleen het gebruik van een 4k7 weerstand. Maar nu ook een kleine condensator in bovenstaande. 10 keer 16 is weer 160 soldeerpunten . De diode truc zou ik dan ook nog moeten toepassen omdat er vandaag bleek dat nogal eens een trein niet wil wegkomen na zijn stopactie. Dus even de vraag aan de collega spoorbouwers. Voordat ik 640 soldeer puntjes onder de tafel zit te frutsen.
De discussie over afgeschermde kabels heb ik gelezen maar de discussie blijft twee kanten op hangen. De gevoeligheid van de detectie , zelfs een vinger op de rail geeft al een melding, is me bekend en is normaal. De talloze verhalen over kwaliteitsverschil in componenten zijn prachtig maar ik koos niet voor onnodig duur spul met mooie kastjes. Waarom van de ene seconde op de ander een 5 uur prima werkend systeem veranderde in een droevige hoop valse meldingen is ook nog onbeantwoord. Graag uw suggestie.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Ik had een zelfde probleem met koploper en de bezetmelders van rosoft
dit knipperen gebeurd(e)bij mijn bij een (kleine) kortsluiting waarbij niet altijd de trafo afsloeg zo licht was de sluiting

probeer een een voor een de s88 los te koppelen en kijk wanner het over is

gr Ed
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Dank voor de suggestie . Tja het is de moeite van het proberen waard. Een geklapte s88. De s88 zitten keurig elk met 4 schroefjes vast op een board onder de tafel. Ik heb de laatste 5 al even ontkoppeld maar dat loste het probleem niet op. Ik heb de kabel naar het eerste moduul los gehad en natuurlijk is dan elke storing over. Stel dat het 1 moduul is Moet die dan er tussenuit, is dan die module stuk of waar moet ik aan denken. Er zijn talloze kortsluitingen op de baan . Het vonkt al met slepers op een aantal wissels. De spoor hobby kan niet zonder kortsluitingen. Zeker nu er digitaal steeds 15 volt op de baan blijft staan al dan niet met code. Gaan dan de oude s88 ers stuk? Zou een  mooie boel worden en kostbaar ook. Er zitten niet voor niks overal optocouplers om geen schade te veroorzaken zou ik denken. Nu nog graag van iemand de bevestiging dat weerstanden in praktijk goed werken tegen "spontane" storingen al of niet met een condensator. (en een diode).
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Sorry je hebt me niet helemaal begrepen
ik bedoel dat zodra er een kortsluiting is je dit effect kan krijgen je melders zullen niet zo gauw defect zijn maar  wat ik bedoelde is al je melders loskoppelen en dan een voor een opnieuw aansluiten totdat je het probleem weer hebt.
via deze melder geeft hij kortsluiting door ergens op de baan

ik hoop dat je het nu begrijpt

zo niet probeer ik het anders uit te leggen

Gr Ed
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
O dan is de bezetmelder, kortsluitmelder geworden. Grappig, interessant gebruik Dan mag ik de modules wel wat minder goed vastschroeven. Dan is het in de toekomst een bruikbare kortsluitzoeker geworden.
Waarom dan alle adressen willekeurig gaan knipperen op allerlei adressen begrijp ik dan niet, maar elektriciteit is nooit mijn sterkste kant geweest. Met al die mini stroompjes is er natuurlijk wel meer onverwachts mogelijk. Doet me denken aan de tijd dat je niet met nylon kleding aan de computer mocht en kon werken tenzij je een massa armbandje aan had. ( Voor de verhoging (of verlaging) van het interne voltage als ik het me nog goed herinner)
Een bruikbare opmerking. Ik heb zin om  eraan te beginnen.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
De kortsluiting zal niet in de bezetmelders zitten meer ergens in de baan

gr Ed
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste mede spoor hobby mensen. Het lijkt erop dat eddyflame een schot in de roos heeft gegeven. Meteen het spoor langsgelopen op kortsluiting. Wat ik al mijn berichtjes had geschreven is er altijd wel ergens kortsluiting. Zo ook nu . De lux stofzuiger zat met zijn sleper op een wissel. Na het domweg op zij duwen ging het testprogramma met de s88 meldingen niet meer knipperen op zijn totale aantal bezetpunten.
Als dit het probleem was heb ik een blij en een paar treurige problemen.
Het blije eerst Mijn huidige baan werkt en het gaat de goede kant op.
Het treurige is dat ik dit nog nergens gelezen had. Dit probleem zal zich zeker vaker voordoen. Ik begrijp niet hoe het werkt. Ik weet niet hoe ik het kan voorkomen. Wat dat betreft graag nog het antwoord op mijn eerste opmerking over weerstand en condensator
De diode weet ik wel na het YouTube filmpje (leuk) Maar diodes solderen is nu veel te veel werk als ik de andere twee componenten niet hoef te doen wegens onnut.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Twee vragen.

Heb je de modules ook nog aan de massa / bruine van de baan hangen?

En bij het knippen van de rails zijn daar de geknipte doorverbinders tussen links rechts helemaal weggehaald of hangen ze nog half los in de rails?

Soms levert dat bij het eroverheen rijden door de trillingen een korte kortsluiting op.
Blijft zo een stalen stripje tegen de puko geleider aankomen heb je zelfs kans op lasvonken en brand.

Ik heb ooit 3 dagen naar een kortsluiting gezocht die door zo een los stalen deeltje kwam.
Uiteraard alleen als er een wiel op de bezetmelding stond. En niet altijd maar af en toe.

Robin
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Hero veel van en over je gelezen, Ja de massa Zwart, bruin is over de gehele baan verbonden met een dikke zwarte huis installatiedraad. Bij de s88ers voor de zekerheid gegrond aan beide einden van de 10 s88 melders, en onderling doorverbonden op massa. Net als de rails die elke 1,5 meter zijn voorzien van massa en rijstroom {blauw; rood}. Ook met een installatiedraad onder de tafel. De 4 boosters zijn met accudraad aan de centrale stroom kringen gehangen. Elk niveau zijn eigen stroom aangestuurd door de IBII. De massa is echter de grote common. De transformators zijn in fase gezet.
Middels de truc met het lampje op rijstroom uitgezocht.
De scheiding van de rails is op wissels na met de dremel diamantschijf geregeld. Natuurlijk bleek dat er toch nog een stuk of 5 volledig vergeten waren door te slijpen omdat je bij het bouwen toch weer een greep doet in de verse rail box ipv de voorbewerkte voorraad. Maar nu zit altijd dankzij de dremel een halve mm tussen de lipjes. Het knippen vond ik niet zeker genoeg . Verder heb ik bij de meeste overgangen; bezet stukken: met de dremel de rail een dremeltje schuurbeurt gegeven opdat er geen rail contacten ontstaan door het passeren van de trein dan wel het trillen door aardbevingen. Anderen doen dat met nagellak, vond ik echter niet zeker genoeg. Onder mijn lux stofzuiger kan nog een magneet worden geplakt om losse stalen rommeltjes mee te nemen. Het stofzuigertje zuigt ook al van alles op. Echter een pistonpennetje is en blijft weg.
De drie stroomkringen zijn gezekerd met de bekende rode marklin isolatortjes. De programmeer rails is vierpennig aan beide zijden geïsoleerd Dankzij de IBII kan ik daar in normaal bedrijf gewoon op rijden. Op die wissel direct na de stroom overgang zat wel de gemelde kortsluiting. Echter aan de kant van niveau 1 en niet aan de kant van de programmeer rails.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Klinkt als dat alles wel goed zit.

Je zegt de s88 aan beide zijdes gegrond. Gooi er daar eens een van los.
Een zou voldoende moeten zijn en de tweede kan alleen maar extra lussen veroorzaken.

Robin
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Kruismuis,

Alle S88 onderling doorverbonden op massa, is dat extra t.o.v. de verbindingskabels?

Ik dacht dat in de IB2 de massa van de digitale spanning en de massa van de S88 verbonden zijn, als dat zo is dan hoeft er geen verbinding te zijn tussen de massa van de railspanning en de massa van de S88, als dat niet zo is dan is één massa verbinding tussen beide massa's voldoende.

Meerdere massa verbindingen tussen beide massa's kan vreemde verschijnselen geven.

Ik rijd al meer dan 20 jaar met de oude Edits terugmelders, geen extra massaverbindingen, gemeenschappelijke massa's in de Edits booster, de LDT booster en de Raptor en geen foute meldingen.

Groet, Anne W
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Geachte spoorvrienden. Mijn gehele bezetmelderbank geeft geen reactie meer naar de computer.
Er zijn verschillende mogelijkheden.
a. Mijn uhlenbrock intellibox 2 is stuk
b. de stekkers doen het niet naar de box of naar de bezetmelders
c. de bezetmelders zijn stuk
Het begon zoals ik al eerder opmerkte met spontane meldingen van bezetmeldingen. De meeste worden veroorzaakt doordat aan de aansluiting met het einde van het blok tegen de wissel, de spoorstaf contact maakt. De dremel heeft met het diamantschijfje veel goed werk gedaan en mijn nagel kan bijna overal tussen gedrukt worden.
Een trilling van de baan is dan voldoende om massa te maken met de wisselstaaf. Maar dat is na veel werk opgelost.
De laatste week waren er weer spontane meldingen in een paar blokken. De meldingen bleven aanwezig bij het volledig loskoppelen van de betreffende blokken. De storing wordt dus niet gegenereerd door een massa contact daar ter plaatse. Bij het rommelen aan het stekkertje aan de intellibox was ik plotseling elke bezetmelding kwijt.
De intellibox krijgt de opdrachten van koploper gewoon door. Wissels gaan prima. De intellibox kan als handregelaar de treinen laten rijden. Met het koploper rijvenster kan ik ook treinen bedienen.
Is er iemand in de buurt van Heerenveen die mijn intellibox en het s88 kabeltje met rs 232 stekker
kabeltje kunnen testen. Of iemand een goed idee wat ik nog uit kan zoeken.

Doormeten van de kabel leverde geen probleem op
Ik werk met allemaal tweede hands materiaal dus handelaar en garantie zit er niet achter.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Citaat van: kruismuis op zondag 06 november 2016, 23:30:13
Bij het rommelen aan het stekkertje aan de intellibox was ik plotseling elke bezetmelding kwijt.

Dit geeft naar mijn idee maar twee mogelijkheden.
Er zit een contact van dat stekkertje los. In de IB of in de kabel. Of een kabelbreuk.

Het blijven hangen van meldingen kan komen doordat je module geen clocksignaal of reset ontvangt. --> slecht of geen contact ergens in de lijn.

Om de ingang op je IB te omzeilen zou je kunnen overwegen om via loconet je bezetmelders aan te sluiten.
Daar heb je dan wel een converter of geschikte module voor nodig.

Maar een test met een andere kabel direct aan je IB kun je misschien uitvoeren zonder iets te kopen.
Begin dan met een S88 module en steeds een extra erbij aansluiten.

Robin
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Hero, en andere spoorfanaten. Vandaag weer van alles uit zitten zoeken. Met de oude interface een testje gedaan. Bij het rommelen aan de kabel van de bezetmelders naar de oude interface van marklin is er soms,heel soms plotseling met 1 los gezette bezetmelder een juiste signalering. De kabel lijkt de boosdoener. Nu zitten zoeken naar een nieuw s88 stekkertje.  Dan haal ik meteen de 2 tussen rs232 stekkers weg door er 1 draad van te maken, (8 meter) Voor de betrouwbaarheid een must denk ik .
Het aansluitschema is zonder dat ik weet hoe het werkt gelukkig simpel. Dat gaat met een soldeerboutje wel lukken. Kopie van de oude maken.
Ik heb gelezen dat bij het draaien van de stekker alleen de hele kerstboom op bezet staat. Dus overlijden van de module zit er niet snel in . Helaas schijnt de s88 kant van de Intellibox 2 wel te kunnen sneuvelen.
Eerst de draad zien te maken. Waar kan ik zo,n frutseldingetje s88 stekkertje kopen? Op internet nog niks kunnen vinden. Zelf heb ik het niet liggen. (Er ligt hier veel maar allemaal anders))
Kruismuis
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Robbie 103, Secondenlijm (3 tubes voor 1 euro 80 bij een actieve winkel hier) heeft ook mijn warme aandacht. Gevuld met parkietenzand kan je er zelfs een volume las mee maken voor bijna elk materiaal. Ik gebruik het zelfs voor plastic. Het gaat goed . Tussen de railstaven denk ik dat het te goed gaat werken. Dan zit de hele baan vast. Er is nog zo vaak wat mis dat ik nog constant ergens een foutje ontdek en er weer een rail uit elkaar moet. Ook zijn er al 2 wissels van een andere magneetspoel voorzien. Wegens warmte? kromtrekken plastic spoelhuis, gingen er 2 te stroef. De spoeltjes zijn door mij gereviseerd en liggen te wachten op een volgend slachtoffer.
Dan moet ik op de meest onmogelijke plaatsen de rails weer liften. Het gaat alleen steeds beter zodat ik nog geen pilletje nodig heb. Tot de grote ramp waarbij alle bezetmelders zijn uitgevallen kon ik op niveau 3 en 2 al "ongestoord" rijden. Ik kom nu toe aan alle trucs van koploper waar ik nog veel moet studeren.
Ik werk met te korte blokken voor de treinlengte en dat is een uitdaging. Maar het moet kunnen. Ik hang nog met mijn hand boven de esc knop
Kruismuis
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Kun je de kabel niet uit dat frutsel stekkertje trekken ?

Normaal kun je die eruit trekken
Met een klein tangetje.

En anders zoeken op MTA connector 6 polig.
De maat weet ik niet uit m'n hoofd. Ik dacht de MTA 100.
Conrad heeft ze.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Kruismuis,

http://www.treinelektronika.com/ heeft die stekkertjes, ik heb hem vaak in Houten gezien, maar de laatste keer niet...

Groet, Anne W
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Goed, voor dat we nu alles over hoop gaan halen, eerst eens een paar vragen die beantwoord moeten worden.

Vraag 1 welke s88 melders worden er gebruikt (merk en type)
Vraag 2 lees iets over stroom detectie, klopt dat?
Vraag 3 Lees iets over een IBII en een RS232C verbinding, klopt dat wel?

Groetjes
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Sprinter;zoals genoemd iek 16. Verschillende types door de loop van de tijd met schroefverbinding naar de detectie draden en klemmetjes zonder schroefjes altijd 16 per kaart. Passen met hun rs232 verbindingen achter elkaar tot een lint met bij mij 10 kaarten. 160 melders
Massa melding geen stroomdetectie. Volledige baan detectie met uitzondering van wissels en kruisingen. (wissel detectie is te lastig )
rs232 aansluitingen met een verloop kabeltje naar de s88 stekker van de ib ll
Geen moderne toeters en bellen geen s88-N Geen loconet.
De meeste meldingen stonden in het voorwoord genoemd.
Beste Anne, Dank ik had die site nog niet gevonden. Kan ik tenminste zonder zorg een paar bestellen en de oude slopen zonder bevreesd te zijn.
Beste Hero dat geld dus voor het lostrekken. Ik heb het kapje er al afgetrokken en dat ging zonder breken. Ik was huiverig verder veel kracht uit te oefen op dit iele stukje plastic. Er zit op de overgang naar de draad geen enkele bescherming tegen trek krachten. Vandaar dat ik de problemen voorlopig even zoek in de draad ook naar aanleiding van jullie antwoorden en suggesties.
De naam MTA connector 6 pens wist ik ook nog niet. Dank, dan kan ik daar even op zoeken Ik zag vaak bij handelaren volledig gemonteerde draden aan het stekkertje en dat lost het probleem niet op dat ik van de 232 naar s88 stekker moet gaan.
Deze week heb ik geen tijd dus volgende week ga ik weer verder proberen. Als er niks tussen komt.
Alvast dank voor de suggesties.
Nog iemand in de buurt van Heerenveen die mijn ibll even uitprobeert?
Nog iemand die een antwoord heeft op het aanpassen van de gevoeligheid van een bezetmelder
. Het bezetmelden gaat nu al af als ik de rail vastpak.
Weer met spoorgroetjes
Kruismuis
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Hero, Conrad heeft een flink aantal soorten mta 100 (het zijn de juiste zo aan het plaatje te zien). Geen idee welk nummer ik moet hebben. Graag advies.
De prijzen ontlopen elkaar niet veel. Allemaal 6 pins. Female. Met los te bestellen trekontlastingskapje. In mijn ogen weinig verschillen.
TE Connectivity 3-640620-6 Female connector (standaard) MTA-100 Totaal aantal polen 6 1 stuks
TE Connectivity 3-640440-6 Female connector (standaard) MTA-100 Totaal aantal polen 6 1 stuks
TE Connectivity 3-640621-6 Female connector (standaard) MTA-100 Totaal aantal polen 6 1 stuks
TE Connectivity 3-640441-6; TE Connectivity 3-640442-6; TE Connectivity 3-643814-6

Kruismuis
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen


3-640440-6 lijkt me een mooie.

Je kunt de draden solderen of ze met een schroevendraaier ertussen drukken.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Hero. Dat tussendrukken is waarschijnlijk bij de huidige stekker ook gedaan. Dan ga ik liever voor solderen. Ik heb er drie besteld 1 om te oefenen, 1 voor het solderen en 1 voor het mislukken. Als alles gelukt is haal ik de oude s88 stekker uit elkaar om te weten wat er nou uiteindelijk mis is.
En dan maar zien of het de kabel is, goedkoopste optie.
Jammer genoeg nog geen reactie op iemand die mijn intellibox ll even kan testen.
Ook nog niemand die meldt hoe de bezetmelders een snuifje minder overgevoelig worden.
groet Kruismuis
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Nu kan het aan mij liggen maar op de IEK s88 melders zie ik nergens een RS232 aansluiting.
Ook op de Intellibox 2 zit geen RS232 aansluiting daarop zit alleen een USB aansluiting.

De s88 massa detectie melders zijn niet ongevoeliger te maken. Je kunt de OPTO versie gebruiken, dat zal iets schelen. En 10 melders achter elkaar maakt de kans op storingen wel heel erg veel groter.
Deze string kun je beter knippen in een aantal loconet delen.

Groetjes
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Sprinter
Lang geleden toen ik begon met digitaliseren maakte iek bezetmelders met een rs232 ingang. Ze gebruiken nu de andere aansluitingen omdat dat betrouwbaarder is
Met 10 van die bezetmelders staat er flink wat kapitaal onder de baan.
Val loconet weet ik niks af dat bestond niet in de tijd dat ik aspiraties had om de baan met de computer te gaan besturen.
Nu na mijn pensioen ruim ik tijd in naast mijn werk om het project te gaan opwaarderen.
Op de intellibox ll zit een s88 poort naast wat andere aansluitingen. dat noemen we nu geen usb maar s88. Het vormpje van de stekker is geen mini usb geen compact usb en welke namen usb er verder maar aanhangen.
De s88 is in zoverre vervelend dat de stekker niet te demonteren is en dat er normaal gebruik wordt gemaakt van een klemverbinding. Die is na vele proeven gebleken onbetrouwbaar te zijn en heb ik nu mini gesoldeerd Na het sneuvelen van 1 stekker ging de tweede beter.
De boel werkt weer maar helaas met de bekende spontane meldingen. Het volgende project is om de melddraden wat verder uit elkaar te leggen onder de tafel. 10X 16 is 160 draden die nu mooi parellel lopen onder de tafel te gaan herschikken. Ik kwam ook een opmerking van littfinsky tegen om er diodes tussen te zetten. De functie daarvan moet ik nog eens bestuderen. Ik kan me voorstellen dat ik zo de computer signaalschakeling uitfilter, dus minder storingen.
Als dat niet helpt ga ik ontstoren op een andere manier . Een lint van 10 bezetmelders is computertechnisch geen groot probleem ook de onderlinge rs 232 stekers zitten als een huis daar zit naar verwachting de storing niet. Ook het uitlezen van het register moet ongetwijfeld probleemloos gaan wat is een register met 160 melders nu de huidige apparatuur 26000 meldingen in een seconde deel door de analyse jakkert . Daar zoek ik het probleem niet. Antenne werking staat nu bovenaan het lijstje
Maar alles kost tijd, veel tijd om uit te prutsen. Jammer genoeg zit hier kennelijk niemand in de buurt om even mijn intellibox te testen dan wel mijn s88 stekker te proberen. dat is wel een handicap.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Kruismuis,

Ik wil best gratis en voor niets naar je toe komen (doe ik wel meer bij Raptor gebruikers), maar mijn auto weigert dat te doen.

Ik hoor vaker dat de IB problemen heeft met het S88 systeem en dat een aansluiting via Loconet dat probleem opheft, dus wellicht je verdiepen in Loconet.

Groet, Anne W
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Robin en andere antwoorders. Ik ben blij met jullie suggesties in in verloop van tijd probeer ik alle oplossingen.  Ondertussen zijn we weer een beetje verder. De aarding is losgemaakt van de algemene rail aarding. Alleen de modules van de bezetmelders zijn nog onderling aarde verbonden. Naast pin 2 ook de daarvan afgeleide aarding aansluiting. De aarding loopt dus alleen nog via de IB ll Het scheelt erg veel storingen. Alleen module 9 en tien geven last. De lengte van de draad naar het spoor is niet van invloed . Contact spray op de overgangen van de modules heeft geen effect. Het wegnemen van module 10 heeft geen invloed. Bij het weer controleren van de aangesloten module 10 staan daar bezet signalen op de complete module???(Iemand een idee?). De niet aangesloten contacten van de negen doen vervelend ook bij tijd en wijle donkere vlakjes in testmodus bezetmelders. En de aangesloten contacten van module 9 geven om de haverklap een spontane melding
Ik heb een tams booster besteld om te kijken of het verhogen van de werkstroom de problemen oplost. Samen met een losse eigen transformator.
Het lijkt wel of alle antwoorders een deel van het gelijk krijgen. Enkele contactdraden zijn verlegd en de lange verbindingskabel van module 1 naar de IBll is nu een ommantelde kabel. Het is nog niet werkbaar dus ik moet meer doen. Kijken of Tams het oplost om boven de "ruis" uit te komen met het voltage.
Groet Kruismuis
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Ik ben geen digitale rijder, en reageer dan ook maar op 1 ding: jij noemt ruis.

Bij ruis denk ik onmiddellijk aan de S88-repeater/S88-booster,
zoals dit hier te vinden is.

Maker van moba-tipps.de is iemand die ruim 12 jaar heeft lopen stoeien met digitaal rijden en tal van apparaten en kabels. Als je in die tekst zoekt op S88-repeater of op S88-Booster, vind je een lijstje van dingen die wel of niet werken om signaalruis in te dammen, en een uitleg van het principe.

Zelf zou ik de oplossing voor ruis-onderdrukking door signaal-opschoning eerder zoeken in de toepassing van een Schmitt trigger op de signaal doorgifte. Maar dat is analoge praat.
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Kruismuis,

Ik herhaal mijn aanbod van 18 november, andere vraag is of iemand bij je in de buurt is met een andere centrale als de IB om eens te testen of het uit het systeem komt.

Groet, Anne W
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Kruismuis,

Ik heb wel een aantal oplossingen voor je in huis, als je contact opneemt zal ik ze aan je voorstellen.

Groetjes
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Kruismuis,

Ik kan je de hulp van Sprinter aanbevelen, hij weet erg veel over terugmeldsystemen in combinatie met een IB, veel meer als ik, ik zou alleen maar kunnen controleren of je systeem met mijn centrale ook foutmeldingen geeft.

Groet, Anne W
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Jan 22 Deze site nooit gevonden. Zeeer leerzaam. Hele andere benadering van het probleem. Zijn belangrijke opmerking. Ga vanuit de centrale zo kort mogelijk met dikke draden naar de bezetmelders en maak de draden naar de rails maar lang. Kost een forse ombouw op mijn baan. Kwestie van 150 draadjes solderen en verhuizen naar een plek onder de bedieningsplank.
De schrijver is erg streng over het massa contact. Hij beveelt aan geen enkele overbodige aarding te gebruiken vanwege stoorsignalen die dan op meerdere plekken binnen komen.
Ik filosofeer even, een Schmitt trigger zal last hebben van de stuursignalen We hebben hoog laag op de baan staan. Verder een leuk idee om kleine fluctuaties weg te filteren.Ik ga het artikel nog een paar keer lezen. 
Citaat van: Anne W op vrijdag 18 november 2016, 22:35:31
Beste Kruismuis,
Ik wil best gratis en voor niets naar je toe komen (doe ik wel meer bij Raptor gebruikers), maar mijn auto weigert dat te doen.
Groet, Anne W
Beste Anne W. Ik dacht dat de auto een grapje was om aan te geven dat het veel gedoe is om ergens langs te gaan, Ik zit in Friesland dus wellicht een aanbod om te bespreken. en te kijken wat we kunnen doen. Ik ben geen raptor gebruiker natuurlijk. (De IBll kwam op het juiste moment op Marktplaats langs.) Ik zal ook sprinter prive benaderen ( , Hoe moet dat ook alweer) ik heb begrepen dat het een professional is. Dus na vele maanden prutsen zal dat een welkome optie zijn. 
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Kruismuis,

O.K., ik hoor het wel, maar verwacht dat je problemen m.b.v. Sprinter worden opgelost, contact: stuur hem een "persoonlijk bericht", klik op "persoonlijke berichten" rechtsboven naast je nickname en je komt in het persoonlijke berichten menu.

Ja, dat je geen Raptor gebruiker bent was me wel duidelijk, dan had je de problemen ook niet gehad denk ik, ik rijd nu sinds 2006 met de Raptor en Edits terugmelders en heb nog nooit een echte valse melding gezien.

Groet, Anne W
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
 @citaat

Anne, als het probleem in de terugmelders / bedrading zit dan heb je ook met een Raptor deze problemen.

@ kruismuis, Ik heb zelf een Ecos 2, en heb al mijn terugmelders op 1 plaats zitten. Deze zijn dan wel via de S88n bus aangesloten met zo kort mogelijke kabels.
Ik heb vanuit hier allemaal lange draden van 0,5mm naar de railstaven lopen. Nooit gedoe mee gehad.

Groetjes Dennis
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Dennis,

Nee hoor, de Raptor heeft een filter die de eerste meldingsverandering in een register zet en dan controleert of de daarop volgende melding identiek is, indien identiek dan wordt de melding als "waar" gezien en verwerkt, indien niet identiek, dan wordt het register geledigd en is er geen meldingsverandering geweest.

Ik heb ergens een foto waar de meldeenheden verbonden zijn met platte bandkabels die vlak naast een boosterleiding zitten, ook daar waren geen problemen met valse meldingen.

Nu ben ik al een hele tijd actief op ons forum (en andere), ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de combinatie IB en S88 niet helemaal kosjer is.

Groet, Anne W
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Kruismuis,

Ik zie nu toevallig je topic voorbij komen en ik ik ben op dit moment ook bezig om bezetmelders aan te sluiten.
Zie mijn ervaringen in mijn topic (link in de ondertiteling).
Sprinter kan ik je van harte aanbevelen.
Hij kwam bij mij met een oplossing waar ik niet aan gedacht zou hebben en ik heb daarom mijn spullen bij hem gekocht.

Henk
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Citaat van: Anne W op dinsdag 13 december 2016, 20:50:41

Nu ben ik al een hele tijd actief op ons forum (en andere), ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de combinatie IB en S88 niet helemaal kosjer is.


De terugmelding met de Intellibox zijn heel koosjer, daar is helemaal niets mis mee. Hetzelfde verschijnsel doet zich namelijk ook voor met de 6050/6051 interface van Marklin, een ook met de huidige Marklin centrale is hetzelfde probleem aan de orde. Ook met jouw zo geliefde Raptor zal dat aan de orde zijn. En dat heeft niets met het zogenaamde filter te maken. Zoals jij het filter nu beschrijft zal het niet werken, want dan mis je meldingen, maar die discussie hebben we al eens meer gehad, en was niet van plan die nogmaals te herhalen.
Het heeft namelijk een heel andere oorzaak, en die is gewoon oplosbaar. Zodra Kruismuis heeft gereageerd op mijn aanvullende vragen, kunnen we tot een oplossing komen.

Groetjes


Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Beste Sprinter,

Dat wij een verschil van mening hebben door jouw gebrek aan concrete ervaring met de Raptor weet ik al veel langer, en nee, naast het feit dat ik al 10 jaar geen enkele foutmelding heb gezien, mis ik ook geen terugmeldingen, anders zou ik ook rare verschijnselen zien bij mijn 19 rijdende treinen.

Maar ik ben blij dat je Kruismuis een oplossing kunt bieden.

Groet, Anne W
Re: bezetmelder geeft spontaan talloze meldingen
Ik had ook s88 knipperingen.
De 6015 boosters waren het probleem lijkt het.
Zie mijn topic hierover.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63698.msg1121820#msg1121820

Robert