Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

9V voeding DC geeft toch 14V af?

Gestart door AlbertG zaterdag 30 juli 2016, 14:37:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
9V voeding DC geeft toch 14V af?
Ik heb een 9V voeding gekocht maar als ik mijn multimeter er op zet meet ik 14V. Betekent dat dat de voeding stuk is of is het normaal dat er maar zo 5V verschil in kan zitten?

Albert.
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Onbelast gemeten?

Hang er eens een stroomgebruiker aan en dan nog een keer meten.
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
hallo Albert
wat meet je als je de voeding belast?
Als hij niet gestabiliseerd is kan het zijn dat de spanning bij belasting instort naar 9 volt , maar het is wat veel inderdaad.
groet Paul
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
geen zorgen , in onbelaste toestand is dit vrij normaal.Gewoon lampje van 9v aanhangen en zal wel nagenoeg juist zijn.
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Bedankt voor de reacties. Even zoeken naar een 9V lampje.
Kan ik deze wel gebruiken voor een Arduino die een 9V ingang heeft?

Albert.
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
yep
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Helaas, de Arduino Pro Micro is overleden nadat ik de 9V voeding heb aangesloten. + op de RAW, - op de GND. Volgens het boekje (dacht ik).
Heb ik iets verkeerd gedaan?

Albert.
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Meestal werkt een Arduino op 5 Volt.
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
De plus had op VCC gemoeten

Edit: Ik zie net dat een ongeregelde spanning inderdaad op de RAW aansluiting moet.
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Sorry, te snel gelezen en gereageerd.


In principe moet de RAW ingang van de Arduino 9V kunnen hebben. Je kunt er tot 12V op aansluiten.
De Arduino Pro Micro bevat een step-down schakeling die de spanning terugbrengt.


Maar wellicht gaf je voeding toch 14 V af en wellicht kan de Arduino daar niet tegen.

Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
5V op VCC en anders tot 12V op RAW. Een Arduino MEGA/UNO/LEONARDO kan wel tot 20V aan maar wordt afgeraden.

Dylan
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Als die Arduino pro micro met USB is aangesloten voor programmeren, zorg dan dat je geen 9V batterij hebt aangesloten. Batterij alleen aansluiten dus als je usb kabel eruit is !
Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Ik sluit altijd met gemengde gevoelens voor de eerste keer zo'n ongestabiliseerd ding op mijn gevoelige elektronica aan. Juist die gevoelige elektronica heeft een laag verbruik waardoor de spanning niet inelkaarzakt. En de afvlakelco voegt nog een beetje toe aan het in stand houden van een (te) hoge spanning.

Re: 9V voeding DC geeft toch 14V af?
Bedankt voor de reacties. Voorlopig blijf ik de Arduino voeden via de USB. Ik heb een voeding besteld die voor de Arduino bestemd is. Dan moet het goedkomen.

Albert.