Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nemschachten zelf maken

Gestart door Neo zondag 19 juni 2016, 23:36:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
Nemschachten zelf maken
Hoi allemaal,

Ik loop al een lange tijd te denken om op een of andere manier nem schachten zelf te gaan maken.
Ik kan vrij goedkoop tegen kostprijs 3D printen en vroeg mij af of er op het forum iemand is, die van deze schachten (en dan bedoel ik de eenvoudigste vorm) een modeltekening in 3D heeft.
Wellicht is er iemand onder ons, die iets dergelijks op het net wel eens is tegen gekomen ??

Groetjes,

Gijs
Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nemschachten zelf maken
Ik meen wel eens iets gezien te hebben bij shapeways in die richting, maar een concrete link, nee.

Ik zie ook wat beren op de weg:
De schacht zelf is altijd gelijk, maar de aanhechting (lengte van die aanhechting) niet.
Iets dergelijks geldt ook bevestiging in de hoogte; niet voor niets verkocht Roco in hoogte verstelbare nem-schachten.

Mocht je iets kunnen maken, dan ben ik daar ook voor in.
Ik heb vrij veel Liliput en Lima rijtuigen met beugelkoppeling zonder normschacht.
Ook oude locs heben allemaal een haak of beugelkoppeling zonder nemschacht.
Re: Nemschachten zelf maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nemschachten zelf maken
Zoek je dit Gijs?

Neem de zwarte, deze heeft de beste dimensies en passen het beste onder o.a. de Marklin NS ICR rijtuigen.

KLIK

Anders staat op de website van Axel Snug heel veel over koppelingen.
Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Nemschachten zelf maken
ik heb weleens gelezen dat remy reserve koploper koppelingen had ge3dprint, misschien kan je hem om tips vragen
Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nemschachten zelf maken
Hoi allemaal,

Ja de koppelingen van Shapeways ken ik. Die zijn goedkoper dan die van Marklin, maar zijn zover ik weet alleen maar
te koop in een soort. Marklin heeft er zoals jullie ongetwijfeld weten verschillende.
Nee, gezien de prijs zit ik toch te denken aan het werken met een simpel fototoestel waarmee je een complete serie foto's van een voorwerp kunt maken vanuit allerlei hoeken en standen en met de nodige software deze serie kunt omzetten naar een 3d model waarbij een 3d-printer dan in staat moet zijn om dit uit te printen.
Nou wil ik helemaal niemand aanzetten tot illegale activiteiten, maar je zou zo een pop in 1:87 van je zelf op je eigen baan kunnen zetten :)
Google maar eens op "3D scan for free" of zoek met deze kreet maar eens op "you tube".
De meest interessante ontwikkelingen ben ik daar tegen gekomen, die absoluut de moeite waard zijn om eens te bekijken.

Ik hoor jullie reactie graag.

Groet,

Gijs
Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nemschachten zelf maken
Zeker interessant.

Groet
Harald
Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nemschachten zelf maken
Ik kan me voorstellen dat je er een treintje mee kunt dupliceren.
Maar heel kleine objecten, zoals NEM-schachten, loc-fluiten, ruitenwissers, treeplanken, lijken me knap lastig. Enerzijds vanwege de fotografische precisie, anderzijds omdat dezelfde algoritme op kleine objecten veel eerder de fout ingaan dan op grote. Ik stel me voor dat het gaat op basis van berekende polygonen.

Leuk onderwerp om in te duiken: het 3d gefotografeerde en geprinte kunstgebit.
Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nemschachten zelf maken
Jan Willem, ik ben met je eens dat het in beginsel nog om grote voorwerpen gaat, maar deze technieken zijn pijlsnel
in hun ontwikkeling. De technieken van zowel de 3D-print als de 3D-scan zullen binnen de kortste keren worden verfijnd en een hoge vlucht nemen met alle gevolgen van dien. Het "thuis scannen en afdrukken" op een gewone printer is al bijna niet meer weg te denken in een doorsnee gezin, iets wat we jaren geleden niet hadden kunnen bevroeden. Enorme bibliotheken met gratis 3D software zijn al zo van het net te halen voor thuisgebruik en na voorwerpen te "downscalen" of te "upscalen" naar 1:87(of een andere schaal) uit te printen. Natuurlijk zijn er ook nog wel wat beperkingen, b.v. een hele simpele: Het te printen voorwerp moet in de printer passen anders moet het in stukken worden gedaan, die dan later aan elkaar moeten worden gezet. Een groot schip voor in de haven in 1:87 ontkomt hier niet aan. Meubilair voor in een woning, al is het maar een eenvoudige kast, stoel of tafel is al wel heel goed realiseerbaar.

Ik wil maar zeggen: Houd deze ontwikkeling in de gaten, wij kunnen in de modelwereld er ons voordeel mee doen.

Grtz,

Gijs

Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nemschachten zelf maken
3d tekenen is geen vaardigheid die ik bezit, knap lastig om in deze materie te duiken.
Anderen leren er op school mee omgaan. Op mijn "school", meer dan 40 jaar geleden, kwamen we niet verder dan lijntekenen met een kroontjespen en oostindische inkt.

Maar fotograferen en scannen kan iedereen eenvoudig leren. Dus dat soort software ontwikkelingen volg ik graag. Dus heb ik net even op sourceforge rond gesnuffeld (scan3d-0.1.tar). Het gaat inderdaad de goede kant op. Ik zou misschien een cursus moeten doen, want 3d tekenen uit mezelf leren zit er niet in.
Re: Nemschachten zelf maken
Uit eigen ondervinding zijn NEM-koppelingen goed te doen om te printen.
Ik ben bezig met zelf stroomvoerende koppelingen te maken die in een NEM-schacht passen en dat lukt aardig zonder problemen.

Een NEM schacht is niet meer dan een rechthoek waar je koppeling in past. Ik heb ook zo'n NEM-schachten nodig die de oude mechaniek ombouwt naar NEM dus waarschijnlijk zal ik in de toekomst zo'n part tekenen en printen.
Momenteel is mijn printer buiten gebruik anders had ik eens een demo model kunnen printen als ik de 3D tekening heb.

Dylan
Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nemschachten zelf maken
Dylan en Jan, dank voor jullie reacties. Dylan beschik jij al over een 3D tekening van een nemschacht ?  Zou het niet leuk zijn om van dit project (stroomvoerende koppeling) wat foto's te plaatsen en misschien deze tekening met anderen te delen ? In het hele traject van voorwerp naar "printable object" is dit een van de hobbels die moet worden genomen en de meesten van ons hebben geen vaardigheden met cad programma's (waaronder ik zelf)
Natuurlijk ben je nooit te oud om te leren, maar ik beschik gewoonweg over te weinig tijd:) Voorlopig zit ik vast aan het fotograferen en vervolgens om zetten naar 3D tekening.(zie google-you tube)
Of is er iemand die wel een 3D tekening van een schacht wil delen ?
Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn om voor "modelspoorders"  een 3D databank in N en HO op wiki te plaatsen en die toegankelijk te maken voor forumleden en belangstellenden.....
Of is die er al :)

Greezt,

Gijs
   
Re: Nemschachten zelf maken
De stroomvoerende koppeling is nog niet af... Het idee werkt al op een proefstukje maar is nog niet volledig aangepast in de 3D tekening.
Zodra het af is komt het op Thingiverse zoals al mijn Trainduino projecten...

De tekening van de NEM schacht heb ik nog helemaal niet maar dat is op een halve dag te doen.
Zodra mijn 3D printer terug werkt kan ik er aan beginnen.

Dylan
Re: Nemschachten zelf maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nemschachten zelf maken