Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verlichting inbouwen in rijtuigen

Gestart door BR23 maandag 30 mei 2016, 21:58:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting inbouwen in rijtuigen
Nou is afgelopen weekeind op mijn BW - Ottbergen de 011057 (39103) met als extra meegekregen van vorige eigenaar aan tender een Fleischmann profie stroomvoerende koppeling gemonteerd, aangesloten op verlichting van decoder.   Op mijn emplacement stond nog een stam van 4 stuks rijtuigen uit set 29845. Mijn vraag is nu hoe krijg ik zo'n fleichmann profie koppeling passend in de marklin koppinghouder van deze wagon. Tweede vraag is hoe maak ik dit soort wagons open om er verlichting in te monteren. Zou mij iemand goede raad kunnen geven.

met vriendelijke groet
paul

met vriendelijke groet
paul
Re: Verlichting inbouwen in rijtuigen
De koppeling zit in een vierkant houdertje. ( nemschacht )
Rechts zie je er twee puntjesuitkomen,als je die iets naar elkaar toe knijpt kun je de koppeling zelf naar links eruit duwen en een stroomvoerende koppeling plaatsen. Of een andere koppeling die je wenst te gebruiken.


Wagens openen is meestal de vouwbalgen boven de koppeling eruit trekken. Daarna komt de kap los.
Re: Verlichting inbouwen in rijtuigen
Hallo Hero,
dank voor je snelle antwoord, kan wagon mee naar winkel nemen en kijken of daar hopelijk zo'n fleichsmann profie koppeling in past. Dat was een, maar hoe moet ik die schedels lichten van deze wagons om verlichting in te bouwen?

paul
Re: Verlichting inbouwen in rijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting inbouwen in rijtuigen
Hallo Paul,

De vouwbalgen eraf halen en dan is de kap eraf te trekken.

Mvg, John
Re: Verlichting inbouwen in rijtuigen
Hallo John,

het is gelukt, inderdaad heel simpel met die paspennen. Ik heb met schroevendraaiers en tandenstokers zitten frotten onder die kap het lukte mij maar niet. Hartelijk dank. Ik vind het best een leuk interieur, denk dat ik maar preisertjes mee neem in de winkel dan heb ik de boel compleet.

Paul
Re: Verlichting inbouwen in rijtuigen
Hallo Paul,

Fijn dat je vraag is beantwoord.

Was gezellig afgelopen zaterdag!

Grt JP
Re: Verlichting inbouwen in rijtuigen
De stroom voerende koppeling in de boven omschreven lok is van viessmann, hier zitten twee draden aan gesoldeerd, beide zijn aan decoder gesoldeerd, een draad heeft een splitsing naar de sleper. Nou durf ik de spanning op die koppeling niet te meten, weet ook niet waar ik de meter op moet instellen. Mijn bedoeling is om in het stammetje van vijf wagons een digikeys warm wit led verlicht in te bouwen, ik hoop dat de decoder dit aan kan.
Wie zou mij van goed raad kunnen voorzien.

Paul