Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen

Gestart door Wheels donderdag 26 mei 2016, 18:38:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Beste lezers,

Om een eventuele middenrail slijpwagen aan te schaffen zijn alle ervaringen etc welkom over de LUX 9136 (middenrail slijpwagen).

Ben zeer tevreden over mijn digitale LUX railslijpwagen, stofzuigwagen en ingebouwde wielenreiniger.

Is het met een zware loc mogelijk drie wagens te trekken als schoonmaakstam? Ik gebruik nu meestal een 1200 voor het trekken van de 2 LUX wagens.

Gr Matje
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Hi Matje,

Eigenlijk is het onzin om een Puku slijpwagen aan te schaffen.
Waarom, omdat de slepers er altijd al erover heen glijden/slijpen.

groet
Harald
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
ik heb de volledige stam en die wordt hier getrokken door een reeks 1800 CFL (55 nmbs) of nog beter een 1600 reeks (3 assen aangedreven).Zonder problemen op de helling van 3 %.Verder zou ik de stam niet meer willen missen want alles blijft hierdoor perfekt rijden.Ga zelfs de volgende weken een 2de stam bouwen want heb 2 jaar niet gereden en zal zeker moeten reinigen.Ik heb wel de versies met start stop.Zelf gebouwd aan de hand van 1 start stop wagen en de andere gewoon erop aangekoppeld.Scheelt heel wat in prijs als je de andere wagens 2dehands kan kopen.
De puko sleper was hier heel welkom want die houd mijn k rail puko's mooi blank.De slepers zijn ook minder snel vuil.Weet niet hoe het met andere M rails is gesteld maar voor k rails is het best aan te raden.
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Dan is er nog de oplossing die Ben (Spoorman) ooit aandroeg. Een zeer weinig transmissie olie (ATF?) aanbrengen. Ik heb een fles staan die ik bij leven en welzijn nooit meer op maak. Dus mocht je wat nodig hebben, het zij je gegund.
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
op de puko's met atf ?
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Ja, maar ook hier geldt: zeer spaarzaam.
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Ook mijn treintjes vinden dat ATF best lekker.
Vroegert nog wel eens stil staande treinen , maar nu niet meer.
Ook de vuile aanslag op de railstaven , is nu stukken minder.
Ik heb aan een stofzuigertje van rond de 100 euro voldoende , en die gaat 1 x in de week eventjes 2 rondjes rijden , en dan is alles weer prima in orde.

Mvg: Alex
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Hoi allemaal,
Aub terug naar onderwerp van dit draadje.

Tenks, Matje
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Gewoon proberen met de sterkste lok die je hebt Matje. Mogelijk kun je tractie rijden, dan zet je er een tweede bij. En lukt het niet dan ontkoppel je de stofzuiger en laat die apart rijden.

Gr, Ben.
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Hoi allemaal,

Onlangs een LUX 9136 (middenrailreiniger) aangeschaft en toegevoegd aan de LUX 9010 (railslijper) en de 8810 (railstofzuiger) waardoor een complete schoonmaaktrein is samengesteld.
Wel een zware NS 1215 (Marklin 37121) voor de wagons gezet.
Schoonmaaktrein gaat zonder problemen over (engelse)wisselstraten. De zware locomotief trekt moeiteloos de 3 LUX wagens een 4% helling op.



Gr Matje
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Pukko's reinigen is absoluut niet nodig, sleper maakt de pukko's schoon.

Wat je eraf evt. af moet halen is een miniscuul rubber laagje van de antislipbandjes of neergevallen stof.
Hoeveel stof er is neergevallen zie je snel op de plastic daken van je scenery, dat trekt meer stof aan dan je rail.

Mijn ervaring; Bij regelmatig rijden van ongeveer 10 minuten per week met een beetje lengte qua trein heb je totaal geen schoonmaak nodig.



Groeten Barry
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Hi,

Niet vergeten dat bij vochtige lucht de koolstof die op de rails zit door het vonken.
Ken iemand die bij hoge luchtvochtigheid beslist niet rijdt (N-spoor)

groet
Harald
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
CiteerPukko's reinigen is absoluut niet nodig, sleper maakt de pukko's schoon
wel nodig als je niet vaak rijdt!!!!
Als je stof ergens anders ziet daarnaast ook aanslag/vervuiling op de rail staven ziet dan kan je gevoeglijk aannemen dat de puko's ook niet meer maagdelijk zijn.

Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Koolstof en hoge luchtvochtigheid? Ik geloof er helemaal niks van Harald. ;)
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ervaringen LUX 9136 middenrail slijpwagen
Hi Ben,

Da's een oude discussie, neem b.v. een ralais in luchtdichte behuizing, met gas erin, tegen de aanslag.

groet
Harald