Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

motorpost loopt niet helelmaal lekker

Gestart door hmmglaser maandag 02 mei 2016, 23:06:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
motorpost loopt niet helelmaal lekker
Ben op het moment bezig met een motorpost maar die wil niet helemaal lekker lopen je hoort namelijk op sommige momenten een schurend hoog piepend geluid vanaf middelmatig snelheid tot max snelheid en dan zakt de snelheid ook iets in 8o
Ik ben er onder tussen wel achter dat het in de tandwielen vanaf de rotor tot aan de wielen zit maar deze zijn helemaal schoon gemaakt in een bad wasbenzine(24 uur laten staan)en daarna ook nog alles uit elkaar gehaald alles is dus echt schoon en daarna alles weer in elkaar gezet met olie(faller)op de assen en vet(trix)op de tandwielen maar het probleem bleef af en toe weer opkomen :(
Kan dit eventueel door versleten tandwielen komen of kan er nog een andere oorzaak zijn?
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
De juiste manier om dit te verhelpen is:
Motorwagen zonder kap op een rollenbank, motor aansluitingen los solderen en en de motor voeden met een variabele voeding.
Uiteraard de motor draaipunten met een klein beetje olie smeren.
De boutjes van het motorschild los-vast draaien en bij verschillende toerentallen het motorschild enigsinds verschuiven.
Wat is het probleem, veelal is het draaipunt in het motorschild enigsinds uitgelubberd.
Waardoor het anker de veld polen kan raken.
De meest ideale oplossing is een klein kogellagertje in het motorschild plaatsen.
Maar dat is wat meer werk en daar is wat meer handigheid en een beetje durf voor nodig.

grt Piet
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Naar mijn idee ligt het niet aan de motor aangezien die nieuw is.
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Hallo Mark,

Vertel eens wat meer over die motorpost. Je hebt het over mogelijk versleten tandwielen, een grondige schoonmaakbeurt en een nieuwe motor. Is er dan wat veranderd aan de basisuitvoering ?
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Allemaal oud nieuws. Het geluid wat je hoort zijn de dunne bronzen tandwielen: speling door slijtage waardoor ze scheef gaan zitten en niet goed in elkaar grijpen. Plaatje van Johan de Reuver:



Dit plus de grote toleranties van de assen maakt dat de boel gaat trillen en resoneren. Nog meer plaatjes van Johan, hier een 3-asser, bij B heeft hij ringetjes geplaatst waardoor de tandwielen in lijn liggen:





Een nieuwe motor is geld verspillen en lost dit niet op.

Gr, Ben.
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Het was een analoge exemplaar dus de motor moest wel,bedankt voor de info ben maar wat van ringetjes zijn hiervoor gebruikt dan?
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Dat van de ringetjes kan ik bevestigen. Heb ik bij 1 exemplaar ook gedaan en samen met invetten van de tanden droeg dat bij in een significante vermindering van lawaai.
Echter het meeste verschil maakte de motor  ;)
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
De motor is het probleem niet want als die even goed loopt hoor je alleen de sleper alleen bij een bepaald toerental hoor je de motor even zien dus ook geen enkel voordeel in het vervangen van de motor door eentje van faulhaber.
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 03 mei 2016, 07:05:05
Naar mijn idee ligt het niet aan de motor aangezien die nieuw is.
Wat noem jij een nieuwe motor?
Een compleet nieuw draaistel?
Of een ander anker, een permanent magneet en een ander motorschild?

grt Piet.
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Anker Perm magneet en motor schild noem ik een nieuwe motor.
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Ja dat is een kwestie van definitie.
Maar probeer de afstelling die ik een paar antwoorden eerder gaaf, maar eens.
Dat verhelpt 90% van alle narigheid.

En als je volhardt in je opstelling dat het niet aan de motor ligt, ja dan weet ik het ook niet meer.
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Hoog, piepend geluid..... Moet dus gezien de hoge frequentie aan het begin van de aandrijflijn zitten, waar de rotatiesnelheid het hoogst is. Ik gok toch op een niet lekker lopend anker.
Re: motorpost loopt niet helelmaal lekker
Ik denk zelf dat wat rob en ben hebben aangegeven het meest waarschijnlijke is een te veel aan speling op de tandwielen maar moet eerst even M2.5 ringetjes bestellen heb de motor er al in gehad zonder wielassen en toen liep die lekker soepel weet wel dat dat niks uitsluit ;)