Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren

Gestart door Bart 83 woensdag 27 april 2016, 13:43:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Dag mede modelspoorgekkies ;)

ik kreeg pas nog een idee, heb de zoekfunctie er op nageslagen maar werd er eigenlijk ook niet veel wijzer van...

ik zou graag mijn 3315 in iedergeval achter van een kortkoppeling willen voorzien, omdat ik die grote klomp metaal niet zo mooi vind... aan de voorzijde kan de koppeling eventueel vervallen, of er moet een kk oplossing zijn..

verder heb ik pas een leuke 3084  ( br050 met kabinetender) gespot, maar ik vroeg me af of er voor deze lok ook een kortkoppeling oplossing is...
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Ik heb geen 3315, wel een 3111.
Onder de tender heb ik een vervangend koppelingplaatje van blik (deksel van een wybertjesdoosje) gemaakt en daarin een kortkoppeling geklemd.
Kortgezegd bestaat het uit een plaatje blik zo breed als de originele koppeling, zodat ie in de houder past en een beetje heen en weer kan draaien. Aan de kant waar de koppeling moet komen heb ik het in een smaller stukje laten uitlopen, met twee vleugeltjes er aan die ik om de kortkoppeling heb geklemd. Eventueel een druppeltje secondenlijm erbij en vast zit ie!
Van de kortkoppeling heb ik het stukje dat in de nem-schacht gestoken wordt, er af gesneden. (zie schetsje)

Hierbij ook twee foto's. Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn, al die zwarte onderdelen laten zich moeilijk duidelijk fotograferen. Om een en ander beter te tonen is één wieltje er even uit gehaald.

Je ziet, ik heb een koppeling van Roco gebruikt. Je kunt natuurlijk ook er een van Märklin nemen als jouw wagens die ook hebben. Maar dan moet je wel even controleren of de koppelbeugels in bochten, vooral S-bochten 36cm, niet tegen de buffers aankomen. Deze constructie komt namelijk niet naar buiten doordat er geen kortkoppelingsmechaniek aanwezig is, zoals bij wagens. De koppelingen draaien nu onder buffers door en dan kunnen de beugels, die op gaan staan wanneer ze over de tegenoverliggende beugel schuiven, achter de buffers blijven haken. Bij kortkoppelingen van Roco is dat geen probleem, die zitten lager en hebben geen beugels.

Voor een Symoba-koppeling is te weinig plaats, vrees ik. De assen van de wielen zitten in de weg of de koppeling steekt te ver uit en dat was niet de bedoeling, toch?
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Hallo,

de Marklin 3084 is achter uit te rusten met Marklin koppelinghouder met onderdeelnummer 288390 je kan deze naar keuze met alle Nem koppelingen gebruiken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Ik mijn 3084 op dezelfde manier als Walter gemodificeerd.
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
en dan nog een telex koppeling 117993 dr bij,en je bent klaar :D

bedankt voor de tips!
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Als je neit vies bent van een beetje Duits.
Dit is deel 1 van een serie uit marklin magazine.

http://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/downloads/Fo.01_02_03_Kurz_gekuppelt.pdf

De andere delen kun je ook vinden door de bestandsnaam even weg te halen.
Hier staat vast wat tussen.

Jan
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Toch even een vraag. Wil je alleen een andere koppeling of wil je ook echt buffer aan buffer kortkoppelen en dus een mechaniek plaatsen?
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Hoi Bart,

Bijna alle tenders zijn te voorzien van kortkoppeling.
Bij de meeste is ook een kortkoppelings mechaniek (Symoba) in te bouwen in de tender.
Heb er zelf diverse verbouwd aan de hand van de serie die daar over in MM (zie Jan`s opmerking) heeft gestaan.
succes digibert
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Duits is geen probleem, heb een duitse oldtimer vanaf chassis  weer opgebouwd, veel onderdelen in Duitsland gekocht. Een paar fora waar ik regelmatig op rondkijk en mijn '2cents' geef..  het zal grammaticaal misschien niet allemaal HochDeutsch zijn, maar ik doe mijn best ;)

zeer interessante lectuur btw, maar kan je met die kortkoppelingen dus niet meer door een 360 mm bocht sturen dat er wat 'uit stapt'?
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
Hallo Bart,

Ken je deze site over kortkoppelingen. Bekijk de site eens aandachtig. Misschien kom je nog meer info tegen!

Succes ermee!
Jasper.
Re: kortkoppelingen op oudere stoomloks monteren
das inderdaad een mooie toko!

ook qua elektronica hebben ze wel wat mooi spul, en die overzichtslijst met welke motor in welke lok hoort kan ook wel handig zijn...