Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Waar overnachten de auto's?

Gestart door Janvis zaterdag 23 april 2016, 15:47:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar overnachten de auto's?
Hallo allemaal,

Ik zit er sterk aan te denken om toch te gaan proberen om het FCS op mijn baan te gaan gebruiken. Ik had die wens op mijn vorige baan ook maar is toen niet gelukt helaas, maar wil op de nieuwe baan het toch serieus gaan proberen.

Maar nu schiet me in eens een vraag te binnen, misschien een hele domme maar heb werkelijk geen idee. Wat doe je met de auto's als je niet met de treinen bezig bent? Haal je alle auto's van de baan om ze uit te zetten, laat je ze stoppen boven een stopspoel en laat je ze daar gewoon staan tot de volgende keer dat je weer gaat hobbyen??

Wie heeft er ervaring met het faller car system en kan mij vertellen wat hij met zijn auto's doet als ie niet met de baan bezig is?

Groeten JW
Re: Waar overnachten de auto's?
Ik zette die van mij altijd uit, dan trekt de batterij niet leeg..
Re: Waar overnachten de auto's?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Waar overnachten de auto's?
Idem.
Re: Waar overnachten de auto's?
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Waar overnachten de auto's?
Hallo JW, nooit auto`s parkeren op een spoel , deze zullen zeer warm worden en gebruiken veel stroom.
De tip is inmiddels aangegeven , een klein magneet naast de wagen waardoor ook de stop reedrelais zal functioneren..


willem.
Re: Waar overnachten de auto's?
Citaat van: willem22 op zaterdag 23 april 2016, 19:06:58
Hallo JW, nooit auto`s parkeren op een spoel , deze zullen zeer warm worden en gebruiken veel stroom.
De tip is inmiddels aangegeven , een klein magneet naast de wagen waardoor ook de stop reedrelais zal functioneren..


willem.

Ik bedoelde eigenlijk een parkeerspoel, waar je dus spanning op moet zetten om de auto weer te laten rijden.
Re: Waar overnachten de auto's?
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Waar overnachten de auto's?
JW, ja een parkeerspoel werkt net zo goed als de uit / aan schakelaar.
Weet niet zeker bij decoder sturing dat de accu nog van spanning wordt voorzien , maar bij analoog gebruik
Een goede toepassing.

Willem.
Re: Waar overnachten de auto's?
Hoi Jan,

Een parkeerspoel dient ook van stroom te worden voorzien.
Het lijkt me niet verstandig om nog een trafo aan te laten staan bij langdurig verlaten van de treinkamer.
Auto's met de hand uitzetten is de enige juiste methode, zoals hierboven ook al aangegeven.

Groeten,
Ton.
Re: Waar overnachten de auto's?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Waar overnachten de auto's?
Kun je ze niet dmv een wissel naar een parkeerplaats sturen, en die parkeerplaats voorzien van een permanent magneet?
Kost geen stroom...

En als je wil dat hij verder rijd geef je hem met de hand een zetje. (heb zelf geen fcs, dus geen idee of het werk)
Re: Waar overnachten de auto's?
Hoi Jan.
Gewoon de auto's uit zetten met schakelaartje en laten staan op een parkeerplaats.
Groet Dirk.
Re: Waar overnachten de auto's?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Waar overnachten de auto's?
Bij mij zit er een permanent magneet op een servo.
Werkt zoals die stopspoelen, maar het enige moment dat het ding stroom vraagt, is als de servo omhoog of omlaag gaat.
en met m'n automatische laadstations, kan ik bij stilstand automatisch laden via de spiegels :-)
Re: Waar overnachten de auto's?
Citaat van: willem22 op zondag 24 april 2016, 00:01:51
JW, ja een parkeerspoel werkt net zo goed als de uit / aan schakelaar.
Weet niet zeker bij decoder sturing dat de accu nog van spanning wordt voorzien , maar bij analoog gebruik
Een goede toepassing.

Willem.

Een parkeerspoel is toch in rust magnetisch en door er spanning op te zetten heft het magnetisch veld toch op? Dat betekend dat tijdens parkeren die dingen geen stroom nodig zijn, of zie ik dat verkeerd?

De oplossing van Sn00zerman vind ik ook wel een goeie en is het overdenken ook zeer zeker waard.
Re: Waar overnachten de auto's?
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Waar overnachten de auto's?
Hoi Jan, ik kan de werking niet van een parkeerspoel maar zoals je aangeef is dit de beste oplossing.

Ga even googelen naar de specs van de Faller parkeerspoel.

Bij mij gaan de autos van de baan en schakel deze uit.

Willem.
Re: Waar overnachten de auto's?
Citaat van: Janvis op dinsdag 26 april 2016, 10:22:08
Citaat van: willem22 op zondag 24 april 2016, 00:01:51
JW, ja een parkeerspoel werkt net zo goed als de uit / aan schakelaar.
Weet niet zeker bij decoder sturing dat de accu nog van spanning wordt voorzien , maar bij analoog gebruik
Een goede toepassing.

Willem.

Een parkeerspoel is toch in rust magnetisch en door er spanning op te zetten heft het magnetisch veld toch op? Dat betekend dat tijdens parkeren die dingen geen stroom nodig zijn, of zie ik dat verkeerd?

De oplossing van Sn00zerman vind ik ook wel een goeie en is het overdenken ook zeer zeker waard.

Oplossing met servo's is zeker een goed alternatief.

Ik heb de fcs stopplaatsen niet meer, maar die zijn alleen magnetisch op het moment dat er stroom opstond.
Ik zie net dag er ook een parkeerspoel is, die werkt inderdaad precies andersom.
Geen stroom erop is juist actief.

Groeten,
Ton.
Re: Waar overnachten de auto's?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Waar overnachten de auto's?
Ik gebruik persoonlijk alleen maar servo's met een dikke magneet op de arm.

Je kan dan je auto op de baan laten staan zonder dat de batterij leeg loopt want het interne reed-contact verbreekt de verbinding naar de batterij net als het schakelaartje onderaan dat doet.

Succes met je FCS-baan!