Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dirty Stuff

Gestart door milocomarty vrijdag 01 april 2016, 01:55:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2009

offline
Re: Dirty Stuff
Ik vind de weathering van het materiaal en materieel altijd de puntjes op de I en/of de kers op de taart als ik naar een modelspoorbaan kijk.
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Probeer me ondertussen wegwijs te maken in een Nikon D5300 met een 60mm micro en een 18-105. Kan dat ding later dit jaar waarschijnlijk overnemen vanwege de aanschaf van een full frame door een kennis. Kan hem zolang fijn gebruiken. Wel effe wennen, kloten met de wit balans en andere zaken, afdrukken met je telefoon als afstandsbediening is wel grappig, evenals de live view...







Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Schitterend resultaat weer, een zeer goed gelukt weatherklusje weer,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Zit nog steeds te kloten met de wit balans, gaat nog wel een fot of wat duren denk ik zo. Als ik in "pre"de witbalans meet met een grijskaart in de buurt van het model en dan met deze vaste brandpunt lens een paar stappen teru ga verandert de kleur  ::) Schiet de foto's met een Nikkor AF-S 60mm f/2.8G ED Micro. Gelukkig is het bijna weekend en ben ik blij dat ik tevens in RAW schiet. Met PS eenvoudig de WB wat bijstellen. Maar wat platen om te laten zien wat ik bedoel, elke tweede is een bewerkte RAW opgeslagen als Jpeg. Maak de foto's op een puur wit vel Canson tekenpapier met 2 softboxes elk voorzien van 4 daglicht lampen. Aan de hoeveelheid licht kan het niet liggen.















De laatste plaat is een originele camera Jpeg.
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Ben al wat dagen aan het kloten geweest met die freaking witbalans. Met de D60 had ik er minder moeite mee, of lette er misschien iets minder op. Was natuurlijk na een flink aantal jaren wel aardig gewend aan dat ding en wist in het menu feilloos bijna alles te vinden. Gisteren nog een aantal uurtjes fijn liggen meten, wit kaartje, grijs kaartje, wat overbelichting met een aantal stops, ook zo'n lekkere mogelijkheid. Met deze nieuwere camera heb ik dus echt wel wat moeite, meer pixels, meer mogelijkheden maar het doet nog niet wat ik wil. Plaats een paar plaatjes, een met het camera lichtadvies en een aantal met wat stops extra licht. Elk advies is me hier welkom.

En om maar bij het smeerboeltje te blijven, nog een nieuw projectje, een MBW Duits geval in spoor 1. Ding effe lekker deels gesloopt en het frame alvast van wat rommel voorzien. In dit geval diverse dunne lagen primer van 2 merken, namelijk Ammo by Mig and AK interactive maken een fijne donkerbruine primer die ik vaak gebruik in de eerste lagen..toevallig heten ze ook allebei tracks primer..











En dan zomaar wat gedachten omdat dit witbalans dingetje me mateloos begint te irriteren heb ik gisteren maar eens de proefversie van Lightroom CC binnen gehaalt. En ik moet zeggen dat het me aardig bevalt.Schiet toch tevens alles in RAW dat het programma het me eigenlijk est wel makkelijk maakt om van allerlei dingetjes aan te passen. Paar plaatjes geschoten van een ander projectje waar ik nog niet teveel over kan vertellen en hoppa bewerken maar. Als bonus een bewerking van het gele geval met wat voor ingestelde opties. Denk alleen dat de copyrights wel wat kleiner kunnen  ;)









Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Ja idd fotografie is een vak apart, daar zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid, maar je resultaten zijn weer op duimen en vingers af te likken,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
nobody
gast

Re: Dirty Stuff
Citaat van: milocomarty op zondag 14 augustus 2016, 04:22:29
Elk advies is me hier welkom.
ik gebruik "Handmatige preset" volgens de gebruiksaanwijzing van m'n Nikon D5000 en boek daar aardige
resultaten mee. Moet worden vermeld dat ik alleen in NEF (Nikon RAW) fotografeer.
Mocht 't resultaat niet geheel naar wens zijn, verbeter ik dat met het RAW nabewerkingsproggramma "Silkypix" ===> klik.
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Kijk Wim, die handmatige preset, oftewel het meten van de WB doet niet helemaal wat ik wil. Op de een of andere manier is de WB in de close up prima maar op het moment dat ik verder afstand neem wordt de achtergrond die rein wit is meer blauwgrijs..zie misschien wat over het hoofd of doe wat anders dan met de D60, daar kom ik wel uit denk ik..Schiet meestal in RAW en Jpeg, dat laatste voor een snelle upload naar Flickr om op fora te posten..
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Dirty Stuff
Een copyrightdingetje in beeld,  zaken waar nog niet teveel over verteld kan worden en ergens op Facebook het woordje 'uitgever'.  Volgens mij heb jij iemand flink geholpen voor een shoot van 2 Duitse bladen.

Het is je gegund Martin.  Laat de eerste 'bauen wie Martin und Torsten' maar komen. 
Re: Dirty Stuff
nobody
gast

Re: Dirty Stuff
Citaat van: milocomarty op zondag 14 augustus 2016, 21:13:26
zie misschien wat over het hoofd of doe wat anders dan met de D60
Gebruik je bij het bepalen van de belichting de Matrixmeting, tijdens de handmatige preset?
Ik zou er niet te zwaar aan tillen... Je kunt de witte achtergrond toch prima gebruiken voor de afstemming van de witbalans
tijdens de nabewerking. 8)
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Citaat van: PaT op maandag 15 augustus 2016, 17:00:04
Een copyrightdingetje in beeld,  zaken waar nog niet teveel over verteld kan worden en ergens op Facebook het woordje 'uitgever'.  Volgens mij heb jij iemand flink geholpen voor een shoot van 2 Duitse bladen.

Het is je gegund Martin.  Laat de eerste 'bauen wie Martin und Torsten' maar komen.

Euh.... ;)
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Citaat van: nobody op maandag 15 augustus 2016, 17:14:46
Citaat van: milocomarty op zondag 14 augustus 2016, 21:13:26
zie misschien wat over het hoofd of doe wat anders dan met de D60
Gebruik je bij het bepalen van de belichting de Matrixmeting, tijdens de handmatige preset?
Ik zou er niet te zwaar aan tillen... Je kunt de witte achtergrond toch prima gebruiken voor de afstemming van de witbalans
tijdens de nabewerking. 8)

Nabewerken gaat idd aardig met Lightroom, vrij simpel. Maar heb zo'n raar iets dat ik het eigenlijk gelijk bijna goed wil hebben. Gebruik een spotmeting, matrixmeting en de andere heb ik nog niet geprobeerd. Maar heb een grijskaart setje en deze http://www.expodisc.com/products/expodisc-2-0 besteld, afstandbedieninkje erbij vond ik ook wel makkelijk..
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Zo, geloof dat ik het witbalans gevalletje wel onder de knie heb met de  Expodisc 2.0 gaat dat prima, niet echt goedkoop maar wel een prima investering en erg makkelijk in gebruik. Daarnaast dan effe een shot met een grijskaart en de RAW door Lightroom plempen. Hoef dan meestal alleen maar iets in de belichting te tweaken. Zo dan kan ik me weer op het smeerwerk concentreren, dakkie van de gele bugger voorzien van wat streaking grimes, extra pinwashes om de details naar voren te brengen, wat wiel spetter op de kopwanden..nu nog wat regenstrepen op het dak en wat stof en zooi...









Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Weerom een schitterend resultaat, mooi weather werkje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dirty Stuff
Weer prachtig

groet
Harald
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Het is elke keer weer genieten van jouw weather projecten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Thanks !!

Het kan toch af en toe een heel gevecht zijn dat weatheren van wagons. Hoever ga je hoe pak je het aan en dat wat ik nu gedaan heb is het wel het juiste ? Dat is ook een beetje het gevoel wat me bekruipt bij dit bakbeest in spoor 1. De fade die staat me wel aan, basis mengsel van matte varnish, airbrush thinner, witte en dark rust wash van Vallejo, met af en toe eens een druppie extra wit in de cup van de spuit. Lekker onregelmatig aanbrengen in veel laagjes. Daarna dacht ik bij mezelf ik ga wat meer schaduw accenten aanbrengen, maak de stalen balken wat donkerder en wat meer opvallend. Lekker driftig aan de slag met een donker grijze wash in de spuit. Maar na droging heb ik het idee dat het iets teveel is. Ga nu eens nadenken over hoe en wat, ga ik de kleur wat ophalen en aftonen met een aantal filters, probeer ik hierop eens de stippeltjes met olieverf techniek. Worden de tinten al wat anders als ik aan de slag ga met de enamel washes en streaks ? Weet het nu effe niet...In ieder geval zijn deze lagen beschermt met een laagje matte lak en we zien in de loop van de week wel verder...







Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Dirty Stuff
Echt prachtig, maar ik mis een beetje de harde lijnen van de profielen.
Misschien een wetwash zwart met kwastje om dit te benadrukken?
Re: Dirty Stuff
Spoorman
gast

Re: Dirty Stuff
Ik kijk mee en zie wat je bedoelt. Aan mij heb je niets hoe en met welke techniek je verder moet. :)

Ik vind de basis kleur te vaal geworden, wellicht door het te veel aan wit? Ik vergelijk het met onderstaand wat ik helemaal "af" vind.



Gr, Ben.
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Dirty Stuff
Ik ben het met Ben eens Martin. Deze laatste wagon is wel erg wit geworden. Dat kan bij een kalktrein best realistisch zijn, maar bij zo'n gesloten wagon ben ik dat nog niet tegen gekomen. Ik zou ook proberen wat diepere kleuren te krijgen. Het plaatje dat Ben aanhaalt vind ik ook beter gelukt (om niet te zeggen, prachtig!)
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Rustig mensen, er volgen nog wat lagen..is een iets andere benadering dan de gemiddelde trein vervuiling..

Zo, tussen door weer wat lopen kutten met die Duitse plastic bak..om toch wat van de harde contrasten en het super bleke af te komen er even wat filtertjes eroverheen gekwast. Te beginnen met een AK filter for brown wood, die me eigenlijk wat te oranje was. Dan maar een eigen filtertje van een brown wash van MIG productions. Deze weer zwaar verdunt met wat odourless thinner, wat dus een filter eigenlijk is. 2 tot 10% verf en de rest verdunning. Soms is mijn verf fetish wel makkelijk, een zooi van die rommel staan om uit te kiezen. Maar weer eens laten staan voor een dag "zucht"en daarna op de deuren een begin gemaakt met artist oil paints van Winsor and Newton. Deze zijn heerlijk te blenden met Ammo odourless thinner. Heb een urned umber gebruikt om toch weer iets naar de bruinige tint van de originele kleur te gaan...













In case I forget to post, join me on my blog https://dirtystuffbymartinwelberg.wordpress.com/2016/08/25/a-german-gmhs-53-boxcar-part-3/
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Toch wat werk gedaan tijdens de demonstraties in Hochdorf Zwitserland. Beetje roest op de top met Ammo trackprimer, Chipping met grijs en chipping rust van Ammo..nu verder met wat roest washes..











Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Het is weer een kunstwerkje geworden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
peterke33
gast

Re: Dirty Stuff
Martin

Dat is gewoon weg prachtig gedaan,  8o  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Hoe doe je dat met dat roest op die ketel, want dat is net echt  :P




Groeten


Peter
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2023

offline
Re: Dirty Stuff
Martin,


Wanneer start de workshop voor dit soort dingen ?
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Roest op de ketel is gedaan met de airbrush in haaks op de ketel staande bewegingen en weinig druk.

Workshops ben ik me nog aan het bedenken, probleem zit hem een beetje in de droogtijden..
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Sneak peek, bezig met een artikel voor de Railhobby..

Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Is dat een foto van een echte wagon of een model, niet te onderscheiden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Ketelwagen..teasertje voor de Expo in Leuven



Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Prachtig teasertje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi in beeld gebracht.
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Dirty Stuff
 :arrow: :thumbup: niet van echt te onderscheiden.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Dank u !!

Fades, chipping, washes and roest..alles Ammo by Mig stuff. Ben nog niet klaar..1:87..





Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
De zoveelste prachtige creatie, zit telkens met open mond te kijken,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Paar snelle platen van de B&O boxcar. Rondom een beetje afgewerkt met diverse rust washes waarna er wat stoffige zooi opgeplempt is met behulp van pigmenten. Gewoon met een kwast en tussendoor fixeren met een pigment fixer in de airbrush en dat in meerdere lagen. Daarna een Ammo nature effects light dust, wat van dat spul in de airbrush en fijn wat aan de onderkant nevelen. Daarna met de bekende vochtige kwast met odourless thinner de zooi vervagen en van die fijne streperige effecten maken. Laat hem nu maar eens een paar dagen staan om te kijken of er nog meer aan gedaan kan worden of dattie gewoon af is .





Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Dirty Stuff
Mooi zeg! Petje af


Roy
Re: Dirty Stuff
peterke33
gast

Re: Dirty Stuff
Dit is echt pracht werk  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Merci !
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dirty Stuff
Hi Martin,

:thumbup:

Groet
Harald
Re: Dirty Stuff
lcweel
gast

Re: Dirty Stuff
In 1 woord: schitterend ..
- met groet,
Lenco
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Dank jullie !
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Afgelopen weekend dus Leuven, erg leuk, gezellig, prima sfeer met mooie banen. Tussendoor af en toe eens wat aan het smeren geweest met hoofdzakelijk enamel zooi van Ammo by Mig. Grappig om te zien dat velen het niet kennen en eigenlijk de verwerking ervan, het gemak en de tijd die je er mee hebt wel erg interessant vinden. Nu heb ik geen plaatjes geschoten maar wel voor een aantal a.s. artikelen met veel plaatjes een 2tal Belgische diesels van een MSM forum genoot gekregen. Een derde is onderweg, een wat modernere diesel. Hiervoor dank Red en Michaël !

Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Re: Dirty Stuff
Spoorman
gast

Re: Dirty Stuff
Welverdiend uiteraard Martin. :)

Gr, Ben.
Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Mooie erkenning,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
peterke33
gast

Re: Dirty Stuff
Martin

Dat is prachtig, als je dat krijgt dan ben je top bezig.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Dirty Stuff
Martin, van harte gefeliciteerd met het behalen van deze titel. In mijn ogen niet meer dan terecht. Jouw geweatherde wagons zijn ware kunststukjes
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dirty Stuff
Hi Martin

Gefeliciteerd

groet
Harald