Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Gebruik CS2 via PC

Gestart door Digibeet dinsdag 29 maart 2016, 20:57:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik CS2 via PC
Digibeet
gast

Gebruik CS2 via PC
Enkele probleempjes met het gebruik van de CS2 op de PC/laptop.
- waar zit de 'stop-knop' op de PC versie?
- alle *.png foto's, welke ik op de CS2 ingelezen heb, zijn niet te zien op de PC, wel op het CS2-apparaat
- set-up/info scherm blijft leeg op de PC
Het lijkt wel of een gedeelte van de gegevens van de CS2 niet naar de PC overkomen.
Ik heb het programma van Märklin opnieuw geïnstalleerd.
Weet iemand hiervoor een oplossing/reden?
Hans
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gebruik CS2 via PC


Bron: Haren de krant.
Re: Gebruik CS2 via PC
Digibeet
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Nog iets wat mij hierbij opvalt: de LED-jes van de ethernet verbinding vanuit de CS2 lichten groen en geel op;
de LED-jes van de ethernet aansluiting aan de PC/lap-top doen niets.
Treinen kan ik wel besturen met de PC/lap-top
Hans
Re: Gebruik CS2 via PC
Heb je de juiste verbindingskabel tussen pc en CS2?
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Citaat van: Digibeet op dinsdag 29 maart 2016, 21:45:46
..... Nog iets wat mij hierbij opvalt: de LED-jes van de ethernet verbinding vanuit de CS2 lichten groen en geel op .....

Dat betekent alleen maar dat er 'een link' is tussen de twee netwerkkaarten (kaart en switchpoort).
Niet dat er ook een IP verbinding is.

Groeten,

Jan
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Hoi Hans,

Kijk ook eens in dit topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53922.msg939528#msg939528
Dan kan je controleren of alles juist geconfigureerd is.
Succes.
Re: Gebruik CS2 via PC
Digibeet
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Hoi Jan
Mijn enige kennis van deze systemen is dat er een kabeltje (ethernetkabel) moet lopen van de laptop naar de CS2 (of omgekeerd)
Moeten zowel op de laptop als wel op de CS2 de groene en gele LED'jes knipperen?
Hans
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Hallo hans,

Staat de pc-versie soms in de Demo modus?
Re: Gebruik CS2 via PC
Digibeet
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
De verbinding tussen de PC en de CS2 blijft een raadsel. Soms doet deze het wel, maar meestal niet.
Beide systemen vandaag ge-updated naar de laatste stand van de software: 4.1.0 en 3.8.1
Als deze verbinding het al doet, krijg ik maar de halve informatie op de PC: geen foto's van zelf invoerde loc's, geen info, geen audio  etc.
Het beruchte trappetje van de internet verbinding geeft additioneel een 'onbekend netwerk'. Klik ik dat aan dan geeft dat 'Ethernet LAN-verbinding' met de eigenschappen
IPv6-DNS-servers:
   fec0:0:0:ffff::1%1
   fec0:0:0:ffff::2%1
   fec0:0:0:ffff::3%1
Fabrikant:   Qualcomm Atheros
Beschrijving:   This Qualcomm Atheros network Controller connects you to the network.
Stuurprogrammaversie:   2.1.0.21
Fysiek adres:   ‎E8-40-F2-23-F8-99
Wat gebeurd hier en waarom is een simpel ethernet kabeltje niet genoeg, ongeacht wat je het eerst opstart of verbind?
Wie kan mij helpen met dit raadsel?
Hans
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2015

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
als je je cs2 rechtstreeks op een pc/laptop aansluit heb je een crossed netwerk kabel nodig, heb je er een router/switch tussen dan een gewone netwerk kabel
Re: Gebruik CS2 via PC
UncleJack
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Hans,
Het is al een aantal keren gevraagd, maar je geeft geen reactie: Heb je wel de juiste ethernet-kabel?
De CS2 wordt beschouwd als een computer en niet als randapparatuur. Dit houdt in dat je een zogeheten
crossover-ethernetkabel moet gebruiken. Deze is intern iets anders bedraad. De standaard kabel zal niet,
of onvoldoende, werken.
Een dergelijke kabel is gewoon te koop bij bijvoorbeeld Gamma.

Jack
Re: Gebruik CS2 via PC
Digibeet
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Hoi Jack,
Voor de verbinding CS2 station naar de PC gebruik ik dezelfde kabel als voor de update van het CS2 station:
van de Experiabox van de KPN naar het CS2 station. Dit gaat al jaren goed. Ik weet niet of dat een  'crossover-ethernetkabel is.

Hans
Re: Gebruik CS2 via PC
UncleJack
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Hans,

Dan gebruik je dus niet de goede kabel. Een modem/router zoals Experiabox wordt beschouwd als randapparatuur.
Om die aan te sluiten op de CS2 kun je volstaan met de standaard ethernet-kabel. Echter, als je de CS2 wilt aansluiten
op een pc of laptop, dien je een zogenaamde crossover-ethernetkabel te gebruiken.
Het vervelende is alleen dat een dergelijke kabel verdacht veel lijkt op de standaard kabel. Dus goed opletten in de winkel!

Jack
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Jack en Hans,

Het is met de PC's van tegenwoordig wel vaak zo dat de netwerk-kaart vaak zelf in staat is de betreffende modus te dedecteren en zich dus aan te passen.
Naar mijn beleving wordt dit bevestigd door de al eerder aangegeven ledjes die op de kaart knipperen/constant branden.

Groeten,

Jan
Re: Gebruik CS2 via PC
Digibeet
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Aan allen,

Het gebruik van een crossover-ethernetkabel lost het probleem niet op. Alle punten van mijn oorspronkelijke vraag blijven nog van kracht.
B.v. waarom komen alleen de foto's van de door mijzelf ingevoerde lok's in de 60213 niet over op de PC/laptop? Alle andere gegevens wel, b.v. de door mij ingevoerde naam (op de plaats van de foto staan dan ????.
Vraag ook aan M gesteld, maar nog geen antwoord.

Hans
Re: Gebruik CS2 via PC
Jekihero
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Heb zojuist exact hetzelfde ervaren.
Tot mijn verbazing ben ik bovendien in staat gebleken de met veel moeite gedownloade plaatjes weer uit de CS2 te verwijderen.
Ik ben mij van geen kwaad bewust, na de koppeling met de PC de CS2 opnieuw opstarten was voldoende.

Ronald
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2012

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Na aanschaf van een nieuwe pc kwam de oude vrij en deze naar de modelspoorbaan verhuisd. PC programma van Märklin er op gezet en CS2 gekoppeld aan de pc met hetzelfde kabeltje waarmee ik de updates ophaal. Mijn ervaringen zijn positief, alle onderdelen werken naar behoren en het is verrassend om met een muisklik seinen, wissels en locs te bedienen, ook in het layout programma. Met behulp van het Märklin Magazine 06/2015 ook gevonden hoe je meerdere control schermen krijgt. Klik na de opstart in het startvenster op het sleuteltje en dan verschijnen er loc plaatjes in beeld en een tweede symbooltje, de duitsers noemen het 'Führerstandssymbol', zeg maar de voorzijde van de loc waar de machinist zich bevindt. Als je op dit symbooltje drukt verplaatst het zich op het beeldscherm met loc en al als aparte rijregelaar. Elke nieuwe loc die je oproept verplaatst je op deze manier als aparte rijregelaar. Grappig!
Wel vreemd is dat niet alle locplaatjes worden getoond. Het pc programma van Märklin heeft een aparte, beperkte, database, maar ik kon wel plaatjes uit de database Märklin CS Bilder kopiëren naar de map Icons in de CS database. Ik heb er een paar gekopieerd en morgen, na een nieuwe opstart, eens kijken of zij nu wel worden getoond. Ook met de info is iets mis, getoond wordt dat ik met een MAC werk, maar ik heb toch echt een Windows Vista als besturingssysteem.
Wordt vervolgd.
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Het verschil tussen een cross-over en een gewone internet kabel.

Doordat de draadjes anders lopen gaat ook de info anders.
In een router, zoals de experiabox, of switch, etc. wordt de data "omgeleid" zodat deze er aan de andere kant er weer goed uit gaat.

Dus:
CS2 naar PC --> cross-over kabel gebruiken
CS2 naar router/switch naar PC --> standaard kabel gebruiken.

Je zit dan altijd goed.
Alleen als je voldoende PC kennis bezit kun je uitzoeken hoe je netwerk kaart in je pc hiermee omgaat maar dan vraag ik mij toch af of de CS2 dat ook kan en doet.

Henk
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2012

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Na het starten van de CS en de pc nog eens naar de locplaatjes gekeken. Ik kwam er niet direct uit en eens op het Stummi forum rondgeneusd waar zij dus ook met hetzelfde probleem stoeien. Het blijkt dat je nieuwe locplaatjes op je lokale map CS2 Icons moet plaatsen en niet in de map Program Files, waar de CS2 Icons ook staat. Afhankelijk van de inrichting van je pc vindt je de lokale map onder Gebruikers, Documenten, of iets dergelijks. Als je nu een 'vraagteken' loc hebt het control scherm blauw maken met het sleuteltje, op het vraagteken klikken, zoeken in de database tot je het betreffende plaatje hebt en bevestigen.
Tevens komt het 'voorkant-loc-symbooltje' standaard tevoorschijn bij het activeren van het pc programma, zo bleek bij het starten.

Nog een vraagje aan Henk: werkt een 'crossover' kabel ook bij het ophalen van CS2 updates via de router? Mocht dat zo zijn dan ben je met een crossover kabel dus altijd klaar. Zo niet, dan vraag ik mij af wat voor kabel ik heb aangezien alle functies naar behoren werken.

Jan
Re: Gebruik CS2 via PC
Jekihero
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Ik ben er uit!
De PC importeert de icons niet van de CS2 maar maakt gebruik van z'n eigen icons
Je zult de iconplaatjes dus ook in de directory icons moeten copieren van de bestanden die op je PC zijn gezet.

Bij mij is dat geworden;
C:gebruikers/ronald/CS2/icons.

De "Icons" bestanden op de PC en de CS2 moeten dus dezelfde zijn.
En het maakt echt geen verschil of je een cross-cable gebruikt of een gewone, ik heb dit vandaag uitvoerig getest.
Het synchroniseren van de bestanden gaat het beste via het IP adres en je webbrowser en tabblad icons.
Tabblad icons naar beneden scrollen en update aanklikken.


Succes!
Ronald

Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Citaat van: Jan Vrijbalk op donderdag 28 april 2016, 22:40:31
Nog een vraagje aan Henk: werkt een 'crossover' kabel ook bij het ophalen van CS2 updates via de router? Mocht dat zo zijn dan ben je met een crossover kabel dus altijd klaar. Zo niet, dan vraag ik mij af wat voor kabel ik heb aangezien alle functies naar behoren werken.

Jan
Jan,
Euhhhh nee.

Citaat van: UncleJack op vrijdag 01 april 2016, 21:59:04
Een modem/router zoals Experiabox wordt beschouwd als randapparatuur.
Om die aan te sluiten op de CS2 kun je volstaan met de standaard ethernet-kabel. Echter, als je de CS2 wilt aansluiten
op een pc of laptop, dien je een zogenaamde crossover-ethernetkabel te gebruiken.
Het vervelende is alleen dat een dergelijke kabel verdacht veel lijkt op de standaard kabel. Dus goed opletten in de winkel!

Jack

Kijk eens op de kabel of je dar iets ziet staan over het type kabel.
Er zijn meerdere types netwerkkabel en dan heb ik het niet alleen over de standaard en cross-over kabel.
En verwijst dat naar cross (over)?
Hebben de stekkertjes een plastic of een metalen omhulsel.
Als ze een plastic omhulsel hebben kun je met een beetje geluk en een vergrootglas de locatie van de kabels zien en controleren.
Zo kun je dus fysiek controleren of je een cross over kabel hebt (of niet).
Een andere mogelijkheid is misschien om met een multimeter de weerstand over de kabeltjes te meten.
Dit hoef je dan alleen over de kabeltjes te doen die afwijkend van de twee types kabel zijn.

Is de kabel oorspronkelijk bedoeld als netwerkkabel of heeft hij wellicht een andere functie gehad?
Ik had in een grijs verleden een carkit voor mijn telefoon in mijn auto en daar zat ook een kabel met RJ45 stekkers maar andere bekabeling.

Even een paar sgreivfoutjes veranderd en wat ik nog vergeten was te melden; we gebruiken deze netwerkkabels nu ook voor S88N terugmelders.
Ook daar zal een cross-over problemen gaan geven.
Henk
Henk
Re: Gebruik CS2 via PC
Digibeet
gast

Re: Gebruik CS2 via PC
Bedankt tot zover. Heb nu wat te doen.
Moet echter wachten tot mijn CS2 gerepareerd is. Begon kuren te vertonen, zoals:
-boosters worden niet direct opgestart; moet eerst de STOP toets tweemaal indrukken voordat de boosters werken;
- een enkele maal direct na het opstarten ging het scherm op zwart, alsof de stroom wegviel;
- CS2 was niet meer af te sluiten, niets werkte meer;
- tweemaal kwam het voor dat overal wissels en seinen werden omgezet zonder dat ik daar enige invloed op had.
Komt iemand dit bekend voor?
Hans
Re: Gebruik CS2 via PC
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gebruik CS2 via PC
Ik ben gisteren in het bezit gekomen van een "echte" cross-over kabel.

Heel simpel te herkennen aan een plakkertje met het woord cross-over er op.
De plakkertjes zitten op enkele centimeters afstand van het stekkertje.

Henk