Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Waarde verzameling

Gestart door Makine_31 woensdag 23 maart 2016, 13:51:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarde verzameling
Makine_31
gast

Waarde verzameling
Beste treinbouwliefhebbers,

Mijn vader is een tijdje terug overleden, en hij was fervent treinbouwer. Hij deed dit met Märklin. Echter nu staat zijn volledige verzameling alleen maar stof te verzamelen. Dit is heel erg zonde, en zou hij ook niet hebben gewilt. Nu ben ik zelf nooit echt geïnteresseerd geweest, en weet ik dus ook niet echt wat dit allemaal waard is. Daarom wilde ik kijken of er mensen onder jullie zijn die een schatting kunnen geven van de waarde van dit allemaal. Ik kan het ook wel klakkeloos op marktplaats zetten (zoals mijn moeder voorstelde), maar ik weet vrij zeker dat mijn vader dat niet op prijs zou hebben gesteld.

Alle onderdelen staan in een excel sheet gesorteerd op typenummers ed. echter voor een aantal wagons kon ik de typenummers niet vinden (omdat ik niet van alles meer de dozen heb). Verder staan er hier ook nog een hoop gebouwen ed. maar dit is geen Märklin geloof ik.

Link foto's en excel sheet:
https://www.dropbox.com/sh/p5irpdyqtc65hx5/AACiJJ2Rtu_IdPvkS_xlvb8_a?dl=0

Als mensen ons hiermee zouden kunnen helpen zouden wij erg dankbaar zijn.

Ik weet dat er ook als locomotief een 3052 tussen zit, die schijnbaar veel waard is. Hier was mijn vader heel blij mee, en willen we houden als aandenken.

Alvast bedankt.

Ivar Kinneging
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Waarde verzameling
Dag Ivar.

Gecondoleerd met jouw vader. Altijd spijtig om van een geliefd iemand
'zijn' verzameling weg te moeten doen omdat er verder geen interesse is!
Ik hoop dat je niet verwacht dat deze verzameling veel waard is, want het
is allemaal Old Skool en analoog. De hijskraan in OVP (Originele VerPakking)
en de locomotieven hebben de waarde. Niet dat ik een expert ben in waardes ...
Ik zou proberen om alles in een koop van de hand te doen, anders blijf je
met spulletjes zitten. Met de opbrengst een mooie vitrine voor de 3052 kopen :wink:

Groeten en success met de verkoop,

Erik.
Re: Waarde verzameling
Innige deelneming met het overlijden van je vader.
Het forum heeft ook een uitgebreide verkoophoek, zet daar alles met een foto in dan heb je meer kans om alles te kunnen verkopen, en de waarde van die gekoesterde dingen is wat een koper er voor wil geven, maar reken er wel op dat de verkoop wel lang kan duren, tenzij je alles in een keer wil aanbieden aan een opkoper, maar die gaat er zeker niet te veel voor geven want hij wil ook winst maken.
Zo is er een onderscheid tussen de verkoop van locomotieven, wagons en sporen in het verkoophoekje.
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waarde verzameling
Treurig, maar zo gaat het vaak. Ik zou ook blij zijn als na mijn dood de spullen niet de kliko in gaan, of op marktplaats terecht komen.

Onlangs heb ik nogal wat beurzen bezocht, en dus ook recente prijzen gezien.
Het maakt nogal wat uit hoe je een en ander verkoopt.

Zo zag ik een hrote doos vol rails, trafo's, lokjes en wagentjes voor ? 100 euro ongeopend van eigenaar wisselen. Dat is de ene kant: alles in een doos naar de opkoper. Je kunt wel raden wat het dan op brengt (eenderde ervan is dan veel).

Rails (5120 doet minder dan 0,50 per stuk, ik heb ze zelfs voor 0,10 gezien), 5100 doet soms ?0,60, 5200 haalt vaak bij verkoop de ¡,- per stuk op de beurs. Bij wissels geldt iets soortgelijks. Er is een enorme range, van ?6,50 tot ? 13,00 ongeacht of het een handwissel, electrische wissel, met of zonder lantaarn is. Gebogen wissels brengen vaak iets meer op dan rechte wissels. Ook driewegwissels variëren enorm in prijs (van ? 6,50 tot bijna dertig euri (gemiddeld ? 18). Kruisingen zijn relatief het goedkoopst en kruiswissels het duurst.
Seinen worden tegenwoordig verkocht vanaf ? 17,00. Jaren bleef de seinprijs onverminderd op ? 12,50 staan.

Loks, ik ben verbijsterd, tussen de ? 15 en ? 70 , maar de meeste kosten een scheet. Dat wijst ook weer op de manier van inkoop (en dus verkoop van mensen die de spullen kwijt willen). En dan heb je van die blikken starterswagonnetjes(de 4000 serie). Ik zag ze jaren niet meer, en nu ineens weer wel. Sorry, prijs vergeten.

Als je verkoopt aan handelaren, ga ervan uit dat je nog niet eens 1/3 haalt van deze prijzen. Maar als je ze op het forum zet, maak je kans op 2/3, want we halen elkaar niet de vellen van de neus. Wie op het forum kijkt naar onderdelen, kent de beursprijzen meestal ook uit z'n hoofd. Maar ja, je moet daar dan wel eerst heen (reiskosten), toegangsgeld betalen, tijd voor nemen, en die zaken bepalen ook je marges.

Bied je het aan via het 3-rail forum dan kan het zo drie maanden duren voor je iets kwijt bent. Er zitten ook seizoenen in de verkoop. Voorjaar-zomer is vaak de tijd waarin mensen met andere dingen bezig zijn. Treinen is toch vooral een hobby voor de killere maanden van het jaar. Een verregende zomer is dus beter voor de verkoop.

Ik ben het met Erik eens, die hijskraan, dat is het ding met de hoogste waarde.

Die grotere blauwe trafo's deden ? 15,- per stuk op de beurs in Zutphen. Op marktplaats zie je ze vaak vanaf ? 7,50.
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Waarde verzameling
Ik schat het grofweg in voor een ? 300,-.
Voor veel dingen moet je een liefhebber hebben.
Alleen knappe rails brengt wat op, en voor de M-rails is de markt niet zo groot.
Je wissels hebben grote lampen, en die zijn alleen geschikt voor de metalen 24cm rijtuigen. Op de beurs zie je ze al voor ? 3,-.
Je goederenwagens hebben gemiddeld een waarde van ? 5,- per stuk, en de lagebord- en rongenwagens soms nog lager. het is vrijwel allemaal het goedkoopste spul uit de 45xx serie. De rijtuigen zijn flink bespeeld / geroest en hebben nauwelijks waarde.
Je kraan is nog het interessantst, maar is het schakelkastje er ook nog bij? (brengt ca 75 op i.g.st)

Verder een goede beslissing om de 3052 te houden. Koester dat ding. (en houd ook de doos in goede staat, daar deze 10-15% waard is van de waarde van de loc.
Is een top-stuk! Kost tussen de 1200 en 2000 naar gelang staat. Maar als de loc er in verhouding net zo uit ziet als de overige wagens/locs gaat de waarde meer richting de 1200. Is dus echt wat een gek er voor geeft.
Kijk maar eens bij:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2055359.m570.l1313.TR11.TRC1.A0.H0.XM%C3%A4rklin+3052.TRS0&_nkw=M%C3%A4rklin+3052&_sacat=0

M.v.g. Marcel
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waarde verzameling
M-rails brengen 0,20 euro per stuk op met wat geluk.
De wagons hooguit 2,50 per stuk gezien de staat.
Wissels 2,50 per stuk.
De kraan als ze werkt en zonder roest is 75 euro.
Al met al denk ik dat een prijs van 200 euro redelijk is. Losse verkoop levert welicht iets meer op maar dat kan jaren duren voor je het kwijt bent. Ik weet het valt tegen. Maar de vraag is erg klein en M-rails worden met honderden tegelijk aangeboden en bijzondere wagons of nieuwe zitten er niet bij. Zie het als een oude auto. Ooit veel gekost, veel plezier van gehad maar vrijwel niets meer waard als het geen apart model is. Rijden doet hij hij nog steeds maar geen bestuurder wil hem hebben.
Re: Waarde verzameling
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Waarde verzameling
Voor sommige mensen zijn de boekjes van de locs, waarvan ik een heel stapeltje zie liggen, heel interessant. Die dingen zijn heel vaak zoekgeraakt in de loop der jaren. Je moet dan alleen wel de juiste koper vinden en dan nog is het geen goudmijntje.
Verder sluit ik me aan bij voorgaande reacties. Ik zie weinig bijzonders en de staat is bespeeld. Verzamelaars willen nieuwstaat en rijders willen digitaal en nieuwer materieel over het algemeen. Een hoofdprijs verwacht ik dus ook niet.
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Waarde verzameling
Er staat een metalen stationsgebouw op foto twee. Er staat op Schönblick. Dat station heeft M. niet gemaakt wel Friedrichshafen. Als dit dat station is dan stijgt de waarde het geheel met een in goede staat verkerend station met 100 euries en meer. ´k ben namelijk aan het bieden op en dergelijk station in zeer goede staat.
Verder afgezien van de 3052 staat er voor liefhebbers van oud M. veel algemeen, alwel in bijna ieders in bezit zijnde, modelbaantoebehoren op de foto´s waarvan al wat prijzen zijn genoemd. Tip> voeg de onderhoudsboekjes toe aan de dozen van de loks en rails. Zeker bij de 3052 moet je dat gaan doen. Als je die lok wilt bewaren brengt deze bij eventuele verkoop later meer op met origineel boekje erbij. Sowieso stijgt de waarde van alles met verpakking en boekjes. Snap niet dat mensen altijd alles (zeker v. loks.) weggooien. (zonder zelf een persoon te zijn die in het programma: "mijn leven in puin" thuishoort  :-)
Dirk
Re: Waarde verzameling
Citaat van: trein-ice3 op zondag 27 maart 2016, 16:31:11
Er staat een metalen stationsgebouw op foto twee. Er staat op Schönblick. Dat station heeft M. niet gemaakt wel Friedrichshafen.
Ik meen het plastieken Faller station te zien... waarbij de bovenbouw dan nog niet op zijn plaats staat gelet op het ronde gat in de bodemplaat waar een lampje kon ingezet worden.
Als het rode zitbankje in metaal moest zijn was het heel fijn uitgevoerd voor die tijd...
Ik zou er geen 100 euro voor geven...
Let bij het bieden toch maar op als je het verschil niet ziet tussen plastiek en metaal  ;)
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2007

offline
Re: Waarde verzameling
Het is inderdaad het station  Schönblick van Faller (plastic), een klassieker uit de jaren 50/60,....maar helaas niet helemaal compleet zo te zien.
In deze staat is het weinig tot niets waard helaas.

mvrg
Martin
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Waarde verzameling
Hallo FredMa, waar ik op bied is echter wel een Märklin 418.2. Bij de 100E ben ik nog lang niet met bieden. ;)
Je hebt gelijk, bedankt en Martin ook. ´Kheb even op tweedehands gekeken. Daar staat een Faller Schönblick op vanwaar de wegzijde goed te zien is. H´m leek het op het eerste gezicht wel op een 418. Sorry Ivar Kinneging, tis toch geen station van (veel) waarde. Ik was te snel, keek niet goed en te kort en jawel ik kan blik van plastic onderscheiden :P
Dirk
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2007

offline
Re: Waarde verzameling
Citaat van: trein-ice3 op zondag 27 maart 2016, 19:29:10
en jawel ik kan blik van plastic onderscheiden :P
Dirk

bij twijfel magneet gebruiken  ;)
Re: Waarde verzameling
Citaat van: loc1200 op donderdag 24 maart 2016, 01:33:26
Verder een goede beslissing om de 3052 te houden. Koester dat ding. (en houd ook de doos in goede staat, daar deze 10-15% waard is van de waarde van de loc.
Is een top-stuk! Kost tussen de 1200 en 2000 naar gelang staat.
Ik twijfel wel of het hier inderdaad om een 3052 gaat. Kun jij dat op de foto's zien?
Gezien de rest van het materiaal denk ik eerder aan de gewone 3022.
Dat de eigenaar er destijds fier op was doet daar niet aan, ook een 3022 was vroeger al heel wat, de mensen waren toen nog snel tevreden...
Om overtuigd te zijn zou ik toch wat meer detail van de loc en de doos moeten zien.
Re: Waarde verzameling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarde verzameling
Fred, de 3052 was volgens mij destijds alleen als HAMO model verkrijgbaar.
Op het deksel van de doos zat dan een label met daarop de tekst: "HAMO-Model der Baureihe 102 der ÖBB".
Zie hieronder:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52581.0

En als je de foto van Ivar bekijkt in de link die hij in zijn openingspost geeft, zie je op de eerste foto de doos van de 3052, met daarop een een voorbouw en een deel van het label.
Re: Waarde verzameling
De doos zie ik ook, wat er in zit zie ik niet... Een model taxeer ik niet op zijn verpakking alleen, ik wil het model toch liever ook eens zien. De kat en de zak weet je wel...
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2016

offline
Re: Waarde verzameling
Tja maar die loc wou Ivar houden als aandenken, dus de waarde is van weinig belang ...
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Waarde verzameling
Ik heb nog even kritisch gekeken, maar het is zeer aannemelijk dat het hier toch echt om een echte 3052 gaat.
De doos is origineel (wel in beroerde staat, maar met speciale OBB aanvulling en Hamo) en de gebruiksaanwijzing is ook origineel. (3022 met bijgeplaatst stempel 3052)
Nu kan ik natuurlijk niet uitsluiten dat er iets anders in zit, maar het lijkt mij sterk.

Alleen jammer dat de topicstarter weinig meer van zich laat horen.....

M.v.g. Marcel
Re: Waarde verzameling
Ah, wat zou er nu erg aan zijn de loc zelf eens te laten zien, dan weten we ten minste waar we over praten...
Maar om er nu direct een paar duizend euro tegenaan te smijten zonder iets te zien lijkt mij nog sterker...
Ook al is de waarde van weinig belang, 't blijft misschien wel interessant zeker te weten wat je hebt.
Re: Waarde verzameling
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarde verzameling
Marcel, de topicstarter is geen modelspoor liefhebber en zal hier dus niet dagelijks komen kijken.
Wellicht logt hij na de paas weer eens in.
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Waarde verzameling
Ik had al eerder geschreven dat Ivar het boekje bij de lok zou moeten houden. Ik zag namelijk hier wel goed dat dit een boekje van de 3052 was. Althans te oordelen naar de stempel zoals denk ik ook Marcel dat heeft gedaan. Nu nog even weten nieuweling Ivar waar je de hele handel voor kwijt wil.
Dirk
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2015

offline
Re: Waarde verzameling

Alleen jammer dat de topicstarter weinig meer van zich laat horen....Gr Marcel

Inderdaad Marcel .Ik heb hem een PB gestuurd maar nog geen reactie.Ik vraag me dan ook af waarom mensen dan hier om hulp vragen.Dit is al de 2e .De eerste was de weduwe uit Den Haag .Jammer .Wat mij stoort is niet zozeer dat ze je hulp niet willen,maar de omgangsvormen. Het zijn toch vaak verdrietige momenten waar mensen mee komen.Er wordt hier netjes mee om gegaan Maar goed .Het zal allemaal wel .Gr Koos   


[/quote]
Re: Waarde verzameling
Lid sinds: 2011

offline
Re: Waarde verzameling
die vrouw uit Den Haag kijkt niet meer op de site
omdat ze al geholpen is en alles al is verkocht

mvg Jessie