Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet

Gestart door bengali woensdag 09 maart 2016, 18:36:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Hello,

Zou er iemand een elektrisch schema hebben van de kraan 451 met mastverlichting.

Ik heb namelijk een draad teveel in de bundel en zou graag weten waarvoor ie dient en hoe deze moet gekoppeld worden.

Anderzijds werkt de verlichting in de cabine momenteel niet, maar de magneet en de mastverlichting doen het wel ...

Als iemand een idee heeft ...

Foto's zijn hier terug te vinden: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=60407.msg1061082#msg1061082
Re: Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
heb je al eens die gele losliggende kabel verbonden met de gele uitgang transfo? Is het lampje van de schijnwerper ok?

mvg,

Alain
Re: Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Lampje van de schijnwerper werkt perfect, het gele draadje heb ik al proberen te connecteren, maar geen verschil.

In de cabine heb ik trouwens gemerkt dat er twee lipjes waren op de bodem, terwijl een 7051 er maar eentje heeft ... vandaar dat ik graag het electrisch schema zou vinden ... maar tot nu toe zonder succes
Re: Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Schijnwerper en hefmagneet zijn parallel verbonden op de groene draad. Die werken dus altijd samen.
De gele draad is voor de cabineverlichting.
Is het lampje in de cabine nog wel goed?
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t21363f2-Neueste-Errungenschaft-Maerklin-G.html
Re: Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Super Fredma ik kan nu alles mooi volgen.  Het probleem schijnt zich te stellen in de verbinding aan het draaiend stuk van de cabine.  Aan de bovenkant van de mast (vaste verbinding) heb ik nog stroom, maar aan het contactpunt onderaan in de cabine mis ik de stroom.

Nu nog eens kijken hoe dat ding open kan ...

En ja hoor het lichtje was reeds vervangen ;)
Re: Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Gisteren de boel dus opengesmeten ... maar de cabine niet van de mast gekregen ... En aangezien ik met problemen (kortsluiting) zit met de overbrenging van elecriciteit op het niveau van die cabine zou ik deze eigenlijk moeten kunnen demonteren.  Ondertussen werkt het mastlicht en de magneet ook niet meer trouwns :-( :-(

Hierbij enkele foto's van de opkuis van de motoren ...



Zo proper was de binnenkant ...





De koolborsteltjes waren ook de moeite ...



Enne zo is hij nu geworden.

Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Heeft iemand een idee hoe ik de draaiende schakeling terug aan de praat krijg voor mijn kraantje aub??? 
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Bengali,

aan de zijkant van de cabine zit een gaatje net boven de vloer, daardoor kun je de schroef los draaien waarmee de cabine op de as vastzit. Dan kun je de aansluitingen zien op de twee lipjes een voor de magneet en een voor het mastlicht.

suc6 Aad
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Inderdaad en als ik die losschroef kan de cabine enkele mm naar boven, Dan heb ik de lipjes naar beneden geduwd.  Resultaat of kortsluiting of niets ...

Weet je hoe de cabine volledig losgekoppeld kan worden om beter te bekijken wat er aan de hand is?
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Ik heb de originele handleiding van de 7051 en daar staat beschreven hoe de bovenbouw van de onderbouw losgemaakt kan worden:
schroef in trekstang van kraanarm onder kraanhuis verwijderen;
kraanarm geheel laten zakken zodat de trekstang vrij van het kraanhuis is;
dak terug schuiven;
schroef aan de zijkant van het huisje losdraaien en de hele bovenbouw afnemen.

Let op bij het weer monteren dat het rondsel en schuin getande wiel precies in elkaar grijpen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Jan
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Hallo Bengali.

Ik kan het niet goed zien op de foto, maar volgens mij ziet het dak verkeerd om op het kraanhuis
en wordt de giek tegengehouden met een draadje i.p.v. met een stang? De schroef aan de zijkant
moet je helemaal los kunnen draaien volgens mij, zodat je het kraanhuis er naar boven toe af kan
schuiven. Ik zou het dak even naar achteren schuiven om te zien, of iets deze manoeuvre blokkeert?
En als je het dak weghaalt, moet je volgens mij ook kunnen zien, of de slepertjes geen kortsluiting
(met bijv. het huis) maken....
Bovenop de "mast" zoals je het noemt, zouden twee geïsoleerde messing ringen moeten zitten,
waarover de slepertjes glijden...
De giektrekstang hoort door het dak van het kraanhuis en de vloer van het kraanhuis te gaan en
wordt dan tegengehouden door een klein minuscuul schroefje. Dus niet aan de zijkant van het
kraanhuis te hangen, zoals nu?

Mvg, Willem.
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Mmmm dat vijsje aan de zijkant had ik al eens losgevezen, maar het kraanhuisje wou er niet af.  En inderdaad de wiek wordt mbv een touwtje tegengehouden en er zijn twee stangen aan de zijkant met een vijsje eronder om ze tegen te houden (is een van de verschillen met de 7051)

Ik ga nog eens proberen om de behuizing eraf te halen ... op hoop van zege.
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Je hebt kans dat er wat roestvorming op is getreden en dat je daarom
het kraanhuis niet "los" krijgt. Dakje eraf schuiven (naar achteren)
en van bovenaf wat kruipolie in die "fitting" druppelen?
Hoop dat je snapt wat ik bedoel...

Mvg, Willem.
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Is WD40 compatibel met zo'n kraan?
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Heb het zelf gebruikt om buffertjes te ontroesten,
dus moet geen probleem zijn, lijkt me...
Gewoon een dagje in laten trekken/kruipen :)

Mvg, Willem.
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Dank je wel, dan weet ik weer wat te doen morgen :)
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Voila we zijn er Cabine ervan gedaan en slepertjes juist gezet.  Alvast bedankt voor de hulp

Het enige probleem is dat ik met een kortsluiting blijf voor de cabineverlichting.  Lijkt mij ook logisch aangezien er geen isolatie is ... Ga een dezer eens kijken hoe de constructie in een 7051 in elkaar zit.
Re: HELLEP Kraan 451 met mastlicht: cabine verlicht niet
Mooi!!! Succes verder!

Mvg, Willem.