Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin H0 in de tuin .

Gestart door William-7542 vrijdag 05 februari 2016, 09:17:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Marklin H0 in de tuin .
Voor velen zal dit slikken schrikken of zelf een doorn in het oog zijn ,maar ik ga een Marklin H0 baan in de tuin toevoegen .

Het idee voor de marklin H0 buitenbaan is ontstaan omdat er toch veel vragen kwamen ,van goh wat er nu rijd is veel groter ,ik dacht het de treintjes waren die we vroeger ook hadden.of de vraag wat is nu het verschil qua schaal ,wat is dan ook een leukere manier om op deze manier het te laten zien en te laten rijden .
ook voor de kinderen is het een leuke afwisseling ,met het voordeel dat er ook voor de hele kleintjes marklin My-World op gezet kan worden die ze dan door middels van een simpele draadloze bediening kunnen laten rijden .
Maar ik denk ook voor de ouderen erg leuk om te zien en om te doen,dat blijft namelijk wel de opzet .

Via via ben ik in contact gekomen met Gerold Schreiber die al enige jaren een marklin H0 baan van 160+ meter in de tuin heeft en dan op de grond .
Bij mij komt de baan aan de binnen kant van het het werk op een hoogte van ca 50 cm ,dit is om goed het onderhoud te kunnen doen ,en niet steeds door de tuinbaan te hoeven banjeren .
ik kan dus vanaf de buitenkant rond om de hele baan onderhouden .

De vraag ,gaat het niet roesten , ja als je het zo neerlegt roest het je onder de ogen weg .
Maar van gerold heb ik de tips en de trucs gekregen hoe je dit vermeid ,door middels de onderkant van de rails te behandelen met een boddyschutz of bv grondverf ,en de bovenkant behandel ik dan met blanke lak ,waarbij je tijdens het aanbrengen de geleiding al schoonmaakt ,of na het drogen .
Als ik alle rails compleet heb voor de basisbaan ga ik deze eerst uitleggen om te zien dat alles past ,dan haal ik deze in secties uitlekaar en behandel ik de onderkant .
Dan zet ik de baan weer op het trace in elkaar en doe dan de bovenkant .
Aangezien ik de baan op 55 cm hoogte heb ,is de belasting vergeleken met op de grond minimaal .

Hier even een link naar de baan van gerold ,ivm zijn verhuizing is deze baan afgebroken ,maar geeft een goede inzicht .
http://www.teppichbahn.de/Schieberkasten/140521.htm

Er zijn in de baan twee hoeken gedacht waar scenery in komt te staan een deel stad en een deel word industrie .
Het geheel word analoog met niet te veel poeha er omheen ,aangezien de baan ook tijdens de wintermaanden afgebouwd word voor onderhoud .
De rest als het goed gaat komt er wellicht een uitbreiding ,het is ook bedoeld om het verschil optisch te laten zien tussen schaal G en H0 ,en mag net als de G baan gebruikt worden door kinderen en iedereen die er is mee wil rijden ,het zij om te zien ,of om het weer is te doen .

Vragen,opmerkingen ? dan hoor ik het wel .



Op dit moment kan ik nog niet verder bouwen omdat ik nog wacht op een partij M-rails ,die komt een dezer dagen binnen .
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Dit klinkt al een heel bijzonder project en de eerste gedachte die ik er bij krijg is "dapper".
De voorbeeldplaatjes van de baan van Gerold laten volgens mij zien dat het een echte "rijdersbaan" is. dwz, er is niet zoveel met de scenery gedaan zoals je bijvoorbeeld wel vaak bij de LGB banen ziet. Hoe wil je dat zelf aan gaan pakken William? Allemaal heel kleine plantjes planten?

Ik ben benieuwd en ga je verrichten volgen. Wie weet zet je wel een heel nieuwe trend in H0?!?!
Re: Marklin H0 in de tuin .
Dit is iets om te volgen. Heel interessant.
Heb zelf veel ervaring met LGB in de tuin en af en toe heb je daarmee al behoorlijke frustraties door weersinvloeden. Ik ben benieuwd wat je met H0 tegen gaat komen. Misschien wel het zelfde plus dat roest verhaal. Alleen kun je dan denk ik alleen met goed weer rijden. LGB kan ook prima door de regen en sneeuw.

Bij LGB zijn de verbindingen tussen de rails het grootste probleem. Oxidatie en vuil zorgen dan dan de rails niet goed verbinding met elkaar maken. Oplossing: schroefverbindingen maar of zoiets ook bij H0 denkbaar is weet ik niet. Ook krijg je te maken met uitzetten en krimpen van de rails.

succes ermee!
Re: Marklin H0 in de tuin .
Citaat van: William-7542 op vrijdag 05 februari 2016, 09:17:43
ook voor de kinderen is het een leuke afwisseling ,met het voordeel dat er ook voor de hele kleintjes marklin My-World op gezet kan worden die ze dan door middels van een simpele draadloze bediening kunnen laten rijden .
De getoonde baan ken ik al enkele jaren en deed mij ook ooit dromen om met al mijn M-rails de tuin in te trekken.
Waar ik dan vooral aan dacht dat was om de My Word batterij treintjes te gebruiken als poetstreinen, die rijden altijd, roest of geen roest, en daarna kunnen de andere ten tonele verschijnen.
Ik volg je in ieder geval, zeker op 't forum, misschien ooit ook wel in de tuin  :)
Voorlopig houden we het hier bij:

Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Ik heb de waarschuwing mee gekregen --onderhoud--  :D

Maar aangezien ik elke dag wel in de tuin even bezig ben is dat goed te doen .
Mijn LGB baan loopt nu idd storingvrij ,omdat ik de nieuwe baan compleet met flex en massoth verbinders heb voorzien .
De HO rails moet ook gewoon regelmatig bereden worden ,en om de 2 dagen even met een doekje er over ,en onderhouden met was benzine om de 2 a 3 dagen .
En zoals ik al aangaf in de wintermaanden word de baan gedemonteerd voor onderhoud,en misschien is het een idee om een soort afdekking te maken als het in de mooiweersmaanden een paar dagen regent .
Daar valt wel iets op te verzinnen .
Wat de kortsluiting betreft ,er worden op een paar plekken op de baan veiligheidszones met zekeringen in gebouwd ,dat heb ik ook op de tuinbaan en op de trafo dat in een klap alle stroom van de baan is .
Ook op de trafo komt een begrenzer ,want kinderen willen nog wel is de knop open draaien ,en van 50 cm naar beneden vallen is geen strak plan .

Maar eerst de rails ,als die binnen is kan ik ook verder bouwen ivm met bochtradius ea .

@Fredma ,als de baan klaar is ben je welkom om te kijken en om te rijden .
Re: Marklin H0 in de tuin .
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
 :) Leuk plan! Maar waarom geen C-rails? Dan heb je een stuk minder last van roest.
De aanschaf is wat duurder, maar op beurzen en/of internet heb je regelmatig leuke partijen voor schappelijke prijzen.

Dirk-Jan
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Dat is heel simpel .

Je gaf het antwoord zelf al ,C-rails is flink wat duurder en dat budget heb ik niet .
Ik moet het doen van 2e,3e,4e handsmateriaal of materiaal wat hersteld moet worden .
En daar ligt ook wel mijn punt en uitdaging ,uit iets niets maken .

Ik heb via via een partij M rails tegen verzendkosten aangeboden gekregen anders werd het weg gegooid ,dat komt een dezer dagen binnen .
Wat ik daar van overhoud bied ik tegen de zelfde voorwaarden aan iemand die ook wil beginnen of aan een groep die het kan gebruiken  ,de hobby is al duur genoeg .
Ook is mij van de week een mooie grote partij via mp aan geboden ,maar die heb ik even moeten afzeggen omdat de decoder van een mallet die we aan het bouwen zijn via DHL verdwenen is .
En zo komt er steeds wel wat tussen ,maar dat is de hobby ,,denken in mogelijkheden .
Ze heb ik eind vorig jaar nog een grote Partij bachman 45 mm spoor weg gegeven aan een school met kinderen met beperking ,die hebben play mobiel en de plastic- rails maar wel een vaste baan ,nou baantje dan .

Wellicht als de H0 baan het goed doet en een jaar of 2 3 blijft rijden dat ik dan is verder kijk voor C-rails ,maar dit voldoet eerst prima .

Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
De nieuwe myworld crail is geheel van plastic, dat roest sowieso niet.
Al weet ik niet hoe die rails bestand is tegen Uv-straling.

Voor jou budget-technisch misschien geen goed idee, maar voor anderen misschien wel?
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Heb je gelijk in als jet wilt proberen en je kunt het met C-rails zou ik zeggen doe het .

Ik weet alleen idd nog niet hoe de rails reafeert ,iets met nieuwzilver ??,zal is zien dat ik een stukje te pakken krijg en is ergens op een open plek in de tuin leg ,dan is kijken hoe het inwerkt
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Erg leuk...wel heel apart  :-) Succes. :thumbup:
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Heel bijzonder een Ho baan in de tuin. Ik wens je veel sucsez.
Dit wordt met belangstelling gevolgd.
Re: Marklin H0 in de tuin .
Stijn Laceur
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
heel benieuwd naar dit project.
succes!  :thumbup:
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
met c rails heb niet echt last van roest op de rails,
de puntkontacten daarin tegen roesten als een gek
heb als test een een stukje aan een balkje buiten gehangen om te kijken of het ou kunnen
maar daar ben ik snel van terug gekomen

gr Ed
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Er zit een verschil in gewoon laten liggen en niets mee doen , en regelmatig berijden en onderhouden .
Maar we zullen zien hoe het uitpakt :)
Re: Marklin H0 in de tuin .
Citaat van: eddyflame op vrijdag 05 februari 2016, 22:11:55
met c rails heb niet echt last van roest op de rails,
de puntkontacten daarin tegen roesten als een gek
Ik heb de test ook ooit gedaan en dat roesten als gek viel eigenlijk nogal mee, er ontstaat zeer snel vliegroest maar dat poets je er zo weer af:



De baan die in het begin van het draadje getoond wordt heeft ten andere heel lang buiten gefunctioneerd, of het haalbaar is moet je je zelfs niet meer afvragen, hoeveel werk het mee brengt is een andere zaak...
Ik heb hier heel wat rails liggen die geroest zijn door buiten te liggen en ik heb er eigenkijk geen die na poetsen niet meer te gebruiken zijn.
Als je af en toe een batterijtrein laat rijden die poetst kan het volgens mij wel.
Ik denk ook dat rijden op gelijkspanning (voor een Märklin loc maakt dat niet uit, AC of DC) met een heel grote elco aan boord heel wat kan helpen.
Rijden op wisselstroom zonder bufferelco is vragen om problemen...
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Dag William.

Een interessant concept voor een modelbaan om uit te gaan voeren!
Ik ben nieuwsgierig hoe je dit gaat aanpakken in de uitvoering m.b.t.
de toegepaste materialen en bescherming tegen de weersinvloeden.

Veel succes bij het uitvoeren van jouw tuin-plan :thumbup:

Groeten uit Almelo,

Erik.
Re: Marklin H0 in de tuin .
Niet alleen weersinvloeden...
Vogels kunnen een ravage aanrichten.
Niet te vergeten de knagertjes en woelertjes en andere bodemfauna. ;)
Re: Marklin H0 in de tuin .
Niet alleen vogels, knagertjes of woelertjes...
Ik had deze onlangs op bezoek:



Maar met wat vakkundige hulp was het op een paar uur opgelost  ;)



't Ja, 'in de natuur' wonen heeft zo zijn nadelen om de treintjes buiten te laten rijden...
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 06 februari 2016, 10:09:44
Dag William.

Een interessant concept voor een modelbaan om uit te gaan voeren!
Ik ben nieuwsgierig hoe je dit gaat aanpakken in de uitvoering m.b.t.
de toegepaste materialen en bescherming tegen de weersinvloeden.

Veel succes bij het uitvoeren van jouw tuin-plan :thumbup:

Groeten uit Almelo,

Erik.

Hier in het kort nog een keer de opzet .

Ik ben nu begonnen met het aanbrengen van het trace op 50 cm hoogte langs het hek .
Deze heb ik tot nu toe langs het hekwerk aangebracht ,het is nu wachten tot de rails binnen is ,dan kan ik ook de radiussen aanbrengen .
Als het hele trace dan aangebracht is ,word de toplaag voorzien van grondverf ,waar eventueel ook door middels van verfen wat groen ea optisch aangebracht kan worden .



Als het trace klaar is en de complete H0 lay-out ligt en past zoals het gedacht is ,haal ik die in stikken van 4 tot 6 lengtes uit elkaar .
Deze worden dan op de kop gelegd en aan de onderkant voorzien van een coating ,welke moet ik op een paar proef stukje uitproberen,de Action bied veel mogelijkheden :).
Als dat gedaan is gaat de baan weer in elkaar ,als de gehele baan in elkaar zit word de bovenkant met lak voorzien ,ook voor deze gebruik ik een van de proefstukken welke het beste bevalt .
Dan is het de optie om meteen de contactdelen te ontzien van de blanke lak of na die tijd met waterproof schuurpapier de contactpunten bloot te leggen .
Op die manier is eigenlijk de hele rails op de contactpunten na geseald .

De truuc is idd het onderhoud ,als je het niet bij houd ontstaat er idd vliegroest ,maar door regelmatig wat te laten rijden ,ook al zij het een simpel lokje tbhv de rails ,os dat te doen en om de zoveel tijd even met een doek er over ,met bv wasbenzine .

En ik ga iets bedenken voor als het een paar dagen regen een soort van afdekking te bedenken .

Wissels en kruisingen  word een ander verhaal ,die kunnen in principe op de zelfde manier behandelt worden ,maar dat vergt iets meer aandacht ,vooral als het elektrisch bedient word ,maar ook daar is wel wat aan te doen dat het soepel blijft .

Ongedierte ,dat zal mee vallen aangezien het op 50 cm hoogte is en er regelmatig onderhoud/gereden word.
Vogels ,tja dat heb je ook op de tuinbaan ,moet je gewoon in de gaten houden .

Zoals je op de foto,s boven kunt zien is het heletrace van de buitenkant makkelijk te onderhouden .aangezien ik rondom de tuin kan lopen .
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Dag William.

Kijk, dat geeft al iets inzicht over de wijze waarop je deze buitenbaan wil gaan uitvoeren! :thumbup:
Wellicht is (galvanisch) verzinken een optie voor het behoud van de rails?
Op YouTube staan diverse filmpjes over hoe eenvoudig zelf te verzinken :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Marklin H0 in de tuin .
Citaat van: William-7542 op zaterdag 06 februari 2016, 11:25:36
Wissels en kruisingen  word een ander verhaal ,die kunnen in principe op de zelfde manier behandelt worden ,maar dat vergt iets meer aandacht ,vooral als het elektrisch bedient word ,maar ook daar is wel wat aan te doen dat het soepel blijft .
Dit is je vriend  ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/WD-40
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Dat is een leuk idee ,ook al is naar gekeken .
Maar er lopen hier 4 kinderen in huis ,en ik ga niet experimenteren met chemische stoffen bij huis .kan natuurlijk ook alles in een keer laten galvaniseren ,maar het moet leuk en betaalbaar blijven ,en vooral uitdaging .
Als ik dat galvaniseren wil gaan laten doen ,kan ik me de moeite besparen en meteen C-rails aanschaffen .

Dus ik blijf nu maar bij het geen wat de bedoeling is  :thumbup:
Re: Marklin H0 in de tuin .
Citaat van: William-7542 op zaterdag 06 februari 2016, 11:54:20
ik ga niet experimenteren met chemische stoffen bij huis
http://www.wd40.nl/faq/
Bij 'normaal' gebruik zijn er geen gezondheidsrisico's, en buiten zal het wel 'goed geventileerd' zijn zeker  :)
Re: Marklin H0 in de tuin .
Wel een heel gaaf plan om te doen! Succes, ik ben benieuwd hoe het wordt.

Gr.
Nic
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Idee is leuk, maar ik denk -ben er eigenlijk van overtuigd- dat dit geen succes wordt.
Los van de roest die er sowieso gaat komen, ga je last van vervuiling krijgen in alle bewegende delen, wissels (aandrijvingen, wiseltongen) maar ook je materieel is hier niet voor gemaakt.
Maar goed, verras me en laat zien dat het wél kan :thumbup: :D
Re: Marklin H0 in de tuin .
Leuk idee, ik heb ook jaren plannen gehad voor een tuinbaan. Het idee was een betonnen strook aan te leggen( of stenen/tegels) en hier in mei de rails op te leggen en eind september de rails weer lekker droog binnen te leggen.
Ik heb later wel een baan gehad in een schuur van 20 meter lang. Dit zonder verwarming en dus ook behoorlijk vochtig. De rails werden snel roestig en poetsen zorgde voor meer roest. Met wd40/kruipolie werd het een vies bruin prutje. nóg meer poetswerk, bruine wielen aan de treinen en het roesten was niet te stoppen. Ik vind het idee wel super en ben benieuwd hoe jou baan gaat worden, succes !!
Vriendelijke groet Arend
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Heel erg bedankt voor de reacties tot ni toe .
Jullie positieve en negatieve ervaringen met de rails ,zal ik ook zeker meenemen in de plannen .
Waardevolle informatie :) .

Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Even een aanvulling op foto,s eerste bericht ivm aanpassing .
Re: Marklin H0 in de tuin .
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Dag William.
Bijzonder leuk en interessant idee om in H0 een tuinbaan aan te gaan leggen! :thumbup:
Natuurlijk wordt dit een grote uitdaging en zul je tegen allerlei bekende en onbekende 'uitdagingen" oplopen maar het idee is geweldig.
Ook zijn er wel wat modelspoorders die af en toe een kleine of grote baan buiten bouwen maar die wordt meestal ook weer snel afgebroken en veilig binnen opgeborgen.

Hopelijk weet je voor de ongetwijfeld voorkomende problemen goede oplossingen te bedenken en kunnen wij dat in dit topic volgen.

Veel plezier en succes met deze bijzondere tuinbaanbouw! :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Marklin H0 in de tuin .
Mooi project, ik volg :thumbup:
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Waarom zou je niet een modulebaan maken en die met mooi weer buiten zetten?

Als het slecht weer is ga je toch niet buiten rijden, dus waarom zou je het buiten laten liggen?
Re: Marklin H0 in de tuin .
moet je binnen wel ruimte hebben om het droog en vochtvrij weg te zetten ;)
Re: Marklin H0 in de tuin .
kan nooit goed gaan,is maar een rommeltje zo te zien.

gr cardo
Re: Marklin H0 in de tuin .
als je een afdekking gaat maken,gewoon binnen bouwen en niet buiten,daar haal je alleen maar een hoop extra werk op je hals.
gr
cardi
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Kleine Status update .

Het project is even op een zijspoor ,iemand die een ombouw van zijn banen en de baan van een familielid van M naar k rails heeft gedaan zou mij alle M rails toesturen .
Op basis hier van heb ik om geen overschot te krijgen geen verdere acties ondernomen om M rails bij elkaar te krijgen .
Aangezien ik ook nog met een harz project op de baan bezig ben en kleine dingen afwerken red ik het niet meer om voor 1 mei de H0 baan klaar te krijgen .
Dit project word dus opgeschort tot 2017,wat er in die tussen gebeurt gebeurt er ,maar de prioriteit deze staat nu onder aan de lijst .

Word Vervolgd .

Hier nog wel even een link naar waar ik nu mee bezig ben met de tuinbaan .
Het grofe werk is gedaan ,kleine dingetjes afwerken zoals tunnelportalen ea ,en experimenteren Mos graffiti ,dat is een mengsel van stukjes mos ,yoghurt, bier en een beetje suiker .
Dat word gepureerd en dat breng je aan ,dan zou je hele mooie mos plekken moeten krijgen .

Link foto,s
https://plus.google.com/+minilandenschede/posts/XrrawnRW1Nc

link filmpje




Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Hallo William,
zojuist het filmpje en de foto's bekeken. Ziet er goed uit.
Dit blijf ik volgen. Ben zeer benieuwd naar de volgende foto's en filmpjes van rijdende treinen maar dat laatste zal nog wel even duren, denk ik.
Veel bouwplezier en sucsez :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
De 2 buitenbanen lopen gewoon ,deze week een betonbrug maken ,dan de kleine dingetje aan de kant van de vijver en dan de vijver zelf weer in gebruik nemen ,als laatste de midden baan ,moet voor 1 mei klaar zijn .
Re: Marklin H0 in de tuin .
-William:
Prachtige tuinbaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:  heb je ook een baanplan hiervan?
Re: Marklin H0 in de tuin .
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Hallo William.
Ziet er zeker niet verkeerd uit! :thumbup:
Wel vraag ik mij af bij het zien van de K-(?)rails hoe dit blijft, bij mij heb ik zelfs al roest aan de onderkant na het weatheren of ballasten van de K-rails wanneer dit enige dagen (te) nat blijft.

Veel plezier en succes voor de bouw van komend jaar.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Marklin H0 in de tuin .
 @citaat Ik heb slechts LGB rails gezien...
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Nee niet echt een baanplan ,het zijn drie banen 1 buitenbaan 1 binnenbaan en een baan die fungeert als een boemelbaantje dat is de baan die over het berglandschap loopt .
Alle 3 de banen hebben een eigen toevoer .
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Citaat van: AlbertJan op woensdag 06 april 2016, 11:35:28
Hallo William.
Ziet er zeker niet verkeerd uit! :thumbup:
Wel vraag ik mij af bij het zien van de K-(?)rails hoe dit blijft, bij mij heb ik zelfs al roest aan de onderkant na het weatheren of ballasten van de K-rails wanneer dit enige dagen (te) nat blijft.

Veel plezier en succes voor de bouw van komend jaar.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Je moet de onderkant ook van een tectyl of een ander soort materiaal voorzien ,en de toplaag van een lak ,waarbij je de rails oppervlakten tijdens of na het lakken van de laklaag ontdoet .
Daarnaast bij mij ligt het niet op de grond maar op ca 50 cm hoogte aan de binnenkant van het hek .
Re: Marklin H0 in de tuin .
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Even geklikt vanwege te nieuwsgierig  O:-D

Gelijk begonnen de radertjes te draaien, hoe zou ik zoiets aanpakken, want toch wel heel gaaf en het materiaal staat in de zomer nutteloos op zolder.

Mijn gedachte,

Wagons kunnen gebruikt worden van de huidige collectie , dan de rest;

Locomotief zal toch een batterij model moeten worden. My world of zelf een loc aanpassen.
Als rail zou ik dan voor 2 rail gaan, hier dan nog de meest roestbestendig in zien te vinden.
Misschien is er wel volledig kunstof rail? Of 2rail kunststof onder zijde en daarop een rail wie bijna niet roest?

Hoor/lees jullie gedachte spinsel wel  :)

Groeten Barry
Re: Marklin H0 in de tuin .
Als je graag kunststof rails wilt, de nieuwere rails van myworld zijn van kunststof.

http://www.modeltreincenter.nl/nl/marklin-my-world

roest niet en er zijn zelfs wissels in te krijgen :D.

Groeten Sander
Re: Marklin H0 in de tuin .
Straf...met plastieken puko's?
Re: Marklin H0 in de tuin .
Ja, het blijft natuurlijk wel marklin :D.
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Een nieuwer type C-rail is een mogelijkheid ,maar dan word het best wel een duur iets .

En M-rails is nog redelijk goedkoop tot gratis aan te komen .
Ik zou dus 2 grote verhuisdozen vol krijgen met allerlei soorten wissels bochten noem maar op ,waarbij het geen wat niet gebruikt word ik wou schenken aan een club of iemand die nog met K rails werkt .
De hobby is al duur genoeg .

maar iwe weet misschien stuurt hij het nog op .
Re: Marklin H0 in de tuin .
William-7542
gast

Re: Marklin H0 in de tuin .
Na bijna een jaar gaat het dan toch gebeuren , wel niet op Marklin rails maar op Fleischmann rails .

Heb vorig jaar al aangekondigd dat im bij mijn bestaande baan een HO baan wil maken langs de binnenkant van mijn tuinhekje .
Er komt heel vaak de vraag wat het verschil is, nu kan ik het straks laten zien .
Maar daarnaast ook de kinderen kennis laten maken met HO .
Nou dit gaat van start :)
Ik heb de nodige rails om het te realiseren .
Hier nu even een overzicht van het materiaal
Ongeveer 37 meter aan lengte 10 meter star en 27 meter flex.
Met afschot hou ik ca 33/34meter over .
Partij bochten maar ivm de flex misschien niet nodig .
8 wissels voor inhaal spoor of afstelsporen .
Het moet simpel maar effectief worden .
Van de loks zijn er 3 die het gewoon doen , de rest moet ik nog nakijken .
De wagons zijn afdankertjes, maar prima voor dit project, het blijft in het begin wel zoeken hoe het allemaal precies bij te houden .
Gelukkig zijn er bij de oosterburen veel mensen die ook al H0 in de tuin hebben, dus de do,s en dont,s  zijn te vragen .


Als de baan ligt eerst is experimenteren met 2 oude lokjes en wagons om de draai te vinden, waarbij ik ook de onderkant van de lokjes bij de tandwielen ga afdekken ,
Het schoonhouden van de baan zal met schuurblokjes gebeuren omdat er rond om de tuin gelopen kan worden , en 60 cm hoogte goed te doen is .
Het bewerken met ATF is een optie , maar mij is niet bekent hoe ATF zich in de buitenlucht houd en of het door vocht niet een grote smeer bende word .

Als voeding ga ik een 12V 4A unit met externe regelaar gebruiken, tenminste dat is de optie , aangezien het een analagobaan is ,mocht iemand een betere optie weten graag info ,


Re: Marklin H0 in de tuin .
Hoi,

Bij toeval stuit ik op dit topic. Leuk project. En helemaal toeval is het niet. In deze zomerse maanden zit ik vaak bij onze caravan op een camping. 3 km verderop ligt het station van hoedekenskerke, het eindpunt van de stoomtrein Goes Borsele.

Ik ik heb best nog wat m-rails liggen en ik speel met de gedachte om een module-achtig iets te gaan maken hiermee. Een kunststof kist heb ik 'over' waar de modules droog in opgeslagen kunnen worden op momenten dat we er niet zijn.

Ik ben benieuwd of je gereden hebt buiten met ho materiaal en hoe dat ging.

Groetjes Wim
Re: Marklin H0 in de tuin .
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin H0 in de tuin .
Gisteren ben ik toevallig bij een vriend langs geweest, die met veel trial en error, 4 treinen met wisselsporen op een been in zijn tuin aan het werk heeft gekregen.
Hij heeft redelijke ervaringen met 4-assig aangedreven Roco loks. Zijn twee assig aangedreven Fleischmann loks geven daar mee problemen.
Hij gebruikt ook ATF, maar buiten geeft dat nacwat rondjes toch aanleiding tot slippen.

Lastig is overigens oom de temperatuur. De rails zet bij de huidige temperaturen erg veel uit, waarmee het aantal ontsporingen en kontaktproblemen toenemen. Hij schakelt overigens rijwegen en geeft deze weer vrij via reedcontacten.

Verder heeft hij als echte spoorbeheerder regelmatig last van 'blaadjes op de rails' en 'inzet van hulpdiensten' ( aanrijdingen met slakken op het spoor). Bij aanvang dienst worden de wissels weer in de baan geplaatst en de hele baan goed gestofzuigd.

Dus voor iedereen die ook 'buiten' wil spelen ..........

John