Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

marklin 7051 kraan aansturen

Gestart door woodymax dinsdag 23 oktober 2007, 14:37:28

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
marklin 7051 kraan aansturen
Hallo allen,

Net mijn marklin 7051 kraan gekregen over de post, echter helaas geen handleiding.

weet iemand hoe ik mijn kraan moet aansluiten ???

mvg, mark
Re: marklin 7051 kraan aansturen
ja,

kastje (dat bij kraan hoort) zijkant aan de gele bus trafo.

2 rode draden kraan op bussen links en rechtsom v/h kastje
2 grijze draden kraan op bussen omhoog en omlaag v/h kastje
1 gele draad kraan op bus magneet v/h kastje
(1 bus op kastje is over)
1 bruine draad kraan op bruine bus trafo

groetjes
Henk
Re: marklin 7051 kraan aansturen
dank u, het is gelukt, alleen is het kastje "stroef" geworden, zijn deze nog met tekens (, om hoog/laag, links / rechts, en magneet) nieuw te koop ???

nu krijg je na 10 minuten gewoon zere vingers van het harde drukken.

groetjes mark
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Contactspray.. doet wonderen!
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Citaat van: OmeLaurus op dinsdag 23 oktober 2007, 16:08:56
Contactspray.. doet wonderen!

bedankt voor de tip maar:

heb ik niet in huis, maar wil zowiezo een moderne, ik vind zo'n oud schakelkastje op een modern schakelbord niet staan, wil alles hetzelfde dus heeft iemand een art nummer van zo'n modern kastje met tekens ??
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Woodymax,

Ik denk dat je met drukknoppen (4x momentkontakt en 1x maakkontakt) het kastje na kunt bouwen.

2 moment kontakten voor links en rechts (niet gelijktijdig gebruiken)
idem voor hoog-laag

1 maakkontakt voor magneet

groetjes
Henk.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Hoi Henk,

Citaat van: Henk op dinsdag 23 oktober 2007, 17:44:36
Woodymax,

Ik denk dat je met drukknoppen (4x momentkontakt en 1x maakkontakt) het kastje na kunt bouwen.

2 moment kontakten voor links en rechts (niet gelijktijdig gebruiken)
idem voor hoog-laag

1 maakkontakt voor magneet

groetjes
Henk.

Dat is een goed idee en idd simpel te maken, echter wil ik juist voorkomen van het indurkken van 2 knoppen tegelijketijd, m.b.v zo'n kastje, dan kun je ze n.l. niet tegelijk indrukken.

dus ben echt op zoek naar zo'n kastje, wie o wie heeft een art. nummer ????

groetjes mark
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Woodymax,

Je kunt ook drukknoppen met een  wisselkontakt nemen.


Werking:
Zodra je S2 indrukt, kan S1 niet meer geactiveerd worden.
Als je beide knoppen indrukt, gaat de kraan naar rechts.

Als je wilt dat de kraan niets doet, als beide knoppen ingedrukt worden moet je S1 vervangen door een dubbelpolige drukschakelaar met een maak en een verbreek kontakt. Het verbreekcontact moet de verbinding van S2 met de kraan verbreken.

groetjes
Henk.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Nou dan doe ik ook een duit in het zakje.

Doe je voordeel ermee.

Re: marklin 7051 kraan aansturen
dank jullie beiden.

@ henk, waarom draait de kraan naar rechts als je beide knoppen indrukt ???
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Ik heb ook ooit eens zo'n kraan tweedehands gekocht zonder besturingskastje (mooi iets om op af te dingen :D )
Ik heb zelft twee tuimel-moment-schakelaartje gekocht en die gebruik ik voor de besturing, de een voor het draaien, de ander voor de haak. Werkt perfect.

Koen
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Citaat van: woodymax op dinsdag 23 oktober 2007, 22:29:53
@ henk, waarom draait de kraan naar rechts als je beide knoppen indrukt ???
Woodymax,

Kijk even naar het schema.

Als je beide knoppen indrukt, worden in de schakelaars de rode verbindingen gemaakt (en de zwarte verbindingen verbroken).
S2 laat de kraan dan rechtsom draaien.
De stand van S1 is op dat moment niet meer belangrijk, want de verbinding met de gele draad is verbroken door S2.

groetjes
Henk.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Ok henk,

nu snap ik het maar had niet begrepen dat als je de schakelaar indrukt de zwarte verbinding verbroken werd, maar dan moet ik s2 toch vervangen voor een dubbelpolige drukschakelaar met een maak en een verbreek kontakt ???

groetjes mark
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Beter is nog om S1 en S2 te combineren in een dubbelpolige schakelaar met neutraalstand in het midden, zoals deze, bij Conrad.

Deze kan natuurlijk ook voor het hijsen, worden gebruikt, dan ben je met twee van deze schakelaars klaar.

Type : aan/uit/aan
Polen: 2-polig<+>1

Dan kun je je dus nooit, vergissen, want je kunt maar één draairichting tegelijk activeren.
En zo'n tuimelaar bedient ook prettiger, net de joystick van een echte kraanmachinist.  :D
Je kunt deze schakelaars gewoon in je bedienpaneel inbouwen, heb je geen apart kastje meer nodig.

Link werkt niet zie ik, dan maar even het type en bestelnr:
TUIMELSCHAKELAAR R13-28E-01
Bestnr.: 701024 - 89
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Hallo,

Ik zie dit topic net, heb zelf ook nog ergens tussen mijn voorraad marklin spullen ook nog zo'n mooie kraan liggen. Het wordt wel een hele zoek partij om hem te vinden. Wil graag weten of deze kraan ook digitaal aan gestuurd kan worden en of de decoder die hiervoor ontworpen is door marklin of een ander merk dan nog te krijgen is.

Fred
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Citaat van: F.P.Vonk op woensdag 24 oktober 2007, 17:27:39
Wil graag weten of deze kraan ook digitaal aan gestuurd kan worden en of de decoder die hiervoor ontworpen is door marklin of een ander merk dan nog te krijgen is.

Beste Fred,

Met een K83 van märklin kan deze direct in het digitale bedrijf opgenomen worden alleen zal de continu spanning voor de magneet via een universeelrelaisschakeling moeten worden bedient.
Er zitten uiteindelijk twee alstrom-motoren in dus met twee Hamo magneten en een functie decoder zal dit ook anders mogelijk zijn.
Het staat bij mij nog in de planning, want ik heb ook nog zo'n onding, maar voordat ik daar aan toe kom ben ik wel even verder.

Er zit hier op het forum iemand die het je nog beter kan vertellen en die zal wel van zich laten horen.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Citaat van: Freak op woensdag 24 oktober 2007, 20:04:35
Mvg,
Peter

Nou Fred, wat zei ik?  .....................Daar is ie weer.  :lol:
Nu gaat het allemaal goed komen, geloof mij.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie, hier kan ik weer wat mee. En freak als het inderdaad mogelijk is kun je het schema inscannen en in dit draadje zetten, misschien iets voor de andere leden ook.
Mijn dank is verpletterend.

Fred.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Ik zit me net te bedenken: kan hij niet bestuurd worden door een (oude)  PC-joystick?
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Citaat van: OmeLaurus op donderdag 25 oktober 2007, 13:33:07
Ik zit me net te bedenken: kan hij niet bestuurd worden door een (oude)  PC-joystick?

dat zou wel cool zijn idd
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Hallo allen,

van de week had ik een antwoord gezien in dit draadje waarin stond hoe je aan de code op de gebruiksaanwijzing kan zien nuit welke maand en jaartal hij komt, kan het nu helaas niet meer terug vinden  :( :( :( :(, wie weet waar ik dit nog meer kan vinden :?::?::?::?::?::?::?:

groeten mark
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Hallo Allen,

Blijkbaar zijn deze schakelkasten voor de kraan gewild, omdat mijn kraan omgebouwd was naar Digitaal had ik er 1 over, nadat ik deze een jaar terug op marktplaats gezet had, had ik binnen 10 minuten al een goed bod, die ik niet kan weerstaan. Na 15 minuten na plaatsing was zelfs het geld incl. verzendkosten al bijgeschreven. Overigens hulde voor de koper, die er een dag later al erg blij mee was,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Beste Marklin-kraan vrienden,

Als modelspoor-kraanliefhebber (ik heb 7 (of 8....) 7051's....) had ik de joystick-wens ongeveer 20 jaar geleden al, in de tijd van de atari 2600 en commodore 64.
Juist de joysticks voor deze spelmachines zijn erg eenvoudig (gewoon aan-uit contacten) en bevatten precies genoeg mogelijkheden voor de 7051.

Ik heb de poorten van 2 oude commodore 64's afgesloopt (alleen de aansluitingen voor de joystick's, geen electronica), daar mijn 7051's aan gesoldeerd en het werkt al veeeele jaren perfect.

Advies: neem een goede joystick, niet zo'n prulding. Toendertijd waren de Wico Command Controls de beste, en dat zijn ze wat mij betreft nog steeds.

Bij mij is Joystick naar voren, vieren van de last, naar je toe is hijsen, links is linksom draaien, rechts uiteraard rechtsom, vuurknop is knijper, grijper of magneet.

Dit werkt ontzettend veel leuker en gemakkelijker (lange draad aan de joystick). Bovendien krijg je na een uur werken geen putjes in je vingers (auw!)

Nog een tip: niet digitaliseren die 7051! ik heb een tijdje een 7651 gehad (blauw kraanhuis) en een gedigitaliseerde 7051. Dat vind ik helemaal niks. Je kunt niet tegelijkertijd hijsen en draaien, dus bent veel langer en minder realistisch bezig. Met de analoge is dat geen probleem. Snap niet wat het nut is van een digitale 7651, de motoren zijn te onnauwkeurig in toerental om ze tijdgestuurd te maken. Begrijp me niet verkeerd, de 7051 is een heerlijke kraan, aan de motoren mankeert niets, lekkere degelijke (en ruikbare) techniek!

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en veel succes er mee!

Heel veel succes er mee!


Jan-Willem Visscher
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Eender welk blauw (of grijs) aansluitdoosje van marklin werkt perfect. Heb het net hier ook gedaan. En dan heb je een hele leuke kraan ;-)
Re:marklin 7051 kraan aansturen
Is het mogelijk dat het lampje in de kraan blijft branden wanneer de magneet uit gaat? Wie denkt mee?
Re:marklin 7051 kraan aansturen
Dat wordt lastig want er is nu maar een sleepcontact onder het kraanhuis. Daar zal je er dan zelf een bij moeten maken....

Koen
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Functiedecoder in het kraanhuis, permanent stroom op de gele draad zetten, dan is magneet en lamp onafhankelijk te schakelen.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Lid sinds: 2015

Ik rijd sinds 1960 Marklintreinen

offline
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Beste mensen,ik heb marklin hijskraan gekocht de 7051 werkt perfect .Mijn vraag is het mogelijk de cabine verlichting onafhankelijk aan en uit te schakelen via een andere schakelaar??bij voorbaat dank Leo Kuipers
Re: marklin 7051 kraan aansturen
 @citaat / Leo:

Zie deze antwoorden eerder in dit draadje:

Citaat van: Guringo op dinsdag 28 februari 2012, 22:33:03
Is het mogelijk dat het lampje in de kraan blijft branden wanneer de magneet uit gaat? Wie denkt mee?

Antwoord:

Citaat van: KNed op donderdag 01 maart 2012, 22:15:55
Dat wordt lastig want er is nu maar een sleepcontact onder het kraanhuis. Daar zal je er dan zelf een bij moeten maken....

En

Citaat van: Jan_Willem op woensdag 26 september 2012, 16:10:14
Functiedecoder in het kraanhuis, permanent stroom op de gele draad zetten, dan is magneet en lamp onafhankelijk te schakelen.

Groet Ronald.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Lid sinds: 2015

Ik rijd sinds 1960 Marklintreinen

offline
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Bedankt ik ga een dubbele sleepcontact maken.
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Leuk! Succes en graag een fotoreportage van de werkzaamheden! :)
Re: marklin 7051 kraan aansturen
Beste Hans,

ik mag dan misschien wel oud zijn, maar ik zal de vraag anders stellen, op de kraan zitten 2 motoren 1 voor links/rechts en 1 voor hijsen/zakken een gele draad voor naar de magneet, en een null (0) draad.
op de ankers zitten volgens mij 2 draden deze zijn echter afgebroken, als er dus ergens een foto of afbeelding is die ik kan zien weet ik waar ik moet solderen?

mvg

Peter